Friday, November 08, 2013

KRABI - Part 1

Assalamualaikum my readers yang dikasihi.. Penat ahkak resize gambo tau.. tapi tulah kena jugak siapkan.. sebab aku ni kalau tangguh memang langsung takde lah update Krabi nanti kannn.. Entry ni penuh dengan gambar, harap bersabar dan tak muak ye ;) Nak citer detail ni.. sebab ini first entry of Krabi trip, so aku tak share tips kat entry nie.. macam biasa.. last entry baru aku up entry tips ok? 

31 Oktober 2013
Aku yang booked sebenarnya.. muahhaha.. macam biasa, Pak Radie ada hangin sikit jugak la kan.. Eh, kalau tunggu dia memang takkan ada lah vacation ala-ala honeymoon untuk orang tua ni hahah.. Kerja tu kerja lah, tapi aku nak jugak rehat.. so mari bercuti.. Aku amik flight ke Air Asia ke Krabi.. FYI, only AirAsia je ada flight ke Krabi.. MAS takde, kalau naik MAS korang kene turun kat Phuket.. and from Phuket ke Krabi bih kurang 1jam1/2 driving.. boat transfer pon ada.. tu pegi check sendiri ;)


Punya lah payah nak berkepit >____<" memalu kuchiang hahah... flight pagi tu pukul 7.15am kalau tak silap.. Perbezaan waktu cuma 1 jam.. KL cepat sejam dari Krabi.. ko bayangkan lah.. awal pagi kitorang dah sampai Krabi.. ngeh ngeh ngeh.. Aku bajet, kalau tak leh nak check in awal pon takpe.. aku boleh drop luggage je kat hotel, pastu keluar jalan-jalan dulu.. 


Aku membuta je dalam flight.. sebab kul 5 pagi dah keluar dari Enstek.. Aku bangun je dah nak landed.. bagus! Eh tapi dia pusing-pusing dulu sebab announcement kata weather tak bagus.. choii sangat.. aku tak suka ok kalau tetiba katebang bergegar la.. tetiba tak leh nak landed sebab itu lah ini lah.. nanti perut aku sakit.. cuak semua ada ;)


Alhamdulilah selamat tiba di Krabi Airport.. tak besar pon, kecik je.. immigration diorang pon laju sebab tak ramai.. kitorang amik taxi kat dalam airport ni je.. ke Ao Nang aku kena 600baht (RM60).. belasah je lah.. Actually for transportation korang boleh pilih, ada bas (which is lagi murah) ada van (kalau pergi ramai boleh amik van).. Perjalanan dari Airport Krabi ke Ao Nang cuma bih kurang 1/2 jam sahaja. 


Tengok tu.. tu untuk siapa nak naik bas.. kitorang naik Toyota Altis ni ;)



Aku yang handle semua pasal hotel, flight dan lain-lain.. hahha.. so aku yang decide hotel apa aku nak duduk.. berputar-putar gak mata aku survey hotel haritu.. aku pilih Haleeva Sunshine ni sebab murah.. kahkahkahhhh.. aku gi Krabi 5 malam.. so 2 malam pertama amik hotel biasa.. 3 malam lagi baru kita pindah hotel yang cun sikit ;) 


Hotel Haleeva ni aku amik 2 malam tak sampai RM200 muahahha... penjimatan kan kan? Tapi aku takut gak terkena macam gi Bali dulu.. gila scary bilik tu.. harga bih kurang jugak dengan yang ni.. tapi seriously Hotel Haleeva ni berbaloi untuk 2 malam.. Pak Radie cakap nak duduk 5 malam pon takde hal.. cuma persekitaran dia tak happening gila lah.. kalau korang nak pegi, sila duduk kat area Mc Donald's sana.. situ lagi happening la.. semua ada.. tapi boleh je jalan kaki dari sini ke sana.. takde hal ;) Tapi rasanya hotel kat belah sana tu dalam RM120 pernite.. 


Masa registration Pak Radie dah jeling-jeling aku dah.. hahaha.. apa hal? konon nak salahkan aku lah kalau hotel ni scary macam kat Bali dulu.. hahahah.. aku cakap "tak yah bising, orang ajak sesama usha hotel, awak tak nak tengok.. apa ada duduk je, jgn banyak bunyik".. bahahahah.. garang tau bini Pak Radie.. don't play-play ;) 

Tapi best la, sebab datang awal gila.. aku tak expect pon boleh check-in awal.. sekali dia kata 'u can check-in now'.. heheheh.. 
Gembira ke? Eiii sibuk je orang pakai baju grey tetiba dia pakai grey.. bila tanya kenapa pakai baju sama, dia tak nak ngaku.. dia cakap aku yang tiru dia.. choiii sangat.. 

