Monday, December 25, 2017

HOKKAIDO TRIP - DAY 3

Assalamualaikum :)

Perjalanan diteruskan lagi... Bangun pagi bersiap untuk check-out from Rusutsu Resort.. Sayang nak tinggalkan tempat ni sebab pemandangan terlalu cantik.. Tapi apakan daya ada banyak lagi tempat menarik yang menanti.. 

Bangun pagi haruslah ceria.  

Macam biasa kita breakfast dulu ya.. Ni breakfast kat Restaurant yang sama kita dinner semalam tu..
Tapi disebabkan sebelum breakfast, kitorang dah gasak snap gambar dan amik video, so breakfast jadi kelam kabut sebab coach nak gerak dah kejap lagi..

Ya hamponnnn banyak gila makanan dia..

Set meal ni pulak sorang satu.. Pitammm hahaha.. Ingatkan tu je... sekali dia hantar pulak telur..

Huwaaa ni sapa nak makan.. Terlalu dimanjakan dengan makanan hehehehe.. Takpe sebab perjalanan dari Rusutsu Resort nak menuju ke Otaru memakan masa lebih kurang hampir 2 jam.  Biar perut kenyang dulu :)

Tapi kitorang singgah dulu kat satu tempat ni.. 

Nama tempat ni Kimobetsu.. Kalau kat Malaysia ni lebih kurang macam R&R lah hahahah.. Perhentian ni ada souvenirs shop, toilet dan tempat ni paling terkenal dengan Ageimo iaitu cekodok kentang... Garing di luar dan lembut di dalam.  

Tempat ni pulak memutih dengan salji.. Apa lagi semua turun berkejaran kat sini hehehe

Kesian camera sejuk sangat tetiba keluar pink plak bawah gambar..


Dah sudah bergambar jom naik balik bas sambil nak rasa Ageimo ni.

Tengah sejuk tu dapat plak makan benda ni panas-panas..

Sedappppp patutlah terkenal Ageimo ni kat sana.. Luar tu garing dalam tu lemak dan lembut potato dia.. Mengah kekenyangan asyik makan je huhu..

Memula dalam hati tertanya juga, best nauuu ke Otaru Canal ni... Takpelah jalan je nanti kita tengok best ke tak..

Sebelum tu meh Kak Pilla cerita sejarah bandar Otaru, Hokkaido ni.  Bandar Otaru merupakan sebuah kawasan yang bergunung, berbukit dan berdekatan dengan laut dan dibentuk daripada budaya dan sejarahnya sebagai tapak pembangunan Hokkaido dan merupakan bandar pelabuhan yang mempunyai pelbagai keunikan.  Bandar ini mengalami empat musim dan kekayaan alam semulajadi di Otaru membolehkan pengunjung di bandar ini mendaki gunung pada musim bunga, mandi di pantai pada musim panas, menikmati pemandangan indah di musim luruh dan bermain ski di musim sejuk.. Bandar Otaru dikunjungi 7 juta pengunjung setiap tahun.

Salah sorang pengunjung dia dah tentulah ahkak heheheh.. 

Otaru ni sebenarnya banyak lagi sejarah dia.. Bandar Otaru ni antara yang paling terkenal di Hokkaido sebab sejarahnya yang menarik.. Nama "Otaru" berasal dari nama dahulunya "Otarunai" iaitu sungai di dalam pasir.. Otaru adalah penyumbang terbesar dalam ekonomi di Hokkaido dengan aktiviti pemancingan ikan hering suatu masa dahulu.  Selepas tu dah makin maju banyak bank-bank ditubuhkan di sini diikuti syarikat-syarikat perdagangan dan pasaran bijirin Otaru menjadi kuat dan memberi kesan kepada harga pasaran di London.

Pelabuhan Otaru pula memainkan peranan yang besar dalam pembangunannya sebagai pelabuhan penghantaran arang batu.  Pelabuhan Otaru juga popular sebagai tempat persinggahan kapal persiaran mewah kerana Otaru terkenal sebagai pusat pelancongan terkemuka di Hokkaido.  

