Monday, October 31, 2011

KOREA - Part 4

 semput okeh nak habiskan entry korea nie.. hehe.. fyi, blog ni selain nak suka2 bagi korang happy, aku happy.. ialah untuk reference aku jugak... aku ada letak vacation aku kat sidebar blog nie.. so bila rasa teringin nak ingat kisah2 bercuti ngan family.. one click je.. semua tercatit kat situ.. manusia kan mudah lupa.. 

bukan apa, takut ada je yang meluat nanti.. haha.. yang meluat i'm sorry.. close page jelah yer ;)

ok sambung cerita, selepas ktorang gi visit All-In nyer location... kitorang jalan-jalan lagi... kali ni singgah kat Cultural Village pulak... Wah syok ok.. sebab setiap country lain-lain village diorang kan.. orang Jeju ni pon lain gak ;)

 Ok ni lah contoh rumah-rumah diorang zaman dulu kala.. atas tanah je u olllsss... nak yak-yak, keluar je dari rumah ada tembok batu.. dah ko nyangkung jelah celah tu.. hahahaa.. siap ada kandang babi.. hakhakhakkk..


JEJU FOLK VILLAGE MUSEUM

gile lawa ok pokok dia.. 

sebenarnya gambar aku kelam kabut sikit.. sebab aku macam confuse ni kat cultural village ke kat folk village ke apa tah.. hahaha.. so tibai jelah yer..  

 jakun mengada.. macam kat Malaysia takde lembu kan? 

 pusing-pusing tengok dalam rumah ni.. kosong je ok.. diorang duduk atas tanah je.. daif jugak lah.. eh ni zaman dulu tau..

Abang Park citer... pompuan yang angkut air.. kerja keras okeh.. macam ni lah rupa bekas air tu.. dorang carry mcm tu je.. aku carry tu kosong pon dah berat.. kalau letak air.. konpom aku tebalik kebelakang.. 

 ooohhh gedik rupanya aku ni T_________________T

 Hangin je orang tua nie bila aku ajak amik gamba kat love love nieh... haihhh orang lain relekkk je, ko malu plak kan? 

 us

 Sapa tau citer nie???? aku tak penah tengok, tapi dorang kata drama ni popular gila... kat sini lah location diorang shooting citer nie.. heroin dia yang aku peluk tu.. Mr. Park kata umur dah 40++, tapi semua kagum sebab skin dia sgt bak telur rebus.. hahahaaaaaa... 


kalau haus boleh lah minum.. brani???? ada lumut bawah tu.. hahahaaa.. 

ini adalah penjara zaman dulu.. sedih sangat muka kan? tampa kang.. 

 Acik Nor tu suruh duduk bawah pokok nie.. dia memang suke betul bunga-bunga ngan buah-buah.. pokok tu actually yang merah-merah tu macam berries.. 

hehe.. pastu Pak Radie cakap tu batu pancung kepala orang... siot jer.. tapi diorang build tempat nie rasanya.. bukannya betul2 tempat bersejarah stok peninggalan orang dulu kala..  

 kat sini memang cantik sangat.. damai jeeeee... bunga warna-warni...sejuk nyaman je.. 


 Ok bye-bye Jeju Folk Village... nak gerak ke Mysterious Road pulak...

Tapi sorry kat Road nie takde pic.. sebab ktorang sampai dah gelap :( lagipon biasa je.. aku dah penah lalu kat Tenom dulu ngan Anny.. ada orang cakap graviti kot. dan ada orang cakap illusion... bila ko free gear pon your transport still bergerak panjat bukit ;)

Oh ye, kat Korea nie.. pukul 6 dah gelap macam kul 8mlm... 

 ok pastu terus dinner kat area Palace Hotel (our hotel kat jeju).. walking distance sajer..penat okeh.. tengok muka aku pon tau kan... 



DAY 3
Breakfast kat hotel dan terus ke Airport sebab flight ktorang kul 9.00am... 

BYE-BYE JEJU ISLAND

our Bus Driver sepanjang kat Jeju.. geram tau sebab dia comel.. baik plak tu.. mak aku suka bagi dia makanan.. biskut tiger lah itu lah inilah... 


dan meneruskan perjalanan ke Cheongwadae Sarangchae Exhibition & Museum

CHEONGWADAE SARANGCHAE 

Ok kali ni baru betul.. hari tu aku temasuk kan gambar masa kat sini ke entry part 2.. bengong gila.. suka-suka je nak silap kan... 

 Cikgu Park tengah explain

duit korea.. ada Abang Park citer pasal note ni tetiba gambar perempuan tu sebab apa.. tapi aku lupa dah.. bijak bestari fillanie.. 

 lagi satu Kak Nora (out tourist guide from Malaysia) cakap... kat Korea nie.. diorang dah train anak-anak untuk independent.. syok kan? start umur 2yo dah gi trip.. macam museum ke... pastu jalan pimpin tangan... boy pegang tangan girl.. so sweet... muka sekor-sekor dah lah tembam, putih gebu, pipi pink, mulut merah, hidung mancung.. mata sepet.. haishhhhhhhhhhhhh gerammm...

