Thursday, July 05, 2012

CRYSTAL BAY IKAN BAKAR, ASAM PEDAS, COCONUT SHAKE KLEBANG, MELAKA.

CRYSTAL BAY, MELAKA.

Macam biasa.. kita buat edisi lambak lagi ;) penat jugak lah time nie..sebab petang tu dah keluar jenjalang stok nak tecabut kaki.. pastu kul 8.30 mlm ada kelas.. habis kul 10.30 mlm.. pastu nak kuar ke tak? last-last keluar.. kali ni ktorang keluar bertiga je.. room mate aku Vicky tu ada keja nak buat.. so kita tinggalkan dia.. 

kawan aku Nurul tu tau jalan.. tapi mesti kena poyo.. kita guna je GPS.. penat-penat aku setting kan.. ok lah.. sampai pon kami dengan jayanya.. aku tatau ni gerai apa.. tak perasan pulak nama gerai nie.. tapi ada banyak jugak nak komen :( 


Udang apa nie?? apa nie????? kitorang cakap nak Butter Prawn.. so dah terbayang dah udang tu goreng pastu ada serdak2 atas udang tu kan.. sekali sampai cair macam nie.. hiasan pon sekadar mix vege. aku memang pantang tul org masak letak mix vege je. nampak sangat ko campak itu je.. dasar femalas. aku tak pasti ni nama dia masak apa.. aku rasa macam dia just cairkan butter.. campak mix vege.. letak lah sos sikit bawang sikit kot.. bila sejuk.. merasalah ko butter tu dah beku-beku gitew.. 

mintak lala masak cili padi.. sekali sampai aku tak tau mana cili padi dia? tak pedas pon? dekat bagan lalang lagi sedap 10x ganda.. auwwww... 

Ok yang sedap pon sotong ni jelah kot.. hahah.. cicah ngan sos dia.. 

ikan siakap amik sekor pastu mintak 2 jenis masakan.. yang ni bakar.. ok lah.. 

yang atas ni masak tiga rasa.. ko sedih tak tengok dia masak 3 rasa macam tu????? bawang je sejemput tetenggek atas ikan.. rasa? ntah takde rasa apa pon??? 

Ok ni yang tukang komen cakap tak sedap tak sedap tu.. muahahah.. licin? eh mestilah... kang membazir ok.. ko tengok kuah udang tu dah kering.. nampak??? butter beku.... pastu aku tak biasa lah cicah ikan bakar ngan kicap letak limau tu je.. cili padi pon takde? cili padi tu kitorang mintak baru dia bawak.. 

Ok mungkin ni kedai yang aku makan tak best kot? kot korang pegi kedai sebelah-sebelah tu ok kot? hehehe... so ni total harga makan untuk 3 orang:

2 nasi putih
2 bungkus nasi lemak (tapau utk Vicky rm0.50 satu)
udang 7,8 ekor masak butter cair
lala setengah packet masak cili padi..tapi takde cili padi
ikan siakap sekor (masak 2 jenis.. bakar/3 rasa)
sotong goreng tepung
air buah 3 gelas kot?

Total: RM69.00

Ok la kan? orang cakap makan kat Crystal Bay murah.. kat Umbai mahal.. sebab ramai Singaporean gi Umbai.. tapi ramai gak yang cakap sebab nak murah.. so tak sedap sangat? ntah lah.. janji licin gak ktorang bedal :) sapa nak pegi sini sila awal sikit.. kalau weekdays kul 11.30 mlm dah kemas meja nak tutup.. 


ASAM PEDAS, SELERA KAMPUNG

Sebenarnya aku dah googole yang kat Mahkota Parade nya asam pedas tu.. yang dalam claypot tu.. tapi diorang cakap try makan sini sebab sini pon sedap.. so aku ingat makan set lah.. macam asam pedas pastu nasi + ulam + telur masin.. ah gitew.. rupanya tak.. ni kedai nasi campor ok.. 

Ramai gila orang.. baju oren-oren tu rombongan dari Putrajaya kalau tak silap tulis kat T-shirt diorang.. kitorang amik nasi Malaya.. cuma ikan asam pedas tenggiri 2 keping tu share 3 orang.. Kitorang berlima.. so Vicky makan nasi campur dia sendiri.. yang Nurul lagi sorang tu makan nasi campur dia jugak bubuh siput sedut.. 

Ok ni lauk aku.. hehe.. ada otak-otak jugak.. pastu amik kerabu perut.. sedapnyeeeeee... ngan ulam.. mahal gak lah kedai nie.. ikan tenggiri tu sekeping RM6-RM8.. dua keping tu dalam RM15 kot? ok lah.. next time nak makan Asam Pedas kat Kota Mahkota yeh? 

dah kenyang perot senang hati.. ktorang terus ke Klebang pulak.. 


COCONUT SHAKE, KLEBANG

Ni lah jalan masuk ke Coconut Shake, Klebang Melaka tu.. gitewwwwwww... 

