Monday, March 14, 2011

Kasih Amaani ke ENT Putrajaya

Amaani ni pantang selsema jer konpom!!! lama sikit selsema nanti telinga dia konpem jadi lagi.. memang ada setengah baby yang akan kene benda nie.. sebab masa Acih dulu tak penah sekali pon jadi mcm nie.. Amaani since baby lagi dah kena.. Dr. Koshi cakap dulu bila budak asik selsema.. cecair tu akan menolak ke gegendang telinga.. bila pressure tu kuat sangat.. akan menyebabkan kebocoran kepada gegendang telinga.. so cecair tu akan keluar dari gegendang yang bocor.. rawatan dia biasanya antibiotic dan ubat titis telinga.. tapi sebab Amaani ni kadang tak jalan gak ubat-ubat tu.. so ktorang monitor jer.. masuk hari ke-3 tak jugak kering-kering telinga dia tu.. aku pon bawaklah pegi klinik kesihatan putrajaya...

bawak gi sana.. doc cakap kena refer hospital.. tak suke doc tu.. kerek sikit.. mak tak suke okeh orang kerek-kerek nie.. kerek sikit pon tetap tak suke! aku paham apa yang dia nak sampaikan.. logiklah as a mother ko nak tau banyak kan kan? bila aku tanya asiklah nak potong cakap aku macam aku tak paham plak apa dia cakap? eh dah ko yang kata bahaya, sebab amaani selalu kena (since baby).. pastu ko cakap the worse, takut leh sampai ke urat saraf kepala haper mende jadah lagi tah.. habis ko ingat aku nak diam je? of course lah aku tanya lagi.. doc tu tanye, so u buat apa? aku cakap lah.. pagi bangun tido usually takde pon apa-apa dalam telinga dia.. tapi petang balik dari nursery.. adalah.. so i just bersihkan luar-luar tu dengan cotton bud.. pastu dia dengan muka-muka sekali 'ohhh itu yang salah tuuuuuuu'.. ye ye.. aku paham apa aku buat tu salah! tapi takkan ko nak biar jer meleleh2 sampai luar telinga???? lagipon bukan aku korek dalam-dalam.. just bersihkan belah-belah luar jer.. aku pon bukan gila nak pegi korek sampai dalam!! pastu dia cakap, ni pon u datang after office hour, sepatutnya i tak boleh keluarkan surat refer ke hospital nie.. u kene datang time keje.. hmmmmphhh... aku diam jerlah.. bukan susah pon? selalu aku pegi after office hour, doc selamber jer keluarkan surat? tak penah pon cakap tak boleh?

then dia bagi surat tu... fyi, utk pegi ENT hospital putrajaya, ko tak boleh walk-in sajer yer.. kene ada referral letter from klinik kesihatan or private klinik.. then gi kat kaunter hospital utk dapatkan appointment.. takyah lah susah2 bawak anak time tu.. sbb itu cuma nak dapatkan date.. tapi maybe case amaani ni urgent.. so aku dapat appointment pada hari yang sama jugak.. (petang) nasib adik aku keje sana..muahahahha.. laju sikit...

budak kecik ni dah galak nak bejalan konon! kaki mcm kentakiiiii ada hatiiiii..muahaha.. Wan pon ikut sama ;)

surat from klinik

ni doc from klinik yang punye comment.. 'freq rub by cotton bud' tu yang tak tahan tu!!!! puiiii...

pakar ENT kat putrajaya tu baik sangat.. lembut jer.. dalam tu sia ada chair khas utk ko duduk sambil pegang baby.. pastu pegang baby.. dia jolok dalam telinga tu.. dan ko boleh tengok kat tv dia.hahaha.. hambik ko.. besawang dalam telinga amaani. haku siap boleh tegelak tengok.. so doc tu cakap saluran tu ada bengkak sikit.. tak boleh nak check gegendang sebab terhalang dengan cecair tu.. tapi dia cakap benda tu biasa, lagi-lagi yang anak dok kat nursery.. cuma dia cakap, bila mandi, make sure air tak masuk telinga.. kena jaga betul-betul jangan bagi basah.. pastu next 2 weeks datang lagi follow-up

dah settle semua ktorang amik Acih terus gi Alamanda.. teman wan beli sandal..

sebab Shinnaz buat entry pasal black canyon, aku pon apa lagi.. nak gak try ;) so atas tu for my bro.. salmon aper benda tah..

dapat free chicken soup.. wahhh Amaani kemain suka lagi roti cicah soup.. Amaani kuat makan okeh sekarang nie.. pantang sua.. dari jauh dia dah nganga jer.. ngap semua.. sampai keras perot dia melantak..hahaha..

tomyam apa tah.. pedas nak mam.. tapi ok lah..not bad..

mine, sedap gak habis licin..

kentaki ngan mak kentaki ;)



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

18 comments:

AYuNG said...

mantop tengok tomyam tuh....hehe

amani, cecepat sehat yer...:D

yunz_02 said...

olololo... kentaki geget kang..

afni+hafiz=dani said...

tomyam black canyon sgt sedap gilerr wuuuu terliur

~Rina Mazlan~ said...

