Friday, March 04, 2011

ADUAN RAKYAT

semalam gi alamanda jap.. sebab nak beli birthday present kawan Acih.. giler tuu.. budak zaman sekarang kan? siap dapat invitation card (kfc) lagi... ko kecik-kecik ada? dapat tiup kek utk bday sendiri pon sebulan dok cerita kat orang tak abis-abis..muahahah... ok kene lah ikut peredaran zaman kan?

dah tu nak pegi birthday kene lah ada hadiah..takkan ko datang buat muka bodoh pastu makan, wish-wish blah? tak leh ok... so ke Toys'ur us lah kami semalam... pegi ngan Pak Radie memang letih siot... dia kan particular giler.. masalahnye, aku masuk jer dalam tu dah nampak dah toys utk boy.. Ben10.. ok lah kan utk budak 6 yrs.. tapi Pak Radie cakap nanti dulu.. kene pusing tengok dulu.. satu-satu dia cek okeh.. boley? siap tengok senapanglah, kereta lah.. siap check battery kat mana..blahblah.. eishhhhh... tak leh blah aku.. alahai, pegi bday kawan Acih jer... janji bawak hadiah elok-elok sikit dah lah? ok dah siap beli semua blah...

pusing-pusing lah tengok baju, kasut.. alahai.. alamanda.. apa lah yang ado? bak kata Acih.. 'alaaa, balik-balik alamanda... alamandaaaa... habis ko nak gi mana? pavilion???? dah pusing-pusing tu.. Acih bising nak Mc D... yelah, aku ngan Pak Radie dah melantak nasik tomato... ada kawan office aku ni hah belanja.. so tapau bawak balik.. acih tak suke...

sampai jek Mc D sib baik takde orang sangat.. then aku pon order.. Pak Radie diri sebelah aku ni hah.. Fillet O Fish medium set satu, happy meal satu bagi chicken yeh.. pastu pompuan tu cakap, kak ayam tak de.. haku memang hangin sebadan dah.. kalau ni first time aku ok jer... aku rasa ini kali ke 5 bila aku mintak ayam jer asik takde jer... eh helo? ni Mc D ke kedai makan tepi jalan? ko boleh nak bagi reason TAKDE???

aku tanye "takde? habis ke apa?" pastu budak tu jawap.. 'ermm tak, dah takde' (bih kurang gitulah dia jawab, aku pon dah lupa)... pastu aku jawab lagi "dah banyak kali, asal mintak ayam jer, takdelah, habislah, kenapa yeh? memang macam tu ke sini?" hahhhh hambek! tensi tul aku.. memang tak leh tahan dah aku semalam... memang aku buat sekali muka toya fade-up nak mampos... yelah, Acih tu kalau kfc konfem lah nak ayam spicy.. kalau mcD pon dia suka ayam goreng tu.. hari tu beratur panjang giler kat McD alamanda ni... semata-mata Acih teringin nak makan ayam goreng McD.. dari umah dah cakap banyak kali nak Ayam Goreng McD.. beratur panjang nak mati.. sampai jer turn ko nak beli.. 'Ayam takde, habis'.. bila ko cakap takpe ko boleh tunggu kalau nak masak ke.. or tengah masak ke.. dia leh kata "HABIS".. aku tak penah kene pon kat mana-mana McD cawangan lain.. tak penah aku dengar perkataan HABIS... ko kalau ada anak ko tau lah kan... bila anak dah teringin sangat nak makan.. ko sampai hati tengok muka dia terkilan benda tak de? haku tak leh okeh.. bodo punye mcd alamanda.. pastu aku pegilah KFC time tu.. pujuk Acih, cakap ayam McD takde... mama beli ayam KFC yeh? sama jer.. sedap jugak... nasib dia consider.. pastu sampai KFC nahhhhhh!!!! sampai belakang orang beratur.. cibai tak?

Pak Radie ko diam jer kat sebelah.. dia tu kan tak boleh.. sekali dia bukak mulut kang dia terus naik hantu.. dia urut dada jer semalam...

aku tatau sistem McD or mana-mana fast food restaurant nie.. sebab aku tak penah keje kat mcD ni... tapi apa masalah ko nie? apa tindakan ko as a manager kat situ? ko konpem tau permintaan AYAM GORENG ko ditahap melampau kan kan? dalam sebulan ko mesti tau sales kau kan? apa yang laris.. apa yang tak laris... aku yang datang sekali sekala pon asik kene jer AYAM HABIS... dah tau ayam kau laku... ko tak boleh up kan sikit stock ko ker? ke mcD ni ada quota... supply ayam memang amount yang tetap jer.. even permintaan melambung pon ko tak boleh jugak dapatkan stock utk cawangan kau? mcm tu bungkus lah... orang lagi banyak order lagi bagus.. ini dia boleh sekat-sekat ke?

