Thursday, March 17, 2011

sikit nasihat nak bagi ni...

Terus terang cakap, aku tak suka nak cerita benda yang specific sangat sebab takut ada orang terasa.. tapi macam nak jugak cerita sikit-sikit... nasib lah pada yang terasa ek? hahaha..

ni pasal sikap.. kadang tu aku malas nak cerita pasal sikap, sebab aku tau sikap aku pon bukan mulia sangat T_T mak sedar diri okeh.. tapi kadang bila orang keliling dok citer aku tadah gak lah telinga nie.. hahah.. masalah nya aku ni ada satu perangai.... perangai tak campur orang.. muahaha boley? meh aku tegaskan sikit kat sini k, aku ni takde masalah pon nak bercampur dengan orang.. bukan lah aku ni diva tanak campur masyarakat.. cuma ada kala tu mcm malas.. so aku akan lebih comfortable dengan orang-orang yang biasa dengan aku jer.. muahaha.. keji? bukan lah tak campur langsung.. macam kat opis ni hah.. aku campur jugak.. cuma ada limit lah.. lagipon aku ni keje tak duduk sekelompok dengan dorang.. aku kan mcm terasing dok sorang-sorang..haha.. lagipon kerja aku tak membolehkan aku tinggalkan work station aku lelama.. mungkin tu salah satu sebab nampak mcm aku menyombong..

tapi mak takde hal.. nak collect duit? ada makan-makan.. wa ok jer.. meh datang sini.. aku join punye don't worry! tapi tak konfem lah aku join makan tu..muahahah.. aku kadang tu dengar jer dari dalam bilik ni hah.. orang-orang kat luar tu dok citer "balik ni masak ikan kicaplah, amik anak lah,, dah try resepi baru lah.. petua bla bla bla"..hahah.. kadang mak pasang gak tinga.. cuma tak nyampuk jer.. ketahuilah aku bukan sombong tak campur orang.. cuma tak leh nak betenggek sama.. kang boss aku jerit camno?

aku dengar jer gossip-gossip hangat.. menyampuk gak..hahaha.. tapi ala kadar jerlah.. takut nak komen lebih nanti jadi hal lain plak.. tapi ada satu tu lah yang aku tak sabar sungguh kalau orang dok citer pasal dia nie.. bahasa kesatnya ialah, muka tak lawa, perangai plak buruk.. camno? keje asik menjawab jer.. melawan jer... ok fineeee, ko boleh menjawab, ko boleh melawan, tapi make sure lah ko betul.. ini jawatan ko jawatan biasa jek.. bila boss besar suruh ko buat keje, ko tanak buat.. melawan.. eh eh ehhhh..banyak lemak kau kan? kalau ko memang lahir-lahir lagi memang bangsa tak leh diarah, buat apa ko datang keje sini.. keje sini semua kene ikut arahan..selagi ko orang bawahan, ko kena lah dengar perintah sikit.. ko nak melawan apa hal? ko tanak buat keje yang orang suruh apa hal? bukan orang suruh ko bukak baju pon yang ko nak kene ingkar-ingkar nie.. kalau dah memang bangsa tak suka diarah.. bukak kampeni apak kau sendiri.. ok tak? pada aku lah.. ikut scope kejalah.. katalah ko ni driver.. pastu boss suruh ko buat surat.. edar surat.. jawab call.. haa itu memanglah patut ko nak melawan... sebab keja kau drebar.. bawak kereta... paham? ni contohlah.. kalau keje kau memang drebar.. tapi boss suruh ko hantar staff pegi mana-mana.. pastu ko leh jawab ko TAKNAK hantar sebab kau memang taknak hantar.. hahahaha.. kelaka sial.. aku tak paham kenapa bangsa macam ni wujud.. ko sedar tak apa jawatan kau? nama pon DREBAR tapi nak jadi boss plak.. eh gaji ko nak plak? tapi keje tanak buat.. pelik ya aku memang pelik..

ni lagi satu yang bangsa kaki menjawab.. tak salah babe.. nak jawab tu jawablah.. tapi agak-agaklah pon.. tak kisah lah ko suka ke tak ke boss kau.. kita ni keja.. so dah nama pon keje ko kene buat keje lah.. ikut lah apa jawatan kau.. kalau drebar, pegi lah jadi drebar betul-betul.. kalau keje PA, buat lah keje PA betul-betul.. lencong-lencong sikit tu adat.. tapi jangan lah buat opis ni mcm opis apak kau.. datang keje ikut time bangun tido.. eh eh.. kalau opis apak kau pon ko tak buat camtu kan.. ni kan plak tempat kita cari rejeki.. orang bukan kerah ko buat keje for free.. ko dibayar.. apa pon benda yang dibayar nie.. dah tentu lah ko kena buat keje.. eh kalau datang kul 12 sapa tanak? aku pon nak.. tapi tanggungjawablah sikit.. cemana nak bagi kesedaran kat orang-orang yang tak sedar diri ni pon aku tak tau.. sekali dua fine.. kalau hari-hari ko buat opis ni mcm opisapakkau lecey babe..ko kene pikir, belambak orang kat luar tu takde keje.. siap ada diploma degree bagai.. yang ko dah tuhan bagi rezeki..bagi keje..dapat gaji..tapi tanak buat keje? apa kes? ko tanak ko berenti.. bagi chance orang lain yang really need your job..

