Wednesday, January 08, 2014

ROBINA MALL, CORELLE, BIGW, HALAL FOOD, GOLD COAST - Part 6

Bersua kembali dalam Final Entry Gold Coast, Australia Fillanie... Amboi kemain lama nak settle entry.. dah tua cenggini la kan ;)

Nasib ada gambar, kalau tak, aku pon dah lupa amender aku buat kat sana 2nd last and last day.. heheh.. 2nd last day memang takde aktiviti dalam package kitorang.. Aku memang suka amik package yang tak pack sangat.. rimas.  Ni pon rasa dah best sebab package yang kitorang amik ni just transport Airport - Hotel - Airport, 3 themparks (SeaWorld, MovieWorld, Paradise Farm) dan Visit to Harbour City.. itu je.. yang lain semua Free and Easy.

Lepas dah bincang-bincang sampai rasa stress gila sebab tak tau nak ikut Pak Long (Abang aku) gi Brisbane ke atau nak tinggal je then fikir kat mana nak cari pinggan Corelle.. hahahah.. pinggan mangkuk lebih penting u alls.. Abang aku nak gi Brisbane pon naik train je sebab car rental semua fully booked.. kang aku dengan anak-anak ciak miak lagi.. kalau naik kereta boleh gak waze je jalan nak ke Factory Outlet kat area Airport Brisbane tu.. orang kata kat sana yang besar tempat dia kalau nak carik corelle.. So aku ngan Wan decide untuk tinggal je.. pepandailah kitorang nak cari corelle kat area GC nie.. 

Pagi tu breakfast macam biasa.

Ini lah lebih kurang yang aku hadap tiap-tiap pagi..heheh.. makan ngan roti.. muntoh.

Mantra Legends Hotel memang best lah kalau korang nak stay.. amik yang include breakfast sekali.. walaupon limited lah nak makan.. alahai kalau gi overseas, apa sangat ko berani nak makan.. balik-balik roti, telo, butter, cereal with milk... itu je.. tapi sangat membantu menjimatkan poket..heheh.. kenyang sampai ke tengahari jugaklah ;)

Dhya and Acih pon tak pernah buat hal.. takde mengadu tak selera ke apa.. every morning diorang semangat nak gi breakfast ;) cekak rambut lawa budak-budak ni pakai hadiah from Watie Shaharin, thank you :)

Amaani dah tak demam.. kulit je gelap heheheh.. dia memang doplohpatjam dengan map.  hahahah..

Aku dah check.. kalau nak cari pinggan corelle kat Gold Coast, ada jual kat Big W.. dan Big W ni ada kat few places jugak lah.. tapi better pergi kat Robina Mall sebab boleh lah berjalan and cuci mata sekali.. Robina Mall ni kira agak baru jugaklah compared to Pacific Fair.. 

So kitorang naik cab je ke Robina Mall.. which cost us $40 macam tu.. dokek je woii... dalam 1/2 hour je.. RM120? huahahah.. redho je.. balik tu lagi best.. kena $53.. so total pergi dan balik is RM279.. sekian.  Naik public transport macam bas pon ada.. tapi sorang dalam $6 one way.. campur tolak.. jom lah naik cab.. ngan baby lagi.. tak kosa aku nak naik bas.. harga bih kurang je pon.. 

Atok ngan Pak Long gi Brisbane.. kemain lagi diorang.. siap whatsapp gambo.. nyampahs.. oh, from Gold Coast to Brisbane lebih kurang 1 hour.. 

kat Gold Coast ni hotel cantik-cantik.. lebih kurang je semua design dia.. tinggi-tinggi.. semua dekat-dekat ngan Surfer Paradise Beach.. 

Ni rumah ong kay. (orang kaya) hehehe.. besar gila.. pastu ngadap tasik.. siap ada private boat u olls.. kira macam keluar rumah ikut pintu depan naik kereta.. ikut pintu belakang naik boat.. kelas kau Jah.


Yeay dah sampei ;)


gambar kenangan harus ada.. 


