Friday, March 06, 2015

Sikit Perubahan Dalam Pembelanjaan, Besar Impact Dalam Keluarga.

 Hari ni Kak Pilla nak share tentang tips berbelanja dengan bijak untuk mendapatkan nilai yang lebih.. Seriously barang semakin mahal semenjak dua menjak ni.. Barang basah kat pasar mahal, barang kering untuk dapur pon mahal.. Tak lama lagi GST pulak akan berkuatkuasa, dah ready ke belum nak manage kewangan dengan bijak? 
Haritu Kak Pilla terbaca satu article tetang tips shopping untuk mendapatkan lebih nilai.. Maksudnya yang menjimatkan wang kita.. Kak Pilla rasa cara Kak Pilla shopping selama ni ada kesilapan sikit :( Sebelum ni Kak Pilla suka beli barang dapur dalam kuantiti yang banyak tanpa fikirkan kualiti produk.. Ramai kot kita yang macam tu? Contoh kalau pegi kat softener section kat hypermarket.. Kak Pilla akan jalan pelan-pelan dan mata akan cari yang harga murah tapi kuantiti (ml) banyak.. So itu yang Kak Pilla akan grab.. Tapi lepas tu bulan depan kene beli lagi dan lagi dan lagi.. sebab kalau guna sikit pakaian takkan lembut dan takkan wangi.. kene tuang 2 cup penuh barulah wangi sikit.. ni contoh ya..

So hari ni Kak Pilla nak share 3 langkah bijak dalam berbelanja yang akan menjimatkan wang anda.

1. Beli produk berdasarkan prestasi 
Benda ni yang Kak Pilla ceritakan kat atas tu.. Itu kelemahan kita semua.. Semua orang suka harga yang murah, kesan dia tak berapa bagus pon tak pe, janji murah.. Beli fabric softener yang harga murah, lepas tu kene guna 2 penutup penuh (yang agak besar) untuk satu cucian.. wangi sekejap je pastu dah tak wangi sangat macam mula-mula sidai :( dah lah kena pakai 2-3 kali ganda kuantiti untuk setiap cucian .. ni apa cerita ni? memang lah murah, tapi pakai seminggu dah habis.. dah buat hal kene beli lagi.. so dimana penjimatan kat sini?  Sekarang Kak Pilla tak pandang yang murah.. yang berkualiti pun bukan mahal sangat, kadang tu perbezaan dalam rm2 tapi kita boleh pakai hingga 3 minggu.. so fikir-fikirkan sebelum membeli.  Beli dengan bijak.  Now Kak Pilla dah tukar pakai downy warna merah.. detergent pulak pakai Dynamo.. memang meletop wangi dan lembut..

 Haritu Amaani tanya "Kenapa towel Amaani wangi? lembut je" Kak Pilla tanya dia balik "Kenapa selalu tak wangi ke?" hahaha terus dia jerit "Selalu busukkkk sebab Kakak suka pakai towel Amaani kan???" hahaha budak-budak.. asyik gaduh je ;)

Dia tak tau sebenarnya mak dia dah tukar detergent and softener downy ;)

Tengok penutup downy tu kecik je ok.. pakai half a cup sahaja.. Tak payah pakai 1 cup penuh... JIMAT!!! dan lepas tu sila bau pakaian yang korang basuh tu.. wangi sangat.. lepas ni Kak Pilla nak try Downy warna hitam pulak.. 

