Tuesday, August 09, 2011

BUKA PUASA DAY-6 & 7..

DAY 6

Kali ni paling best... Hari Sabtu turn balik Enstek umah parents aku.... sehari sebelum dah kecoh bagi menu kat Wan.. hahaha.. yang penting nak Ayam Belado Wan.. tebaeekk!! heheheh..Kali ni meriah sebab semua balik umah Wan.. Sok-sok aku dah tua camni lah agaknya kan? anak-anak aku plak balik.. aku plak yang kecoh nak gi pasar nak melayan anak nak makan macam-macam.. 


Wan kalau pasal presentation memang hover..hihiih... tapi kontrak air memang Atok Braim lah kan. Soya cincau dihidang oleh Atok Braim... 

mama kalau buat peace memang tak kalah..hahahha... Amaani pon sibuk sama.. siap angkut babychair ikea tu bawak balik Enstek... yelah, ingat nak pinjam sedara aku punye.. tapi katanya pakai lagi.. ko biar betul anak dah 5 tahun pakai baby chair? aku bukan tak leh beli.. nak beli sploh bijik pon takde hal lah babe.. tapi yelah... ko pon agak-agak lah kan.. tu harta orang.. nak pinjam-pinjam plak... nak pegi lah beli sendiri filla oii... kecik hati aii tau.. tapi time tu lah.. time ni wa nak kecik hati? tak perlu lah.. nak kenal hati budi orang bukan sehari dua ye adik-adik..

eh silap rancangan plak.. ehkuhme.. 

yang ni bukan Wan masak.. ni beli kat Pasar Ramadhan... tapi bestlah benda nie.. sekarang macam trend plak.. macam chicken chop pastu dia tabur2 chilli powder ke apa tah.. pedas dan crispy.. sedap ;)

Ayam Belada Wan.. drumstick semuanya.. kering-kering pedas gitu.. yummeh!! ni lah lauk kegemaran kami adik-beradik dulu kini selamanya ;)

gitew... aku siap kirim mangkuk kecik letak belacan tu kat Wan kalau dia gi kedai tu lagi.. dia cakap kedai jual barang-barang 2nd hand hotel.. comelkan? siap ada tutup.. memang kalau utk sambal belacan sangat lah kiut dan sesuai.. aku dah berikrar pindah umah baru.. tanak bawak pinggan-pinggan merepek buat semak dapur.. aku nak putih-putih simple je.. yang lain nak sedekah.. 

eh sambal belacan tu power ;) rebus brocoli bendi semua tu.. cicah.. hemmmmmm =)

cendawan goren PARAM jugak.. peberet Pak Radie and Acih.. eh aku pon suke.. 1 cup singgit.. 

Udang Masak Lomak Noneh.. Noneh= Nenas

Wan cakap udang besar dah habis kat pasar..so guna udang biasa saje.. Acih suka ikan kurau+nenas masak lemak.. tapi kita guna udang pon boleh lah ye acih?

pasal murtabak 2 keping ni aku kena kutuk kaw kaw.. hahah.. tak de orang usik... cait!! padahal bising-bising kat Pak Radie "Eh.. murtabak is a must okay... mana boleh bukak puasa tak de murtabak? dah lah ramai kat umah tu nanti, beli-beli" *kejadian berlaku di pasar ramadan (param) aku memula puas pikir param tu apa? param pendek aku tau la.

wa cakap lu.. ni the best!!! karamel Wan buat.. halussss je... tak manis sangat.. ala-ala puding dia tu lemak berkrim.. yang manis tu pon sekadar gula hangus tu je.. erghhhhhhh sedapnya.. "Ma, pegi buat lagi, campak kat putrajaya seketul, Radie suka".. auwwwwwww... makan sejuk-sejuk.. oh indahnya donia..

Pak Radie dari aku kenal dulu.. dia tak panggil Puding Karamel.. dia panggil Puding Kamarul.. ??????? *mimie, harap bukan kamarul ko yeh.. hahahah.. 

buah-buahan




DAY 7

Masih lagi di umah mak aku.. tapi kali ni beza sikit.. sebab Pak Radie kena keluar mencari rezeki buat meringankan beban keluarga. Eh?.. hahah.. Abang aku pon tak buka sama hari Ahad tu.. so yang ada aku je anak beranak dan adik aku yang jantan tu konpom lah.. hahah.. 

tapi serious terkenang zaman bujang dulu.. buka puasa ngan mak bapak aku.. adik beradik.. masak sama-sama.. kadang aku pegi param ngan ayah aku.. semata-mata nak cari kuih fav ktorang.. iaitu kole kacang.. atau apa? taik minyak? sedap nyeeee.. orang Johor terrer kan buat kuih tu? pastu balik umah kena kutuk sebab beli kuih mengarut.. tak pon pegi 1jam setengah.. bawak balik kuih 3 ketul.. hahah.. 

