Wednesday, August 24, 2011

MEREKA adalah HARTA PALING BERHARGA..

 Aku antara yang bahagia di dunia ni sebab dikurniakan 2 orang permata hati yang comel (at least comel di mata aku) ntahlah cemana nak cakap yeh? benda ni datang naturally... sebenarnya aku ni lain sikit... mungkin sebab aku sendiri adik beradik tak ramai.. ktorang bertiga je.. pulak tu aku tengah-tengah tekedek-kedek.. pompuan sorang.. aku ada abang yang tua setahun je dari aku.. dan ada adik lelaki yang muda 5 tahun dari aku.. mak aku memang tak leh beranak lagi dah.. sebab semua keluar ikut tingkap.. so limit 3 orang je time tu.. terus ikat... 

membesar dalam keluarga yang tak ramai sangat... plak tu.. aku adik beradik semua lahir kat Sabah sebab bapak and mak aku keje kat sana.. kalau ada rezeki ktorang balik lah Semenanjung setahun sekali time raya.. masa tu arwah Atok ngan Nenek ada lagi kat Melaka... so kitorang jauh dari saudara mara... mak aku plak sebatang kara.. sebab dia adalah anak angkat yang orang Melayu amik bela.. aku taktau cina mana yang taknak kat mak aku.. pastu bagi kat Melayu kat Melaka.. tapi syukurlah jugak kan.. so kesian kat mak aku a.k.a Wan.. dia memang takde sapa-sapa coz Mak Angkat dia dah meninggal.. (moyang aku).. nak cari keluarga cina dia pon tak boleh.. sebab memang takde apa-apa info langsung.. tapi Mak Bapak aku kawin pon dijodoh-jodohkan family gak.. Arwah Atok aku kat Melaka tu.. anak kepada Mak Angkat wan.. so dia ialah Abang Angkat mak aku pada mulanya kan?? sampai lah Mak aku kawin.. mak aku kawin ngan 'Abang' dia punye anak.. paham?? so dari 'Abang' telah bertukar kepada 'Bapa Mertua'.. hahaha.. complicated ke? taklah kan... 

sebab tu kalau ko tengok muka aku ada sepet-sepet sikit.. tapi kulit tu tak baper nak putih lah kan.. hahahaha.. tengok lah plak kulit bapak aku cemana kan.. eh tapi ramai cakap Amaani muka macam Wan.. hahahahha... 

Bila aku membesar macam tu.. jauh plak kat Sabah sana... adik beradik semua jantan.. so aku ni tak berapa nak gegirl sangat.. aku macam kasar sikit lah.. dan aku tak reti dengan baby-baby nie.. hahaha.. kalau jiran aku beranak pon.. aku usap2 pipi je.. dah besar gajah sampai umur 4 bulan pon aku tak berani nak pegang.. hahaha.. perangai tu berkekalan sampai lah aku ada anak sendiri.. hahahah.. aku tak lah tak suka budak-budak.. tapi takde lah tegila-gila tengok baby comel pastu macam tergeram-geram.. omagad shomel shomel.. meh kat ahkak meh meh..alololooooooo cubit kang penyek kang.. tak delah! hahaha... biasa-biasa jer... teruk kan???? sungguh tak menepati ciri-ciri menantu pilihan.. hahaha.. 

tapi Alhamdulilah, bila ada anak sendiri aku jadi pandai sendiri... eleh, cer ko tengok kucing tu.. ko ingat kucing pandai jaga anak? pandailah.. tapi benda tu naturally.. automatically dia pandai sendiri.. macam tu gak aku. kot? ko tau cemana nak dukung.. cemana nak jaga.. bila anak ko rasa tak comfortable.. ko tau nak buat dia rasa selesa.. tido senget ke tepi ke.. tiarapkan ke.. ko tau bila dia nak susu.. bila dia lapar.. bila dia panas.. itulah instinct yang tuhan bagi kat seorang ibu.. sekarang ko campak je baby baru lahir kat aku.. hahaha.. selamber je aku swing-swing kuikuikuiiiii... 

