Tuesday, December 17, 2013

MANTRA LEGENDS HOTEL GOLD COAST, PACIFIC FAIR, SURFER PARADISE - GOLD COAST Part 1

Aku tido pukul 2 pagi semata-mata nak resize gambar.. gambar untuk entry ni je ok.. pitam makincik..hahah... 

Kitorang pegi Goldcoast hari khamis 5 Dec flight 9.40mlm.. Aku dah amik cuti on the 5th sebab yelah holiday ngan budak2 lain.. semua kene prepare awal.. Wan, Atok ngan Pak Long pegi dari Enstek ke airport.. Family aku dari Sri Kembangan.. nasib ada my SIL kak Yati boleh tolong hantar.. thank you kak yati ;)

Dhya dah datang awal berapa hari dah.. Wan jaga Dhya ngan Kasih.. ni baru sampai LCCT sebab aku naik AirAsiaX.. ramai tanya ok ke? luas ke? hmmm.. ok lah, ruang tempat duduk selesa sikit dari yang biasa tu.. tapi kalau ko tido duduk sambil pangku baby yang meragam.. memang seksa lah muahahha.. 

Leecha ni lain sikit dari kakak-kakak dia.. dia slim sikit muahahhaha... pastu rambut dia tebal dan kasar sikit.. dah beserabai haku tengok 

Alahaiiiiii... suka sangat gambar kat atas nie.. semoga berkekalan lah korang sepupu sepapat sampai bila-bila hubungan baik cenggini ok? 

Amboi Ani.. over excited nampak?

flight delay sikit.. tapi dalam setengah jam je kot.. 

macam sardin.. dari KL ke Gold Coast, Australia.. flight 7 jam.. gile doh cramp pinggang aku pangku anak.. tapi paling kesian Pak Radie lah.. sebab Aleesya nangis tak nak duduk.. dia nak dukung berdiri.. so terceruk lah Pak Radie dukung Leecha berdiri kat belakang area toilet tu.. muahahha.. 

Imigresen Coolangatta Airport
Ok ni lah yang menjadi kebimbangan semua rombongan cik kiah kalau nak ke Gold Coast.. hahaha.. sana sini orang kata airport kat Australia ni strict.. especially Brisbane kot? ntah ler.. Meh aku citer sikit.. nanti dalam flight diorang akan bagi 1 kad untuk setiap orang.. kira macam declaration form kita masuk ke negara dia lah.. kat situ ada ko kene tanda pangkah untuk declare ada bawak ke tak bawak.. tapi agak confuse nak pangkah sebab dia tulis (food) kot.. tapi food tu macam dairy product, cheese ke apa tah lupa pulak.. so aku confuse nak tick ke tak.. sebenarnya pangkah je kata ko bawak.. aku ni pegi pangkah kata aku tak bawak.. hahah.. ye lah takut lah kang dia amik :(

Sampai kat airport hati dah serba salah.. kang kata kita menipu pulak kan? so aku tanya kat officer incharge kat situ.. do i have to tick or not? dia tolong tukarkan kepada 'yes aku bawak'.. hahaha.. then bila dah lepas kat situ.. nak keluar kat gate dia akan scan luggage besar-besar tu.. ada 3 bag besar sangkut.. bag Wan, bag aku, bag aku.. hahaha.. kitorang nye bag 2 kene tahan.. tapi dia bukak bag Wan dulu.. bag Wan tu ada banyak biskut2, makanan kering lah gitu.. what's this? and this? and this? all biscuits sir... muhahhah i tolong jawabkan.. ok fineee.. zip balik dan wan boleh pegi.. hahah.. syukur alhamdulilah wan sebab sambal ikan bilis dia bag lain.. tak kena plak tahan.. hahah.. then dia bukak bag aku.. hahah.. ambik kau belambak biskut mcm nak berniaga... 'sir, these biscuits are for my kids, and this is for my baby'.. dia tengok le anak-anak aku siap main-main lagi.. baik, tapi strict.. pastu last sekali haversack pak radie.. dalam tu rokok belambak.. padan muka.. aku dah sakit perot dah.. pak radie lagi lah.. sebab ada tulis 50 sticks cigarettes only kot.. tapi per person.. so kalau bawak banyak ko agih-agih lah orang ni pegang 2 kotak, orang tu 2 kotak.. gitu.. pastu dia tanya what's inside? pak radie selamba je.. 'yeah, same like her bag, all biscuits for kids'.. dia tak bukak pon.. dia angguk je pastu dia cakap 'ok u can go, thank you'.. bahahaha.. muka kitorang lek je.. sampai luar rasa nak lonjak.. fuhhhh lega... 

