Tuesday, March 29, 2011

Amaani dan Eczema..

semalam aku halfday sebab bawak amaani gi ENT hospital putrajaya.. doc cakap ok gegendang dia takde kebocoran.. after one month kene datang lagi check..

pastu tengahari semalam panas menyengat okeh.. aku peluh-peluh ni kendong budak debap ni hah.. sampai kat kereta tatau cemana nak letak budak ni kat carseat.. panas giler.. mau melecur anak aku nih.. so bukak aircond kuat-kuat bagi sejuk sikit.. amaani dah mengamuk-ngamuk sebab dia dah lencun ngan peluh.. sibuk nak pegang stereng.. stereng tu panas ko tau tak? begaduh bedua dalam kereta.. oh sweetnya ;)

dah agak-agak sejuk sikit baringkan dia kat carseat.. pasang belt.. (alas ngan diapers) sebab takut benda tu panas kene kat perot dia.. hospital ngan umah aku dekat jer.. tapi perghhh ngan budak ni mengamuk-ngamuk.. penat aku menjerit-jerit buat lawak bangang.. dia bengang lagi ada! pastu tengah mengamuk-ngamuk terus tetido.. sudah!! parking pastu biar dia tido kejap.. pastu dukung slow-slow bawak naik umah.. bukak aircond.. mengangkang budak ni tido.. hahaha..

lama gak dia tido.. sampai kul 5 kuis-kuis budak ni sikit suh bangun.. sebab nak kena gi amik akak dia plak.. so mood dia memang bagus sebab puas tido kan.. sampai jer kat tempat Acih..teacher yati school acih ajak gi Pakar Kanak-Kanak Puchong.. sebab aku ada citer kat dia amaani ada eczema.. dia cakap situ bagus.. anak buah dia pon pegi situ.. ok lah.. kang bila lagi nak pegi.. masalahnya aku bawak wallet je ngan henpon.. kang budak ni berak cemana? ok no prob.. kita carik 7eleven sudah..

memang betul okeh.. sampai jek klinik tu dia berry.. sampai kul 6.. klinik tu bukak 6.30ptg.. jadi still ada masa nak gi beli diaper.. terus tompang toilet dalam 7E tu.. wash-wash.. siap!

ok selang gamba sikit.. camera phone jer yang ni ;)

ok ni boyfriend kamera baru.. eh lutut Acih mcm tanduk Amaani kan? hahah imaginasi mcm haper!

ok sambung citer.. drive balik pegi klinik tu.. skali dah ramai.. ceh! tensi mak.. dah register, timbang plak.. Amaani dah 8.2kg..

lepas tunggu turn..akhirnya dapat masuk jumpa Dr. Wong.. aku ingat lelaki.. Dr. pompuan ghopernyer.. teacher yati pon masuk skali.. banyak lah soalan dia tanye.. since bila lah kulit amaani bahagian betis tu kasar.. rasanya since dia 6 bulan kot?

meh aku share info cemana nak tau anak-anak korang ada eczema

eczema ni sebenarnya boleh jadi jugak disebabkan genetik.. macam aku dulu time kecik ada athma.. so possibility utk salah sorang (maybe) dijangkiti adalah tinggi.. eczema bukan setakat masalah kulit.. masalah lelah pon boleh jugak.. dan ada macam-macam jenis tahap eczema.. Dr. cakap ada kes yang lebih teruk dari Amaani.. Dr. tanya susu apa aku bagi amaani.. Susu Isomil (susu soya), sebab aku dengar orang cakap budak ada eczema tak leh minum susu lembu.. nanti lagi teruk.. Dr. cakap tak semestinya.. ada baby alah susu lembu.. dan ada jugak yang alah susu soya.. so dia tanya ada improvement ke bagi susu isomil? so jawapan dia, ntah? mcm tu je aku tengok? hahaha.. so Dr. cakap boleh try susu lembu kalau nak.. monitor jer.. kalau sama takde perubahan, up to you nak susu lembu or soya.. baik tuan doktor.. saya cuba ;) pastu dia tanya if aku still BF.. yes.. dia cakap kalau boleh biar susu ibu banyak lagi bagus.. baik tuan doktor!