aku bahagia dengan anak-anak yang tuhan kurniakan kat aku sekarang nie.. tak pernah terlintas pon yang aku akan ada anak-anak.. (anak repeat dua kali tu).. dulu aku ingat Acih tu sorang jelah anak aku.. puas lah orang sana sini suruh aku beranak.. aku tanak! hahaha.. aku kan pemalas.. hahaha.. sebab tu orang macam 'eh.. apa jauh sangat gap Acih ngan adik?'.. sajerrrrrrrrrrrrrrrrr jer kenapa??? tak suke??? hahahaha.. so aku betul-betul nekad untuk dapat anak kedua tu.. macam pasrah pon ada..hahahah.. sebab mengenangkan sakitnya lah haiii beranak nie..hahah.. Alhamdulilah Allah permudahkan aku bersalin Amaani tak sesakit bersalin anak pertama dulu.. eventhough orang kata kalau gap bertahun-tahun.. nanti ko beranak, dia sama je mcm anak pertama.. kalau tanak sakit, beranak rapat-rapat.. what lah? hahahah.. mungkin jugak ada hikmahnye.. supaya aku tak serik untuk ada anak-anak lagi kot pas Amaani nie? hahahah.. auwwww sikit.. hahahha.. 

Ingat lagi time aku dapat tau aku pregnant kan Amaani... memang kelaka... aku tak expect pon.. tapi aku mcm tau je sebab dah lewat berapa hari period.... cuma aku tak cakap pon kat Pak Radie.. aku diam je.. tapi perasaan tu camne yeh? macam aku takde apa-apa perasaan.. excited tak.. tak suka pon tak.. biasaaaa je.. bila check positive je.. aku macam diam je sorang-sorang dalam toilet.. x de perasaan apa-apa.. petang tu aku text Pak Radie.. aku cakap 'Ma pregnant'.. dia tak reply... lama giler.. aku dah hangin dah.. hahaha.. aku call dia angkat.. suara biasa je.. aku tanya tak baca ke orang text tadi? dia ckp tak.. sbb dia charge hp.. so aku pon cakap 'Ma pregnant'.. dia boleh cakap aku gila... ko pecaya???? "merepek lah.. awak gila ke?" ewaahhhhhhh suker hati mulut tekak tengkorak je kata aku gila kan... jauh di sudut hati aku, nak lah jugak baby boy.. hahahha.. sebab aku bajet anak aku tak ramai.. mungkin dua.. so mestilah yang 2nd aku nak boy.. sebab aku takut beranak tu sakit.. hahaha.. Allah maha kaya, sakit bersalin Amaani tu.. memanglah sakit.. tapi sakit yang aku still boleh tahan lagi lah.. time Acih perghhhh... terus insaf.. hahahah.. terus tersemat di hati.. kalau ginilah.. memang satu jelah anak aku.. hahahahah.. 

eh aku buat citer beranak ni ko jangan ingat aku pregnant yeh? nak suh aku tonggang tebalik ke kat umah tu? hahahaha... tapi aku dah buat deal ngan Pak Radie.. kalau ada anak ke-3, aku seriously memerlukan sorang maid.. sebab kalau ko hantar anak kat babysitter pon dah dekat RM300.. kalau dua orang tak ke RM600???? baiklah aku amik maid.. leh tolong2 cuci sidai lipat kain.. kemas-kemas umah sikit.. kan kan kan? tapi deal aku tu dia buat bodoh je.. hahahah.. 

cukuplah dulu 2 orang intan payung kesayangan mama ni hah... dua ni pon aku nak pengsan melayan kerenah... Amaani kemain dah pandai melawan, memberontak tunjuk perasaan.. merajuk bagai.. hahah.. kalau dia sentap.. dia buat sujud syukur kat lantai okeh.. melalak sambil cium lantai.. ko ada??? hahah.. 

puteri-puteri kesayangan aku... HOIIIII apasal rambut mak kau jadi mcm tu.. Acih ni kecoh lahh.. 

tengok Amaani time nie.. beserabut okeh.. semak haku tengok rambut dia sekarang..