*rindu-rindu*

tapi bila dah kawin nie.. keutamaan kat tekak suami.. dan anak-anak.. rumit gak jadi mak nie kan? tak lah rumit.. tapi sebab tengok anak puasa.. terus tak sampai hati.. tanya dia nak makan apa.. kalau dia cakap taktau.. dah pening plak mak tu nak memikir apa nak bagi dia happy.. apa fav food dia.. makanan anak lain.. pastu nak pikir sian laki aku.. kalau masak gini-gini mesti dia selera makan.. tapi selalunya aku yang beselera.. muahahahha.. mak kan tong sampah... selalunya aku yang syok sendiri beria-ia masak.. Pak Radie bukan jenis pemakan sangat.. dia satu lauk pon dah cukup.. sayur memang takde lah dia nak makan.. takat sehelai je tu pon kes amik hati aku.. dia ngan Acih sama jeeeeeee! aku ngan Amaani gak kaki melahap.. 
*gimme five Amaani*

ok back to the topic

sebenarnya baru buat je bumbung eh kita panggil bumbung eh?? asalnya parents aku nak buat supaya senang nak sidai kain baju.. dan nak lepak-lepak.. sebab keluar dari pintu dapur je.. sekali rupanya dah jadi port dorang bersahur, buka puasa, makan tenghari, makan malam..last-last sidai kain tetap kat tempat lama.. apa lah? haha.. tapi best.. lepas masak kat dapur.. cedok terus lepak kat sini.. sambil makan Atok bukak lagu-lagu Melayu Lama Asli.. siap volume high lagi.. terus "Yah, slow radio.. pening.. pening.. pening".. muahahhaha..

benda bumbung ni pon Pak Radie buat jugak.. ada orang nak buat? tapi prefer area Lembah Klang jelah ye.. (sempat promo hahaha)

SUP SAYUR

fillanie masak ;).. guna rempah 'sup sayur'.. hahah gila lah buat sup sayur pon guna paket sup sayur.. eh tapi sedap.. try lah.. adabi kot? ada rasa lada putih sikit ;)

Acih request Maggi Goreng Mamak Style.. aku kalau gi kedai mamak cara order begini:
"Maggi goreng satu, telo takmau, sayur takmau" sebab kalau ko cakap 'kosong' memang kosong tawar hebeh dia hantar.. tensi mak! 

so aku tibai celur je maggi tu.. panaskan minyak, tabur serbuk kari maggi.. pastu terjun balik maggi tu.. goreng.. hahah.. jangan tabur serbuk kari banyak sgt.. nanti masin.. 

hasilnya?? Acih kata:-

"Mama, sedap sangat.. sama macam mamak".. giler bangga ko.. anak kau samakan masakan kau dengan mamak... hahahaha.. bangga????? bukan patutnya "mamak, sedap sangat, sama macam mama saya masak".. 

T__________________T


kan comel kan tempat makan nie? meja kecik... meja tepi tu leh letak-letak air.. oh Apple Juice dibuat oleh Atok Braim.. terrer oooooo... siap mention "guna 5 bijik apple" ..... hahahah... 

lauk pauk hari tu special sikit.. Acih maggi goreng, aku masak sup sayur dengan kueyteow goreng.. Wan masak mihun goreng..ayam panggang sedap giler dgn sos kicap tu Wan beli.. serious sedap.. jarang aku puji lauk-lauk beli nie.. itu jelah lauk kami berbuka.. 

tuan tanah nak masuk gamba gak ;)


*sila lah korang standby mode.. anytime buka puasa day-8 nye entry plak*

eh blog aku bulan puasa dah tukar jadi blog makanan, harap maklum.





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

14 comments:

Aya Ariel said...

hahhahah..kecohh..nak lagi! nak lagi..

Shinnaz Ahmad Rasid said...

makanan memang superb. I suka lah presentation Wan tu!!! Hehe.

btw, adik u keje hospital ke?

Mama Naaila said...

gile btol lahh..kemaen berkeriukk perot ni bace entry ko kakk.

terpatrisinarabadi said...

meriah berbukan ngan family, riuh macam nak rak...

Filla said...

aya: hehe sabo..

shinnaz: a'ah hospital ptrajaya..

hani alani: hehe

ikatankasihku: yer betoll

ayoikema said...

meriah tui....happy for u

Shinnaz Ahmad Rasid said...

filla, aku dah dua kali dah asik tengok ayam berlado tu je! ish!

NenetPenne (NP) said...

yang paling i berkenan, ulam dan sambal tu...nampak tempting bila dihias mcm tu....

Anonymous said...

Sedap2 semua nie..huhu berbunyi plak perot nie.. :)

Lenny said...

ceh filla.. ini namanyer balas dendammm...... ko nyer gambo makanan mmg meruntun jiwa.... seb baik alya tak nampak udang masak lomak tuh.. kot tak menangeh dier mintak aku nak carik mana?? aku tatau masak menda tuhhhhh.. resepi plss!

azlina_muhammad said...

salam kenal....wow menarikla buka puasa u,bukak ngan family memang terbaik....:)

vee said...

posa2 ni, nmpk menarik jer mee grg kasih :p

Yayang Fafau said...

kak filla...kedai jual brg 2nd hand hotel tue ktne?

Unknown said...

sedapnye..