Monday, March 12, 2012

TRAVEL GUIDE TO BALI...

 Bali Trip - 4th March - 8th March 2012

Ini pengalaman paling gila rasanya.. hahah.. sebab flight from HK arrived LCCT pukul 2.45pm.. dan next flight ke Bali, flight pukul 4.20pm... aku sanggup tak amik luggage sebab takut terlambat nak kejar next flight.. Nasib ada family yang tunggu siap-siap kat LCCT.. nak collect Amaani ngan Acih.. hahah.. gila siot.. anak main campak-campak jer.. kahkahkah.. nasib lah anak-anak... Wan amik Acih, Nenek amik Amaani.. 

Bayangkan cemana kitorang time tu.. sampai jer, terus pass budak-budak.. pastu bag Hong Kong campak bagi Wan.. Wan pulak dah standby tolong bawakkan bag Bali yang dah siap packing hari tu.. kira main tukar bag je.. hahaha... peluk anak kuat-kuat, cium ketat-ketat.. terus lari gi boarding gate.. nasib Wan dah tolong check in awal-awal.. 

Pastu melangok macam orang bodoh dalam tu.. flight delay WTH.  haku dah lah penat gila.. boley delay plak.. aircond katebang rosak.. baiklah. buat lah dulu apa patut, tanak aku naik katebang rosak.. eiii atotttt... dua kali pegi kat katebang.. bengong gila.. dah sampai tinggal nak naik jer. dorang suruh masuk balik ruang menunggu sebab ada masalah teknikal (aircond).. pastu dengar nak tukar katebang.. pegi balik.. pastu suruh masuk balik.. bingai gila.. orang dah membebel-bebel.. ko boleh tak get ready dulu sampai dah ok, baru ko announce.. ini tak.. beterabur ok.. sorang announce pastu nampak sorang staff lari-lari marah-marah kenapa announce salah.. hellooooo???? tak professional lah.. mat salleh geleng kepala bentang kain kat lantai, main kad sorang-sorang. cina sambung makan sotong kering wth. melayu lentok-lentok nak tetidor sambil berfb dan tweet. (aku lettew) ngeh ngeh.


Flight ke Bali lebih kurang 3 jam kot? lupa sudah! haha.. ok memang penat gila bersalin-salin katebang nie.. HK ke KL je dah 4 jam.. now 3 jam.. gila kemahtu punggung guwe.. sampai je Ngurah Rai Airport (Bali) terus duduk tepi longkang.. hahaha... penat sangat.. longkang pon longkang lah... sambil mata melilau perhati orang... ada 2,3 orang yang tanya kalau nak taxi.. memang aku nak.. tapi lek dulu.. nak tengok sapa paling handsome je boleh jadi supir guwe.. hahahahaaakkkkk

Ok jumpa sorang.. ya kamu! aku mauk kamuk!! hahah.. tambang dari airport ke Legian Kuta bih kurang RP.70,000 (RM 25) ya bisa aja lah.. dah malam lagi pon.. blasah je.. cakap nak gi Dewata Beach Hotel.. tak silap aku nama dia.. aku kan bijak... siap booked Hotel ni untuk 1 malam je.. sebab tak perlu mahal2, amik yang cikai-cikai je sebab dah tengah malam.. besok nak check out dah.. so hotel tu aku booked online RM70 je.. kelas kau.. i love budget travelling... tapi langit tak selalu cerah.

sampai je situ.. mat salleh mabuk pegang botol memekak-mekak ngan mamat indon kat situ.. oh dia bergurau.. dengan tattoo penuh satu badan... sempoi, tak yah tengok pon proof booking yang aku print out.. dia check nama je.. ok fine. amik kunci dia bawak gi bilik kat atas..  

ini bilik RM70.. kewl ;) hahaha... nampak very nice kan.. tapi first sekali aku jejak kaki kat lantai.. berminyak-minyak.. omg. (haha lagak mak datin) aku terus sarung selipar.. Pak Radie marah aku, so bukak balik selipar jengket-jengket.. hahah.. 

pintu masuk tu dah lah kalau ko lock pon renggang stok nak tecabut.. Pak Radie letak kerusi berat tu kat situ.. takut mat salleh balik mabuk-mabuk salah masuk bilik, mampus! hehehe.. eiii ngeri... 

atas siling bilik air.. kewl kan? muahahahhaaa... 

pemandangan dalam bilik air.. Pak Radie siap tanya, "Hotel cap ayam mana awak booking nie?".. kuang hajo kan mamat tu? sukati jek... masa aku buat research bilik, hotel semua ko tak tolong tengok sikit pon kan... now membebel? shhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.. diam... tido jek, jangan byk bunyik.. 

sekali tengah malam dengar mat salleh begaduh kat bawah.. Pak Radie kan busy body.. siap mengintai kat tingkap.. pastu "Weh, awek mat salleh yang tattoo tadi kene tolak tebalik kat meja tu".. "Ahhhhhhhhhhh, lantak lah, sibuk je".. 