Acih jangan cakap lah... hahaha.. kalau posing2 ko bagi kat dia jek..

oh, Amaani dah pandai amik gambar tau.. kalau hala camera or phone kat dia.. dia mesti angkat tangan konon nak buat peace ke haper lah.. sebelum dia rampas tepon or camera ko lah.. hahahha.. 

hahahahah Acih hidung kaver sikit... mak ngan anak gila syok begamba.. Amaani nangis buat bodoh je masing-masing.. ni kalau Amaani besar sikit lagi nie.. kita leh buat gang poyo nie.. hahahah


-sekian from the Poyo Girls-




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

16 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

bila amani besar sikit , filla shoping angkut dua2.. masa tue jadi buk filla pulak sbb tak dapat shoping ..anank2 je dah over shoping

terpatrisinarabadi said...

kiut giler korang ni....

mieoney said...

samalah kita..mak mimie ponx cina gak jd anak angkat melayu...nenk yg bela dia ponx dh takder..ada ponx adik beradik angkat yg sama kapal ngan mak mimie...tu yg sedara mara tak ramai...

p/s: kdg2 tanya gak kat mak mimie tu tak nak cari ke family betul dia kot2 kaya manalah tau huhu...

Anonymous said...

poyo girls yang sangat2 comel

purple_lav said...

comel gilak 3 beranak ni..

Cik Bambam said...

patut lar muka kak filla mix chinese sikit.. itu al-kisahnya.. hehehe..

anak2 tuh kan rezeki..Alhamdulillah..

ayoikema said...

aku pung ader 2 anak pompuan..hehehe..letih...tp dier org tu jer yg menjadi aku kuat dan bersemangat..

Susie said...

comelll tul acih ngan amaani....susie 3 boy tau kak..lagi pengsannnn...tp nak girl gak....ehhehehehehehe....

http://susiyantisoleman.blogspot.com/

Liyana said...

patut ar kak filla chinese look!!amaani pown sama..hihihi..btw sume cute dlm gambar nih! :)

harnidahussin said...

mak kite pun sama gak..anak angkat jugak...dulu2 org cina suka anak lelaki sbb carry family name...anak pompuan bila kawen kan dah tukar family name...bila dah susah...bagi anak kat orang...tu pun mujur bg kat melayu...

Aya Ariel said...

camtu lah kak..anak2 pembakar semangat kite..kekadang aku lempang jugak kakak..umo baru 2 tahun tp tahap kesabaran aku tipis sikit..tp bila anak dah tido..masa tu lah aku peluk cium puas2..heheh..kejam takk???

NenetPenne (NP) said...

ooo patutlah si amaani tu ada rupa2 cina sikit...

kalau tak melayu pelihara ur mum, gamaknya nama u entah2 sekarang ah meng kot... tak pun filla chong...

tunggulah budak2 tu besar sikit, confirm boleh jadi geng...mcm i, my sista and her dotter...selalu jer bertiga ke mana2....

Unknown said...

ahh laahh sepet ah mata ko. cuba amik gamba mata tebeliak sekalik.

JMR said...

3branak yang giler kamera..ni kalo wat photoshoot, sure gempak giler nih..nak2 si amaani tu..

Anonymous said...

muka amani tu mmg sebijik muka wan dia esp kalau filla pakaikan tudung.kiutttt sgt.klakarrla bab dia 'sujud syukur' tu.

SHIKIN said...

bertuah sbb senang dpt anak...jg anak2 baik2..buat yg terbaik utk mereka k. Saya anak sorang but Allah masih lg tk mengizinkan utk yg kedua dn ketiga. Pagi raya tgk pusara je lah..selamt hari raya Kak Filla.