 Wan memang geram tengok budak-budak nie.. terus mintak permission teacher dorang nak amik gambar.. aku dah seram.. lari jauh-jauh.. serik cabin crew Jin Air tu marah kan... bila line clear, teacher diorang baik-baik... hahahaa.. baru aku datang.. hahahaaaaaaa

 Huhu.. time ni rindu kat anak-anak sendiri.. tapi kutabahkan hati okehhhh.. hahah

oh masa kat Korea, Acih call hp papa dia.. "Hello, Papa, cemana nak bukak PS2 nie?"..

*urut dada mak kau kat korea tau*

ingat kan call sebab rindu gila ke apa ke... sabaaaaa jelah.. 

dalam museum tu ada gambar nie.. hahahaaaa nampak tak mana Tun Mahathir??? haha kewl gila.. orang pandang depan, dia relekkk je dengan phone, ngan muka ganas.. orang lain muka skema okehhh.. 

 nanti aku nak copy paste apa ayat aku kat entry two.. hahah.. ye adik-adik sebenarnya ahkak tesilap museum hari tu.. kah kah kah...

tau gambar atas ni apa???? hahha ni yang special kat dalam tu... dia cerita pasal Jeju Island lah... pastu ada satu machine kat situ.. ko leh snap gambar dan tulis apa ko nak ala-ala poskad dan masukkan email address orang yang ko nak post kan postcard.. tapi sebab aku tak ingat email add sapa-sapa melainkan email sendiri.. hahahaaa.. so email kepada diri sendiri... muahahaha.... and it's free ;)


Ok dah copy paste ;)

 with the president

cantik betul view kat sini.. *kagum*

sepanjang highway, pokok ni merata-rata... cantik gila.. kaler kuning, orange, merah.. hijau... daun tengah change colour... 


GYEONGBOKGUNG PALACE

 pastu terus ke Palace nie.. tempat ni kat Seoul jer.. ok ini real Palace yer.. memang peninggalan Raja diorang... sebijik macam ko tengok cerita raja-raja China/Korea tu.. siap ada tempat bertakhta.. tempat menteri-menteri buat gathering.. hahha.. sebab zaman dulu takde tv.. so setiap pagi ke apa tah.. menteri dia akan laporkan kepada raja diorang.. apa yang berlaku ;)

pengawal raja kot? keras je tepi pintu ni hah.. 




belakang aku tu istana dia ok.. gila luas kan depan istana ni... siap ada macam patung-patung beruk ke apa tah.. kepercayaan zaman diraja diorang untuk melindungi istana dari api... api? takut tebakar lah kot?

berarak...serious macam tengah shooting drama plak.. 

kat pintu gerbang istana..  

LUNCH

Ni Halal Restaurant kat Seoul.. tapi tak best sangat.. dah lah tengah kebulur.. pastu satu hidang tu utk 4 orang makan.. relakkk jer waiter datang hantar nasi sepinggan untuk 4 orang.. perut macam aku nie, sepinggan tu tak cukup okeh.. lagi nak share 4 orang.. macam biasa, suka hati mintak nasi tambah ;)
indian food.. 

lepas makan keluar dari restaurant.. depan tu ada Halal Bakery.. ish macam best kan gambar kaler sephia? nampak nak aku dah bosan resize/edit gamba.. 



ok time ni melepak kejap.. berkumpul lah kami orang Malaysia beramai-ramai ;)

tepat pukul 4.10 petang waktu Korea, kami pon bergegas naik bas untuk ke Apple Farm.. wah gitew.. kelas kau Jah.. siap catit time tak tahan okehhhhhhhhhhh... hahaha.. aku dah macam wartawan ni note book ngan pen sentiasa dalam bag.. takde ke orang nak taja percutian pastu buat laporan lengkap.. lenkali nak try masuk competition yang MAS ke dulu buat tu? kenapa saya suka melancong? 

ok keluar tajuk.. mak bosan okehhh... 

yeay dah sampai.. jauh ok perjalanan nak sampai kat Apple Farm.. tahukah anda Apple Korea antara Apple terbest? dah lah besar gila, manis plak tu ;) walaupon dia bukan jenis kaler merah.. tapi manis ;)

sorang visitor dia bagi 1 biji ke 2 biji ah? aku dah lupa ok.. hahah... tapi Pak Radie ko sumbat sebijik dalam poket.. jahatttttt okehhhhhh!!!! 

jakun kejap.. buah dia ko petik jer 

tak sempat basuh, lap ngan baju terus ngap.. 

tunggu bas ktorang pusing balik 

pastu ktorang dinner kat one restaurant nie.. owner dia baik sangat.. 

tak lalu dah tekak aku tengok Kimchi (kaler merah).. tapi boleh lah makan sehelai.. eh tapi now dah rindu nak makan kimchi.... *mengada*

Pak Radie macam biasa lah.. tekak dia bukan boleh sangat nasi ngan soup2 ni.. tapi dia kreatif.. pepandai buat sushi sendiri.. ko ingat ni Jepun?