Ramai gila orang.. yang beratur tu untuk take away ye.. yang makan/minum sini boleh duduk kat meja..  tengah-tengah tu ada nasi lemak ngan kuih-muih.. segala cekodok pisang pon ada..

Muka teringin nak rasa.. sedap bebenorrr ke Coconut Shake?


dah lah baru lepas makan nasi.. tapi kenot tahan lah.. tengok nasi lemak bungkus dia panas gila.. so angkat satu share 5 orang.. hahaha.. RM1.20 kot?

Ok lah sedap.. selera aku lah..sebab sambal dia pedas.. tak manis sangat.. so ai loike ;)

Hahahaha Yihaaaaaaaaaaa.. terkammmmmm!!!! Coconut Shake special RM2.20 kot? kalau tak special RM1.80.. special sebab ada ice cream.. sedap gilos.. terasa-rasa kelapa tu dia tak blend halus sangat.. so ko boleh gigit-gigit.. kahkahkah.. hover kan aku cerita?

sekali datang sorang budak staff sini hulur rempeyek satu botol besar.. ingatkan free.. hahaha.. RM0.30 sekeping.. 

Ok yeh.. korang tak tau sangat pasal aku kan? aku kan kalau minum air mesti tak habis.. MESTI.. sebab tu aku malas nak order air.. nanti membazir.. aku selalu rasa-rasa je air Pak Radie.. kalau pegi McD lagi membazir.. aku minum suku je coke tu.. aku suka makan tapi tak suka minum.. hahahah.. 

Tapi kan seriousss.. Coconut Shake ni sedappppppppppp... licin aku sedut..hahahhahahaha.. 

Hah ko tengok.. air aku jugak yang last habis.. tapi akhirnya habis jugaklah.. budak-budak nie tekak haper aku pon tak paham.. kalau minum macam tuang air dalam tupperware utk simpan dalam fridge.. laju je telan.. tengok macam ahkak.. sopan santun minum air

T______________________T

Sekian saja kisah saya kursus di Melaka.. Lepas ni boleh cadangkan kursus kat negeri lain yang aku boleh google makanan sedap ;) matiklah.. boss admin ada yang baca belog.. Encik.. saya ni makan, makan jugak.. tapi time kursus ai punctual tau.. tak penah ponteng kelas.. tertidur dalam kelas je selalu ;)

Bye. 





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

30 comments:

UyuNs NuRuls said...

kak kedai kat crystal bay tu ..ade dua kedai jek yg sedap ...kedai hj musa tgh2 dgn hujung belah sana bukan kat belah akak makan tu ....kat kedai akak makan tu memang kureng sikit yun pernah kene heheh tak baper sedap...herge boleh dikatakan semua kedai kat situ murah compare tempat lain ....huuhu

tempat akak makan asam pedas tu memang sedaap...akak tak makan daging salai dia ...daging salai dia sedap ....asam pedas dia pun leh tahan sedap...kat situ kalo weekend memang penuh kene tunggu meja...

coconut shake tu biasa la tp yun suka lai kat batu berendam ...situlai sedap ...kat klebang tu ramai sebb masuk jalan2 cr makan so semua org nak dtg situ makan huhuhuh

UyuNs NuRuls said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kak fila dkt crystal bay mmg xsedap.. u kne try yg dkt umbai.. gerai no.5 tersgt sdp.. butter prawn n crab blackppr mmg sodap... harga berpatutan every month blk kg mst i mkn dkt sne.

ain azahar said...

kak filla...better lagi pergi umbai..restoran parameswara..terbaikkk..harga pown kire okeyh jugak lah...

Aya Ariel said...

yeeeeeeeeee lah sgt tak ponteng..tido tu bukan ponteng ke..muahahahahha...

Anonymous said...

Filla mmg terbaik la ye entry makan2 kali ni, boleh dikatakan tiap2 bulan i turun melaka, mesti repeat makan kat tempat2 ni, selera kampung tu mmg mahal sikit tapi ok la,filla ade satu lagi tempat best sate kampung jawa syiokk oooo, macam2 sate ade, minggu depan lagi mase utk berjimba ngan kawan2 kat melake, yeeehaaaa...

Unknown said...

bab coconut shake klebang tu mmg terbaikkk
selalu kalau gi sana..
1 tak cukup
dah minum kat situ
naik kereta siap tapau lagi 2
dasar tamak..
almaklum....ssekali pergi..harus ler jadi tamak

lovely said...

coconut shake kat pantai klebang tu mmg sedap..nak2 pulak minum time panas terik mmg..bestlah.

suehaida_84 said...

kak filla...yg dkt crystal bay tu akak g gerai mana?sy cdngkn gerai hj nasir..kdai dia yg dkt seberang medan selera MBMB crystal bay tue..situ sdp..kne lalu jmbatan tali air slps medan selera byk2..kt area lps jmbt 2 ada 2je kdai..kdai dia last skali..kn ada tmpt nelayan park sampan..si tulh tmpt ye..

