Wednesday, June 17, 2009

Ape beza aku ngn mak aku??

mak aku


mak aku sangat garang...(kawin mude agaknyer.. jiwa muda...so mmg suker blasah aku time kecik2 dulu)... gunting kain zaman dolu2 kan gunting besi yg berat gilos tu... slamber badak jerk baling kat kaki aku...tp takper..aku dah biasa...takat lompat2 utk megelak tu dah mmg terrer giler... tp kalo pembaris jait dia kaler oren tu aku x leh elak arrr.. skali dia libas.. patah.. asek kene beli jek pembariss...


mak aku garang... masa muda remaja aku mmg suker menjawab..(aik? mcm acih plak)..haha.. dia ckp sepatah...aku jawab 10 patah..walopon sikit pasti ada jawapan gak.. (tuk mempertahankan bahawa aku tak bersalah)... tp mak2 kan tak leh ko menjawab..konpem naik antu... sbb tu dulu byk gelas murah beli kat ikea.. asal aku jawab... satu gelas konpem pecah baling kat lantai.... huiiii takot nyer aku.. tp kang muker sadin aku amik penyapu sapu jek..tp air mata dah bejejeh2 nie..mulut kumat-kamit lagik menjawab!!..sambil tu jari2 kaki tu tekan2 kat lantai..sampai meletup2 sbb takleh jawab ngn mulut..bantai protes ikut kaki plak... (sbb tu tuhan marah..bagi jari kaki termasuk kuku kaki hitam2)..hahahha.. pdn muker aku..melawan lagik!!


mak aku garang... time kecik2 tiap2 hari kene hapal sifir... (darab).. blakang buku latihan tu dulu ada sifir... paling aku terror pon sifir 5 ngn 10 jer..huahha..perke jadah nyer.. kene sifir 7 aku panik... terus blank... ada ajo sifir dok dpn aku ngn abg aku ngn rotan sebatang...lagik ler aku blur... kalo dia tanyer konpem aku hegeh2.. abg aku cekap sket arr.. kalo mak aku dah ckp awal2..ari ni sifir baper... ko siap sedia laaa..petang tu konpem ada test sifir... tak dapat..rotan ler jawapan dier... kecik2 idop aku dah tetekan!!! tu yg dah beso tak pandai2 pon maths..


mak aku garang.... asal time report card kene bawak balik umah suh mak ngn apak sign.. aku ler yg paling senak2 prot nih... abih tu..report card kaler pink... kat dalam tu sumer kaler merah.. hehehe... kalo dlm kelas ada 45 org.. mmg dah tetap dah nombor aku 43 ke tak pon 44... paling pandai pon 42....mak aku lekkk jer... dpn mata aku dia koyak kan buku report card tuh.. aper ko nak jawab ngn cikgu ko??? hambik ler selotape tu.. compang camping ler report card aku...


mak aku garang... masa dah beso masuk uitm... asek dtg wat spotcheck jek kat umah sewa.. tiba2 jek tup2 dah sampai dpn gate... nasib aku baik ler kalo time tu aku mmg ada kat umah...kalo tak der.. pandai2 ler bagi reason study group umah kawan... pastu pecutttttttt balik umah sewa... hehe... ada skali dia leh dtg kul 11 mlm... semata2 nak ingatkan aku..sok ada driving test kat JPJ... jgn bangun lambat... aku lak lesap gi hu haaa... time tu mana der handphone...sampai umah kul 5 pagi.. tetiba kete mak aku ada dpn gate kul 5 pagi.. nak tekencing time tu.... puas ler aku nak nulis script nak hapal lagik... last2... dah kantoi... kene laa pack kain baju sambil bederai2 air mata.. dah tak leh dok umah sewa...kene balik dok ngn mak.... huhuhuuuuuuu...


mak aku garang... eh dah lah tu citer garang... citer lain plak pasal dia..heheh.. mak aku rajin.. rajin carik duit... aku rasa sbb dia cina kot... so org cina kan tekenal ngn kepala dok pikir pasal duit... sgt berusaha.. dia start menjahit dari aku lahir...tahun 1979... tanpa henti till now.. jahitan dia sgt kemas.. Fitri AF salu anto kain suh mak aku jait utk customer2 dia yg artis tu.. pastu buh tag nama dia sendiri...bijak2... tu aku sian...time raya konpem mak aku demam... kain org anto.. susun kat dinding tu... kain tu lagi tinggi dari dia.. cemana?.. nak harap aku? heeeeeeee... sekian tima acih ler jawapan dier...