Apa yang family kak filla bawak? ok, sebab kitorang tak duduk apartment, duduk hotel je.. tapi kitorang bawak:
-beras
-rice cooker
-sambal ikan bilis (tak banyak)
-biskut
-instant noodles
-canned food (sardin, kari daging, kurma, sup ayam)
-susu aleesya (pack baru still dalam kotak)
-susu amaani (pack baru)
*tips: kalau bawak baby atau anak yang still menyusu, boleh bawak susu.. tapi jangan bukak.. bawak yang baru ok? kalau ko nak beli kat Aussie memang menangis lah kau.. mahal nak mam.. hahaha.. maggi ada jual kat sana.. 1 pack (5 maggi) harga dalam rm10.. hahah kelas kau jah.. ong kay je makan maggi ;) drinking water botol kecik $2 (RM6) sila bawak bekal air masa siap-siap dari hotel.. kalau tak menangis nak membayo minum ayor.. hahah.. 

Aku pegi ni amik package with Sedunia Travel.. transportation pon dia arrangekan.. keluar je dari airport cari bas/van yang ada tulis conXion.. memula aku sebut kon-x-eon.. rupanya connection.. al maklumlah, ong KG.. camtu le -__________-"

aku dah print siap-siap yang Sedunia travel bagi voucher/coupon untuk themepark and airport transfer and hotel reservation.. semua dah siap.. 

perjalanan pon bermula untuk ke hotel.. langit kat Australia ni biru.. awan sikit je.. memang redup mata memandang.. cantik tenang aman dan damai.. aku suka sangat ;)

Amboi putih melepak tulus mulus gebu Ani time nie.. ko tengok last day besok.. hitam terus.. bahahahahah


Penat sangat.. makan biskut sambil tertidur muahahah... tulah, buat hal lagi.. dalam flight suruh tido ko menangis.. sekarang ko rasakan lah.. membuta dari pagi sampai malam.. hahahah

Tepi tu laut.. 

Dalam pembinaan.... walaupon camtu.. takde pon habuk sangat or debu.. bersih betul diorang ni buat kerja.. 

Petrol Station 7Eleven.. hehehe.. pon ada!


Kat Gold Coast ni macam bandar yang maju jugak.. tapi still tenang.. chill la jugak.. compare to Brisbane orang kata sana lagi maju town dia.. kat Gold Coast ni sebab dia beach kan.. so macam lebih 'lepak' la.. banyak hotels and apartments.

Kau mampu? kaya sangat sampai keluar rumah ada boat untuk jalan-jalan.. amboi macam cerita di alam fantasi betul.. aku kalau gi travel.. aku suka tengok rumah diorang nie.. sebab setiap rumah kan lain design dia dari negara kita sendiri.. so macam terkagum-kagum.. rumah kat Bandung pon aku suka! 



Yeay dah sampai.. betul-betul depan hotel kitorang ada Ali's Pizza & Kebabs.. tapi tak pernah makan sini muahahahaha.. sebab kat sini rasanya 1 kebab harga dia $10 kot? dah RM30 ye adik-adik.. kat deret hotel kitorang ada lagi satu kedai nama dia SAHARA kebab.. lagi murah.. baru $7.50 .. sedap plak tu.. harus lah ke situ je makan ;)

Kitorang stay kat mantra legends hotel which is walking distance je to the beach (surfers paradise beach) tempat kitorang stay ni kat Surfers Paradise nama nya.. aku suka lah sebab location dia strategik gila.. kat sekitar hotel ni je ada 4-5 Halal Restaurants.. so makan? takde masalah langsung.. lagipon Wan kan bawak rice cooker.... pegi supermarket Wan beli roti, beli bawang, timun, tomato, salad, kentang.. geram tengok cantik-cantik ok.. 