So siapa ke Hokkaido wajib singgah di bandar Otaru :)
\
Pemandangan indah musim salji di Otaru Canal

Kagum tengok pemandangan kat sini..

Bersama orang kuat Otaru city.

Boleh dapatkan info tentang bandar Otaru kat sini jugak..

Kat sini mudah tergelincir hehehe hati-hati yeeee... 

Tapi jangan risau, korang boleh beli tapak getah ni kat semua mini-mart kat sana ada jual ni.. Harga dalam 1000 yen (RM36) tersangat membantu dari jatuh tergelincir atau tersembam hahahahaha.. 



Cantik bandar Otaru ni tak sabar nak explore..

Sepanjang jalan kat sini Kak Pilla rasa macam di alam lain hahaha.. bukan alam yang tu yer.. alam fantasi gitu.. putihhhh cantik dan bersih..

Tapi tulah clients ajak makan dulu, lepas makan baru boleh explore Otaru City.. So jom ikut Kak Pilla gi makan dulu yer..

Kali ni lunch kat Aotsuka Dining nama Restaurant ni. 

Ok lunch kat sini Kak Pilla suka sebab dia macam area perkampungan nelayan dan restaurant ni mengadap laut.  

Meh nak kenalkan ni uncle Kak Pilla hahahahha.. Kat sini diorang akan bakar seafood fresh-fresh macam ni.. Ikan ni sangat terkenal kat sini, nama dia ikan hering.

Besar pinggan dah scallops dia tu..

Siput laut pon ada..

Bilik khas for lunch.. Memang best rasa macam makan kat rumah.. 

Sorang satu set macam tu.. Ikan tu rasa dia macam ikan terubuk.. jenis banyak tulang.. ke memang terubuk sebenarnya??? hahahhaah

Kak Pilla memang kagum dengan makanan Jepun macam ni.. Presentation dia meletop.. Semua fresh dan yang penting healthy food sangat.. Takde minyak, takde pedas.. semuanya jenis rebus, stim dan panggang.  

Settle makanan kitorang bergambar kenangan di kawasan restoran.

wowww ko ingat ko new kids on the block? hehehehe


Masami san salah seorang client kita sepanjang Hokkaido trip ni..  Sangat perfect kerja dia menjaga kitorang dan memastikan semuanya teratur mengikut masa dan plan.  Kak Pilla terlalu kagum dengan cara orang Jepun menepati masa.  Kalau korang join trip ke Jepun sila punctual sebab orang Jepun sangat baik, tapi diorang sangat particular tentang masa.. Kalau terlambat 1 minit pun bagi diorang adalah satu kesalahan yang kita kena minta maaf berkali-kali kepada orang yang menunggu.

Thank you Masami San selalu tolong kitorang kat sana.. Dia lah orang yang akan berlari-lari ke sana sini.. Make sure restaurant semua dah readykan makanan kitorang.. Arrangement dia sangat tip top.. Main ski dia yang peluk kitorang takut kita jatuh.. dalam kesejukan dia akan cabut gloves dan gigil-gigil bantu kitorang.. I miss u Masami.

Musim salji pakailah boots yang sesuai takut boots basah.. Tapi Kak Pilla hentam je hahahah.. cuma boots ni tapak licin.. now dah ada tapak getah tu baru confident sikit berjalan ;)

Masjid Al Noor, Hokkaido, Otaru-Shi, Inaho 5-4-27

Berjalanlah merata dunia sekali pun, solat jangan dilupa. Selepas lunch kitorang dibawa ke Masjid Al Noor untuk bersolat.

Ruangan solat yang bersih dan selesa.

Boleh lah bersedekah juga ya..

Untuk maklumat lanjut tentang masjid Al-Noor sila click SINI

Selesai solat, kita akan patah balik ke Otaru City untuk berjalan-jalan kat situ.. Yeayyyy!!

Kitorang ada masa lebih kurang 1 jam untuk explore jalan di sepanjang Otaru Canal tu.. Ada banyak kedai-kedai kat situ termasuk ice cream, makanan dan lain-lain..