Murah? Cantik? tak sampai RM100 u olls ;).. katil king size plak tu... siap balcony.. tapi view biasa je la.. 

Luas kan? walaupon TV dia kecik nak mampos hahahahha.. 



Toilet pon ok.. Eii teringat hotel murah kat Bali tu.. siap ala-ala pewangi macam dalam pack soflan dia gantung je atas siling.. bongok gila.. ini 10x better ok ;)

Muka puas hati ;)

Dia ni memang muka tak puas hati doplohpatjam... tak malu, dah lah tiru baju.. heheheeee

Sesiapa yang pandai bawak motor.. better sewa je lah.. Full Day kat Krabi semua standard harga dia.. 200baht for 24hours.. (RM20) minyak isi sendiri ok ;)

Oh kat Haleeva Hotel ni free wi-fi.. Actually semua hotel kot ada free wi-fi.. so sesiapa yang berhajat ke Krabi, jangan susah hati.. tak yah roaming and tak yah amik internet plan.. kita guna wi-fi je ok? 

BYCICLY?????? baisiklai.. stylo tul cara nak nyebutnye ponnnn.. alahai.. 

Untung ada Mat Rempit ;) ehehe.. motor ni sewa kat hotel ni jugak.... 

Ni pemandangan dari hotel Haleeva.. jalan straight ke kiri sana ada Starbucks and McD semua.. tapi tak yah lah gi McD sana... sebab tak halal..

Hotel kami.. walaupon luaran tak berapa nak lawa.. dalaman ok jer ;)

depan lagi dari McD tu baru happening.. banyak shops jual souvenirs and all.

Aku memang suka mamat ni.. dia memang suka last minute.. hari-hari kot aku tanya dia dah tukar duit ke belum.. mesti jawapan dia belum.. sampai aku tak kuasa nak tanya.. last-last nak tukar kat LCCT takde.. padan muka.. kat Krabi jugak baru nak tukar.. 

Kitorang banyak jalan-jalan naik motor dulu.. nak usha apa ada kat Krabi ni.. ingat nak tengok Muay Thai show.. dia ada show kat Stadium kat Krabi.. tak eh, aku rasa confirm bosan.. tak moh lah.. benda ni lalu lalang macam jual surat khabar lama.. ajak orang gi stadium tengok show ni.. agak mahal jugak lah tiket dia.. 

persisiran pantai Ao Nang.. sepanjang pantai ni ada shoplots.. dari kedai-kedai souvenir sampai lah ke cafe-cafe belambak-lambak.. aku suka sebab tutup lambat.. kul 10.00 malam waktu dia baru tutup ;) 

kat kedai-kedai ni lah berhari-hari muka kitorang lalu lalang ;)

Ok ni shoplots yang lain pulak.. ni kat Noppharatara Beach kalau tak silap aku.. depan lagi dari Ao Nang Beach tu.. kat sini tak happening, tapi pantai dia lawa sikit dari Ao Nang.

Aku tak sure if kat Krabi ada kene Tsunami ke tak dulu? takut nak google time tu hahahah... tapi kalau dah ada tembok ni confirm lah ada kan? 

Misi mencari Halal Food pulak.. kat tempat aku pegi ni.. panjang berderet semuanya halal food.. ala-ala ko pegi kedai tomyam kat KL.. tapi ni tepi jalan.. dan dia guna motorsikal je.. 1 motor satu gerai hebat macam nie.. gila tak hebat? ko mampu masak sambil duduk atas motor je ;) kagum kejap hahahha.. gambar tu semua menu.. sebab diorang pon English ala-ala je kan.. so lagi senang ko tunjuk gambar "i wan't this, cook now".. bahahah tampa nak? 

