Monday, December 23, 2013

SEA WORLD, HARD ROCK, SUPERMARKET, HALAL FOOD - GOLD COAST Part 3

Akhirnya Entry Part 3 pon menyusul... Berlambak gambar, harap bersabar.. hahahah... Aku bukan tak nak watermark and resize kan sekali harung ala-ala one folder terus buat.. sebab aku cerewet sikit.. aku nak tengok dulu gambar tu ok ke? perlu crop sikit ke? nak kene edit bagi cerah sikit ke.. haaa gitu.. masaklah sapa kawan ngan ai.. hahahah..

Ok kalau korang amik package yang sama macam aku ni.. ada 3 themepark yang kita semua akan pergi.. Seaworld, Movie World dan Paradise Farm.. pastu balik dari Paradise Farm kita gi Harbour City Gold Coast, syurga membeli belah sebab berlambak barangan berjenama di jual dengan harga murah.. Factory Outlet lah gitu.. tu nantilah kita tunggu entry lain.. pitam nak tunggu aku update kan.. hahah... ahkak dah tua.. buat kerja pon dah slow sikit.. muahahahahah... 

Sebenarnya ini baru Day 2 ok.. hahah.. Day 1 hari tu lepak-lepak je... kat Gold Coast ni subuh pukul 3 pagi camtu.. hahah.. memula tu pening lalat jugak.. kul 4 pagi dah cerah gila macam pukul 8.00pagi kat Malaysia.. memang kelakar sikit sebab aku tak leh tidur lepas subuh.. dah lah pickup ke Seaworld pukul 9.00pagi.. ko bayangkan.. yang Wan lagi best.. siap datang bilik aku muka confuse.. "Eh biar betul kita nak gi Seaworld pukul 9.00 pagi.. lama betul mama tunggu nak pukul 9.00pagi nie".. hahahhaha... aku pon confuse takut aku silap ke apa.. kang kene tinggal pulak caner? hehehe..

Pastu package ni aku duduk kat Mantra Hotel.. include free breakfast.. aku siap call receptionist tanya breakfast pukul berapa sampai pukul berapa... "no problem, u still have plenty time coz our breakfast is untill 10.30am".. gittewwwwww... takut terlepas breakfast lettew.

Food kalau kat overseas ni macam biasalah kan.. kita pilih lah yang kita boleh makan.. hari-hari aku amik roti bakar, scramble egg, jam, telur mata.. itu je hari-hari.. cereal for kids pon ada.. Oh ye, sesiapa yang plan nak ke Seaworld mesti tertanya-tanya.. boleh bawak outside food ke? boleh! kitorang ok jeee.. x de pon dia check bag.. siap piknik u olls.. hahahha.. Wan bawak roti.. buat sardine sandwich, sambal bilis, nasi satu tupperware, kari ayam (brahims) kurma dan lain-lain yang dalam tin tu..siap pinggan kertaas lagi hahaha.. tiap-tiap pagi Wan buatkan Aleesya bubur nasi.. Cemana buat bubur nasi? bawak je rice cooker ngan beras.. pastu aku ada beli Sup Ayam dalam tin jenama Adabi kot? masak bubur, tuang sikit sup tu.. pastu lenyek-lenyek lah bubur tu bagi halus..Wan beli Australian Potato yang kecik-kecik tu.. potong dadu masuk dalam bubur sekali.. settle! aku cakap je pandai, tapi Wan yang masak... heheh... Tapi Wan buat banyak.. so semua orang boleh makan bubur nasi sedap tu.. siap tabur sambal bilis.. Ohsem!!! 

Aku hari-hari bawak bubur untuk Aleesya.. so boleh suap dia masa breakfast.. dan lagi sekali kul 2-3 petang camtu ;)

Aleesya.. kemain suka berjalan.. suka tengok bird terbang sana-sini.. sampai harini kalau tanya bird mana.. memang dia tengok siling umah.. muhahhahaha.. 

Putih lagi kulit Amaani time nie.. hehehe... Oh ya, kalau pergi Seaworld bawak budak-budak.. bawak je swimming suit sebab dalam tu ada Waterpark kot nama dia.. tapi bayar asing.. 