Terlalu sejuk dan macam biasa, phone terus battery habis dan camera pon berkabus-kabus dan hampir habis batt jugak.. Huwaaaa ini jelah gambar yang sempat Kak Pilla snap.


Banyak outlet LeTAO cheesecake ni..

Syok background semua lawa..

Orang beratur nak rasa cheesecake kot ni..

Macamnilah pemandangan sepanjang jalan yang kitorang lalui..




Siapa suka ice cream boleh dapatkan juga kat sini bersepah-sepah kedai jual ice cream.. Kak Pilla mampu pandang je sebab kejung tangan semua sebab sejuk, memang taklah nak telan ice cream dalam kesejukan mcm tu hahahha..

Buah-buahan pun ada jual kat sini..


Sampai kebas-kebas muka berjalan dalam kesejukan tu.. 

Tetiba jumpa nie.. Yesssss!!! Jom duduk jap dalam ni panaskan badan.. benda tu alat untuk memanaskan badan.. boleh lah korang berdiri or duduk berhampiran benda tu memang lega sangat..

Gitu hahahahaha.. Feeling dulu sebelum meneruskan aktiviti lain..

Selepas 1 jam berjalan di Otaru tu.. jom kita buat Music Box pulak..

Otaru Music Box

Kat Otaru ni, Music Box Museum adalah salah satu tempat paling popular untuk dilawati.. Korang berpeluang untuk create Music Box korang sendiri ;)

Boleh pilih untuk hiasan music box korang.

Ni lagu untuk korang pilih.. boleh pusing dan dengar dulu lagu mana yang korang nak..

Nampak tu memacam tajuk lagu ada.. 

Ni pon antara music box design lain.. Pon banyak gila lagu.. Terus Kak Pilla confuse mana satu haku nak niiii..

Accesories music box

Contoh Music Box yang dah siap..


Kalau bawak anak-anak memang best kat sini.. Mesti diorang excited memilih.. Poket mak lah rabak hahahahhaa..

Jom create Music Box sendiri.. Ada macam-macam jenis.. Kak Pilla pilih yang tapak ada frame.. nanti boleh letak gambar aiiiii main snow hahahaha...

Fuh siap muncung-muncung punyalah beria sangat.. 

Susun dulu accesories korang tu then baru gam kan satu-satu.

Ok siap Kak Pilla punya muahahahha.. Takde tema apa pun.. Tapi Hello Kitty 3 ekor tu mewakili The Kasihs.  Lain-lain tu Kak Pilla pilih sebab terlalu comel hahahahah.. and saja pilih yang pendek-pendek supaya tak menghalang gambar ai nanti hihihi..

Settle je jom kita ke Otaru Music Box Museum

Huuuiiii siapa suka Music Box, lagu-lagu romantik, lagu yang menangkan minda dengan bermacam konsep music box kat sini silalah beli.. Banyak gilaaaaaa design kat sini...


Tapi ni macam bekas telo kat nilai 3 je? muahhahahaha.. kongajo ko Pilla.





Wow Music Box Sushi pon ado..




Terlalu banyak Music Box dalam ni.. Ada dua tingkat tau dalam ni.. Ini sikit je Kak Pilla share dengan you alls.. Kalau nak tengok dan tau lebih lanjut tentang Otaru Music Box Museum sila click SINI.

Selesai sesi lawatan dalam museum ni kami diajak kembali ke Otaru Canal untuk menyaksikan pemandangan Canal ni diwaktu malam.. Oh lain eh siang dgn malam?

Fuhhhh malam lagi terbaik pemandangan dia.. dipenuhi cahaya lampu berwarna biru.. Romantik dan terlalu cantik.. 

Masa tengok pemandangan ni cuaca sejuk sehingga -3c.. Menggeletar jugaklah time nie..

Selesai menikmati keindahan waktu malam di Otaru Canal kami meneruskan perjalanan untuk makan malam pula..

Eh tetiba ayat skema pulak hehehe..

Kita dinner kat Sapporo pulak.. Salah satu bandar yang terkenal di Hokkaido.  Perjalanan ke Sapporo city mengambil masa kira-kira 1 jam dari Otaru.