oh aku tersasar cerita.. sebenarnya nak cerita sikap... makhluk tuhan ni tak seksi pon.. muahahah.. tapi BELAGAK nak mampos.. hoiii pantang betul aku kalau orang kaki belagak nie.. masalahnya kalau muka ko tu kena nak belagak wa tarak hal babe.. ni muka ko, lawa lagi maid jiran aku.. ok sorry.. kalau cakap tu nak UP jer.. eh benci lah aku.. to be specific lah kan.. mcm nie.. budak belagak nie nak belanja kawan sorang ni makan.. si belagak ni bawak laki dia sekali.. belanja lah kawan sorang nie.. pastu kawan ni pon makan lah yer yer.. pastu si belagak ni leh cakap.. eishh.. sian, laki tak penah ke bawak makan mcm nie? eh takpe, makan banyak-banyak, kang susah nak dapat makan macam ni lagi.. *PANGGGGG* terabur gigi.. kalau haku lah kene sound macam nie.. pompuan blagak ni aku tak tau dia saiko ke apa.. dok bangga sangat laki keje bagus.. kain baju banyak sangat sampai almari ada berapa bijik kat rumah tak muat dah.. hahaha.. bak lah sini yang lebih tu.. leh aku buat kain lap kaki T_T

bajet laki dia gempak.. semua hormat laki dia.. hahahahha.. kelaka kan? sapa laki kau? menteri ke? kalau menteri pon ada orang kisah ke? ko penah tengok tak orang kaki belagak tapi mcm muka tu tanak belagak..muahahah.. ada sekali tu, aku ngan member aku try nak pancing sikit bagi dia start belagak..sebab tak penah plak depan aku dia nak belagak.. orang je dok citer.. so teringin gak aku nak dengar dia belagak dpn aku..leh gak aku bagi sedas dua.. so kawan aku pon tanya lah si belagak ni.. 'eh laki *** keje kat *** kan?'... aku diam jer sambil makan.. pastu si belagak tu ngan senyum-senyum sinis jawab 'siapa cakap?' pastu masa dia ckp 'siapa cakap?' tu tak pandang tu.. sambil makan sambil jawab muka plak senyum sikit je... muka mcm ala-ala artis nak jawab 'NO COMMENT' muahahaha.. aku punya tahan nak ketawa nie.. tp kutahan jebat.. sedih sedih sedih... takyah lah nak buat muka-muka kerek mcm dia ingat orang gila gila nak tau laki dia keje apa.. hahahahha...
oh tu tak kisahlah kan.. lantaklah kau nak belagak tinggi gunung pon janji ko tak kacau aku sudah..pastu sibukkkkkkkk nak tau laki orang pakai kereta apa..boley?? pastu pantang ler arah sikit..melenting sajerrrr keje dia.. waaaaaaaaaa... nak tunjuk ko panas baran yeh? aku mcm nak suruh je sesaper tolong azankan sikit tinga budak nih... aku memang tak penah or jarang gile becakap dengan budak nie.. ntah ler.. rasa mcm tak kuasa pon ada.. aku bukanlah suka nilai orang without asal periksa.. aku tak penah lah nak boikot orang tak tentu pasal takat-takat dengar cerita orang jer.. selagi orang tu tak penah buat hal dengan aku, aku ok jer... lantak lah kalau semua dok citer buruk dia pon.. selagi dia tak tunjuk buruk dia kat aku.. aku ok jer..

tempat keje, memana pon sama jer aku rasa.. tikam belakang, cakap belakang, tak puas hati, tak dengar arahan, melawan, masuk lambat, gaji nak tapi keje tak nak, eishh.. semua tu ada jer kat mana-mana.. taktau dah cara apa nak bagi kesedaran... kalau aku jadi boss senang jer.. aku tendang je keluar... bila bagi muka naik minyaklah semua..