Esoknya ingat nak gi jalan kaki ke pantai.. sebab walking distance je.. tapi aku tukar SIM baru untuk blackberry.. punya lama... 

temen baru.. eh tapi diorang ni kalau nampak orang Malaysia mesti "Ohhh Upin Ipin?".. aihhh aku ni bukan boleh.. dalam hati aku diorang ni ikhlas ke menyindir... malas nak layan lebih-lebih, senyum je sikit sudah.. lantak kau nak kata haku belagak ke hapa. 

ok mamat ni dia ok sikit.. sebab tak banyak bunyik.. aku anti orang banyak bunyik.. hahahha.. ok, tips.

1st tips: sesiapa guna blackberry boleh keluarkan Sim Card Malaysia korang tu, simpan elok-elok, beli je Sim Card kat Bali nie.. dia panggil SIMpati.. ntah apa yang nak disimpatikan haku pon taktau.. hahah.. beli simcard, then suruh top-up sekali.. ada Plan untuk 1 week.. ko boleh dapat unlimited internet ;) boleh check email, tweeting and facebook... total aku kena rp. 91,000 (RM32) bih kurang. aku rasa macam mahal.. tatau ler kena tipu ke apa.. tapi ok la, seminggu tu ;)

2nd tips: kalau nak call nombor Malaysia guna SIMpati tu.. pegi kat mana-mana stall ada jual top-up tu.. tanya if diorang tau 'code' untuk call Malaysia supaya murah.. nanti dia masukkan code tu before enter phone no... murah! 

3rd tips: Kalau korang bawak Maybank ATM card tu.. sebelum digunakan kat Bali, korang kena activate dulu kat Malaysia... call No. 03-78443696 (maybank customer care hotline) bagitau yang korang nak ke Bali dan please activate card tu supaya korang boleh guna time kat Bali (just in case tak cukup duit) hahah aku lettew.. oh ye cari ATM yang tulis IBB (maybank) boleh cucuk duit kat situ.. aku jumpa dua IBB kat sekitar Kuta tu.. area monument salah satu ;)


4th tips: aku rasa code yang murah kalau nak call malaysia tu camni kot 
(0101760378443696) - yang merah tu is the code... 

 save code tu.. nanti kalau korang gi Bali try masukkan code tu before enter no yang korang nak dial. memang serious murah gila... eh kalau terlupa nak call Maybank hotline tu sebelum pegi Bali takpe, boleh call no yang aku bagi berserta code tu.. 

Ok tips dah habis... credit to Peej Burhan cayang bucuk fillanie sbb semua tips di atas atas pertolongan beliau.. kahkah.. sepanjang kat Bali, aku asyik menghantui kehidupan dia je.. hahah.. thanks Peej ;) 

kata budget traveller, so abaikan teksi yang bersepah tepi jalan.. jalan kaki je dari Dewata Beach Hotel ke hotel berikutnya ;) bepeluh ketiak den.. hahaha... 

kat patung ni pon jadikkkk.. 

suruh Pak Radie beli roti ngan air... 

spa belambak-lambak.. harga dari rp50,000 sahaja (RM 17) per hour okeh.. full body massage.. gila ke hapa.. kalau kat Malaysia tiap-tiap hari aku pegi massage..hahaha.. 

singgah kedai ni beli gelang warna warni ai like ;) 


Hotel seterusnya ialah Champlung Mas Hotel (tengok sign board atas sekali belah kiri) location di Jalan Lebak Bena.. 

dan akhirnya... gila bepeluh-peluh haku tau.. harga booked online RM200 per nite kot.... standard room jer.. 


welcome drinks, sekali sedut habis terus..hahaha... 

salah satu swimming pool.. nampak building hujung sana dalam progress pembinaan.. dah maju hotel nie.. tambah lagi rooms ;) oh ye, rooms yang mengadap swimming pool tu mahal sikit.. deluxe room kot.. bukak je pintu boleh terjun pool.. tv pon flat sreen kot.. 

