Wednesday, March 14, 2012

BALI - Jimbaran dan Supir di Bali..

Kalau ke Bali, tempat ini is 'a must visit'... Jimbaran nama tempat nie.. Sesiapa yang dah pernah ke Bali mesti dah pegi kan? well, aku suka tempat nie sebab cantik sangat... yang aku tak suka satu je.. pasir dia banyak sampah sarap... grrrr.. nak amik gambar pon kena pandai.. tapi ada je minah cina ke korea ke amik gambar kemain posing kat area barisan sampah tu.. adoih lah.. 

pemandangan dia cantik sangat.. sebelah hujung laut kanan tu ko boleh nampak kawasan airport Ngurah Rai.. so nampak lah katebang kat situ.. 



cantik gila kan? cuma masa kitorang kat sini matahari tak berapa nak ada.. awan gelap sebab nak hujan.. 



kat situ lah orang dari pelbagai negara datang untuk dinner.. romantik katanya.. bagi aku ok lah.. takde lah romantik sangat..hahah.. aku lagi pentingkan nak makan.. harga lebih kurang sama je kat mana-mana restaurant yang ko pilih pon.. Aku makan kat Bogawista Seafood.. nampak sampah? aduh sayang nye lah.. patut ada lah orang bersihkan.. baru cun sikit nak makan mengadap laut.. ini, makan mengadap sampah T______________T

hahah gedik? sukatilahhhh..auwwwwwwwwwwwww... 



aku cakap ngan Pak Radie, "kita cari tiket murah lagi, anniversary kita datang sini lagi nak?" cantikkkk muka kau???? hahahah... 

pastu kitorang berdikusi lagi.. kenapa Malaysia tak nak gunakan peluang yang ada untuk bangunkan pantai kita? pantai kita bukan tak cantik? bangunkan restaurant berderet macam nie.. kau letak harga kaw-kaw macam Jimbaran pon takpe kot.. ramai gila pelancong datang.. Dan satu lagi aku salute, majoriti masyarakat Bali boleh speak English.. kagum. Aku tanya Pak Wayan (supir) memang orang Bali bisa cakap English? dia kata kalau supir tu dia ada level.. kalau ko boleh cakap English, company akan bagi ko bawak pelancong mat salleh.... masa aku gi tempat minum kopi tu.. sorang staff tu.. cakap German ke hapa.. fasih gila! respek!! kitorang tanya staff kat situ, memang dia pandai cakap German ke? staff tu cakap 'dia bisa 7 bahasa'.. OMG.. serious hebat.. ko pandai cakap 7 languages, dan kau sanggup kerja jual kopi je? kalau aku, confirm aku dah sampai ke negara mana dah... gaji confirm dah puluh ribu.. Pak Wayan kata.. orang Bali takut keluar.. bukan takut sangat lah.. cuma diorang selesa bekerja di tempat sendiri selagi belum penuh ilmu di dada. 

Meja sebelah aku masa makan kat sini tu.. orang couple Jepun.. selamba badak je waiter dia cakap Jepun.. hahaha.. cemana kita nak ikut macam diorang? maybe salah satu reason kenapa ramai pelancong datang Bali sebab senang berkomunikasi kot.. 

Masa Acih tengok pic nie, dia cakap 'Omg, mama besarnya orang tu?'.. yang minah salleh ni pon satu.. pegi begolek depan table orang nak dinner.. pastu kena halau dengan waiter sebab 'mengganggu pandangan'.. terus dia blah.. sian plak.. 

table 13 ;)


lama jugak kitorang ambik angin depan laut nie.. 

amik video laut.. siap bunyi ombak.. ok pasni nak tido malam boleh on video sambil pejam mata, layan bunyi ombak..heheheeee.. rindu kat Acih ngan Amaani time nie.. Pak Radie cakap, kalau bawak Acih ok lagi.. kalau bawak Amaani, mau dia terjun dalam laut ni.. cemana nak makan? hahahaha... 

comel Jepun table sebelah ni.. 

Pak Radie and Buk Filla

hahah tak habis-habis snap muka sendiri.. 