ok, malas nak citer panjang lagi.. kang orang ngumpat aku plak kan? elehhh macam bagus.. hehehe.. bagus tak bagus blakang kira lah kan.. ko kalau benda-benda basic pon tak leh nak buat apa kes? satu je lah nasihat nak bagi, kita cari rezeki untuk bantu keluarga.. untuk sara anak bini laki makan... kalau boleh, buatlah kerja tu ikhlas, kerjalah dengan rasa bertanggungjawab.... tolonglah ada rasa bersalah kalau duit ko dapat tapi keje kau tak buat.. sikit-sikit buat hal takpelah... tapi janganlah melampau.. orang keje 8 jam, ko keje 4 jam.. tapi gaji sama jer dapatnya.. ko happy yeh macam tu?

sekian peace no war





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

16 comments:

Cik Bambam said...

hahhhh..kan dah membebel kak filla kita nie..kekekekke...

kat opis saya pon ade gak mcm tuh kak..pedulikkan..sy buat x layan..kang tgk org x melayah dia blah dgn sndirinya..hahahha

mamasuri said...

aku abru je citer pasal budak ofis aku tu...hehehh..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

d mana2 tempt keja..mmg ada org mcm tu..gaji mo lebi..keja x bole lebi..lagi bkin tensi..klu opis mate yg moody..mcm dlm dunia nie..dia se org aja yg ada feeling..org len teda feeling..suka hati mak nenenk dia la klu moody..mo marah2..n stress buat keja..smpi kan x bole buat keja lebi2..misti stress..lps tu lagik junior dr kta..lagi la bkin hangin..klu sy jadik tokey kompeni 24hrs d kick out dr opis...hehehe

Ummi M.I.M.S said...

yer.. betul.. betul..betul..

my everything said...

samela kat ofis i pun mcam tu memang kusut!! suke sebok kite pakai kete ape kite beli rumah kat mane laki keje ape...bosan boleh plak haritu i kene sound dorang cakap buat ape beli rumah teres baik beli tanah buat banglo!!! rase nak lempang kan???

lovely said...

stuju sangat ngan ayat filla yg: selagi orang tu tak penah buat hal dengan aku, aku ok jer... lantak lah kalau semua dok citer buruk dia pon.. selagi dia tak tunjuk buruk dia kat aku.. aku ok jer..
sangat stuju ok!!!

onniesham said...

suka betul ngan entry ko nih. sbb sama ngan apa yg aku rasa. eiii x leh tahan ngan org camni. rasa nk tampar je sekor2. nak lg tang org yg hari2 dtg lambat tu. sukati makpak dia je. heran la org camni. apa yg ada kt dalam palaotak dia eh. gaji nak byk, tp keje brkira.

noor said...

i like this entry so very muchh!!

Unknown said...

hi kak filla ,i'm your silence reader. suka lah blog akak ni best.. hari ni nye cete mmg best, kt mane2 tempat keje mmg wujud org mcm ni...huhu

A m m i said...

ha..tak pasal2 buk filla dah membebel... dan tak pasal2 jugak aku gi baca ko menceceh sampai habis...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

heh.. sapa budak berlagak tue..mmg ada spesis macam ne.cakap nak up je..

Noorul Aida said...

hah.. pasal sikap!
hangitttt...!
mmg ade laa org cm tu..
xsangka kn...
cni plak mcm2 perangai..
cakap nk vasss jew..
tp buat nye hampas...
ade org ckp je lebey..
ckp x henti2...
dalam hati, tetanye2 x letey ke minah ni nk bercakap 24/7..

bile dier byk bercakap, dier xde mase pon nk fikir ape yg dier ckp tu sakit kn ati org ke x..balunnnn saje..

tp yg bagus nye dorg ni, ada mase nye boleh dijadikan bahan ketawa... hua3...

they r toxic people. so wat we cn do is juz avoid em.

rmai lagi yg sudi nk berkawan ngn kita.

bila ada masalah bru la kita tahu siapa kawan n siapa lawan....

cobaan~~~~

eri_nia said...

emm yg kes saye pulak kak, dulu la time dip ade la 2 org nie kekwat jugak..sibuk jea tanye gaji ayah berape..malas nak cakap..nah saye cakap rm2000 sebab mmg x tau gaji ayah berape..sebab ayah keje sndri uat kontraktor...hik90..die cakap ckitnye..gaji ayah die rm10,000...pergh mase tue diam jea la...

mAmAbuDaK said...

sape? meh nak khutbah jumaat...ish kerek..lebey...bagi kaki baru tau...ingat bagos sangat..

JMR said...

sapa la jadi mangsa kak filla kali nih...bernanah telinga dia kot kalo dgr sumer nih....

LinaKit@Mrs Kit said...

Mmg rasa meluat and rasa nak lempang je dgn orang mcm nie..kat mana2 pun mmg ada spesis yg begini kak filla..I setuju..
Tp betul jugak bak kata akak as long as dia tak tunjuk buruk tue lagi kat kita..lantak lah dia dengan labu labunya...huhu..