mak aku sistematik.. pastu nak suh aku ni ikut cara dia lak... aku kan beterabur sket... customer dia nyer nama siap ada container nama... susun ikut A-Z.. dah mcm klinik kesihatan dah aku nengok... hehehehe... pastu dia kalo jait siap timing okeh.. katalah jait leher baju.. kalo dia bajet 10minit selai... haaa hamek ko... beracing ler dia ngn jam tuh... kata dia..idop mesti ada target..idop mesti ada perancangan... mesti ada time target... duit kene manage betul2... kene disiplin... dah simpan jgn usik2... (adaler yg aku ikut... byk gak yg aku x leh nak follow)...


mak aku punye mak lagi garang... tetiba kuar citer nenek plak... tp mak aku punye mak ni bukan mak betul dia.. kira mak angkat ler.. sbb mak aku kan cina.. tp tatau ler plak anak cina mana... aku salu bangan...skalinyer tok nenek aku yg cina tu ntah2 jutawan ker... huahahhahaha... ok citer pasal mak angkat mak aku tuh... lg garang..sbb tu kau tak heran naper mak aku garang.. tersaiko ler tuh ngn mak dia.. stok menjawab... mulut dia kene jolok ngn kayu api okeh... luka2 nih.. stok melawan... mak dia campak kain baju kat laman... siler pegi kutip balik pastu muke tak malu bawak naik balik baju tu... tu yg aku salu kene bebel.. "budak2 skang...kalo kene marah.. suh keluar dari umah..tul2 pack kain baju nak lari".. (aku ler tu...abis dah kene halau.. keluar je lah)... hahahahha.... tulah dia..berkat didikan org dulu2... mak aku pandai keje... pandai masak....abis..kecik2 siap panjat dapur tiup kayu api ngn buluh tu nak masak nyer pasal... mak aku yg masak okeh...kecik lagi time tu... kalo kita.. time tu kira mak suap lagik lah makan.... sebab tu lemaakk berkrim budak2 skang nieh....


mak aku sebatang kara... takder adik badik... yg ado ni haa jelah anak2 dia 3 ekor ni ha.. yg pompuan aku je plak tuh... so tak yah susah2 ler nak pikir saper sasaran dier.. dah tentu aku... nak mesre2 ngn aku..nak marah2 ngn aku... nak manje2 ngn aku... nak hangin2 aku gak.... yg pemalas aku gak... uihh time ni pikir..kalo ler aku ramai kakak ke..adik pompuan kee..mesti aku terselamat... tp takper... perhatian utk aku jer..huahahha... aku kan kaki bodek... stok nak barang baekk punyer... aku racun2 dia dulu suh dia pakai.. lagi baper bulan..konpem barang tu dpt kat aku..huahahahhaha....



aku???


aku pon garang gak... tak caya gi tanye acih tu haaa... stok melibas2 kaki dia tu mmg keje aku... tp ikut musim..kalo dia behave dia slamat arrr...kalo dia start wat hal mmg dia kene arr.. (matilah kalo mil aku tau)..hehehe...


aku kalo marah aku biar dulu.... sampai satu tahap aku x leh blah.. siap arrrr.. mmg aku tempik kat situ gak... tak kira laaa..kat mana skali pon... tetiba aku sawan babi...mulut jek tak bebuih2... hehehehe... tp aku ni mcm pemaaf gaklah... susah aku nak benci2 dendam2 orang nie... aku hot masa tu jer... tp lepas tu aku tawar mcm ikan air tawar lahhh...


aku tak caring sgt arrr... tak boleh nak caring.. even ngn mak aku pon aku tak reti say sorry... kalo tepaksa pon.. aku ckp 'ma, sory'.. tp mcm nada tgh marah... huhuuu.. cemana ah? malu ler nak say sorry... padahal dlm hati ni menjerit2 suh mulut tu ckp sorry... tp org kata..org yg konon2 garang..hati dia mcm jelly.... heheh..


aku kalo suke satu mende ke... suke org ke... itu jerlah.... tak leh nak ubah2 dah... sbb tu takyah heran kalo aku makan mihun sup jek sepanjang tahun...


aku tak reti nak focus laaa kengkadang tu.. ada satu masa aku focus.. mmg aku focus giler babs nyer... tp kalo aku fade up..aku biarkan jek... pastu makan diri.... biler tak ter catch up aku glabah... so aku akan duduk balik.... aku akan focus balik....


