Wednesday, November 13, 2013

WATER RAFTING, ISLAND SAFARI, KRABI ~ Part 3

Phewww... melangkah ke part 3 plak pasal Krabi.. kalau masa muda2 dulu selamba je update berpart2 pasal vacation.. sekarang ni hahah.. semputttt makincik ;)

So dah ready ke u olls? Jom ikut ahkak filla mengembara yeh.. Dari Haleeva Hotel ke tempat nak gi water rafting tu amik masa 1 1/2 jam perjalanan ye adik-adik... ada transport yang akan pickup kitorang kat hotel pukul 8.00am.. sehari sebelum aku dah mintak wake up call kat hotel.. yang ni aku mandi yee.. hehehe.. lepas mandi dan bersiap-siap kitorang pon turun bawah.. tapi kali ni takde breakfast sebab tak sompek.. 

Tak lama tunggu pon, tetiba dah sampei transportnya.. masa naik tu kitorang yang first.. dia kata ada lagi 6 orang dia nak amik.. ok fine silakan.. amik mat salleh husband and wife..pastu singgah lagi amik orang..tengok-tengok ada 4 orang naik.. semua melayu.. 2 lelaki 2 pompuan.. 

Kelas kau Jah.. baju bintat-bintat.. Pak Radie tengok dia sound "baju apa plak awak pakai nak gi water rafting ni?".. Eh sokati laaaaaa... hahah aku pon bingung kenapa aku pakai baju ni hahahah.. 

Berhenti jap kat station minyak.. gempak gila siap ada jualan macam ni.. memang tak dapek lah kat KL macam ni kan.. siap kelapa muda hahahah... 



Hah gitew.. ni nak ke toilet ok.. dah macam pesta bunga hahaha



kagum kejap heheh

Sambil isi minyak boleh lah kot-kot nak beli nanas ke, pisang ke... 

sepanjang perjalanan tu ada lah kita lalu kat ladang getah... pastu kat Krabi ni banyak sangat ala-ala gua batu kapur ke apa besar-besar.. cantik..

Dalam package ko boleh pilih nak package A ke B ke C ke.. aku amik package B.. ada water rafting, swimming kat waterfall, elephant trekking, monkey show, elephant show, fish spa and visit fruit farm.. tapi dalam semua tu paling best ialah water rafting je.. sekian thank you. package aku amik ni rasanya 1100 baht (RM110) per pax.

OK turun kat sini sebab nak gi waterfall.. sekali sampai ek elehhhhhh kecik gila waterfall.. dah lah takde orang.. biar betul ni waterfall terkenal ke? atau waterfall dia main tibai je bawak pelancong?

Kitorang tak mandi pon.. aku duduk tepi je.. tengok gang 4 orang ni mandi.. kejap je kot kat sini.. tak sampai 1/2 jam pastu blah gi tempat nak water rafting.

Tu dia gaya makcik-makcik dah ni ;) 

Ni sungai yang ko nak buat water rafting tu.. 

Jalan menuju destinasi


Baju kuning ni agent kitorang yang sesama naik van tu.. dia bagi briefing sikit.. kat sini kita akan diberi locker.. masa water rafting tak yah bawak apa-apa.. bawak diri sendiri je.. selipar semua letak dalam locker.. kaki ayam je.. Oh ye.. water rafting adalah sejuah 5km je.. tu kira stage yang basic je lah.. kalau nak yang up lagi.. boleh.. kene tambah duit.. rasanya lagi 400baht (RM40) sorang.. so akan sambung lagi 2 km.. dan lagi lasak sikit.. 

Gambar tak banyak.. sebab Pak Radie banyak amik video.. tapi tak kuasa lah aku nak masuk video.. tak reti hahaha.. pastu video tu pon panjang bebeno.. 

satu boat ni muat 4 orang.. pastu campur lagi 2 orang yang pakar dia tu.. sorang depan sorang belakang.. tapi memang terror lah.. aku tengok dah melambung-lambung dah diorang tu nak mengawal boat ni.. aku siap tecampak terduduk dalam boat hahaha.. kelaka gila.. yang mat salleh lelaki tu nama dia Tony.. dia nak tercampak keluar.. nasib kaki tu lock kat tali tu.. kalau tak dah terbang dah.. hahaha.. tapi diorang memang best ;) sporting peramah plak tu.. dah macam good2 je lepak ngan mat salleh macamkan english ko berabuk sangat kan.. 

