Wednesday, July 03, 2013

JANGAN TERLAMBAT.

*sponsored post*
*please scroll down for new entry*

Alhamdulilah dah 4 bulan dah anak ketiga si Leecha.. sekejap je masa berlalu, aku pon dah naik kerja.. walaupon berat rasa hati nak tinggalkan dia tapi terpaksa lah jugak.. Dah mula rasa senang hati tinggalkan anak kat rumah sebab ada maid.. So far maid ni sayang sangat kat Leecha, asyik kene kiss je budak nie.. lunyai pipi hahaha.. 

Setakat 4 bulan nie aku pantau jugak progress tumbesaran Leecha.. aku tengok jugak if dia allergy apa-apa ke tak.. bukan apa, kakak dia Amaani masa kecik dulu ada allergy.. tak boleh silap sikit.. 

Aku banyak buat research pasal anak-anak ni.. Al maklumlah anak dah berderet, pengalaman pon banyak membantu untuk besarkan anak-anak aku.. hebat sangat tu taklah, tapi tau lah serba sedikit.. kalau tak tau kita cari ilmu tu.. Korang tau tak nutrition untuk 5 tahun pertama kanak-kanak sangat penting dan memberi kesan yang sangat besar untuk kesihatan masa depan mereka? So sila jangan ambil ringan tentang nutrisi yang diambil oleh anak-anak kita sepanjang tempoh tersebut.. sebenarnya dari dalam perut lagi baby memerlukan nutrisi lengkap untuk persediaan baby lahir ke dunia dan terus membesar dengan sihat dan bijak.  

Baru-baru ni Nestle telah melancarkan kempen SWSW.. what is SWSW?? ia bermaksud:

"Start Well Stay Well"

Kita sebagai ibu lebih tahu apa yang terbaik untuk anak-anak kita.. it's a mother's journey to give good nutrition melalui apa yang kita makan dan minum semasa hamil, kemudian diteruskan dengan breastfeeding, sehinggalah anak kita dah boleh makan dan minum..sepanjang 1500days tu jika kita pastikan mereka menerima nutrisi yang baik dan mencukupi, InsyaAllah tubuh badan mereka cukup kuat untuk hari-hari mendatang selepas itu.

Korang tahu tak organ badan bayi terbentuk seawal usia 10 minggu di dalam kandungan.  Sistem imunisasi akan mula terbentuk di dalam kandungan kita.. Usus adalah immune organ terbesar which houses 80% of all antibody-producing cells.  terdapat 100 trillion bakteria baik dan bakteria jahat di dalamnya.. Untuk pengetahuan anda, contoh bakteria baik yang terdapat di dalam usus ialah Bifidobacteria and Lactobacilli.. Sebab tulah semasa hamil kita mesti supply probiotics untuk membantu mengukuhkan sistem imunisasi bayi.  

Lagi satu fakta yang aku nak share.. cara kelahiran bayi pon sedikit sebanyak akan memberi impact yang besar kepada bayi.. cara bayi dilahirkan (C-section or natural birth) could influence his immunity in early life.. kenapa?? Bayi yang dilahirkan secara natural akan ada direct contact dengan the mother's birth canal dan bakteria baik akan masuk ke mulut bayi dan proceed ke usus mereka.  Manakala bayi yang lahir secara C-section mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat allergy dan infections disebabkan delay in contact dengan bakteria baik seperti Bifidobacteria.  and it may affect development of immune system bayi tersebut. That's why kita kena supply good nutritions dari awal supaya bakteria-bakteria baik ni dah sedia ada didalam gut untuk mengelakkan terdedah kepada allergy dan infections.  

So dari fakta-fakta yang aku sampaikan nie korang dah faham betapa pentingnya good nutrition to be supplied to our child.. betapa pentingnya organ usus mereka.. betapa pentingnya probiotics untuk kita salurkan kepada anak kita.. so please mothers, be a protective mother to our child, supply good nutrition to our babies masa kita pregnant,  supply good nutrition masa breastfeeding, give good food to them masa dia growing up so that they will be a healthy child till they reach 1500days.. 

For more info please visit www.startwellstaywell.com.my ada banyak good infos dan soal jawab bersama paediatrician.. Website ni best sebab nampak tak point-point yang colourful tu? kat situ boleh click.. ada pregnancy, ada toddlerhood.. dan lain-lain.. fun sangat :)

Haaa ni contoh kalau click kat Toddlerhood.. Day 739.. so kita tau lah apa perkembangan untuk anak kita di usia 739 days.. heheh.. nak tau lebih info boleh click FAQ.. 

Selamat menimba ilmu dengan NESTLE

1500 HARI PERTAMA - Ia meliputi tempoh kehamilan dan penyusuan, pengenalan makanan pejal dan tahun zaman kanak-kanak melebihi umur 1 tahun.

"Start Well Stay Well"

*i was paid by nestle for the blog post above.



3 comments:

εïзmmyHazaεïз said...

Thanks atas info ;)

jiajiot said...

https://www.facebook.com/mallow.choc/media_set?set=a.498603963553420.1073741845.100002114637707&type=1

kt fb orang ni jual baju ni. geng2 akak ke?

jiajiot said...

https://www.facebook.com/mallow.choc/media_set?set=a.498603963553420.1073741845.100002114637707&type=1