Wan cakap casing phone Wan dah buruk.. Wan nak beli kat sini.. kenangan katanya.. pastu tengok masing-masing tergeram-geram sebab lawaaaaaaaaaaaaaa!!!! Wan amik colour merah siap ada glitter dust gitew.. dah balik sini Wan kata menyesal beli 1.. kalau tau, beli 2 pon takpe.. casing tu dalam $25 kot? 

Ni lah hajat kitorang.. hehehe.. nak gi beli set Corelle... Aku ngan Wan bukanlah pencinta pinggan mangkuk sangat pon.. tapi rumah aku takde pinggan yang elok.. yang aku beli kat Langkawi pon aku beli pinggan Corelle je.. bukan set.. aku beli 6 keping kot.. mahal nak mam jugak.. sekeping dah RM30 kot?

BigW ni jual macam-macam.. bih kurang macam Carrefour gitu.. dan boleh lah tahan.. murah sikit lah dari kat luar tu.. 


Comel mak aku.. hahahah


Nah ko pilih sekarang.. hahaha.. aku ni bukan tau sangat pinggan mangkuk nie.. Tapi aku taulah Corelle ni mahal nak mam kalau kat Malaysia nie.. So mari kita berjimat beli kat tempat yang murah ;)

kalau design lama murah je.. dapat $57 for 16pieces dinner set.. kalau yang design petak mahal sikit.. tapi still murah lah.. aku amik 2 set.. Wan amik 2 set.. belikan utk rumah Pak Long 2 set.. sebab kalau 1 set, pinggan makan dapat 4 keping je.. mana cukup.. baik kita beli terus 2 set.. kot pecah ke apa.. ada lah lebih ;)

Aku tak ingat.. yang ni Wan punya.. $95 ke $89 ke.. tengok kat Parkson.. tercekik aku.. hahahah.. Oklah..ada something yang dibeli dan berguna kannnnnn... 



murah banyak ;)

Orang gila pancing pon boleh gila tengok nie.. 




Kmart ni pon lebih kurang Carrefour gak konsepnya.. tapi dah usha.. takde corelle.

pinggan tu masa nak balik baru beli.. tadi usha je dulu.. aku banyak shopping kat ada satu kedai tu.. lupa nak amik gambo.. kat situ banyak baju baby, baju kids.. dan boleh tahan lah murah.. 

Amboi rambut dah tukar pink eh?

Dah lapar jom kita gi food court dia.. 

Makan kebab Ali Baba.. 

Aleesya macam biasa.. suapkan dia bubur nasi Wan buat




Sementara aku ngan Wan pi beli pinggan.. Pak Radie bawak budak-budak keluar dulu.. 

Amboi Ani... heheheh.. korang main tenggek-tenggek je kat papa kan... 

Sampai tetonggeng Papa.. 

Bahahahaha.. Amaani memang gaya model habis ok.. 

Pak Long plak whatsapp gambar Atok kat Brisbane :)


motif? saja diri kat pandora.. eleh tak heran pon tok..


Eh hensem plak atok Braim ni heheheh
_________________________________________________

dah takde apa.. kitorang pon amik cab dan balik.. masa tunggu cab memang dah takde.. memasing cuak.. pastu ada satu cab datang.. tapi memang lah tak muat.. ktorang kene naik cab besar macam van.. so aku mintak driver tu tolong call kan cab utk amik ktorang kat Robina.. bagus betul.. very helpful lah diorang ni.. dia call.. pastu dia suruh kitorang tunggu.. nanti cab tu datang.. lega :)

malam last kat sini.. kitorang jalan-jalan area hotel.. last nak cari souvenir sikit-sikit.. siapa stay kat Mantra Legends hotel memang ok sangat.. semua walking distance je.. kedai souvenir banyak.. halal food bersepah.. boleh makan kat Ali Kebab (depan hotel), bawah hotel ada Chinese Malaysian Food (halal).. tapi ktorang tak makan.. jalan lagi depan ada SAHARA (ni memang favourite) kebab dia $7.50 je.. Pizza $2 per slice.. ada jual fries jugak.. fish and chips pon ada.. big portion don't worry ;) jalan depan lagi seberang jalan ada Shiraz (Halal Food) jugak.. 