Oh ye, kalau sampai sini terus pegi kat kaunter seafood mentah tu.. kat situ ada menu.. ada package jugak.. so kalau ko pilih Package untuk dua orang.. dia dah siap tulis menu apa.. tapi mahal nak mam.. budget traveller macam kitorang nangis je lah tengok.. hahaha.. so ktorang amik ala-carte. 

harga per/kg.. so penat jugak perah kepala hotak nak congak harga (rp x 0.35) hahaha... kasihan sungguh.. hehehe... so sila tengok apa kitorang pilih.. makanan paling bajet..

foc

kangkung.. tapi kitorang tak order nie..tapi bila sampai masing-masing terdiam.. pastu waiter dah blah terus aku pandang kau, kau pandang aku.. "makan je lah!"

Udang masak sambal.. omg! serious sedap nak mampos okeh.. teringat-ingat lagi rasa dia.. huhuuuuu.. pilih 8 ekor.. Pak Radie siap bisik kat aku "awak 4 ekor, pa 4 ekor" #dasarkedek.

Kerapu goreng, pilih ikan paling kecik #dasarkedek.

sotong goreng tepung, gila terbaek wok wa tell u.. amik sekor jer, tu pon dah besar gila aku tengok.. tapi dalam ramai-ramai sotong, ini size paling kecik.. tak habis ok, ada tertinggal 2 ketul lagi.. Pak Radie cakap ngan aku "patutnya kita masuk plastik bawak balik hotel, sedap tu".. hahahahhaaaa #dasarkedek.

muka gembira tengok lauk penuh meja.. 

pastu ada busking.. busking yeh kita panggil? akan datang table to table menyanyi untuk kita.. auwwww so sweet ;) table sebelah kitorang nie mat salleh sambut Anniversary.. dah tua dah.. so sweet ;)

waduhhhh sedap bangat nieh.

ok datang kat table kitorang pulak... memula dia akan tanya ko dari mana.. bila ko cakap Malaysia.. dia cakap "Oh Upin Ipin?" iyolah labu... takpon "Ohhhh Siti Nurhalija" heheheee... so dia tanya kau nak lagu apa.. Pak Radie request haper tah, diorang tak tau.. cet, buat malu jek.. ok dia terus nyanyi lagu "Wonderful Tonight" huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa rasa bestnya... tu mamat ikat sanggul tu bergendang kat situ.. comel gila.. rasa nak lambung dia masuk kat air tu.. hahahahaaa.. dia layan sorang-sorang joget mengadap laut.. aku lempang kang.. hahahaa..

tapi ada benda yang buat aku ngan Pak Radie ketawa tebahak-bahak sampai esok pagi.. haaaahaaaa.. 

gambar blur.. tapi tibai jelah... selalunya dia akan nyanyi satu lagu. tapi Pak Radie biasalah.. "Pak, bisa satu lagu lagi?" orang tu pon kesian.. dia nyanyi lagu hapa tah.. aku nak upload video dari ipad, tapi tak reti.. so tak de video nak tunjuk kat korang.. 

Lepas je diorang ni menyanyi, biasalah, ko kena lah bagi duit sikit kan.. Pak Radie bagi dalam rp.12,000 (rm4.20) hahahahaaa.. pastu dia sound pulak "Waduh pak, dikit bangat nie pak"... bodo gilaaaaaaaaaaaaaaa!!!! hahahah Pak Radie kaverline, "Benter, belom lagi nie, gelap ni mau dicarik duitnya".. hahahahahhaaa aku pon tolong cover line "Iya pak, benter, ada lagi tu duitnya".. muahahahahhahaaa.. bila dia blah aku mengutuk pak radie, sampai sakit-sakit perot ketawa... "dasar kedekutttt, mintak sampai dua lagu, bayar ciput, bodo gila...hahahhaa... mesti dia cakap, waduh ini orang Malaysia memang gak punya uwang nie, mintaknya sampai 2 lagu lagi".. muahahahhaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... masa diorang perform.. kemain lagi kau kan.. siap tepuk tangan.. siap kepala hangguk-hangguk ikut rentak lagu.. sporting habis lah konon..hahaha.. *malu lari tekup muka*