Bas amik kul 9.00am sharp.. tunjuk voucher pastu gerak.. dia amik orang lain pulak kat hotel lain yang nak ke Seaworld.. so ni dalam perjalanan.. lawa kan Surfers Paradise Beach ni.. 

macam lawa plak Clock Hotel ni ;)


Kalau plan nak pergi sendiri pon aku rasa takde masalah.. ada public transport nak ke themepark.. tanya je kat lobby hotel kat mana nak tunggu bas.. bas apa nak naik.. berapa tambang.. hotel akan bagitau.. don't worry. 

Journey dalam setengah jam je.. Excited memula sampai ;)


Wan ngan Atok.. Wan pegang tu bekalan ok... bag paling berharga tu.. jangan main2.. heheheh

Pak Long

Aleesya ni kan..... haihhhhh baru nak frame gambar ni.. tido plak dia... 

tunjuk voucher nanti dia bagi tickets.. dia akan bagi terus ticket untuk ke Movie World and Paradise Farm.. simpan elok-elok sebab nak pakai lagi nanti.. 



Sebelum masuk.. amik pamphlet dulu.. so korang boleh manage mana nak pergi.. sebab ada showtime.. ada dolphin show, ada feeding baby penguin, dora show.. ada parade.. so jangan miss the show! ada jugak helicopter kalau nak naik.. tapi bayar lah.. muahahha.. senang je tengok ikut map dia bagi tu.. 

besar gila binatang ni.

Teruja tak dapat dikawal.. heheheh... 


Oh ye, jangan lupa pakai sunblock sebelum datang sini.. aku bijak tak pakai.. balik KL hitam legam.. padan muka! gi Krabi pon tak hitam macam ni -________-"



First sekali kitorang tengok show nie.. apa tah nama dia..




comel sangat singa laut nie.. pandai pulak tu.. dia tolong tangkap pencuri ;)


Kesayangan Atok


Polar Bear

Gambar kenangan harus ye ;)

Ni feeding baby penguin.. Comellllll sangat... yang staff nye tu pon comel.. hahahaha lelawa mat salleh nie.. 


excited budak-budak

Dhya, Ani, Acih

us



guna Go Pro pon bagus.. sebab fish eye kan.. wide angle gitu.. 


pastu lari ke Dora Adventure show.. 

Kalau orang tua macam aku ni.. memang bosan lah.. hahahahha.. sebab anak aku tak tengok Dora.. dia layan Upin Ipin.. hahahahha.. kalau Upin Ipin maybe Amaani duduk paling depan hahahaha.. 

Ni show paling ohsem! ramai gila orang nak tengok show nie.. Dolphin Show.. 

huwaaa nganga-nganga tengok.. tapi Aleesya tak tengok ni.. dia tengok burung-burung yang terbang-terbang kat atas hahahaha


menari okeh.. siap jalan reverse nie tak tahan ni :)


ni pon hebat... laju gila dia bawak orang nie berjalan atas air.



fuyooooo... 

ni dah nak end of show.. kira nak say goodbye.. bijak kan dolphin? nak bela lah sekor kat umah.. hahahah

burung ni lah menjadi kegilaan Aleesya





pastu jalan laju-laju nak kejar parade pulak



shekshi nya awak ni.. heheh



amaani malu-malu nak amik gambar.. 

Tepi parade tu ada meja mengadap tasik.. apa lagi.. lunch kitorang memang terbaik! sandwich pon bedal.. nasi pon bedal.. sandwich siap ada tomato, timun.. hmmm lapoooo... 

Kalau bercuti Wan ada.. memang gemok lah semua.. heheheeeee.. dari kat Malaysia wan dan panik apa nak bawak.. hahahah.. pastu panik takut makanan wan kena campak kat tong sampah kat airport.. Alhamdulilah semua makanan selamat.. pastu menyesal bawak sambal ikan bilis sikit.. 


depan tu ada shop.. boleh lah beli fridge magnet sebab kadang ada promotion.. buy 1 get 1 free.. harga kebanyakan $4.99 seketul.. tapi tu yang lawaaaa punye la ;)

Aaaaaaa takotttttt... lempang kang dah tua-tua nak comel sangat.. 



boleh lah naik Heli kalau duit terlebih.. mahal boleh tahan laaa... 