pastu dia tanya aku guna cream/lotion/sabun apa? aku cakap ezzera.. tapi takde membantu sangat pon
 :( cuma kat bahagian pipi tu kurang sikitlah.. dulu lagi kering.. tapi betis tetap kering gila merah-merah.. Dr. kata dia akan bagi aku satu cream untuk digunakan selama 14 hari.. sapu nipis jer sebab boleh nipiskan kulit.. sapu time malam jer sekali sehari.. after 14days buang jer cream tu.. baik tuan doktor! pastu dia bagi Cetaphil cream dengan Cetaphil body wash tu.. aku tanya boleh ke guna utk shampoo rambut dia? doktor cakap yes.. jangan guna dulu brand-brand shampoo lain.. sabun tu letak besar duit doposen jer kat tapak tangan.. then mandikan dia mcm biasa.. dr. tanya lagi.. berapa kali aku sapu lotion? aku cakap bih kurang 4 kali sehari.. dr. cakap good.. apa aku buat tu betul..

eczema nie nak ubatkan susah sikitlah.. tapi macamana we handle anak-anak yang ada eczema yang paling penting.. kulit tak boleh bagi dia kering.. sebab kalau kering nanti dia merah dan luka.. so apa ko kene buat is moisturize moisturize and moisturize! jangan mandikan dengan air yang panas/suam sangat.. suam sikit-sikit janji tak sejuk cukup.. mcm amaani aku dah tau dia tak leh ketam semua tu.. so aku tak makan sbb still bf.. then aku tanye, boleh hilang terus ke eczema ni? dia ckp depends.. selalu nya kalau infant dia dah kene.. sok-sok dia 1-2 tahun dia akan makin baik.. lega aku dengar.. dia bagi aku kertas 4 helai.. ada cerita pasal eczema dalam tu.. aku baca, paling baik nak sapu cream kat dia, masa lepas mandi.. oh jangan rub baby yg ada eczema dengan towel.. just tap tap jer towel kat kulit dia.. elakkan pakaikan dia kain yang berbulu dan panas.. bagi dia kain yang selesa mcm kain cotton.. kalau boleh.. jangan bagi dia berpeluh.. sebab bila berpeluh dia akan gatal-gatal.. ohhhh nak aircond jelah ni? aircond 24/7 pon susah gak..nanti kering plak kulit.. kebersihan kena jaga lah.. semua kena anti-dust..

yang aku google sendiri plak ada kata alah pada detergent.. so sekarang aku kene extra rajin lah.. asingkan baju dia aku basuh dengan detergent brand apa tu? yang untuk baby tu.. so sekarang kena mesin dua kali.. bil letrik naik, pak radie bayo.. nak buat cemana? aircond lagi? muahahaha... aku baca lagi.. baby seawal 6minggu ko dah boleh detect dia ada eczema ke tidak.. ko tengok lah kulit dia.. pastu ko tengok selalu ke dia selsema dan susah nak baik.. amaani kan dari baby asik selsema.. siap pakai nebulizer bagai T_T

with cousins kat McD..

eleh.. amik gambo jer marah!

aku ada bulatkan tu.. tu birthmark Amaani.. heheh.. mcm taik lalat kaler coklat tu.. Amaani, pompuan tak elok dok mengangkang!!! katup kaki cepat!!!

dah itu jerlah yang mampu aku share.. thanks for infos yang u all bagi kat entry hari tu.. betul lah cetaphil tu bagus gak.. dia mcm sangat creamy/pekat.. ezzera tu lotion dia mcm lotion biasa yang cair tu.. nak tengok dalam seminggu ni ok ke tak... doakan Amaani sembuh dari kulit kering tu yeh?.. tq korang!





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

28 comments:

Ummi M.I.M.S said...

mudahan2 amani cepat baik yerr..

Miss Sasu said...

hope sembuh lepas jumpe dr.wong eh. amaani comelll sgt

Mama Naaila said...

get well soon amaani..sian pulak tgk. dahla badan tgah semangat. sian kt kak filla jugak..sume kene extra work. hehehe. btol la orang ckp kasih ibu smpai ke syurga. :)

Nadia.Is.Cute said...

Ob daily basis, you can use Aqueous Cream. Sebotol besar, RM20 from local pharmacy. Buat macam sapu lotion. It helps.

yantz-yeem said...

cian amani...eczema bukan penyakit berjangkit...itu yg kena ditekankan..sbb my prendz menderita sbb ramai yg x tau pasal eczema nie...smue takut nak dekat ngan anak beliau sbb takut berjangkit...

hopefully amaani cpt sembuh yea...