aku tak pandai nak concern2 hal orang... teruk kan?.. kalo aku cuba pon..nampak sgt fake... dari aku nampak tak real... baik aku buat bodoh jer... sebab tu aku kadang tatau pon org sakit ati ker..merajuk ngn aku ke... kalo aku tau pon aku buat derk... malas aku nak gi tanye2... sebabnye aku paling benci laa nak pening kepala... nak hiba2.. nak moody.. tak suker!... and kalo aku sentap ngn org tu... aku diam... tp aku tak musuh... tp aku buat hal aku jer...tak kuasa laa aku nak pening2 nih... byk lagi menda aku nak enjoy...


aku suke tgk org independent nih... aku suke org pandai carik duit... kalo bukan tuk kaya pon tak pe... asalkan dia ada akal utk meng improve kan diri dia... aku cuba nak jadi org macam tu... walaupon aku tau sometimes aku ni lemah sket... semangat mmg kaw2 lah aku ni kan.. heheh... pung pang propa lebih.. so kene buktikan lah bukan skadar pung pang jer.. diikuti ngn usaha skali... tp aku risau kalo penyaki tak focus aku tu dtg...shuhhhh pi jauh2... pikir2 umur dah brapa...i've to do something yg memberi makna dlm hidop... takleh harap duit makan gaji yg berapa sgt lah ni kan? saya bangkitkan issue ni utk bagi dorongan kat semua yg baca nie.. kadang kita tak bagus... tp byk benda yg bagus dlm diri kita... kita je yg tau kan? so ko gunalah apa kelebihan yg ko ada... kalo ikut hati aku ni..mcm2 aku nak buat... tp aku tak focus.. ngn MALAS... kita jgn pikir kita ni pompuan... tungguuu jer duit dari laki (tupon kalo laki ko baik budiman ler nak hulur kat ko duit kan)... aku tgk kat Subang Parade kat tingkat atas tu... ada cina pompuan tu.. rupanya cikgu... dia jual craft2 ni.. jual barang yg budak2 suke.. segala pen2 yg comel.. (anak aku jer dah baper dah aku blikan kat kedai dia) siap cina tu suh aku beli card.. mcm handmade birthday card..student dia buat utk dia...dia pegi jual.. boley????? sampai ke tahap tu ler dia pikir nak duit punye pasal... ni contoh.... tu kira usaha lah tu... cuma cara beza2... mcm kawan aku ila... dia pandai wat cake..cupcakes... laki dia pandai design cartoon2 ni.. so combination dia berdua leh buat cuppies yg comel.. kan leh jual?.. kita bukan gile duit... tp dari ko dok goyang kaki tu sampai naik belemak... baik lah kita buat mende yg mendatangkan hasil.. takder lah bosan..... so pompuan2 kat luar sana...... cari kelebihan diri anda... focus..... usaha..... pasti korang ada life pasnie... kalo takder gak life.. meh email aku... order frames aku lagi bagus... ada gak hasil dinding umah korang cantik.... HUAHAHAHAHAHAH..... haktui punyer fillanie...


haluuuu..semekom... azan sket tinga aku nih.. dah kuar topik.... tu arr aku ckp... jgn bagi aku start... mak ni kalo engine dah panas... kemana-mana dah aku merepek.... tulah...aku rasa aku ni kene jadik penceramah bebas laaa... ke aku mantul makan ubat batuk telebih? tp dia tulis 15ml.. betul laaa aku makan.. tp asal 15ml tu mcm banyak ah? suku botol aku makan... biar betikkkk...


ok lah.. sebelum aku akhiri entry aku yg pada mulanye citer pasal mak aku..pastu cite pasal aku yg tekoyo-koyo tepoyo-poyo... pastu melalut jadik penceramah plak.... aku nak semua orang tau.... aku sayang mak aku walopon aku tak penah nak cakap kat dia..... ni kalo mak aku baca ni..konpem meleleh2 air mata ngn air hingus skali nie... dia lagik senang bederai2 air mata nieh..huahahahhahahaha... dah dah.. takyah baca..kang aku benti lak tulis blog... malu malu maluuuuuu... eh bukan father's day ke coming soon? aper ke hey nyer aku citer pasal mak plak?.. takper.. pasal bapak aku yg gelap tu... aku dah byk kali dah citer.... bagi laluan utk mak2 plak....