Sayang Dhya.

Amaani selamba je duduk kat cashier.. heheh.. dia buat taktau je orang penuh-penuh kat situ.. macam biasa.. still baca map ;)

Shiraz..

Kat sini pon murah-murah jugak.. atau kat bawah hotel Mantra Legends tu pon ada Gift Shop.. owner dia orang Sarawak.. harga murah jugak.. korang boleh beli internet plan kat situ.. suruh dia pasangkan.. make sure sampai internet korang connected ye.. sebab aku haritu beli suruh pasang.. dah pasang aku blah gi Seaworld kot.. tak leh guna! hampeh.. dah balik tu baru datang balik mengadu.. and dia tukar lain, baru ok.

malam tu makan kat Tandoori Place.. kat hotel depan Mantra Legend.. 


masa ni kesian tengok Amaani.. dia lapar nasi.. dah berapa hari makan merepek-repek.. dia sampai nangis-nangis cakap "Amaani nak nasik.. Amaani nak nasik".. sebab aku orderkan dia fish fingers ke nugget tah.. dia tak nak.. dia nangis nak nasi.. nasi briyani ni spicy lah pulak.. last-last kau mintak nasi putih.. dia boleh makan nasi tu gitu je.. kesian anak aku.. tekak very the melayu hahaha.. 


Us.

Ok tu je cerita.. balik tu aku pening nak mengemas bag.. macam nak nangis sebab tak muat hahah.. Yang Pak Radie bebel cakap aku ni bawak baju budak-budak banyak gila.. Eh? kang tak cukup cemana? hahah tapi memang banyak kot yang tak sempat pakai.. yelah.. kita ni mak kan.. biar berlebih jangan kurang.. baju aku kurang takpe.. baju, seluar anak kalau tak cukup cemana? 

Last-last beli bag yang ala-ala kanvas bodoh tu.. untuk sumbat segala soft toys diorang ni... pastu owner kedai yang Sarawakian tu bagi aku kotak.. siap selotape lagi.. heheheh.. boleh lah aku packing sikit.. yeayyy cukup pon semua dah pack..

Esoknya kitorang breakfast pastu kitorang amik cab pergi Harbour City.  Gambar aku dah masuk kat Entry yang lepas.. so tak yah masukkan lagi.. kang muntoh plak kannn.. hehehe.. Oh aku cuma beli shawl ngan pandora charm je ;) 

Kali ni beli yang ball merah putih biru ni.. hehehe.. aku nye pandora dah takde konsep.. main tibai ikut suka.. hahah.. tapi aku suka lah yang funky2 gitu.. yang ni memang lama dah usha.. tapi kat sana murah sikit.. so mari beli ;)

Nahhhhh.. gila tak murah? x3 je uolls.

Hehehe.. dua kali jumpa dia nie.. hari lain-lain.. 

Balik dari Harbour City kitorang gi late lunch kat Shiraz.. Oh kitorang dah check out hotel awal lagi.. kat sana check out time kul 10.00am kot.. so diorang tolong simpan bag semua.. boleh lah jalan-jalan lagi sebab flight ktorang malam.. 




tak ingat harga.. tapi rice with lamb shank ni dalam $23 kot?

Pak Radie's .. dalam $14? alaaaa lupaaa.. bih kurang lah


Food kat Shiraz ni sedap gaklah.. harga oklah.. kalau dah nama makan nasi tu memang lah mahal.. yang murah wraps je.. Last day takde hal.. Wan belanja.. balance AUD ada lagi.. muhahahahah.. 

sempat lah mengopi kejap.. sedap! $3.50 satu.