Aya Ariel said...

elelele dak bam bam nih..
eh kak..aku nak tanye..amaani pon kalo selsema pakai nabulizer jugak ke?knape? aku ingatkan baby aku, kesya jer yang guna nab..sebab bile dia selsama + batuk + demam akan kena bronchiolitis..macam lelah jugak laa..sebab tuh xleh sejuk2..tp masalahnye bila dah panas..peluh meleleh2 cam baru pas marathon jer gayanye..huh

Zai said...

Hi Filla,

Slalu drop by your blog, silent reader gitu.. hehe by the way kesian plak bila tgk budak kecik kene eczema, just a suggestion, cuba u try beli product AMWAY, nama lotion tu ALLANO Hand & Body Lotion. Memang terbaik la lotion ni, kawan i, anak dia pun kene eczema, macam2 cream dah sapu, tapi hasil gitu jugak.. so dia try this ALLANO lotion, snd result mmg best..so try la.. x nyesal punya..
ok..till then..sharing is caring maaa...hehe...daaaaa

my everything said...

anak kite same... kene bayak iktiar la wahai si cantik filla kan:)

Anonymous said...

salam kak filla..i sr blog u..kak, plsla...i xtahan, xtahan tgk pipi amaani..nak makan..hahah..sgt comel ciptaan Allah yg diamanahkan for u..jg dia baik2..moga amaani sihat spenuhnye n pipi lg tembam+licin licau lg selera nak geget..gewamm..**geram kisses for her**
-ola-

Ana Montana said...

cuba tgk betis amaani..
ya allah..
geram nak gigit2..
moga amaani cepat sembuh yer akak..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

salam..niat sy ikhlas nak share..klu prob ekzema tu..try bg kington produk elken..ianya cecair yg rasa nya mcm air besa shj n try google apa tu kington ia nya tlh d gunakan d spital negara2 barat spt rusia..pglmn sy slps gna tu utk anak2 sgt2 la cpt..x prlu mkn ubat selesema..my asben pn prna kna ekzema thp plg serius..abis smpi itam2 bodi dpn blkg hingga ke part2 yg trsembunyi..slps minum kington tu..3 hari shj krg 80%..=))

niza said...

semoga cepat baik ye amani...

Anonymous said...

salam akak. cuma nak share je. adik saya sakit eczema dari dia baby sampai lah sekarang dah darjah dua. sampai sekarang dia tak baik baik lagi. berubat tak yah cakap lah. merata dah bawak. tapi tu lah masa kecik ni lah kita nak cegah kan.

Filla said...

tq semua..really appreciate it.. sedih pon ada.. hahah..padahal kulit kering jer..lain2 Alhamdulilah takde masalah ;) aku kan cepat panik..huahahha..

nabulizer tu zaman skrang dah biasa..mebi udara kita tak elok kot? don't worry, nab elok utk cairkan kahak, legakan pernafasan dia ;)

tq for sharing infos ;)

Iela Fazielah said...

hope amani cepat sembuh.. betul kata Dr. Wong tu.....

nifalnin... said...

budak eczema ni kena jg betul2.. tu simpton2 nak kena asthma jugak.. sebab my son, mule2 naik merah2 satu bdn... then mkn pun x blh yg gatal2 nih sumer.. klu seafood lg lar... klu menangis, habes merah2 satu bdn... carpet pun x bleh jugak... nasib baik sabun2 mandi ni dia ok.. tp kena cr yg milk bath... huhuhuu... mandi pun siap guna air tapis... budak eczema = mentenen tinggi.... huhuhuhuuh...

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Just nak share, anak saya pun eczema dari umur dia 10mth gitu... tapi alhamdulillah masa umor xsampai 4 tahun dah baik... ubat2 ni memang tak menjadi la, dia boleh baik sekejap ja...cuma jangan banyak dedahkan dia kat panas, kira jangan kasi dia berpeluh la... paling penting kena losyenkan badan dia 24h... lagi satu jangan sabun badan dia dengan sabun2 yang berbuih dan wangi, ini akan jadi lagi teruk.... anak saya guna mandian EUBOS yang berasaskan minyak tu... harap dapat membantu, moga2 amani bam bam boleh recover...

