Thursday, August 04, 2011

BUKA PUASA DAY-3

Ok mari kita tengok gambar makanan semoga puasa kita tidak makruh T___________T

sila pasang niat di hati masing-masing, bahawasanya aku menengok gambar-gambar makanan demi untuk mencari ilham untuk menyediakan lauk-pauk untuk keluargaku - Amin.. heheheheh

KETAM GORENG

oh ketam dia alahaiiii.. haluih bebeno.. idok ler teman.. hahah.. beli kat carrefour...ko bagi aku ketam besar-besar pon aku macam menyampah nak kopek.. tapi Acih suka.. so aku ngan Pak Radie tolonglah kopek tabur kat nasi dia.. just gaul garam+kunyit+chilli powder.. dan goreng.. siap!!!

SAMBAL TELUR

Orang lain tak makan tu u olls punye hal.. hahah.. aku tak leh hidup kalau makan nasi takde sambal ;)

BENDI GORENG CILI

Ini pon aku rasa Pak Radie makan 2, 3 ketul jek.. aku yang habiskan.. siap simpan untuk sahur ;)
senang je, tumbuk bawang merah+bawah putih+ikan bilis+cili merah.. tumis sampai garing..dan humban bendi masuk kuali..kacau rata.. senduk masuk pinggan ;) pastu laki aku boleh tanya "Ehhhhh apa nie?".. nasib "Ehhhh"... kalau "Euuuuwwwwww"... *pitam*

IKAN GORENG GARING

Aku kan fail skit nama-nama ikan nie.. ni ikan apa tah.. rupa dia macam bawal.. tapi size XS.. ngeh ngeh.. gaul garam kunyit goreng bagi garing stok macam keropok.. nanti senang nak cuci pinggan.. kepala dia pon ko boleh kunyah.. hahaha... nie peberet Pak Radie sebab tu dia pon dah ghoper ikan garing nie.. muahahahhahaaa..

BAYAM REBUS

ini untuk Budak Gembo-Gembo Amaani.. sian plak.. ketam dahlah tak leh makan.. takkan aku nak suap ikan garing-garing? sambal telo? tak pasal-pasal kene buat sayur rebus utk dia.. tapi amik kuah je pon T____T.. suap sayur mau tecekik plak kang..

ok itu lah lauk berbuka puasa Day-3.. ada orang dengki cakap aku masak-masak ni semata-mata untuk blog.. orang tu tak lain tak bukan Pak Radie.. tensi mak.. kang aku mogok tanak masak kang!

oh ye, sumber inspirasi saya ialah tengok blog-blog masakan.. saya suka blog Aku Bukan Cheff.. dah lah gambar meletops.... nanti pindah umah baru aku nak beli pinggan lawa-lawa sikit.. ini pinggan caca marba, siap yang free-free beli darlie pon nak masuk blog.. pinggan transparent untuk kenduri pon ada..hahaha.....malu aiiiiii... (-________-") sila update selalu ye? nak salin resepi ;)



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

12 comments:

ayoikema said...

idup sambal......hehe..pegemar sambal sejati jugak...

sue suriza said...

lepas baca entry nie tetibe je dapat idea nak masak apa ptg nie..terima kasih buk filla..huhu

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

dah 3 hari posa ila tak sempat masak la fila kalau keja. smlm masak sbb cuti.

Hana Soffelia said...

Hahah lawak part pinggan free darlie tu. kehkeh

btw, ketam tuu.... terliuq. Haruskan pi cari ketam utk berbuka nanti? Haish..

mannira said...

fila..sambal telur tu...pecah je telur ya???dapnya buat sahur ni...

nifalnin... said...

blog aku bukan cheff tu memang best n sempoi.. hahahah... masak cr mudah dan cepat...

Anonymous said...

Sedapnya ketam goreng.

I think that is ikan selar kuning?

Kenapa tak ada desert buka puasa? kek ke puding ke?

Sally

vee said...

amik la gambo budak amani gembo2 ucuk embam2 tu...geram tgk dia :D

Sabihah said...

byknye lauk..hehehe...sedap nmpak ketam tu..wallawehh..huhuhu ^_^

Aya Ariel said...

org xkisah lah pasal gambar..
janji lauk pauk meletops!!

sedapnyer..

Filla said...

mannira: a'ah..tumis bwg+kiub ikan bilis..masuk cili kering blend.. masuk air asam jawa sikit..pecah je telo..biar lama sikit.. tebalikkan.. jangan goncang2 dlm tu..kang jadi sambal telo scramble!! hehehe

sally: no lah.. tu ikan bawal kecik kot?

vee: ada ada..nanti yeh? hehe

*jom lah memasak...kita jadikan ramadhan this year utk training kat dapur ;)

IdaShazana said...

tak kesah masak apa, mesti terliur makan sefamily. nyam nym nyam..nak carik ketam jugak la