*ma, i lap u lah!!!!! agak2 kalo ada barang dah tanak pakai meh campak sini... heheh



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
PLEASE REFER OUR PORTFOLIO AT THE SIDEBAR
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

12 comments:

Miss Moon said...

waduh garang dow mak nko ...tapi betol mak mak zaman dolu garang nkooooooo tapi bagus la kalau dia tak garang cam tew tak der la nko nak jadi cam skrg . Ha cam na nko degil dolu cam tew la kasih hahahhahahah . Patut la org tua slalu cakap .." sok sok nko dah anak nko tahu la cam na a" and its so truee

Fil, syabas aku yakin nko vley . Ingat perbincangan kiter ari tew . Dalam setiap org misti ada speciality nye...cam nko wat frame niih amat bagus kan . Kalau nko kira balik nko nyer profit dah brapa skrg . Sapa nak kasik ? duduk riba tangan pun tak ley dapat . caiyokkk filla ...tak pa kiter sama sama ingat kan sesama kiter supaya kiter akan terus n terus berusaha ....ini bukan mata duitan nama nya tapi kerajinannnnnnnnnn....

< aku mengomen nih kol 4 30 am ..gilorz aku terjaga yaya nak susu pastuh aku dah tak vley tido ...cam no?>

Mimy Hamid said...

confession ke beb...heheh..wah mmg mak ko garang ..tp beb mak garang dia sorang yg penyayang...ko dh terikut skit ni mak singa tp ko ttp syg acih comey ko tu kan

hOtMaMa said...

mak mana la yg tak garang uols.. tp bersebab la kan.. kena plak jenis mcm kita nih stok2 melawan punya anak..hihihihi..now kita dah ada anak baru boleh fikir naper mak kita wat mcm tu kan... nih anak kita kecik lagi.. wat perangai sket, kita punya marah dah mcm org kena sawan kan...hahaha..!

genny da bomb said...

huwaaa meleleh air mata baca...panjang bangatttttt..hahah..
mmg mak dulu2 mmg garang gila babas aa..tapi mak buk pilla lagi garanggg wooo..

ya lah..masing2 ada specialty masing2 kan..cuma nk ng tanak buat jek..

MamaIcha said...

patutlah mama acih garang...hehehe!!! sedih bila baca bout ur mom tue...coz terus teringat kat arwah emak...walaupun agak garang, tapi dia tetap segala2nya kan...rindunya kat dia :(

Sham Ummi Echa said...

sama la ngan mak aku garanggggg.. stakat kena libas ngan getah paip, ngan hanger tu da x heran da.. smpai patah2 hanger tu mak aku blasah kaki aku.. skt giler wooo.. tp tu pon ada ati gak nk melawan mak.. bak kt ko x dpt jwb ngan mulut..jwb ngan kaki.. mula la aku ni hentak kaki sumer.. kalo tgh bsh pinggan tu.. berdentang-dentung bunyi pinggan..skali nsb x baik pinggan terpecah..kena lagi berdas2..baru pdn muka aku..

tp aku pon syg kt mak aku.. aku pon x penah nk ckp kt mak aku yg aku syg dia..aku malu.. bila da jd mak ni baru la aku tau perasaan seorang ibu tu kan... huhuhu.. byknya dosa aku kt mak aku

norryabby said...

Filla, saya suda emailkan gambar, ada 4 sume ok

mannira said...

fila..garangnya mak ko...sebab apa mak ko garang sebab ko nakal..ahaks... tapi memang la kan mak zaman2 dulu mcm mak tiri kan.. kalau ada teledera..dah lama dah diaorg tu masuk sana...tapi tgkla kualiti yg dhasilkan... jd org...

ejea aziz said...

the best entry la aku rase...mix feeling..lawak,sayu, motivate...hehehe..memang stok garang tahap max nih..huhuhuh...bagus la...kalau pikir2 blk apa yg mak kita buat tu btul kn...
caiyok filla...tungguuuu nk order lg..tunggu pilih pic cun dulu...

Akma M.Rudy a.k.a MrsSLuRp said...

aku suke baca cporetan ko poms...sekurang2 nya aku enjoy membaca..hahahah tp kalo compare aku ngn mak aku jauh sgt berbeza okeh..fizically & mentally lain..ekekek yg paling ketara mak aku suke membebel tp aku x! hehehe
ps : sila lah sila terima award dr aku kat pg aku yea..sila2! ;p

pHat sUe said...

OK, beza nye mak aku tade pembaris. hehe. mane lagi sakit kene baling ngan gunting kain ker seterika baju? ha ha ha.

ee nak tegelak aku kene sawan bab tapi tak bebuih tuhh LOL.

tang last tu btol!!!

skg zmn duit duit duit ...

d.a.m.i.q.u.l.a said...

day after day we will become our mother.tak caya cube tengok.lame2 msti ade persamaan kite ngan mak kite hehe