2. Tempoh hayat produk
Ini pun penting.. Kita selalu tak perasan yang sebenarnya kita banyak berbelanja untuk benda yang tak patut.. Contoh lah kita beli detergent / sabun cuci pakaian yang agak murah.. tapi kita kene pakai dalam kuantiti yang banyak untuk sekali cucian.. So resultnya produk cepat habis, dan tetiba kita kene pergi kedai untuk beli detergent lagi.. Sekarang Kak Pilla dah tukar cara berbelanja.. Kak Pilla pilih Dynamo sebab Wan pakai Dynamo.. Masa cuci baju kat rumah Wan haritu.. Wan kata just guna 1 cup je cukup walaupun masa tu Kak Pilla nak tumpang basuh cadar yang besar dan penuh satu mesin basuh.. masa tu tak confident je guna 1 cup.. tapi memang betul, cadar bersih,  stain hilang, bau pun harum.. sejak tu memang Kak Pilla guna Dynamo sebab tak perlu guna banyak.. 1 penutup dah cukup.  Bila fikir balik.. ulang alik ke kedai sebab membeli barang yang habis stok ni.. buatkan kita lagi berbelanja banyak tapi kita tak perasan duit tu keluar laju macam air paip... singgah kedai nak beli 1 barang, tapi end up akan capai macam-macam huhuhu..

Produk-produk yang tahan lebih lama juga membantu Kak Pilla jimat masa.. macam mana korang tanya? Hah tengok.. bila produk kita cepat habis, maka perlulah ulang-alik pergi kedai beli produk.. cuba fikir kalau 1 produk tu boleh last untuk 1 bulan, tak payahlah kita susah-payah kejar sana-sini.  Jimat-jimat masa tu, bolehlah Kak Pilla gunakan masa tu untuk spend time dengan keluarga Kak Pilla, mengeratkan hubungan silaturahim, kan bagus..

3. Nilai Tambahan
Ok ni tips penjimatan jugak.. Kalau korang membeli tu, check jugak if produk tu ada offer tambah nilai.. contohnya bayar amount ni untuk pack besar dan kita boleh dapat free 200ml.. atau pun beli shampoo 3 in 1 yang siap conditioner sekali... contohnya Head and Shoulder yang siap ada conditioner dan anti kelemumur.. ini dapat menjimatkan duit jugak.. tak perlu beli produk lain untuk lembutkan rambut.. ini kang, untuk rambut je dah 3 jenis produk nak guna untuk bagi rambut takde kelemumur, bersih, lembut dan harum.. Takyah! beli satu cukup, janji function dia bagus untuk semua masalah rambut ;)

Sekarang pula, dengan pembelian product P&G berjumlah RM60, korang berpeluang memenangi kad petrol Shell berjumlah RM10!




Korang bolehlah tengok video di bawah ni untuk summary yang cepat tentang 3 pillars yang Kak Pilla jelaskan tadi..




Jom berbelanja dengan lebih bijak :)




Love, 
Filla.

12 comments:

ayunidati said...

Jom kita jimat

ayunidati said...

Jom kita jimat

syikin said...

Kita guna downy Hitam.. Best wangi...lg cuaca panas lg wangi..Kak pila mesti Cuba tau..

syida said...

saya pun guna dynamo tu,wangiii sangat..pakai sikit je pun cukup..mmg berbaloi! :)

Anonymous said...

Downy memang bagus! Saya menggunakan Downy semasa belajar di Surabaya last semester. Disana Downy sangat famous (dan murah. Hehe). Saya suka baunya yang sangat harum dan memang tahan lama. Downy is a very good product! :)

Kniedaz said...

Downy merah tu mmg wangi..best je cium bau baju baru angkat dari ampaian...thanks for the tips

Unknown said...

downy kaler hitam pun wangi giler kak pilla tapi sekarang sya pun guna kaler merah tu mmg wangi juga

Anonymous said...

Nice tips akak.
bytheway..saya follower terbaru akak.
http://pariparimalaya.blogspot.com/

Unknown said...

nice tips

KakNida said...

tips yang menarik..lagi2 part tak payah ulang alik kedai tu :-)

Filla said...

yes betul.. downy memang wangi.. dah lah guna sikit je.. now bila pakai baju, masa sarung kat bahagian kepala tu.. semerbak harum menusuk lubang hidung hahahaha.. puas hati.

chriscella vallery J.G said...

Sblm pregnen..suka downy pink tu..tp bila dah pegnen n sampai deliver..xboleh tahan bau downy..sobss...sedih je.. :'(