I love My Mummy.. I love u too Mok.

belanja Sno Cones.. ais je lebih.. takde rasa apa pon.. hehe.. satu cone ni $3 kot?


sampai kembung sedut ais kosong.. aku lek je pakai selipar ye.. hahaha.. sepanjang kat gold coast pakai selipar.. Peej ngan Elly dah sound.. ko jangan ingat ni Krabi nak pakai selipar.. hahaha.. dah aku dan slipar tak boleh nak dipisahkan what to do.. heheheh... 

Leecha sayang bucuk.. 




Pastu diorang ni dah tak sabar nak gi waterpark.. Pak Radie bawak diorang masuk.. masuk dalam ni bayar.. adults lain kids lain.. harga dah lupa.. tapi total 1 adult, 3 kids.. kena $20 macam tu.. sebab ada discount time nie.. habaq hang.. panas terbakar ok dalam ni.. diorang dengan sunblock pon tak pakai.. tu yang sampai demam-demam amaani :(




Lek je Amaani menyelam.. hahaha

mamat sangap.. Pak Radie cakap dia cari bayang je nak berteduh.. tapi kang kene pindah-pindah sebab bayang pon bergerak gak.. hehehehe


mahal ni gambar ni.. with Inspektor Sahab.. hehehehe... 

Atok Braim and Wan

Aku terpaling suka burung kat Gold Coast ni.. cantik sangat putih bersih.. canggih kan kat sini? siap ada makanan ikan.. so takde lah ko campak roti lah, jajan lah.. hahahahhaha... 


last sekali ada stunt show.. 

ni lagi best.. dah macam tengok citer spiderman yang orang jahat tu.. 

menanti transport nak ke hotel.. ok lah senang je kalau ada transport macam ni.. nanti nak pergi ko tick je nak pickup pukul berapa.. nanti sharp kena tunggu dah.. sebab kitorang akan sampai hotel petang.. so aku tak solat dalam ni.. Jama' kat hotel je terus.. Eh Amaani sentap kenapa?

Heheh.. semua tak peduli dia nangis.. heheh

heheh sian dia.. 

dah nak malam.. Amaani tak sihat.. mata merah berair.. badan pon dedar.. nasib aku memang bawak ubat siap-siap.. 

malam tu kitorang plan nak gi Hard Rock.. aku nak beli fridge magnet.

Hard Rock Surfer Paradise, Gold Coast.


sini Hard Rock dia kecik je.. pastu frust sangat sebab fridge magnet sold out.. hoiiii hangin plak aku.. frust ooooiiii... dia cakap maybe sebab christmas.. nyampah sangat :(


Kat sini supermarket dia nama woolworths.. ala2 cold storage lah gitu.. Day 1 Wan pegi.. Wan citer lah best.. so day 2 ni aku nak ikut.. 

untuk kemudahan korang kalau nak gi nanti ye.. 



cheese memang murah kat sini.. sepanjang-panjang tu cheese.. macam-macam jenis ada.. 

$13.99 Huggies Toddler (24pcs) RM42 hahaha... aku bli Drypers M80 baru RM30 kat Malaysia.. kalau aku tinggal kat sini.. aku pakai lampin kain je kot hahahahha

IndoMie ada tau...

Tadaaaa.. pon ada.. so aku amik yang chicken sebab haritu bawak maggi kari je.. Amaani kata pedas.. RM12 tuuuuu.. *lap peluh* dah lah rasa dia tak sedap!!!! 

Amboi Atok ponnn.. check serbuk kari ke tok?

Coconut milk kemain mahal kat sini.. 

Hahaha.. aku plak teruja tengok barang-barang Malaysia ada kat sini ;)

Roti yang Wan pegang tu murah.. dalam $1 je.. sedap pulak tuuuu... 

comel old school gitu.. 

beli vaseline sebab kaki atok ngan amaani kering gatal-gatal.. 