Anonymous said...

kak filla...dlu kite pn ade kne menatang alahan ala2 eczema ni..gilos nk mam! abes dpt scar sne sni..da pnt jpe doc wat blood test ckp xde mslh pape..stress sgt!klo berpeluh sah la rse nk terjun mndi kolam jew..sgt2 seksa..doc pn xtaw da nk bg ubt ape..inject da pnt..last2 pntg mkn cam org pntang bersalin..ayam..ayam n sekutu2nye spt telur jge mndtgkn kegatalan spt seafood...ape kate kak filla stop mkn ayam..mne taw bleh reda...ini suggestion scara x professional dr saye je..pape pn smoga amani cpt sembuh ye..
-Yyg Fafau-

Batrisyiamommy said...

filla..yang sabun utk baby tu..cosway punye murah skit..2 botol tak silap dlm 12 hegget ke 15 compare kite beli kat pasaraya yg sebotol 15 hengget..then better cuci tangan baju amani..rendam skejap n jemur..sebab kalau mesin tu chemical sabun lain kan ade sisa2 tepi drum mesin tu..tu rasa lebih efisien..

sarah kalam said...

kak anak sy pon ade eczema tu,sy bg susu 6bln awal bf,so tu xnpk...stat lpas 6bln campur fm...trus kulit kasar n stat batuk2...g doc,trus die advise susu soya,guna isomil...mmg ok...
doc ckp lg maintain je soya smpai setahun,then bru tukar cow milk..kalo x ok juga..tukar mase 1.6thun..tpi alhamdulilah ank sy 1 thun da tukar susu biase n ok...
then pasl shower gel tu kn,sy pkai kn eubos yg oil bath tu...mmg soft kulit..tpi mmg kne aircond lahh..sbb nti die kn berminyak kalo panas2 mcm melekit plak...
semoga eczema amaani cpt hilang...

Orked said...

cream yg doktor bagi untuk pakai 14 hari saja tu, nama apa? tq.

Filla said...

Mummy oked:VIZOMET nama dia..sbb dia steroid so x leh pakai byk and lama..

Anonymous said...

ye betollll. Cetaphil adalah produk yg terbaekkk... haku pun kena gatal2 sejak 7 mnths preggy baru2 ni. diorg kata alahan sbb perubahan hormon. 3-4 doktor aku jumpa smp ke pusrawi kl bagai. sekali pegi Annur Putra Permai dukto dia suggest guna cetaphil. aku guna 3 jenis - mandian, cream utk muka (dsbb muka pun dah mcm gorgon kena gatal2) dan lotion utk badan. sangat berkesanlah. agak mahal tp berbaloi2... - ira MOT

Unknown said...

oo.. tq

Unknown said...

1st tyme drop kat blog u... menarik cara u tulis, lawak pun ada, kena kat hati i. hahahhaaa... o ya, pasal eczema ni, anak i pun dah 2 org, dua2 eczema,mmg dari kecik pakai sabun&losyen cetaphil, bedak pun x pakai. Mmg bucuk semacam.. :P Makanan pun kena jaga... huhu..TAPI, anak sulung 1 (skrg dah 2y7m) nampak mcm dah x elergic sgt, kulit dah mulus... syukur, cuma skrg ni anak 2nd i la yang masi elergic, gatal sana sini, tp insyaallah, harap2 after 2 year semua berubah. All the best to u too.. smg adik amani cepat2 sembuh ye..

dakcik said...

hye,

anak saye pun kene ekzima..sampai skrg masih belum baik..dah mcm2 kenek pakar saye bwk dia..mcm2 jenis krim doc bg..mmg mule2 baik..tp skrg krim yg dia pakai tue pun dah tak membantu..kalo u ok, boleh tak bg full adres kenek dr wong tu..mane tau anak saye serasi dgn ubat dia..sbb skrg dia semakin teruk..:(
TQ eh..

haniazrina83 said...

krim ezzera ada jual kat farmasi LG kat sogo
berlonggok2 dia jual
sy pakai yg doc bagi
krim tu mmg bagus
utk ruam lampin yg teruk pun boleh
yg 5 star nyer krim baby ezzera!!!

Whitelab Maira said...

Anak saya yang 12 tahun dan 1 tahun pun ada eczema.
Yang 1 tahun now eczema under control after proper management daripada immunologist. Dia buat RAST ImmunoCAP test so kita tahu dia alah apa (tak ada la dia pantang2 sangat)

I suggest you join this Facebook support group sebab banyak info menarik (natural products, cara penggunaan steroid yang betul, list of alergist or immunologist nak jumpa etc)


supporting : AAE (Astham Allergies Eczema) on Facebook
my eczema blog latest posting
Rawatan untuk asma, resdung dan alahan terkini - Imunoterapi