Pak Radie ni suka snap gambar ai tau.. (padahal dah signal pakai tangan suruh amik gambar hehehehe) nak tunggu dia snapkan candid? jangan harap la.. begaduh suruh pikul camera.. layut leher aku ni sangkut dslr tu.. dia cakap 'nak sangat kan bawak semua camera? angkut la sendiri'... hoiii nasib laki, kalau anak, dah debik dah ni... hehehe

Ok ni menu dia.. tapi ni kedai lain.. sebelah-sebelah jugak lah.. harga sama je.. kalau 50 baht tu maksudnya RM5.. aku rasa food kat Krabi ni agak mahal jugak.. bayangkan kat tepi jalan macam ni pon harga macam ni... kangkung goreng RM6.. nasi goreng ada yang RM5 ada yang RM6.. lauk pauk semangkuk dalam RM8.. biasanya aku amik mineral water je,, takut sakit perut ;)

nasi goreng seafood ke apa tah.. ok je.. sedap lah.. ni pak radie punya.. 

hah, tepi jalan pon ada juice ok ;)

aku nak noodle in tomyam soup.. tapi diorang nyer noodle ni ala-ala kueyteow tapi lebar gila kueyteow dia.. ok lah, tapi ni macam pedas2 manis gitu.. aku memanis ni agak kureng sikit.. 

Fried morning glory katanya.. bahasa pasar, kangkung goreng.. sepinggan is RM6

ni fav aku jugak sepanjang kat sini ;) dah macam kambing dah.. 

ada la dalam 3 kuali kot.. baju pink masak sambil duduk atas motor.. hahahah.. 

nampak macam best plak.. so mari try.. semangkuk is 50baht.. (RM5)

Tak sedap. hahah.. tepung tebal sangat.. aku siap kopek buang tepung dia.. sebab nak makan udang je ;)

kedai sebelah pulak kedai ayam goreng.. minyak ke kopi? hitam gila ok minyak dia..hahahah.. nanti korang akan duduk kat kerusi meja dia atas bukit sikit.. so sambil makan kita memerhati je la diorang ni masak.. dah lah bawah pokok.. daun kering gugur masuk kuali... hahahaha.. lekkkkk jer makan ;) ilek la.. tak sempoi la tu pon nak geli kan.. 

Kalau nak tau kedai berderet ni kat mana.. aku nak cakap pon susah.. tapi memang siapa pegi krabi confirm boleh nampak gerai-gerai motor ni.. Ao Nang ni bukan besar sangat pon.. ko pusing-pusing situ jugak.. ala-ala macam Kuta, Bali.. pusing-pusing mesti jumpa ;)

petang je hujan... asal petang je hujan.. boring :( tapi bila time hujan, kitorang akan lepak kat cafe-cafe yang ada wi-fi.. pastu sibuk godek tepon memasing.. depan cafe ni pantai Ao Nang.. 


spot me?

sepanjang jalan Ao Nang

hari tu jugak aku paksa Pak Radie nak gi cari package untuk Island Hopping.. survey sana sini.. kitorang balik ke budak ni jugak.. nama dia Sophiyo.. hahahah 

suka dengar diorang ni kalau bercakap.. "Ok ok, i show you naaaaaaaaaaaa".. dia punya "naaaaa" tu comel je.. 

Tips lebih detail, aku bagi kat last entry yang part berapa tah nanti hahahha.. tapi ada macam-macam island ko boleh pegi.. aku amik trip to Phi Phi Island.. (one day) aku dapat 1000baht perperson..(RM100) tempat lain bagi 1200 baht.. memandangkan aku pegi ni high season.. so 1000baht tu dah ok sangat la kot..  siap dia pickup ko kat depan hotel.. balik pon hantar ke hotel ;) pastu aku amik package water rafting sekali.. (paling puas hati buat water rafting) tu nanti cerita ;) 

Dah settle tu, jalan-jalan lagi.. 

belambak kedai-kedai macam ni kat sana.. harga mahal jugak la.. tempat pelancongan kot.. mestilah mahal kan? t-shirt memula dia bukak harga dah 250baht (RM25) t-shirt bodo je kot.. ko tawar pon maksimum dia boleh bagi 150baht.

ini transport kat sana.. (selain tuk tuk) balik dari island hopping pon dia hantar pakai ni pon ada gak.. 

dah settle semua, balik hotel jap.. rupanya hotel ni siap ada swimming pool.. tapi ala-ala je lah kan.. 

comel ke? hahahah.. rasa nak pitam tengok orang tua tergedik-gedik macam ni.. hahahahah.. Pak Radie tu bebulu je kene layan aku agaknya hahahaha.. 

Ok, dah rehat, kita keluar pulak ye... aku cakap aku nak makan pancake yang orang dok cakap sedap gila sedap gila.. betul ke sedap gila? meh bagi aku rasa jap ;)

terima kasih kerana berkhidmat untuk kami

Ok ni lah dia kedai dia.. Pancake Yaminla nama diberi.. semua dok hasut aku suruh makan kat sini.. katanya sedap sangat.. jangan makan kat kedai lain.. sebab pancake makcik ni is the best... hahaha.. over tau korang nie.. tetiba aku terpengaruh siap dengar hasutan ni tak pegi kedai lain.. 