Mr. Park (tourist guide) dan Kak Nora (tourist guide from Malaysia)

dorang nie kelaka gila.. penat ktorang ketawa dalam bas.. sebab Park suka kacau Nora.. dia panggil Noooolaaaaaaaa... siap nyanyi.. Pak Radie ajar si Park ni lagu Nora.. Nollllllllllaaaaaa Kau Mustikaaaaa bla bla blaaa.. hangin je Kak Nola... haha..

pastu diorang buat surprise.. ada Birthday akak nie.. diorang senyap-senyap belikan cake dan buat surprise masa dinner.. sweet kan? celebrate birthday kat Korea... 

pastu orang tua nie tak de keja nak buat.. dia jumpa pisang.. terus rasa jakun sebab ada pisang kat Korea.. 

husband and wife (owner retoran nie) comel dan baik sangat.. bersemangat bila ajak amik gamba.. 

kat luar restaurant.. gillllllllaaaaaaaaaaaaaaaa bapak punye sejuk okeh kat sini... menggigil-gigil aku tau.. mulut keluar kabus ;) oh masa kat sini lah Acih call tanya nak bukak PS2 kat tv cemana.. hahahaaaaa... 

ok pasni part 5.. aku nak citer pasal the best hotel ktorang stay.. lepas dinner ni ktorang stay hotel tu.. best gila!



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

18 comments:

PinKy MoMMa said...

uittt ada yang nyampah ker..dari pagi ai tunggu uols hahaha ;)

mana pergi? bz ler tu..
comel gilers pose kat love tu..amboi mentang anak tak ikut..love sokmo hahaha..

entry 5 esok wat pagi skit eh..menangis tuan tanah nak edit gmbor huhu..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

filaaaaaaaaaaaaaa
restaurant halal tue ila dah pg.. tak percaya halal ila siap tanya "ist'it halal" tanya kat staf dia.. sudahnya dia g tunjuk segala mak nenek cert halal..menyesal haku tanya..kiki

istana tue pun ila dah pg..mcm teringat2 balik bila tgok entry filla neeeeeeeee

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

fila,

nak mintak tolong..puas ila belek tak jumpa..
ila rasa ada fila pg piknik kat area air terjun melawati..siap sampai malam & anak fila mandi malam2..buat bbq bagai.. boleh tak bagi link..jenuh ila carik entry fila lama2..tak jumpa..
jgn kecik ati tau.. erkkkkkkkkk...

"blog fila tak de label" -susah deh nak carik entry lama2... larikkkkkkkk

Cik Bambam said...

nxt entry pleshhhhh~!!! ehehhe

dilla said...

haahaa, sedap jek kor panggil patung-patung beruk ek, nangih org Korean dengar...Haechi kan nama dier

nurul afika said...

hehe tu cerita jewel in the palace kak filla :)

terpatrisinarabadi said...

fuyohhh best gile tgk korea..jakon pon iyer jgk...

gambar kat tmpt love tu cantik!

wardah @ fie shah said...

Puas tgk gambar cantik² ni. Best!

JMR said...

kagum giler tgk gmbr kak filla ngn Mr Presiden/...hahaha

*gigih dok scroll down ke bwh..

Aya Ariel said...

ngeh3..
kak..ko slalu kutuk pak radie dalam ni..dia tak baca eh blog ko??
keh keh keh....
bestnyeee pegi koreaa...sedih gile bile anak call tanye nak bukak ps2 jer?? nanges bonda dalam hati..hahaha

Qing n Kueen said...

perghhh.... syiok giler baca entry2 korea ko nih. mmg aku rasa teruja dan aku rasa macam aku pun gi sama sambil tgk gamba sambil baca apa yg ko tulis. tak pegi pun takpe... setakat ni, gmbr yg betul2 tarik perhatian aku gmbr TunM tu. mcm mafia tu... hahahah.... gamba yg lain mmg aku takleh kata selain dpd MARVELLOUS! tp 1 je la, kalo ko tak pakai spek, ko tak nmpk mcm pelancong pun sbb mata sama dengan je dgn diorg. keh keh keh......

Didyana said...

wah..bagus la filani nih update blog pasal korea..tingin nk ga lak rasanya..haha

liz said...

owh..yg cite korea pasal tukang masak kat istana tu ek..mmg best cite tu..tp xtau apa ending..sebab dah balik hostel..sob3

mieoney said...

saya tau cerita tu tajuk dia Jewel in The Palace...kena tgk citer tu sbb byk citer budaya korea...and yg penting hidung akan sentiasa berhingus sbb seday...

cepat2 wat next entry tak sabar nak tgu...hehe

strawberi said...

mmg best citer jewel in the palace..now dah ade ulangan ..tp ptg2 la...kat tv3 ke ntv7..camtu la..mmg best..citer dayang2 istana..tmpt kt korea mmg cantek2 kan

Bitt (double IS) said...

cari dari google pastu terjebak kat sini...hahahhahhaa nice blog, semua possing cantek2..aku follow terus... ;)

Anonymous said...

akak..amik pakej muslim eh?bpe rm masa akak amik tu?

Filla said...

RM3,800 (8hari 6mlm) boleh refer kat entry nie http://kasihaleeya.blogspot.com/2011/11/korea-part-7-finale.html