Friday, January 20, 2012

MOM KNOWS BEST - Part 1

*24 hours sticky post*
*please scroll down for new entry*



Ok kali nie tak de gurau-gurau lagi dah ok.. kali nie kita borak tentang issue serious.. Kepada sesiapa yang ada anak kecil berusia 1 tahun - 6 tahun sila teruskan pembacaan anda ;)

Aku percaya ramai yang baca blog nie adalah terdiri dari ibu dan bapa.. so aku percaya parents memanglah nak yang terbaik untuk anak-anak.. bukan korang jer.. of courseeeeee aku pon!

pemilihan susu untuk anak-anak adalah yang paling paling paling penting ye.. breast milk adalah susu yang terbaik di dunia... itu semua orang tau kan.. tapi kalau dah anak-anak tak nak susu ibu.. kita takde pilihan selain memberi susu formula.  Macam Amaani.. cukup setahun umur dia.... dapat lah dia merasa susu ibu.. lepas tu.. i'm sorry my dear huhuuuuu...

kebanyakan kita nie rasa macam pemilihan susu tak berapa nak penting.. janji anak aku minum susu.. susu apa tu tak kisah lah.. janji dia minum susu! janji susu tu murah!! weiiiihhh tak boleh ok... kita kena ambik tau ingredients susu.. rajin-rajin lah baca kat pack susu yang kita beli..

tips aku nak bagi bila beli susu untuk anak.

pastikan ada label NO ADDED SUGAR

pastikan minuman anak anda ada label SUGAR FREE

ok kalau tak pon pastikan ada tulis LESS SUGAR


Korang tau tak kat Malaysia nie terlampau banyak produk makanan dan minuman yang mengandungi kandungan gula berlebihan? kita kadang buat tak kisah atau buat-buat tak nampak.. or tak nak amik tau.. kandungan gula yang berlebihan TIDAK BAIK untuk pembesaran anak.. as kita semua tau, benda tu boleh menyebabkan overweight dan obesity.  jangan taktau plak... ingat orang tua je boleh kena diabetes? sakit jantung? baby atau kanak-kanak pon boleh.. aku penah terbaca dulu. 

So, aku nak bagitau benda penting atau guideline yang boleh korang belajar untuk pilih makanan atau minuman yang sedikit atau langsung takde kandungan gula.


JANGAN pilih makanan atau minuman yang ada tulis nie kat label packaging diorang:-

SAY NO TO:-

CORN SYRUP SOLIDS

GLUCOSE SYRUP SOLIDS

SUCROSE

3 benda kat atas tu adalah mengandungi gula yang tinggi ye adik-adik.... so PLEASE SAY NO NO NO!!! amik pen masing-masing... catit kat kad kecik, masukkan dalam wallet.. so next time ko pegi kedai... ko kena aware! keluarkan balik kad kecik tadi.. dan check balik.. pastikan TAKDE 3 perkataan kat atas tu yer.. senang kan?

Apa yang diperlukan oleh bayi dan kanak-kanak ialah NUTRISI dalam kandungan susu.. bukan GULA... sebab bila diorang amik gula berlebihan.. gula tu nanti akan bertukar menjadi LEMAK... bila gula bertukar menjadi LEMAK... nak aku sambung lagi ke???? hahahaaaaa... confirm lah budak tu berisiko menghidap diabetes/kencing manis!!!! dan confirmlah budak tu menjadi GEMUK.. tapi bukan gemuk sihat.. tapi gemuk tak sihat!!!!!


Nak tau susu untuk membesar atau Growing Up Milk apa yang LANGSUNG TIADA GULA TAMBAHAN? NO ADDED SUGAR???

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

ANMUM ESSENTIAL



SATU-SATU NYA SUSU TEPUNG YANG TIADA GULA TAMBAHAN

tak perlu risau lagi dah...... Anmum ada banyak langkah dari Langkah 1 sampai Langkah 4... dari lahir sampai lah membesar... 

Untuk ibu-ibu hamil pon digalakkan minum susu..


kalau nak tau khasiat susu Anmum sila click HERE.

Ada banyak info berguna untuk yang merancang untuk pregnant.. yang sedang breasfeed dan untuk bayi atau kanak-kanak.. semua ada kat situ ;)

So selamat mencuba ANMUM ESSENTIAL tanpa was-was.


"ANAK SIHAT IBU GEMBIRA"


Eh memandai buat slogan sendiri plak ;)







10 comments:

aishah jamrek said...

kak fila,
saya dah try banyak kali bagi dia minum susu anmum..saya try kaedah selang2 tu..tapi setiap kali dia minum anmum, dia nak muntahkan..tak pun dia buat macam nak muntah sangat..konon tak sedap la kot..give up dah..huhu..
mama je gembira nak bagi dia sihat, dia tak gembira pun..marah lagi ada..siap cakap nanak2..
end up saya terpaksa tukar susu lama..pandai pulak tunjuk susu lama dia..

Mak Jem said...

salam,

info yg menarik..mama caca pun anak no.2 baru la nak kasi minum susu anmum...yg first now 4 tahun susu pediasure coz underweight...huhu

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ok tak mo komen apa2, fila dapat advertorial post ek?? tahniah filla...

Anonymous said...

xde pun hosp yg supplykn ammum utkl baby bermasalah..pediasure lg bagus..yeah..perdiasure..hehe..

aLoNg@Na said...

this is my 1st choice ms pegnankan si danish..and alhmdlh start 1yr smpai skang mmg dia pengguna tegar susu Anmum..ms bby je guna s26 Gold Weyth tu...lepas je 1yrs mmg stat Anmum and now step 4 already...progress anak pun mmg lain dr yg lain....Anmum terbaeekkk!

Mooniqueen said...

Anak saya sis tak suka anmum..pernah bagi dia keluarkan balik...

LidiaSuraya said...

suka slogan baru tu...

"anak sihat, ibu gumbira"

LidiaSuraya said...

suka baca ur blog n i masukkan ur blog dalam my fav blog list :)

Misz-ella said...

yg tak ada anak umur 1-6 tahun pun baca gak dari mula sampai titik akhir. best baca tulisan filla.

BTW, header ko cantik dik. Ada kelasssss ..

Aya Ariel said...

aku main beli jer susu..murah..hahaha..sebab anak2 kuat menyusu..
sekarang ni 2 bradik tu minum dumex dugro..tak elok gak eh??