Pastu teruja sebab Wan cakap boleh guna machine bayar sendiri ni.. 

scan, masuk plastik tepi tu.. pilih nak bayar pakai cash ke or card

masuk cash macam bayar parking tu.. nanti balance pon keluar.. hoi suka hoiii.. kalau buat kat Malaysia kan best ;) tak yah lah aku sakit jantung beli 1 barang beratur 10 minit.. 

Kebuluran.. so dinner kat Sahara je.. Sebab yang Ali's Kebab depan hotel tu aku tengok $10 kebab dia.. ni baru $7.50

Halal Food bersepah kat area Mantra Legends Hotel nie.. walking distance je.. 5 minit je jalan kaki.. depan sahara ni deret Shiraz semua tu... Tapi Shah Nuffnang hari tu pegi Brisbane kot.. dia dapat $5 je kebab.. ntah mana dia pegi ntah..hahah.. aku jumpa ni je paling murah kot? 

Semua pon tau kat Aussie food mahal.. so pejam mata je lah ye.. kadang kitorang dinner kat hotel, makan maggi ke.. or Wan masak simple2.. kadang makan kat Sahara ni.. Fish and Chips dia portion besar gila kot.. sebab homemade chips tu besar-besar.. kenyang!!! kalau betul lapar boleh order.. tapi kalau ala-ala je perot tu lapar tak lapar.. baik korang share je.. 

one slice pizza ni $2 nak beli 1 whole pizza pon boleh ;)


Fish and Chips

Kebab ada 3 jenis.. Lamb, Beef or Chicken. semua pon sedap.. isi pon banyak.. pastu boleh pilih sos.. aku amik hot chilli.. tapi pedas gila.. bengkak bibir hahahahahahah...

ada buat delivery jugak ke hotel kot? If korang pergi Surfers Paradise, boleh lah makan kat Sahara.. recommended sebab murah dan kebab dia aku suka compared ngan kebab lain kat sini.. dia nye wraps tu crispy.. sedapnyaaa.. oh myyyy rindu kebab sahara :(

Aku nak share ngan korang video clip Amaani nie.. malam haritu yang dia keluar ngan Pak Radie tu.. yang share kat ig tu pendek sangat.. so ni video nak dekat 5 minit.. lagu Christina Perri, A Thousand Years.. Credit to Bapak Amaani.. hahahahah... 

Enjoy watching!! 

My Gold Coast Trip:
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6


Love,
Filla.

13 comments:

Anonymous said...

sweet gile pak radie...amaani ni klo jd pelakon mesti top ni. hahahah..

silent reader said...

akak solat tu jama' ke qada'..hehe comel amani..

NenetPenne (NP) said...

wahhhh... video clip tu bestttt.... comel amaani...

Filla said...

silent reader: hahaha.. ok dah betulkan..silap type :)

Sakura 79 said...

Assalamulaikum filla,

Saya salah seorang silent reader anda. Suka tengok pak radie buat klip ni untuk amani. Kalau saya nak minta tolong pak radie buatkan boleh ke.. saya akan kasi klip video semua then mintak tolong editkan.. Sekiranya boleh.. bagaimana ya cara saya nak hubungi? atau filla boleh email kepada saya di sharita-7@hotmail.com. terima kasih

* nauzalurun said...

pergghhh terbaeklah video clip ni!!! gud job

aisha said...

OK saya nak merancang pegi gold coast ni..awak punya review mmg detail dan best!!

tqtqtq

Visit me : Surirumah 5-angka

Anonymous said...

Terbaikkk la vid pak radie n amani...

eda said...

wahhhh terbaekkk video amani ...
antar contest leh menang nehh .. .
fuyooo ... big clapp !!!!

Anonymous said...

Hi kak Filla,

Saya SL..
Amanani is so cute...buat video Amaani bnyk2 lagi...

Unknown said...

Kak Fila pasnih g brisbane pulak.saya start jan duk sana.jauh merantau cari rezeki : ).

farhani said...

bestnya pakej cuti akak ni.. akak amek pakej apa ek.. nnt jangan lupa kongsi taw.. tq..

Didyana said...

comel amani..dah mcm retis dah..