* sy kwn nurul tu..yg ckap umbai mhl..tp sy cdngkn gerai Hj Nasir tau..bkn sbrg gerai kt alai tu...akak g yg mana?

suehaida_84 said...

akak g x gerai hj nasir kt alai tu..kalu x mmg tak sdp..gerai dia kne naik tali air tu..ada 2 gerai jek lps tali air tu..

* Nurul tu kwn sy..;-)...sy yg ckp umbai mahal...

ceklala said...

bestnyeeee! aritu g melaka coconut shake da tutup...tak dapat merasa :(

suehaida_84 said...

:P

strawberi said...

ri tu gi melaka pun..mkn kt asam pedas tu jugak...sbb ramai..kitorg dok lam bilik ekon..lagi selesa..tp situ utk mkn hidang je..servis pun ok..

Anggun said...

kat selera kampung tu sedap tapi panas..tu jew...

C!kpuanmuda® said...

aku benci ko! *start kete, balik melaka*

shuweet said...

ko sama cam aku..makan tapi tak suke minum air...air manjang je tak habis kekekeke..

Tata Azha said...

Coconut shake kat Alai lagi shedapp

Anonymous said...

pernah mkn kat umbai tp xbest gak.. ayam dan ikan berbau..suami kwn sy siap bgtau tuan kedai..dpt diskaun..

lovely said...

salam filla...
saya antara peminat blog awak.
hemmm saya nak kongsi sikit tempat makan yang menarik yg baru saya pergi semalam..
tak jauh pun kat dlm putrajaya jugak..
terletak di Gelaria Putrajaya presint 4,masakan b'konsepkan itali - malaysia..
bagi saya masakan dekat situ mmg sedap sangat.. itu pada cita rasa saya lah.. tetiba pulak macam nak promot kat filla.sbb tahu filla kan suka makan.. hihi..sori. gurau jer.. utk keterangan lanjut.. bolehla baca di blog saya http://lovelyberryintheblog.blogspot.com/
Tq filla..

Ina Khairina said...

coconut shake klebang mmg terbaik!kalu pegi melaka mmg wajib la singgah,sekali minum sampai 2 gelas x cukup siap tapau lg 2 bungkus minum atas keta.....nak lpskan gian!hehe

Aku said...

Aku pernah makan kat Umbai, sgtla x sedap occay!Tapi tgk rupa butter prawn ko tu, aku x tahu la kot2 Umbai lagi sedap. Muahahaha.Ada satu kedai asam pedas yg mmg best, kawan aku bawak. Roti canai cicah kuah asam pedas dia mmg mengancam.Tp aku x tahu nama kedai tu n aku x ingat jln. ekekeke

bee2312 said...

ya Allah..sedapnya nampak coconut shake tu...aduh..

fannie said...

sebenarnye la kan, asam pedas kat melaka ni biase je. dah semua tempat asam pedas yg femes sye pegi, claypot ke, hajah mona ke, kg ke hape ke semua biasa, kat kl lagi sedap. xtahu la nape org ckp kalo gi melaka kene makan asam pedas.

coconut shake tu kene gi around kul 5, tak ramaii orang haha. kitaorg selalu habis klass je serbu sane xramai sgt.

Unknown said...

errkk...tengok pun tau butter prawn tuh tak cedap...hehehe nasib baik habis...




baju kurung budak utk raya!!
www.bajukurungmurahsangat.blogspot.com

vick nesh said...

tak sedap pun licin.. but a.way nasi lemak bungkus yg kak dilla belikan sangat sodap !!! <3 <3<3.. but coconut shake tu.. huhuhu.. rindula...

vick nesh said...

x sedap pun.. akhirnye abis jgk hahahaha.. tp nasi lemak yg kak dilla belikan.. mmg nice.. <3 <3 <3.. saya dah rindula coconut shake kelebeng...

kutak jinggong said...

Hahaha. Pun pernah terkena "butter prawn melaka". punya lah girang menunggu coz dah lama xmakan benda tu sekali sampai rasa nak menitik air mata.. ingatkan butter prawn chinese style. sekali udang rendam butter la pulok..

sharifah rosidah said...

filla, aunty kalau pergi melaka selalu makan kat asam pedas 36 kat tempat lain aunty rasa macam tak kick la.

Aunty pernah baca suratkhabar katanya coconut shake yang macam kat melaka tu dah ada di jual di shah alam tapi terlupa section berapa la.

zainatul abu bakar said...

nak try coconut shake jugak..tapi tak berkesempatan nak pegi lagi, huhu. kak, come visit my blog :) http://perempuankampungmoden.blogspot.com

akubiomed said...

Kampung saya di Melaka. Baru sekali dapat pergi merasa Klebang Coconut Shake. Nak tergelak pun ada sebab orang luar sudah sampai tetapi orang kampung sendiri tidak sampai-sampai. :-)