Friday, June 26, 2009

RESIPI FROM CPM...

Thank You Puan Nora a.k.a CPM atas keprihatinan beliau terhadap permintaan saya semalam.. saya cuba untuk menyelongkar search blog beliau berkenaan entry Resipi Macaroni beliau.. tetapi hampa..


Seteleh mendengar rintihan saya untuk mendapatkan resipi dari beliau.. beliau telah memberikan resipi tersebut kepada saya lebih kurang 2 jam sebelum saya berbuka puasa.. bantu-membantu mmg amalan mulia..


Dikesempatan ini.. ingin saya 'up' kan sedikit gegambaran bagaimana saya menyediakan Macaroni goreng ala CPM..
Resipi saya salin dengan tangan sbb entry CPM tidak memboleh kan saya utk 'copy n paste'... hihi... bile salin dengan tangan maka.. resipi yg complete dan teratur akan menjadi seringkas yang boleh.. hahahah.. dan terus di tepek di fridge supaya senang untuk saya memasak sambil menjeling2 resipi..hihihi...

oleh kerana kedai mamak berhampiran telah kehabisan stok minced beef.. dan stok minced chicken adalah belambak2 sampai nak tekeluar fridge..maka saya terpaksa membeli minced chicken sebagai ganti kepada minced beef.. (blasah jerr....)... (sila abaikan tag harga).. eh tapi melampau arr kedai mamak ni kan? rm7?? mahal okeh!!!! resipi Puan CPM memerlukan capcicum merah dan hijau.. tetap mmg rezeki saya apabila ternampak capcicum dwi warna di kedai mamak tersebut... heheheh... daun sup... (tetapi saya tambah daun bawang sbb geram jek tgk daun bawang)..huhahhaha.. dlm resipi memerlukan 4 biji telur.. tp saya kurangkan kepada 2 bijik sahaja kerana nak jimat... heheheheh... kerana gambar akan di masukkan kedalam blog.. maka saya menghias bahan2 dengan begitu kemas lagi teratur... (kalo tak potong2..siang2.. campak jer terus..hehehe) oh yer.. saya tidak mempunyai perencah ayam maggi.. tp Puan CPM berjanji tidak akan marah sekiranya stok itu tidak ada..maka saya menggantikannye dengan sedikit kiub ayam knorr.. (kiub ini juga telah mengaburi ayah saya apabila dia pernah menyangka kiub ini ialah coklat dan memakan nyer dengan selamba sebelum memuntahkannyer semula... syabas ayah!!!).. dan 2 hari lepas ayah saya telah tersilap sekali lagi.. dengan memakan bijik2 congkak yg berwarna-warni milik Acih yang saya letak didalam tupperware).. kerana menyangka ia adalah coklat M&M.. kesian ayah saya..nasib gigi dia tak patah!!! maccaroni yg telah direbus dan ditoskan... betapa tamaknya diriku kerana merebus dengan banyaknyer kerana bimbang ianya tidak mencukupi untuk hidangan saya berbuka puasa.. maklumlah perut tengah berlagu riang...

Ada lagi bahan2 yg saya tak upload gambarnya.. cara2 yg CPM ajar... panaskan minyak.. tumis bawang merah+bawang putih... kemudian tumis cili boh/cili kering blend lebih kurang dua sudu.. setelah masak.. masuk garam secukup rasa..masukkan minced beef or chicken...masuk perasa ayam skali..kacau sehinggal air nyer kering sedikit..masukkan sedikit cili sos dan tomato sos.. masukkan maccaroni bersama capcicum...kacau lebih kurang... last sekali masuk siram telur yang dah didadar bersama sedikit garam dan tabur2 kan sedikit lada sulah.. masukkan daun-daunan yang ada dan tutup api... (maccaroni sudah boleh disnap gambarnyer..).. inilah hasil nyer di kuali buruk saya.... buah-buahan tempatan mmg lazat... siler lah makan sebijik dua untuk berbuka puasa.. apatah lagi jika anda sedang batuk.. inilah ubatnyer!!! huahahha.. hamek ko!! hidangan untuk saya.. ohhh.. saya tidak melonggoknyer di atas alas meja... saya menggunakan pinggan transparent yer puan-puan... "Allahuakbarrrr Allahhh......".. ok dah babai... *ngap-ngap-ngap*

kesudahan: rasa nak muntah sbb makan banyak giler tak sedar diri.. yelah makan sorang.. heheh.. tp sedapppp..hehehhe.. inilah kebaikan berblogging dan menambah kenalan.. byk faedahnyer!!! thanks CPM.



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
PLEASE REFER OUR PORTFOLIO AT THE SIDEBAR
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

12 comments:

mamawannie said...

Aphal plak tetiba rasa teringin giler nak makan macaroni goreng ni.. sebab puasa kot... kompem akan aku masak gak sebagai juadah bukak pose aku hari ni... aduhhh.. ko ni filla buat ayaq liuq meleleh weiiii....

Mimy Hamid said...

mak nmpk FM (fridge magnet disitu...)..mak xleh tgk terus teruja..akupn nk try resepi CPM ..xleh copy paste..tp leh print..rajin benor ko tulis..

genny da bomb said...

hehehe...byk plak entry makanan...i likeeee...bebila bleh try gak nih..

Sham Ummi Echa said...

tq yer pn. fillanie sbb ko dgn gigih tunjukkan step by step cara nk masak macaroni goreng nih... peberet echa ni kalo mkn kt rest. chip n chop kt kg. baru tu... huiii senang jer nih.. leh la aku buat nnti...tq jgk kepada CPM

Miss Moon said...

wah sangat dap dap hokey nanti kalau aku gie umah nko sila la goreng kay

pst filla kalau nko tak ley nak copy paste melalui right click , nko select je resepi the utk copy nko Ctrl+C utk coppy then nko gie ar word ke notepad ke then Ctrl+V untuk paste kerana most blog they dont allow the right clicking ekekkekekekek

C!kpuanmuda® said...

ksih di terima filla. berkongsi resipi amalan mulia, dan selamat beramal :D

ejea aziz said...

ye bagus2...tetiba palor plak tgk entry ni...
menarik..nk try la nti, anak den fav. dia onni la..

Mrs.Nury said...

memang cekik darah betul kedai mamat tu jual ayam cincang smp rm7..padahal bleh dpt rm3++ je.Wahhh nampak sedapla filla.Even laki aku chef nak jugak aku try masak ala-ala msakan melayu kan.Blehla aku terjah tgk resepinya hehehe :)

Akma M.Rudy a.k.a MrsSLuRp said...

hehehe..aku suke ko poms..dah mcm aku plak..kalo posa berbaloii rasa msk sendiri utk berbuka..& biasanya menu2 yg ringkas & cepat camnih le jd favo aku..hehehe pasni try mee udang le..lg cargass buat..laa2 campak2 jgk! kompom sedaps..;p

Unknown said...

alamakk sodapp nih.. terus lapaqqq la!

Softtouch [Hanim] said...

sedapnya...nak cubelah..
Yg xtahan ayat2 yg filla guna, xtahan...wakakkaka

Unknown said...

tima ksh bnyak2 resepi ni simple & bhn2 mdh d cari esok mak mertua nak dtg confirm msknye.