Friday, August 26, 2011

MEE HAILAM

Hari ni mesti ramai dah balik kampung nak sambut raya kan? tapi korang modern kan? balik kampung bawak balik broadband bagai kan?..hahaha.. kalau tak, sapa nak baca blog aku kang.. hahahahah...kesian lah haku nie.. best tu memanglah best.. raya dekat je.. mak aku kat sepang.. mertua kat Shah Alam.. this year, sambut kat Shah Alam... pagi raya, terus pegi kampung Pak Radie kat mana? tu sebelah zoo negara tu je.. Kg. Pasir.. hahahaha... lepas round habis kat sana.. duduk melepek baca magazine umah Mak Sedara Pak Radie.. hahaha... 

petang salin baju.. lepak.. then baru balik umah mak aku plak.. macam tu lah sebaliknya.. hihihi... 

takpe tu kisah raya..ni belum raya lagi yer.. entry masih diteruskan dengan lauk pauk berbuka.. ngehngeh.. Buka Puasa Day 25 memang terbaik.. hahaha.. sebab telah mencuba satu resepi baru.. yang dah terror2 tu boleh gelakkan fillanie secara berjemaah... hahahah.. sebab aku masak benda yang mungkin kacang bagi korang.. tapi first time bagi aku ;)

MEE HAILAM

Pergh.. macam biasa.. puji memuji diri sendiri telah berlaku masa bukak puasa.. hahah... Pak Radie ko mana reti makan mee2 nie.. so keje aku lebih sikitlah dari orang lain.. tapi tekak punye pasal, aku layankan jugaklah nak masak-masak ni kan... siap google nie sebelum masak.. tulah kelebihan internet.. kalau ko gunakan secara berilmiah lah... dah tak pakai dah segala buku-buku resepi nie.. ko type je 'resepi mee hailam'.. zassss belambak... ko pilih je ko nak version ape.. ;)

RESEPI

1 bungkus mee kuning
1/3 biji bawang merah (saiz besar aku guna sikit je) dihiris halus
3 biji bawang putih didadu halus
1 inci halia di hiris lebar dan nipis
1/2 kiub pati ayam
1 sudu kecil lada hitam ditumbuk
sedikit serbuk lada putih
4 sudu sos tiram
4 sudu kicap pekat
3 sudu kicap masin
1 keping dada ayam dipotong kecil
10 ekor udang
sedikit fish ball
1 batang carrot
1 ikat sawi
6 tangkai cili padi (diketuk)
1 sudu tepung jagung

CARA-CARA

Panaskan minyak.. tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia hingga layu.. kemudian masukkan ayam.. setelah ayam masak masukkan kicap masin, kicap pekat, sos tiram, kiub ayam.. kacau rata.. kemudian masukkan air.. agak-agaklah air tu... banyak pon takpe.. sebab makan mee hailam kan berkuah.. masukkan carrot, fish ball, udang, lada hitam, serbuk lada putih dan cili padi.. biarkan menggelegak... last sekali masukkan sayur sawi.. eh paling last masukkan bancuhan tepung jagung.. jangan pekat2 sangat.. guna satu sudu cukup ;) 

sambil tu nyanyi sikit *laukku dah cukup masin.. laukku cukup masin, tak perlu ngkau tambah garam* by kumpulan Spider =D bukan suruh nyanyi je ye. memang jangan bubuh garam.. dia dah masin.. 

oh ye.. mee tu celur dulu.. nak makan, tuang je kuah atas mee... sila yakin.. mee hailam tu memang sedap.. aku siap repeat makan time sahur.. gila konfiden sendiri masak sendiri cakap sedap..hahaha.. ada aku kesah? dah hujung-hujung Ramadhan ni, tekak tak berapa lalu nak makan nasi kan? eh tapi kalau ko letak depan aku.. aku ngap je.. hahaha... 

selesai sudah kisah mee hailam.. tapi tekak laki dan anak kena lah amik kira kalau nak jadi mithali.. hahahakkkk... so aku masakkan jugak nasi dan sikit lauk utk dorang.. 


SAMBAL KERING TEMPE DAN IKAN BILIS 

Cenggitu ke nama dia? hantam jelah... ni lauk favourite Pak Radie.. dia memang suka lauk kering-kering dan rangup.. sama ngan Acih.. makan ngan nasi panas-panas.. tapi tak sampai hati plak bagi makan itu je kan? kalau aku.. ko letak nasi, buh kicap, telur mata seketul.. aku jalan jeeeee...  

AYAM MASAK KICAP

Pak Radie text aku semalam.. ayat berbunyi begini:-

Arini pa beli kuih serba sedikit utk juadah bebuka.. fuhhh... sungguh menyelerakan... x sabar nak makan da ni..... 

motifffffffff????? sms berbunyi skima.. aku check balik.. eh siapa plak sms bunyi gini? tiga kali check memang laki aku.. demam panas ke??? terus aku tak balas.. sebab malas nak layan.. hahahahaaaa... 




aku kan bulan puasa mesti rajin call Wan.. pastu kepoci... "Mama masak apa petang nie?" tak pon "Semalam masak apa?"... pastu mak aku pon borak lah.. masak ini masak itu.. kadang beli je... yang tak tahan ada sekali tu "Semalam mama masak Ikan Cencaru masak lemak cili api letak rebung, sedap gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr"... boley????? boley????? oh patut lah aku pon mcm tu.. like mother like daughter rupanya.. hahaha... tengah sedap-sedap borak tetiba Wan cakap "Eh dahlah, nak menjait.. pasni kang citer venezuela tu nak start.. ganti cerita Marimar"... ooooooooohhhh sampai hati buat anakanda macam ni yeh? tinggal-tinggalkan je tekontang kanting kat phone.. merajukkkkkk kangggggggg!!!!! 




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

7 comments:

DiyanaRosdi said...

Kak Filla yg comel, SELAMAT HARI RAYA !!

NenetPenne (NP) said...

akan gagahkan diri baca blog u selepas seminggu balik dari berhariraya...mesti byk entry ni...

nifalnin... said...

meleleh tgk mee hailam tu.. klu nak sedap lg, sila mkn ngan cili kicap.. senang je nak buat...

cili hijau yg besar tu potong nipis2.. pastu, letak sos cili + kicap manis kipas udang + perah asam limau kasturi... phewwww... kompom abes mee tu, x sempat nak wat sahur... kehkehkeh...

JMR said...

pehh..sambal tempe kering tu yg sodap tu..ada lebih hntr sini sikit..:-p

Anonymous said...

blog fillanie adalah blog paling best didunia..sy masuk opis kul 8.30 trus tgk blog akak..kalo x da update pape mesti sy sedey..hehe..pastu every 1 hour jenguk lg sbb nk tgk update ke x..hehe..mcm psiko je kan..hehe..keep it up..will be ur silent reader 4 eva..muahhxx..

ratna said...

ooo thanx for the recipe.. will try..

Aya Ariel said...

ko ngan wan sme2 kiut