Alamak.. bila baca je statement doc suh lap telinga baby pas mandi, tetiba aku rasa bersalah. Pasal aku jarang kot nak lap2 telinga baby aku..Ok takpe, take note. :P

Mama Naaila said...

olo olo sian dak amaani nih...tp sian kt kak filla gak, jenuh nk jage tk kasi kene air. tkpe2, esok da beso amaani jage mama ye. hehe.

wehhhh berbunyi tros perot ni haa tgk gmbau makanan. adehhh.

Miss Moon said...

fila nko jangan susah hati ...anak aku Iskandar selalu kena pantang selsema lebih seminggu ha siap la kuar la kot telinga ...pastuh telinga isk siap berlubang kay

aku gie ent putrajaya tew doc teropong ...siap aku tgk kat tv besar dia tunjuk lubang tew ...so dia kata kalau bebudak tak apa dia tutup balik ..mmg kalau selsema lama sket mmg kena

baru nih yaya pun kena ...wey doc tew pun mmg kena cuci kang biar bertakung lagi bagi infection ....aku pun cuci tang leley tew kadang tak suka tgk ...tapi kalau kuar kot telinga mmg kena amik antibiotik kuat sket ...

budak kan saluran ear nose throad dia kan selari so mmg senang kena ..

dont wory filla insyaallah tak der apa ...cuma kena pesan kat nursery time mandikan amani kena elok2 kot termasuk air ....nko cuci je luar2 tew ....

bodo la doc takkan org nak korek dalam dalam . Bukan nko je geram aku pun geramssssssssssss

Unknown said...

kentaki ko panggei kat amani.hahaa. nyum nyum.. goreng pon sodap

JMR said...

kentaki ngn mak kentaki?????

kahkahkah...

Lissa Salfarina said...

semoga amani cepat sembuh..

sy pun ada pengalaman pegi kecemasan kat hosp gomen.suami sy dah tak leh bgn sbb jatuh doc tu leh bg injection je kat bontot(ubt thn sakit).bila sy minta refer letter untuk cek up kat pakar tulang,dia kata.."sorry i tak buat refer letter malam2.." kamon la..tulis je pun..sy dan suami je patient mlm tu..lagi 1,sy ni staff hosp tu juga..so kenapa tak boleh tulis refer letter mlm2?dia nak juga sy pegi klinik luar di waktu office hour..tp sy dah buat report kepada pihak atasan pun..cuma feedback tk dpt pun..biar pun dia doc..jgn la kerek sgt dow..

Atiey said...

uih lama tak jengok blog akak..baru blik langkawi nieh..terus singgah sini..tgk amani bam..bam demam yer..adam uke mak pila.huuhuuu...biar mak pila takleh tidur yer...hihhii

Ummi M.I.M.S said...

sian amani.. cepat smbuh yer cayang..

mAmAbuDaK said...

adoyai kalu budak sakit mmg susah ati woooooo...banyak bersabar ye ..ank gueh pon sama tapi kes mata hitam sket nak jadi coklat...main reff pakar urgent pon siap apoiment ko tunggu 2 bln..buleh cam tu aku punya jantung cam susah ati sampi tercirit...

zilazaimy said...

salam pilla, penah x paed sggst bgi pneumococal injection, ce search ce search..tpi ths injction is good untk brain, tinge n paru2..

Aida Zafirah said...

alolo...comel sangat nih amani nih...geram nyer...:)

Filla said...

tq doa kengkawan sgt saya hargai ;) nanti nak tanye pasal injection tu... tq tq

Iela Fazielah said...

doc kat ENT HPJ tu mmg baik.. dulu ms irfan kecik2 mmg bw dia jupa dok tu.... tp baby biasala ada mslh tu...

SiTi said...

k.filla....zikry pun penah jadi mcm tu gak...bwk ke ENT putrajaya...dan alhamdulillah semakin dia besar dah xde jdi mcm ni...& doc suh berjaga klo dia selsema...

Anonymous said...

Nak tanya, kt hospital putrajaya tu kena gi kaunter pendaftaran dulu ke gi ke klinik terus?