Bilik aku ada 2 queen bed.. aku, pak radie, Amaani and Leecha tido sini.. Acih nak tido ngan Wan ngan Dhya.. eh tapi ni bilik Atok kot? tumpang snap je.. sama je pon bilik dia.. cuma aku katil belah kanan... ada balcony jugak ;)

toilet takde paip.. standard la kan? so kitorang jadikan bekas biru tu untuk gayung ;)

Mantra Legends Hotel ni agent yang bagi.. tapi if korang tak nak amik agent.. korang nak plan trip sendiri pon senang.. sebab aku dah pergi.. so aku dah tau lah kan.. lepas ni kalau nak pegi sendiri wa takde hal lah.. kacang tanah jek.. amboi belagak tak agak-agak.. aku ada tanya, kalau late check out dia charge $20 per hour kot? kalau aku tak silap lah.. kat sini check out 10am ye.. so dia boleh late check out till 2.00 pm sahaja.. selepas tu.. dia akan charge per room per nite terus.. rasanya $110 kot? ish aku lupa.. tapi dalam RM300++ lah.. ok lah kan? bilik spacious jugak.. kat Hong Kong lagi gila babeng.. bilik kecik gila dah RM300.. tensi ai.. 

so day 1 ni takde aktiviti.. sebab aku dah deal ngan travel agent tu.. aku nak Free and Easy banyak sikit.. yang pack pon cuma sebab pegi 3 themepark tu je.. (SeaWorld, MovieWorld and Paradise Farm) ngan pegi Harbour City (factory outlet).. tu je pon yang travel agent arrangekan... 

Sebelum pegi Gold Coast ni aku google jugak macam-macam nak dapatkan info.. ramai yang suggest kedai souvenir nie.. bawah hotel aku je.. owner dia orang Sarawak.. Sorang nama Vincent.. and sorang lagi nama Joyce.. cakap melayu je hahahah.. aku beli simcard (internet) for iphone kat sini..

aku beli ni $30 (lepas lah 6 hari sebelum credit habis) hehe.. boleh fb/ig/whatsapp/keek.. tapi aku jimat-jimat gak lah ;)

Oh ye, ini untuk iphone5.. aku taktau lah kalau iphone lain pon sama kot guna yang ni jugak.. tapi korang kena make sure mintak tolong dia pasangkan.. duduk depan dia.. buat sampai connection internet tu ada.. haha.. sebab aku suruh dia pasang.. lepas tu dia cakap ok.. jap lagi ada lah tu.. chooiiii sampai ke petang takde!! hangin aku.. petang tu pegi balik.. dia tukarkan simcard yang atas nie (LEBARA) baru boleh.. (sebelum tu simcard brand lain).. 

banyak gak kat deret-deret hotel ni kedai souvenirs.. 



Kat bawah hotel ni ada Seafood Restaurant.. halal katanya.. tapi ntah, tak lalu plak tekak aku hahah

Menunggu.

Pastu kitorang amik cab nak ke Pacific Fair.. tempat tu mall sebenarnya.. dari Mantra Legends ke Pacific Fair tak sampai 1/2 jam pon.. kitorang kene $48 ok.. RM144 lebih kurang lah.. for 1/2 hour journey je pon.. 


Ni lah Pacific Fair.. rasanya dalam ni ada BigW kot? tapi masa pegi sini kitorang tak cari pon.. sebab just nak jalan-jalan membuang masa je.. 



Pegi Food Court dalam ni cari kebab.

filla bakery ok.. ko mampu? hahahaha


Pak Radie kena paw.. 

walaupon harga dekat $10 tapi ko tengok lah.. tak kedekut langsung!! 

kebab kat gold coast memang sedap.. hari-hari pon aku tak kisah kalau makan kebab ;)

tuan tanah ;)

kat sini walaupon panas.. tapi tak berpeluh.. angin dia segar je.. 

hmmmmm... tempat letak pen ni.. 

melepak kat belakang building jap

cucu-cucu Wan.. 


Muka Amaani ngan Wan dah lebih kurang dah hahahha... 

Wan n Atok

yang seronok kat sini sebab weather dia tu... pastu bersih sangat.. memang payah lah nak jumpa sampah ;)


tak lama lagi mesti tinggi lampai Kasih ni.. 


kesian orang Malaysia nie.. macam jakun.. nampak bunga pon sibuk nak posing hahah

Amboi Amaani... gaya model habis ok... hahaha.. balik tu kitorang jalan slow-slow... hahah.. tengok sampai ke tak hotel kita... kalau naik cab lagi.. fuyo cab je dah RM300 pegi balik.. fitam lah cenggini.. oh ni masa lalu kat sekolah.. tengah sukan ke apa tah.. 


jalan sambil tengok keindahan Gold Coast memang syok.. nasib baik kitorang jalan kaki.. banyak benda boleh tengok ;)

antara hotel kat area sini..

sebenarnya teringin nak gi park tu.. play ground dia besar gila.. siap ada buai yang duduk ramai-ramai besar gila.. tapi sebab penat gila jalan kaki... budak-budak nak gi toilet jap.. so rehat kejap.. dalam hati.. nanti hari keberapa boleh datang sini.. sekali rupanya.. jauh gilaaaaaaaaaaaaa dari hotel.. hahah aku ingatkan ni dah nak sampai dah hotel.. 