2nd swimming pool depan room aku.. dalam nak mampos.. 3.5 meters kot.. tinggi lagi dari pintu.. kalau aku terjun confirm tak timbul dah.. hahah... 

ni lorong ke bilik aku.. 

ada bar kat pool.. 

ok ni lah bilik yang deluxe room tu mengadap swimming pool first tu.. cun ;).. aku takde duit so duduk room biasa-biasa je, siap nyamuk bagai.. hahaha... 

tapi best sebab ada 2 pintu.. pintu first tu boleh selak dari dalam.. so bila ko melepak kat luar bilik.. sangat privacy.. orang kiri kanan pon tak leh mengintai.. Room 55. 

sampai je terus menggelupur bukak bekal.. hahaha.. Wan bekalkan ikan bilis + tempe sambal.. sedap gila.. dah lah tengah lapar.. 

bih kurang lah gini bilik aku.. tv pon kecik je T______T ok lah dari takde.. oh ye bilik ni takde kettle.. tensi mak tau... nak masak maggi pon tak leh... 

lepak jap, then aku merayau area hotel nak carik internet.. nak guna pc sebab ada assignment.. Pak Radie lepak bilik layan citer indon.. menciks tau.. sekali Internet problem.. so aku tak boleh guna.. aku keluar dari hotel cari cyber cafe.. ada sebijik, tapi black out.. bingai betul tau. aku balik hotel balik mengadu kat Pak Radie suruh dia siap, pegi jalan-jalan sambil cari cyber cafe ;)

jalan kaki ke Pantai Kuta

hahaha.. kena tahan plak dah.. Pak Radie dah membebel kat aku sebab aku pegi layan... dia cakap aku menang.. mcm gores dan menang lah ni konsepnya.. hahahah.. tapi kena pegi hotel apa tah collect hadiah.. sorry pak, i banyak keja lain nak buat ;) hahah yer yer jer.. tapi muka gila-gila serious nak tau hadiah apa..kahkahkahhhh... 

suasana Pantai Kuta

sempat bertweet ;)

kalau ada rezeki teringin nak stay kat Pullman nie.. gila best dari luar.. 

Orang Bali memang kreatif.. dinding pon jadikkkkkk... abaikan muka ai yang menggelabah tu ;)

yeayyyyy jumpa pon cyber cafe.. 

hahah.. Love Hate Love.


terus lagi berjalan sampai ke Legian Street.. kat sini semua ada.. 

Hotel Restu.. dulu first time gi Bali ktorang stay kat sini lah.. tempat strategik gila.. 

monument mangsa korban letupan di Bali

dah pasang niat kalau murah sikit nak beli sehelai kebaya Uluwatu nie.. tengok harga *nangis* so tak jadi.. hahahahahahaa

huih jauh gila kitorang menapak... bekeroncong perot kebuluran.. 

depan tu Mercure Hotel, berangan gak nak stay situ.. tapi mahal... duit tak cukup *nangis*

lepak McD depan Kuta Beach.. best gila... siap twit pic lagi..hahahaaa.. poyos.

nampak mamat sebelah aku tu? nama dia Azuar dari Acheh.. memula tak bertegur.. diam je.. pastu aku perasan masa aku tengah makan dia snap pic aku.. ewahhh kauuu selamba je kan? aku diam je.. pastu dia tegur "Dari mana?" dan bermulalah perkenalan kami.. hehehe... dia Photographer dan menetap di Jakarta dah setahun.. dia dari Acheh.. 

Best borak ngan dia.. kagum aku tengok gambar yang dia snap kat camera dia.. dia banyak amik gambar 'human, moment and landscape' dia datang Bali nie first time.. "Jujur aja, ini kali pertama aku ke Bali" ada competition utk photographer ;) aku nak tau kisah di Tsunami di Acheh.. serious aku kagum.. dia cakap Alhamdulilah keluarga dia tak kena.. padahal rumah dia dekat gila dengan pantai.. bih kurang macam pantai kuta depan aku tu je jarak dia.. pastu dia cakap menurut cerita orang Acheh, masjid yang terus gah selepas kejadian tsunami tu.. masa kejadiah ada Ulama tersohor tengah azan... dan ada satu tempat tu air tu terbelah dua tak kena pon kawasan tu.. kata dia banyak maksiat di Acheh, mungkin itu sebabnya berlaku tsunami.. 

dan banyak lagi lah cerita yang kami kongsi... yang pasti dia sungguh-sungguh ajak aku ngan Pak Radie ke Saba Island, Acheh.. pulau nya bagus bangat.. bilang aja kapan ke Acheh, yang lain aku urusin... hahah.. menarik gak tu ;)

Lepas tu ktorang menapak ke Hard Rock shop.. nak beli souvenirs dan barang orang kirim.. lepas snap-snap gambar ngan Azuar ktorang pon berpisah...


Thanks Azuar for this pic ;)

lepas tu melepak sampai lebam kat Starbucks.. depan dia Inna Hotel.. lawa gila.. *nangis*

dan kami pon pulang ke hotel naik teksi.. hahah.. tak larat dah haku nak jalan.. 

swimming berdua.. auwwwwww... 