Boleh pulak depan Shiraz ni dia nak betulkan paip air ke apa tah.. ko tengokkkkkk... kerja macam ni kemain hensem lagi.. hahahahahahha... tapi betullah macam reader cakap.. kat sana gaji besar, buat kerja macam ni gaji besar oiii.. sebab tu orang dia jugak yang buat kerja macam nie.. kat negara kita gaji kecik.. so orang kita tak nak buat kerja-kerja macam nie.. sudahnya bangsa asing jugak yang sanggup.. kalau orang kita tak nak buat kerja-kerja macam ni tapi buat kerja-kerja lain macam kerja kat fast food ke.. ok lah kan.. tapi yang tak nak buat kerja macam nie.. tapi mengangkang je, berdengkur tak kerja.. mintak duit mak bapak je pandai.. bagi penampar je sekali.  

Dah nak balik dah.. Bye Mantra Legends.. Bye Gold Coast.. 


Amaani and Pak Long


nak share few pics yang comel.. hahahahha.. Atok Braim bersama cucu-cucu..


Pon sama.. Atok ni boleh tahan.. hehehe.. nampak Atok sihat je.. sebab Atok memang kalau berjalan terus dia jadi sihat.. kaki pon kuat je.. hehehe.. kalau kat rumah, asyik baring je.. tu yang lomah badan Tok oiii.. 


Bapakku yang Handsome :D

Oklah.. sebelum nak habiskan entry nie.. aku nak share sikit tips.. Kalau korang pegi musim panas.. or sejuk ke.. siap-siap lah bawak vaseline ke.. cream ke.. kalau datang musim panas.. jangan lupa pakai sunblock.. 

cream ni paling bagus.. beli kat Gold Coast.. Amaani tak boleh sejuk sangat.. nanti kulit dia gatal-gatal.. tapak kaki dia crack.. sampai luka.. so boleh sapu cream nie.. tapi mahal tahap melampau.. rasanya RM60.

Tengok amaani.. habis kulit dia sunburn.. ni pon dah ok.. sebab dah terkopek.. kering sangat kulit dia.. 

Tapak kaki Amaani.... ni pon dah ok sikit.. masa memula tu lagi teruk.. sian dia jalan jengket-jengket :(

Aleesya pon jadi gelap..hahah.. hidung ngan pipi merah sebab sunburn kot.. 

Ok lah overall, kitorang memang enjoy sangat this trip.. Suka Gold Coast sebab cantik sangat.. Surfer Paradise Beach paling best.. pasir pantai best.. suasana pon best.. aman damai je.. GC ni antara percutian yang tak leh dilupakan ;)

My Gold Coast Trip:
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6


Love, 
Filla.

13 comments:

Anonymous said...

Salam kak, suka bc entry gold coast akak ni..if akak xkesah..leh x share cost travel agency charge tuk pakej akak amek or apa2 la yang berkaitan dgn cost..huhuuh...TQ...

chentahati said...

filla... xde ke entry kos/bajet mcm biasa2 yg filla bt tu?

mizajasni said...

corelle kalau kat oversea mmg murah! dulu saya pernah beli dekat US utk 16pieces tu dalam $25-$30 mmg borong le bawak balik msia bagi emak. heheh

ayunidati said...

Seronoknya jalan2....

Anonymous said...

hai filla,

aku ni peminat blog ko...suka sgt baca blog ko yg ala2 kelakar pun hado...ni nak try anto komen..dulu xleh...

silent reader (mamabubu)

Anonymous said...

testing

Anonymous said...

Kak filla.. kaki sy pon mcm amani sensitif.. mmg sakit klu kene mcm tue..

AziniMZ said...
This comment has been removed by the author.
AziniMZ said...

Pastu nk wat blk corella cam mana.. rasa nk g GC gak pas baca entry ni.. :D

Madam Casper said...

Filla...

Ya Allah pic yang ada family lain tu..itu adalah cikgu saya. Cikgu Khozari dan Cikgu Yati. Dia ada cerita kat kita org masa di gi holiday ni dia ada jumpa family dr malaysia yang baik sangat..rupanya you lah yer... :)

Unknown said...

bole tau camne bwak balik corell tu?masuk luggage ke?

Anonymous said...

bole tau camne bwak balik corell?masuk luggage ke?

Filla said...

Anonymous: Saya handcarry.