aku memang panas hati betul lah... mungkin sebab dia rasa dia ni francais jer.. so buat apa nak pentingkan sangat customer nie.. apa ada jual jerlah.. mcm tu ke? kita kalau berbusiness nie.. hati customer kena jaga babe.. ko benci ke menyampah ke... ko kena layan... serious aku cakap okeh.. eventhough aku ni bukanlah business woman tersohor... tapi aku tetap berurusniaga ngan orang.. ada macam-macam kerenah okeh.. mana yang ok tu ok.. mana yang mengada tu boleh tahan lah... tapi apa pon.. mengada ke tak ke.. dorang tetap customer kau.. perlu ke kau tarik muka masam.. perlu ke kau nak kerek-kerek? tak kan? aku bukan nak cakap apa lah... ko tengok kalau orang cina beniaga... sorry ni bukan isu perkauman atau aku tak bangga jadi anak melayu okeh.. ini perception aku jer.. cina, dia jual barang kat kedai runcit ke.. keja kat pasar jual sayur ke, apa pun dia jual... dia pandai bodek okeh... kita ni plak kan tak tahan bodek? asal kene puji sikit terus jer cair.. dorang pandai.. perkataan dia 'ok lah cincai cincai, sama lu ok lah.. olang lain tak dapat kak...'.. ok fine, memang harga ko dapat murah... tapi ko tau dia dah up kat tempat lain? eh tapi aku tak kisah pon adatlah kan.. dari aku kene mengadap muka orang yang bosan-bosan nie.. ko jual barang.. tapi muka ketat.. muka seram... pastu muka bosan... eh? tebalik plak? kita tanya sepuluh patah... dia jawab sepatah.. pastu toleh kepala tengok tempat lain.. aku lempang nak? kalau mcm ni lah cara ko meniaga.. ko bungkus jerk gi duk umah diam-diam... ko meniaga nie.. kene eye contact okeh.. mulut kene senyum.. tak kira lah ko meniaga untuk orang or ko meniaga barang ko sendiri... sama je... respect lah customer sikit.. tunjuklah yang ko ni keje bersemangat.. ni kadang tu.. ko tanyer.. dia dok sibuk ngan henpon..sms lah apa lah... boleh ke?

ok citer tersasar... sekarang ada sesapa leh tolong bagitau aku cemana aku nak KOMPLEN MC DONALD ALAMANDA???? surat ke email ke aku ok jer.. janji aku nak komplen anak aku asik kempunan nak makan ayam goreng Mc D...













EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

23 comments:

Anonymous said...

ari tuh my fren trus cl HQ Mc D bahagian customer services sbb die tak puas ati ngan budak kt counter tue muka masam....HQ cl manager kt situ...n terus dan2 tue gak manager blnja diorg mkn plus ice cream oreo free sorg satu dpt.....

ak yuyunz said...

semua MCD gamaknya mcm tu kak. kt area rumah i ni asek semedang habis. kalau kne sound buat muka toye memasing dgn manager skali muka selenga..

kdg2 smpi dh malas nk pegi MCD.. dh tau demand byk, make sure la benda tu senantiasa ada stok..

~Rina Mazlan~ said...

Ko cariklah no tel HQ MCD. Kalau aku, aku panas hati gak kalau asyik takde je ayam. Apa pekerja kat situ dah telan abis semua ayam kot..

JMR said...

UNTUK ADUAN, SILA TEKAN 1..UNTUK MAKIAN DAN CACIAN, SILA TEKAN 2..UNTUK ORDER AYAM GORENG..SILA TEKAN 3..

Anonymous said...

aku mlm ahad lepas..ni kat mc d ayer keroh,dah la nak msk derive teru diorg ni beratur mcm ulat taik,pastu time nak order tu,aku order la ayam goreng,jwp..dah abis kak ,fish o fillet?dah abis kak, mc chicken?pon abis kak...cam ci*** tak?nak je aku order mc hanjir ade tak?????geram tol!mengabiskan minyak kete aku tunggu..last2 ape pun x de!

genuine1224 said...

budak2 kaunter tu kadang2 mmg gitu...bukan nk jaga customer..manager la kena take action kan..

nifalnin... said...

sy pun pernah kena mcm ni gak, anak nak ayam tp abes.. memang sakit hati la.. 2-3 kali gak terkena.. ngan mekdi alamanda ade la 2 kali kot...

biasenye, klu mekdi tu abes stok, dorg akan pinjam stok dr mekdi branch yg terdekat... sebab dulu sy kejer kat mekdi (kejap je pun)... sebab dorg x leh kata bnda tu x ade melainkan klu stok branch lain pun x de jugak...

cekodok said...

btol kak.. org melayu kita ni, kalau bisnes, xreti nk buat sales. menyombong, kerek bagai... compare ngan cina.. pergh.. beli selipar cabuk pon layanan 1st class.. manalah melayu x maju. baru bukak bisnes sket, dah kerek bagai.