Wan dah sakit kaki ke? tak yah Wan.. aku pon rasa nak seret je kaki ni.. 

cucu atok ;)


sempena christmas

Aleesya baru bangun tido.. kemain sedap lagi kene tiup angin sejuk2 gitu.. 


kesayangan.




accesories yang board amaani tengah pijak tu best.. kawan kitorang punya (Kak Nana) boleh pasang kat situ, pegi tempat yang kene berjalan jauh.. at least Amaani leh pijak berdiri kat situ.. rasanya boleh beli kat mothercare kot yang ada jual?



pastu yang best kat sini.. pantai dia cantik.. pasir dia lembut dan halus.. banyak sediakan kerusi untuk berehat-rehat macam ni.. takde mat rempit hahah... 

Papa dan Dhya

Dhya Jazlina and Kasih Aleeya

cantik kan? gold coast ni laut dia biru gelap gitu.. seram gak.. tapi cantik sangat.. 

cousins

saba je lahhh

selfie

jauh gila ok dari Pacific Fair sampai sini.. 

Akhirnya mengalah tahan cab.. hahahaha.. sebab tiap kali aku tanya, mesti Pak Radie ngan Pak Long cakap.. dekat je.. tu depan tu je.. Mantra Legends belakang building hijau tinggi tu je.. tapi aku jalan tak sampai-sampai lagi.. tanya nak dekat 10 kali dah.. hoi tecabut kaki nanti cemana???? 

Till then.. mata aku dah panda sangat ni.. baru ni je gamba resize hahah.. yang next entry ntahlah bila nak buat... 

My Gold Coast Trip:


Love,
Filla.

16 comments:

Chekgu Azrine said...

Bilala nk sampai..syiok giler!!

momnsofea said...

bestnyer...terror ler u nih..good planner

nad said...

Aleesya gitu sbb tekanan naik flight tu kot
Budak beso bleh la kite kasi gula2 ilangkan sakit telinga
Leecha nak kasi ape kan? Tu yg nanges camtu tu..
Sama je ngan anak saya aritu
Tp kami g langkawi jek la
Hahaha.. :)

Unknown said...

kak Fila,

kalu pampers kne pack baru gak ke?

Unknown said...

Kak Fila,

kalu pampers pun nk kne dlm pack baru gak ker?

Eliss said...

sedapnya dapat tengok negara orang. nape tak guna photoscape ajer utk resize gmbr dan watermark terus.berapa minit settle.

Anonymous said...

wwaaaw...mengimbau kenangan la gambor2 you ni filla...GC memang bersih and cantik sgt kan...org2 dia macam rilek2 aje..kul 5 sibuk nak tutup kedai..hihih..glad u enjoyed ur break

Anonymous said...

Kenapa tak guna windows live writer je? Blh attach gambar terus. Tak payah nak resize resize gambar. Jimat masa

Filla said...

mimie: pampers tak yah.. susu budak je ;)

Anonymous said...

Knp x bg tau dtg sini....kita nak jumpa budak timbam tu.....

Wawa T said...

kak fila tak payah nak resize satu2, set je kat kamera tu nak size berapa.. banyak kot nak resize satu2..

fuza said...

wahhh...rindu gold coast. jauhnyer jalan kaki...kenapa tak naik bas? bas situ kan ontime..

Unknown said...

Cant wait for the next update!
cepat update pls...hehe

will be going there in Feb next yr.

Unknown said...

Cant wait for the next update!
cepat update pls...hehe

will be going there in Feb next yr.

Unknown said...

Cant wait for the next update!
cepat update pls...hehe

will be going there in Feb next yr.

Unknown said...

Salam kak fila,kenapa pusing gold coast x naik duck quack tu jer.x mahal mana pun.boleh amik harga pakej.mmg penat la kalau nk berjalan kaki : )