Nampak? ni kedai dia di siang hari.. sederet je dengan kedai aku makan lunch tu.. 


Tadaaaaaa.. ni lah dia Makcik Yaminla ke Yamila ke.. tah ler... 

So mari pilih ye adik-adik nak perisa apa? aku tak try yang lain.. aku try Banana + Chocolate je.. sedap!!!

Nampak tu? sebenarnya dia ala-ala roti canai.. siap tebar macam tu.. letak pisang.. pastu siap, letak la chocolate 

Rasa dia memang terbaek la.. ini korang should try.. sebab highly recommended ;) harga ermmm tak ingat hahaha.. tak mahal ponnnn.. murah je.. 

Now u see, Now u don't.. hahahah... 

Ok sambung jalan-jalan lagi.. tadi tu baru appetizer je.. ni nak gi cari dinner plak... Pak Radie ajak gi usha kat shops depan Ao Nang tu.. so mari.. 


Ni bukan Yaminlah.. tak tau lah nama dia apa.. tapi bersepah-sepah kot orang jual pancake macam nie..  

Haaaaa kau.. tetiba jumpa kedai Siam hahahaha.... cakap Melayu.. pastu pasang lagu Melayu, band Indon semua tu.. pergh aku kat Malaysia ke Krabi ni? konpius kejap... siap lagu Judika hahahah.. 


Buku Menu dia.. ini memang tak was-was langsung hahahha.. siap bendera Thai ngan Malaysia hahah

Kalau korang datang Ao Nang, singgah ye.. sedap pon sedap ;) murah pon murah ;)

Ceria muka ahkak dapat makan makanan ala-ala Malaysia.. memang dasar tak leh pegi overseas lah muka ai ni.. tekak very the melayu.. tak dapat lauk melayu... terus sentap.

adoi la.. sesikit sign rawk rawk rawk.. muak ok.. len kali buat *peace* plak ok.. 

Pak Radie order ni..pedas gila.. berasap telinga.. hahahah

Rad-Na.. serious nama dia gitu hahahah.. kat sini kueyteow dia lebar-lebar.. hantam jelah ;)

Nanti korang try coconut shake dia.. 60 baht (RM6)

Total: RM27.. ok la kan.. 

ni mamat kedai Bersenang-senang tu.. landmark kedai ni ialah sederet dengan Dragon Resort.. korang pusing-pusing je Ao Nang tu.. mesti jumpa punya la.. belambak kot orang Malaysia makan kat sini hahahha.. 

Lepas makan sambung plak jalan-jalan lagi.. 

dan tetibaaaaaa.. hahaha.. berderet 'perempuan' cantik tepi-tepi kedai tu.... dia edar diorang punya club.. apa tah.. cabaret club ke apa tah.. hahahaha.. pastu tetiba.. 


pompuan ngan mat salleh tu datang "omggggg, so pretty, i wanna take photos with u" kata pompuan yang couple ngan mat salleh tu.. apa lagi.. pons ni semua suka la.. pastu tak tau la sebab kitorang tak tunggu.. 


tinggi gila ok.. pastu sibuk tarik-tarik nak bergambar.. 


tetiba.. Eh???? dah tekepit dah???? hahahahahha... aku pon ada amik gambar tapi sebab nak dibandingkan muka aku ngan muka Nyah2 ni semua.. diorang jauh lebih meletops dari aku.. so tak rela aku nak masukkan gamba aku kat sini hahahaha... Amboi Pak Radie kemain suka yeh? Pastu diorang nak tips.. hahahah.. aku dah blah dulu, duduk jauh-jauh hahahahha.. pastu aku tengok Pak Radie bagi.. pastu baju kuning tu kepung dia hahahahahaha

Not enough!!!!! we share the money.. give more give more.. ko tengok.. muka jantan dia dah terserlah dah.. hahahahhahaha ko tengok muka Pak Radie dah bengang kene paw.. 