Sayang gambar ni.. sebab ada air kat screen gopro tu.. haihhh apa la... yang husband dia nama Tony.. wife dia nama Laura ke Lauran.. ntah lah telinga aku pekak kot.. dah syok tu kitorang decide nak tambah lagi 2km.. ajak sekali Tony and wife.. diorang pon suka je.. so dorang pon set nak tambah lagi 2 km ;)

Dah habis aktiviti water rafting balik semua ke tempat tadi tu.. lunch plak.. lauk semua halal so tak de hal lah kan.. lepas makan kene naik van balik sebab nak gi elephant trekking.. aku tanya la agent tu "Can i change?" pastu dia cakap "No, we don't have enough time".. pastu aku cakap "Ok, ok, i just wanna go to the toilet".. padahal masuk toilet aku tukar gak baju hahahah fedulik apa aku.. aku tukar baju 2 minit je ok.. aku ni dah lah bangsa tak leh rimas-rimas ni.. kang basah-basah nak duduk dalam van.. no no noooo... Laura tu pon jealous ngan aku.. hahaha "U changed? Oooohhh i don't bring any clothes" sapa suruh kannnn, len kali tiru macam i... semua siap... well prepared gittew. padahal dah tanya Peej.. dia cakap confirm basah kuyup.. tu yang aku bawak baju spare.. hehehehehhe... 

NI lah kitorang punya tukang kemudi boat tu.. 

Ok pastu Tony and Laura ada amik package ATV.. kitorang yang lain-lain tak amik.. so kitorang pegi tempat tu and tunggu diorang buat aktiviti ATV dulu.. kejap je.. tak sampai setengah jam pon.. pastu terus ke Island Safari plak.. 

Tu diaaaaaaa... dah ala-ala selua tido.. seluar petak-petak, tudung bintang-bintang.. ko mampu? syukurlah aku dah block anon comment.. kalau tak dah kene bahan dah ni ;)

Bab naik gajah ni memang aku ngan Pak Radie tak puas hati.. bebulu gila ok... kisahnya cenggini.. sebelum naik tu kitorang beli lah pisang.. nanti sambil trekking tu boleh lah suap gajah tu makan pisang.. so ok lah.. naik gajah.. pastu gajah pon jalan slow-slow.. sampai satu tempat tuuu... 


Kelihatan lah member-member tukang bawak gajah ni melepak bawah pokok ngan gajah masing-masing.. pastu diorang pon tanya-tanya lah ktorang dari mana.. so cakap lah Malaysia.. ok pastu jalan lagi.. 

Tony and wife

Jalan pon sepanjang sungai ni je.. tak panjang pon.. 

lepas 5 minit jalan tu tetiba dia stop.. dia tanya kalau nak suruh dia snapkan gambar guna camera kita sendiri dia boleh.. dia only charge 200baht (RM20) wth camera aku sendiri kot???? dia cakap kalau beli gambar yang kat kaunter tu nanti 300baht.. (kira dia lagi murah la) tapi ko dah kenapa? kamera aku kot? so kitorang cakap jelah "it's ok" pastu dia dah macam bengang je.. dia berkumpul ngan member-member dia (tukang bawak gajah) pastu dia menganyam daun lah.. dia berborak sesama sendiri lah.. dah lah kitorang ni berkumpul secara beramai-ramai buat-buat tengok pokok.. tengok snake atas pokok.. aku dah pandang Pak Radie dah.. ada gak aku rasa tak sedap hati.. aku ni suka pikir yang bukan-bukan.. mana tau dia ugut ke apa kan.. so aku diammm je.. lama kot dia duduk je situ tak gerak-gerak.. kata elephant trekking.. tapi tak jalan pon??? 

Nah aku pampang sikit muka dia.. bila dah lama sangat dia pon jalan.. agaknya projek dia gagal kan.. so dia jalan jelah.. masa jalan kat sungai ni selisih dengan member dia yang bawak gajah.. aku tengokkkkk jer... pastu member dia tanya apa tah.. pastu dia jawab "Malaysia" pastu dia buat thumbs down sembunyik2.. dia ingat aku tak nampak?????? aku nampak ok.. tu yang aku sakit hati sangat tu.. muka pon toya je.. eishhh tak suka ok.. kenapa ko tak boleh buat kerja dengan seronok-seronok? orang bayar kot gaji ko bekerja.. pastu semua pelancong first time kot experience naik gajah kat sini.. susah ke layan pelancong elok2.. sebab orang tak nak bayar ko 200baht.. ko hangin plak.. pastu ada balance pisang banyak lagi.. aku tanya la dia if dia nak ke atau nak buat apa ke.. dia macam nak tanak je jawab apa tah.. kira macam sukati aku lah pon apa aku nak buat.. ada dia kisah? haaa gaya macam tu.. aku sumbat jugak ko ngan pisang ni.. eiii frust ok.. tak suka... dah lah jalan ulang-alik je kat sungai tu kejap.. pastu dah.. baik tak yah.. kata ada jungle trekking la apa ngan gajah.. puiiii sangat.