~to be continued~




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

23 comments:

peej said...

aku nak komen panjang. haha.

- patut kat airport amik taxi kat kaunter. ke legian Rp55000 aje.
-hotel cap ayam kau lg ok dpd cap ayam aku ok. horror gila siap kita orang mandi tak tutup pintu takutnya tu. mmg rasa nak nangis.
- aku pun teringin nak hotel mahal. x mampu lg la. ;p
ah kau buat aku rasa nak pergi lagi! tp thailand pun best sbb laut cantik n byk aktiviti.
now im confuse.
eh sila sambung cepat cerita. excited membaca.

lisa alias said...

gelang warna warni tu sama mcm kita punyerrr.... beli di bali.... wink2!!

lisa alias said...
This comment has been removed by the author.
Aya Ariel said...

heh..kata nak buat entry berdasarkan vote..
aku tgk byk vote utk HK Disneyland dulu nih cemana??

hahahah..

bestnye lah bleh g bali :)

Anonymous said...

lucky you x g amik hadiah tu.coz tuh promote time share harga riban riban.kalau x beli x dapetla hadiah tu.cam cipan je.taktik betul .i dah kena masa g bali last year.konon dpthadiah,then ajak g satu hotel,ada discuss soh beli time share.sib baik dpt idea nak larikkkk cmne.hehehe

Anonymous said...

lucky you x g amik.hadiah tu coz its a tactic tuk time sharing and sgt mahal hokayyy.lau x beli x dptla hadiah percuma yg u cabut tu.i dh kena last year,sib baik dpt larikkkk

RieNa said...

betul, pulau saba kat acheh mmg cantik gila. suami pernah kerja kat sana sat. dia tunjuk pic2 yg buat kita rasa nak masuk dlm pic tu serta merta.

salam perkenalan~!

Anonymous said...

hi kak,
kes flight akak ni sama mcm kes sy g krabi. naik n dah puas menunggu, rcond jap ade jap xde, panas lg. pas2 dia announce rcond rosak, kna turun.lepakla kt tepi2 kt org jln nk ke flight tu...
pas2 dia suh naik, ok naikla, dok kejap rcond mampos lagi. die suh turun msk departure hall balik. dahla time ni xmkn lg, lapo wei..turunla beli roti, tgh dok milih2 die panggil naik flight lain plak, cpt2 bli trus masuk blk.begitulah ceritanye...
pnjg plak ek..hehe...

terpatrisinarabadi said...

wah, syoknyer tgk korang bercuti..nak lagi, nak lagi...

Puan NuNu.. ;) said...

nak ajk JMR honeymun bali la..

Anonymous said...

jom gi acih...Wan

JMR said...

lomantik maa!!!! k.filla&pak radie jadi idol KAMI skng ni!!
hahaha

tyara said...

akak, sling bag akak cantik la.beli kat mana?brand apa?

Anonymous said...

sebenarnya nak activate card mbb tak yah call customer service boleh terus ativate kat manax2 atm mbb kat malaysia then terus punch date pergi dan date balik but do bare in mind per witdrawal at overseas with plus logo they charge rm12 or otherwise cari mbb punya atm kat sana . I would recomed you guys stay kat yulia inn bali betulx2 opposite hard rock, dekat dgn pantai and reasonable price, love bali been there for 5 times and this oct we're upgrading by staying kat alila uluwatu, place yg i never stay sepanjang i visited bali. Eat, love and pray Bali.

Anne mahli said...

waduhh...best bangat honeymoonnya! :D
cam syok je swimming pool tu..
waaaaa..nak g bali jugakkkk...hehe..

supershera said...

kak filla..
try pg KOH LiPE island kt Thailand plk..best.
tp ddok dlm pulau kecik jela.
Jimat pon jimat..

Norasiah Nasir said...

rasa nak nangis baca entri mak ni... :)

Erin - Ibu Qistina + Qaisara + Qamilia said...

Kak Filla...cepat update lagi...
habis dah khatam episod yg ni....

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ok habissssssss.. tgu next entry..

nanti kalau ila nak pg pulak ila klik je link jalan2 fila kat side bar..

tak yah nak coment2 mintak link mcm nak carik air terjun tue kiki..mentang2 airterjun kl je fila tak letak kat link jalan2 tue sob sob sob haha

Anonymous said...

Janah:i filla i nk tnye u,u boke ticket airasia o dri agensi len??coz i ade mrancang nk pergi bali bulan 5 ney..

Filla said...

Janah: i booked flight airasia 6 months before...

Unknown said...

Terimakasih for visiting Bali,,,Salam dari Bali :)

Unknown said...

Terimakasih for visited Bali... Salam Dari Bali