Total makan: RP571,000 (RM199) aku cakap ngan Pak Radie.. "kira ok lah tu.. budget rm200 makan kat Jimbaran" pak radie cakap "Ok??? kalau kat gerai kelate, baru rm50".... T_______T ok, ko pegi gerai kelate sekarang! hahahaha... tengok tempat la yangggg.. 

nyanyi kat table orang jepun tu pulak.. 

pastu ktorang pon balik hotel ngan Pak Wayan.. Oh, aku siap tweet tanya, kalau makan kat Jimbaran, Pak Supir makan sekali ke? hahahah takut tak cukup duit.. muahahahhaaaaa.... sebelum gi makan aku dah bisik pak radie, "kang cemana nak cakap, nak ajak sekali ke or dia paham sendiri?" last-last masa dah sampai, buat bodoh je.. pak wayan tu pon mcm drop je sebab nak gi parking kot.. pastu takde pon dia ikut sekali.. hahah.. tapi supir aku masa gi jimbaran 2009 dulu, join sekali.. dia tu hampeh sikit.. tak suke! dah lah belagak nak mampos.. kalau time makan.. dia makan muka relek takde rasa bersalah pon.. tak suke aku.. Pak Wayan ni ok lah.. borak ngan dia pon best.. 

pastu aku kan pakai Sim card Indo.. so dia ada nombor aku.. baik gila.. hari nak balik KL pon dia call.. siap tanya kitorang kat mana.. dia ingat nak jumpa, tapi kantor call ada kena bawak orang pegi pantai kuta pulak.. siap borak lama gila.. taktau aku nak sembang apa..hahah.. aku ada cakap kat dia, aku nak cari kebaya sulam bali.. lawa-lawa.. dia cakap isteri dia tau mana nak cari... dia cakap balik tu dia cakap kat wife dia.. wife dia marah sebab tak bawak aku jumpa wife dia.. hahaha.. dia cakap 'nanti kapan ibu ke bali lagi, kita cari kebaya untuk ibu, dibawa isteri saya nanti, dia lebih tau dimana kebaya yang bagus, pasti cantik ibu filla pakai kebaya'.. ewahhhhhhhhhhhhhh ayat kau yang last.. dengar pak radie.. dia hempuk nak? hahahah.. 

Actually Pak Wayan ni aku contact dia last minute.. aku gi Bali kali ni tak buat research apa sangat.. sebab motif nak carik painting ;) malas nak gi visit tempat-tempat menarik.. so ktorang pakai supir pon sehari je.. masa makan mcD hari sebelum tu kelam kabut BBM Peej. minta contact no supir yang dia guna masa gi Bali hari tu.. dapat je no. dia terus sms 

"pak wayan, saya dapat no nya dari temen, kalau esok boleh pak wayan bawa jalan sehari? saya tinggal di hotel Champlung Mas, Kuta"

tak sampai lima menit, terus dia call.. hahaha.. dan esok nya ktorang pon jumpa ;)

sedih pulak nak say goodbye kat Pak Wayan.. heheheeeee.. so kalau korang ke Bali sila contact dia. 

Pak Wayan : 081236452131
Charges untuk 8 jam : RP 350,000 (RM122) lebih kurang lah.. 

tapi better communicate dengan dia.. kot harga berubah ke apa kan..






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

19 comments:

Elis Escada said...

waaa...bestnyer.... :)

Anonymous said...

akak, thank for the info..
jangan lupa post gambar painting yang beli tu tau

Anonymous said...

berkesan betul tabita tu..flawless muka ko kak..cantek

Norasiah Nasir said...

hahhahaaa...kelakornyerr pak radie ni...

x sbr nk tgu HK disneyland punya la...

Misz-ella said...