Fafau de Craft ( Zana ) said...

laaa,mcm tu ke...xpenah plk sy alami mslh tu...maybe sbb sy xpenah mkn ayam mcd kot..coz if nk mkn ayam,sy akn gi kfc..so, u wat la repot kt hq..tgk ape respond diorang..nnt update k.. :)

elodea said...

kak filla,saya silent reader akak..dh lame..tp baru nk komen..hehe..aritu saya pun kena jugak camni...tapi bukan mcd..kat pizza hut...dari rumah dah terliur bayangkan pizza yang crust dia da cheese tu...jap g sampai pizza..."cheese takde dik" pizza..tapi cheese takde...apekah??bila tnya..camne lak boleh takde?stok abis ke ape?dia ckp takde...sabo je la...

Anonymous said...

sy pernah emailkan aduan ke HQ pija hat cos x puas ati servis depa yg hampeh...terus dpt offer mkn free...siap srh bw sekg...hahaha..tipu...sefamily...

Shinnaz Ahmad Rasid said...

sian Acih...blah lah Alamanda!

Anonymous said...

a'ah setuju, dah oder brg yg diminta xde dah tu muka dak2 kaunter tu kelat jer, menyampah betul lar mcm lar kita pi minta sedekah kt mcD tuh.. mmg depa nie x reti btl nak jaga ati kastemer.. fedup btl ngan servis dorg nie!!

Mama Naaila said...

kite bakor aje...bakor aje mcD tuh. gile ke hape asek takde jep, tutp kedai la mcm tu wei..

Filla said...

hahah.. kita bako jer kita bako jer mc d tu..lawok..lawok..pelawok pelawok pelawok.. *eh tetiba panggil antu plak!

Golden Rose said...

sha dah penah kena dgn mcd ni...terus call customer service diaorang & inform branch mana....no customer service atau email kat http://www.mcdonalds.com.my/contact.asp

Mazni said...

Filla, saya silent reader jugak selama ni, tp kita satu batch diploma kat uitm dulu, cter pasal mcd ni sy pun penah kena, customer service hanco kat drive thru, terus sy sound kat minah tu, dik, customer service elok2 sikit yer, saya ni customer, sy bayar, ini jwb suara malas2, pastu bila kita mintak dia repeat order kita naik2 sore plak, pleasseeee laaaaa

knini said...

kalo akak tak nak call HQ akak kadik email diorang bebyk. kiteorg pnh hntr email kat HG KFC 12 email. ngadu sal KFC sek18 shah alam kuang ajo gle. esknye trus HQ col n tnye kteorg n mintak maaf. mmg kteorg hafal name manager trus r. kasik report kow2. kuang ajo sgt.

Fara said...

Akak fila, saya silent reader. Geram saya baca entry ni. Saya rasa akak try mengadu kat HQ McD. Nanti akak update lar kat blog ;) nak tau jugak perkembangan seterusnya.

Anonymous said...

akak..bile nak update psl rumah ni??tak sabar nak tgk umah baru akak kat paragon tu!<---tibe2 lari topik kan..hahahaha..baik aku lari sebelum kat filla kejo aku!

mAmAbuDaK said...

waaaaaaaaaaaaa dah bukan aku kne komplen.tapi baca komplen ko kak pon aku cam dh start nak nangis...punya bengang gila ko k.filla

Anonymous said...

kak filla, kl p mkn kt pizza hut alamanda tu hati2 k. sy ari tu ngah syok2 geget piza tuh tetiba terprasankan sesuatu in between roti pizza n cheese, ku tarik2 nah kau terkeluar lipas.. bayangkan prasaan ku ketika itu... omg mmg terasa nak pi bakor je pizza hut alamanda tu.. hasil cer cite2 ngan kengkawan ghopernya dah ramai yg terjumpa lipas kt pizza yg dibeli kat pizza hut alamanda.. owhh... pjg sgh luahan hati ku yg menyimpang dr tajuk utama.. hehe...

DiyanaRosdi said...

Ahkak, 3 hari sy bukak asik ADUAN RAKYAT je.. Pat2 ler masok new post, rindu lah..hehe