Ok dah lah luahan perasaan tu.. pastu ada monkey show.. kejap je.. 

comel ok monkey nie.. ko tgk yang pegang payung pink tu.. rasa nak sepak je comel sangat gaya tu..

olololloooooo comel nye.. 

yang kerja kat sini pon semua dah gaya pemalas je aku tengok.. macam terpaksa je buat kerja.. ai don't like.

siapa nak amik gambar ngan monkey macam tu boleh.. tapi sediakan tips.. takde tips cannot ye.

pastu ada elephant show plak.. macam baby elephant.. comel sangat..


seksi sangat ni hahahah

siap main basket ball ok


main gelung sambil menari ikut lagu.. 

Lepak ngan diorang.. sembang panjang lebar.. diorang actually from England.. dari MU ke rumah dia dalam 1 jam... pastu dia ada 2 anak.. sorang dah kawin duduk kat sydney.. ni dia dari sydney la sambung travel ke krabi.. pasni gi singapore plak.. pastu kemana-mana tah lagi dia transit.. aku cakap lah aku suka tengok diorang nampak loving.. hahah.. pastu dia kata takde lah dia loving.. tapi diorang very close.. aku cakap i hope i can be like u, still holding hands, doing water rafting at this age kan.. hah.. terus aku cakap "Pa, kita tua nanti camni jugak eh? tak loving tak pe.. janji gi travel lagi sama-sama" amboi berangan.

sporting kan ;)

Ok pastu kitorang pon blah.. sepanjang balik hujan renyai-renyai.. tapi aku heran apasal takde pon fruit farm tu.. kata gi sana boleh makan buah lah apa lah.. sebab hujan ke? eiiii tak bagus ok amik agent ni.. actually dia ada banyak company yang buat aktivit / package nie.. so nanti korang kene tanya betul-betul.. bayar lebih sikit ok kot, janji puas hati.. tempat elephant ni pon bukan satu tempat je rupanya.. ada elephant trekking tempat lain jugak.. 

Sebelum pegi pagi tu aku dah check-out letak luggage kat reception counter tu.. so balik tu amik bag terus cari tuktuk nak gi Mercure Hotel plak.. amboi ko ingat stylo la posing camtu.. hahahaha.. Pak Radie nak bawak haversack dia.. aku tak bagi.. nanti susah aku nak carik kain baju aku.. aku paksa dia bawak bag ni.. hehehehehe... tuk tuk bersepah-sepah.. dari sini ke Mercure tu dekat je.. dia charge 40baht. (rm4).. 

Ok tu je nak citer... lepas ni entry night market plak ok :)

~to be continued~


4 comments:

Miss Brenito said...

thanks Filla.. banyak sangat bagi tips.. kadang2 diorang ni jahat tau, sama macam org betnam, nak duit kita jer.. kadang2 jugak diorang bukan wellcome kita sangat pon, ibarat kita ni macam pendatang kat negara diorang walhal rakyat sedara mara diorang ramai PATI kat mesia.. memang frust kan, rasa nak hempok jer muka tukang bawok gajah tuh..

strawberi said...

xbest nya naik gajah camtu..dorg tu dh kenapa..nk beza2kan...so lenkali kena ckp dr spore ke indon ke ape..tp kang lain jadinya plak...hahhaa..aduiii


wpun ade id..nk komen jugak...sluar kotak2 tu..nmpk klaka la jugak...hahahhaha..bye

Byzura Mj (By) said...

nanti nak try la water rafting plak. aritu sibuk laki nak g kayak + jamesbond. tp yang pasti krabi best. kitaorang suka!

yannie bunny said...

hai kak fila,

Kita kat Krabi sama date & time. Dari atas flight lg dah nampak akak. Pastu kat area Ao Nang nampak lg. Masa water rafting, eh nampak lg! Hahaha. Dah bunyi macam stalker pulak tp percayalah kebetulan belaka :p Teringin nak tegur amek gambo bagai tp malu. Ala2 starstruck giteww. Hihi.

Geram pulak akak kena tipu dgn mat gajah. Tp ada mat saleh drpd group sy pun komplen kena tipu. Ktorg lepas rafting buat ATV. syok gila rasa xnak balik pun ada :p

X sabar nak tggu next entry akak :)