Dah blah tu aku tanya Pak Radie.. "Kenapa not enough?? awak bagi berapa???".. Pak Radie pandang aku dia cakap "Pa bagi yang baju cream tu 20baht".. bodo ni.. hahahahahah memang lah tak cukup!!!! RM2 tu nak share dua orang hahahahahhahahahahahahahaha... "dah tu baju kuning tu kepung awak, awak bagi berapa?".. "Pa bagi 50baht pastu pa blah je".. hahahha.. dapat lah RM7 kongsi-kongsi la kannn.. hahahahha.. muka pons tu semua bengang hahahhahahahaha.. kerja nak paw orang je.. pegi lah ko berjoget dalam club tu.. kat sana mintak tips baru masyuk.. ni mintak kat tepi jalan... orang bagi sikit marah.. ko yang sibuk tarik-tarik nak bergambar.. heheheh... tertarik plak Pak Radie.. memang bersyukur lah dapat 70baht tu.. hahahhha... 

Ok tu je lah dulu ye... nanti aku resize belambak gambar-gambar lain.. mace-mace-hey la ;)

24 comments:

Liyana said...

yeayyy!entry yg ditunggu akhirnya dah keluar gak :)

Myalycia said...

bestmya kak fila... krabi is the 1 of my wish place to go ;)

nalsweet said...

HAHAHA..spt yg dijangkakan..entry akak mmg besttttttttt!!

dan membuatkan diri rasa nak pergi sana gak 1day..hihihuhu..

kena start kumpul duit

*nyah tu mmg lawa laaaaaaaaa......

http://sitishazwaniee.blogspot.com/ said...

cun gila ponnn2 tue kiki

MamaAliya said...

Best..best..tak sabar nak baca part 2 pulak.hihi

NUNU EERA said...

akk mkcik yg buat pancake tu suke mbebel2 x? sbb msa kite dlu makcik tu kuat mbebel.. tpi pancake die sedap.. sbb tu la kot..haha..

Unknown said...

excited nak abce..sbb kebetulan hotel sama yang saya pegi last month..arghhh rindu krabi dah ni..hotel yang murah dan sangat selese.tv kcik tp xpe sbb xpaham pon dia cakap apa ..sume channel thaikan.. :)

Unknown said...

excited nak abce..sbb kebetulan hotel sama yang saya pegi last month..arghhh rindu krabi dah ni..hotel yang murah dan sangat selese.tv kcik tp xpe sbb xpaham pon dia cakap apa ..sume channel thaikan.. :)

Unknown said...

salam kak filla... akak book hotel ni kat website mana ek? next year saya nak g krabi jgk hehe...

Unknown said...

best la dpt baca entry akak ni,wlaupun xdpt g tp seronok dpt baca..

safiyyah osman said...

adoi laaa..lawak gila..hahahaha..part 2 pls...

~I AM SHOPAHOLIC~ said...

penat refresh tau nak tau feedback kak filla psl yaminla pancake tu.. hahaha

Shiela Rahim said...

nnt pons tu akan panggil..abgg..abg....hahaha

Irfa said...

baca dr atas 'wah, cam best'
tp ending..tetiba aku yg over bengang.. tak pasal2 kena pow
tp best ek honeymoon
lama x honeymoon.huhu

JMR said...

aku tgk gmbr pno dh kenyang ni kak..heheh

Chekgu Azrine said...

Mmg best je baca entry ni..
Mcm rsa kt krabi..hehd

~I AM SHOPAHOLIC~ said...

NUNU EERA : btl lah.. Makcik tu kuat membebel.. Bercakappppp je x henti2.. Hihi

Aty Fared said...

Krabi...insyaa allah...nantimsampai jugak...besh layan gambar..:)

C!kpuanmuda® said...

ko buat aku teringin nak g krabi. bukan sebab nak gi amik gambo ngan pondey (lawa-lawa) tu. sebab nak g makan pancake. hahahahhaha

misz beauty said...

Kitorg gi sana hari tu nak tambah duit so survey2 tukar kat cimb bank lagi dpt lebih sikit dr tukar kat yg kecik2 tu. tapi hotel sana memang murah dan best kan. saya duk kat aonang beach resort pun rm106 kot semalam.

kak fillanie buat saya nak pi lagi sebab hari tu pi kejap sgt tak cukup masa keliling island :-(

Erin - Ibu Qistina + Qaisara + Qamilia said...

hahahahahah :D kelakar betul
masa amik gambar dgn pons tu...
RM7 kongsi2 ye pak radie...
jadiklah..
itupun kira bagus nak kasik dorang kan...

Marsha~ said...

haha... lawak gila lag uols ni Fila

Kimi Alias said...

akak ada details tak percutian ni.
Kos utk percutian ni semua. Ni email saya.

kimialias@gmail.com

Kimi Alias said...

akak ada details percutian ni tak. Kos percutian semua
ni email saya.
kimialias@gmail.com