OK. dah tergoda. filla bab bab bercerita memang hebat. The Real Penglipurlara la ko ni dik.

ita citot said...

canteknye pemandangan tepi pantai tu... =)

NeenaAnuar said...

memang betol tuh kak! neena pun selalu dok bebel kat blog sendiri.. biler lahhh malaysia nak buat tempat makan cam kat jimbaran nie! bukannya kite takde laut yg cantik2 kat sini.. bukan nye kite takde hasil laut yg mewah cam kat jimbaran nie! sayangnya kite ade tempat dan peluang yg menarik cuma sayangnya kite tak utilize kan nya sebaik mungkin! uhuhu..

btw.. yg tang group busking tuh memang camgituh! neena first time pegi dulu pun kasik RM5 dia cemuihh perabiss! tu tak miintak request lagu tuhh! inikan pulak pak radie yg mintak request sampai 2 lagu! hahaha... so pasal tu biler pegi kali kedua dan ketiga tak mintak diaorg nyanyikan pun.. kalau ko nak pegi lah kat table lain! ahaha...

owh lepas baca entry akak nie makin tak sabar saya nak ke bali bulan depan buat kali ke-4! my hubby ckp dah macam balik kampung kekdahnya! muahahaha.. :p

terpatrisinarabadi said...

suka semua gambar kat tepi pantai tu :)

syieda said...

aci tak kalo nak tanya pasal HK trip?
huwaaaaa... tolong..tolong...

msdalila19 said...

kalau nak angkut akak jadi tourist guide kat bali tu boleh? ^^

peej said...

baik kan pak wayan tu. aku dua kali pergi pakai dia. dia pandai bawak diri. n tak cekik darah.
lawa gambar2 semua. n paling penting kagum aku tgk kulit kau. cantik gilaaaa uols. :)

oh n yes mmg jimbaran cantik best semua la. tapi cekik darah. aku gi sana order lobster je. buat 2 lauk. amik kau nak dekat rm400. tp ok la ngan ambiance dia. t kali kedua x pergi lg. miskin nok. nanti if ngan laki gi blk la kot.
nway, kangkung tu mmg free la.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

best entry filla..ikhlas

Anonymous said...

hi sis,

bali memang best..saya dah g 2 kali..yang best bagi saya msa pegi kat BEDUGUL..sis ada g sana tak?
then, betul kata Pak Wayan tu orang Bali takut nak 'keluar'..saya ada kat staff masa tgh massage body..
saya: "tak pergi malaysia ker untuk kerja?...ramai orang indonesia di sana..
staff : saya takut nak ke Malaysia / keluar
saya : kenapa???
staff: TAKUT MATI...

Filla said...

elis: memang best ;)

anon: haha painting yeh?

anon: auwww floles ke muka ahkak? hihi.. tgk live pitam.

norasiah: HK sabar ye..hehe

Kakchik: haha..cepat kakchik, pegi cuti ke bali pulak ;)

ita citot: yup terpegun ;)

neena: haha.. kan? haku kalau gi mana-mana mengalahkan PM nak pikir cemana nak majukan negara.. nak jadik wakil rakyat lah pasni..hahha

ikatankasihku: -______-" maluuu

syieda: HK trip? hehe.. aci.. tanye je..nanti ai jawab ;)

msdalila19: boleh, tapi ko kene sponsor hakak duduk kat pullman kuta.. brani? muahaha

peeja: u olls jangan lah puji lelebih.. i olls malu nie u olls.. hahahah... pak wayan baik.. aku tengok je dow lobster tu.. pastu tgk harga *telan airliur* hahha.. oh kangkung tu free ke? aku baru ingat dia lupa punch.. baru nak bangga.. muahahaha..

mama amana: haha mana tau ikhlas? aippppp!!!

noniey:bedegul? ermm this time tak gi.. dulu pon ntah tak ingat haha.. tapi betul.. orang bali paling berseni.. dan diorang kalau kerja very detail and perfectionist.. bukan jenis asal boleh.. ok, haku nak carik maid orang bali lah cenggini ;)

NUNU EERA said...

mcm romantik je diner tpi pntai tu kak..

fiza :3 said...

sarap sambil ngadap blog akak.
tetiba bergenang airmata, terharu tengok hepinya akak & husband..boleh? haha ;)
first picture tu cantik sangat sangat :)))

Ran Rani said...

Welcome sis, to Indonesia.

We also have Lombok, Makassar with good scenery, beautifuul beach too.

Atina Chan said...

Salam.sy dah try call tp tak dpat lah.ada int code no ke kene tambah? Plz help.-atina 012-2317010..alhamdulillah dpt jumpa blog ni.esok nak pergi

Unknown said...

salam.. apa nama kedai seafood kt jimbaran tu? sy selalu g Lia's Cafe je