Makan malam di Kaniya Hontan.

Kani bermaksud Ketam.. So makan malam kali ni menunya ialah ketam.. Makanlah kau ketam sampai lebam hahahha.. 

Tauhu dihiasa isi ketam.. dan jeruk sayuran.. Pepandai je kau jeruk sayuran hahahha..

Isi ketam yang distim bersama wasabe.

King Crab

Sup sayuran bersama ketam.

Cheese bersama isi ketam.. 

Nasiblah Kak Pilla tak allergy kepada seafood.. Tapi sepanjang kat Hokkaido ni ada 2 kali kot jari tangan bengkak sikit.. Nasib tak teruk. Dalam sejam dua dia surut.. Tapi tak pasti allergy seafood atau maybe pergi tempat ramai orang dan pegang sana sini.. 

Perot kenyang gila alhamdulilah.. Now clients semua dah check in hotel.. Kitorang berempat merayap pulak kat Sapporo city ni.. Perghhh best betul kat sini.. Banyak tempat shopping dan ada yang buka 24 hours.


Kasut banyak yang new arrival kat sini dan of courselah murah dari Malaysia..  Kira kalau ko pakai, ko orang first lah pakai kat Malaysia hahahah..

Lorong shopping kat Sapporo ni sepanjang-panjang ok.. Semput jugak nak menghabiskan jalan dari hujung sini ke hujung sana..

Used branded handbag pon banyak kat sini.. 

G-Shock antara brand dari Jepun dan OMG murah nak mampos hahahahha... Pak Radie memang penggila jam G-Shock so gigihlah Kak Pilla send gambar kat dia sebab nak hadiahkan seketul upah tolong jaga anak hahahahhaha..

Baby G pun murah gilos hahahahhaah.. Tapi tak belikan sebab ehem ada rezeki InshaAllah Kak Pilla akan turun lagi Japan dengan Pak Radie and The Kasihs lepas ni.. Masa tu boleh beli ;)  Nampak tak betapa I love Japan hahahahah.. 

Squisy pon berlambak.. Sabar ye Kasih.. nanti kita gi carik puas-puas..

Muka keletihan kami tapi sempat makan apa ni yek? ice cream kot hehehe..

Richmond Hotel Sapporo

Hotel ni best sebab tempat dia sangat strategik dengan shopping area kat Sapporo ni.. Terletak sepanjang lorong shopping yang Kak Pilla tunjuk kat gambar atas tu.. 

Bilik tak terlalu luas tapi cukup selesa :)



Selesailah sudah pengembaraan Kak Pilla di Hokkaido untuk hari ke tiga.  

Bye..


Love, 
Filla.

9 comments:

Iela Fazielah said...

pilla...dah dpt tgk harga jam..... oh my giler murah..... ai is teruja.....

Anonymous said...

Omg..hokkaido, am in love...king crab gemoks too...more story please..

Anonymous said...

kak pilla.. nanti bagi berapa kos tau..
nak bajet2..
kalau pakej berapa

Anonymous said...

Pilla,
ikan herring adalah ikan tamban ye.

Cuma sebab sana laut sejuk, ikan nya besar..dan banyak telur dari msia.. msia kita buat kepok ikang tambang

Filla said...

Iela Fazielah: Yes beli jam made in Japan memang murah dan latest design dia.

Filla said...

Anonymous: Hahah yes teruja dengan King Crab

Anonymous: Tengok day 5 entry ya.. tp x de share cost lah tapi ada suggestion.

Anonymous: Laaa ye ke ikan herring tu ikan tamban? hahah ingat ikan terubuk muahahah

FadMN said...

okey kak pilla.confirm saya p hokkaido plak lepas ni.mmg rindu sungguh nak p jepun lagi.ni baca terus semangat nak menabung hahaha

zellienah said...

kakak, kalo nk buat diy music box tu kene booking reserve tempat ke camne. ke bole walk in je..gi sane pilih2 trus buat?

Filla said...

Walk in je, pilih2 pastu ada disediakan tempat utk create your own music box :)