Thursday, July 18, 2013

Amaani yang SUPER..

[sponsored post]

Amaani dah genap 3 tahun.. Selama membesarkan dia.. memang ada macam-macam dugaan.. Masa baby Amaani kena macam-macam masalah.. eczema pon ada.. pastu selsema yang tak berkesudahan sampai berjangkit ke telinga.. berapa kali turun naik hospital jumpa pakar ENT.. dari nursery tukar ke baby sitter sebab Doktor cakap bila bercampur dengan ramai sangat kanak-kanak susah untuk selsema dia pulih.. so akan membahayakan telinga dia bila keluar nanah pulak kat telinga.. so aku berhentikan nursery dan tukar hantar ke baby sitter pulak.. pastu kena jangkitan kat mata pulak.. hahah.. dah bengkak pulak mata dia keluar nanah.. 

Bila dia dah membesar, Alhamdulilah semua penyakit dah ok.. dah takde apa-apa masalah.. Cuma sekarang lebih mencabar sikit sebab dia semakin aktif dan lasak.. Tapi takpe itu menandakan dia sihat dan dia sedang belajar sesuatu.. cuma aku kena lebih alert.. lebih menjaga keselamatan dia.. takut terjatuh ke atau cedera.. phewwwww.. hebat kan jadi ibu? 

Nutrisi awal dalam kehidupan seorang kanak-kanak in the first 1500 days mempunyai major impact untuk kesihatannya di masa hadapan.. Apa yang dia makan hari ini akan memberi kesan di masa hadapan.. Apa-apa pon, ia bermula dari nutrisi yang baik.. Sebagai mak, aku sentiasa memastikan apa yang dia makan baik untuk kesihatan dia supaya dia menjadi SUPER CHILD.. paham? tau apa tu SUPER CHILD? hahah.. super bermaksud dia sihat dan kuat untuk mencapai potensi yang kita inginkan.. 

NESTLE "Start Well Stay WEll" is an integraated nutritional programme of information and services that supports mother's journey dari pregnancy through lactation to when her child reaches 1500 days (5 tahun).  Cuba korang tengok microsite www.startwellstaywell.com.my nie.. microsite ini ditubuhkan untuk mendidik pengguna (ibu bapa) supaya kita tahu sepanjang 1500 hari apa yang kita perlu belajar supaya anak kita membesar dan memperolehi kesihatan yang lebih baik di masa hadapan mereka...Ia bermula from the moment of conception, sepanjang kehamilan, sehingga zaman kanak-kanak dalam memberikan nutrisi yang ideal untuk anak.

Sepanjang tempoh penting ini, sistem imunisasi anak kita akan terbentuk dengan sempurna dan matang.. Sepanjang anak kita membesar, immune system anak kita masih lagi tidak matang dan dia akan belajar cara untuk menentang bakteria tidak baik.. Disinilah tugas kita untuk membantu anak-anak kita membina sistem imunisasi mereka supaya kuat dan sihat untuk menentang bakteria tidak baik tersebut.. Seperti yang kita sedia maklum, usus adalah immune organ terbesar dan mengandungi 80% of all antibody-producing cells.  Ia juga menyimpan sehingga 100 trillion of good and bad bacteria.. Macam aku cerita di entry yang lepas, bakteria baik seperti Bifidobacteria dan Lactobacilli adalah probiotics yang penting untuk membantu melindungi usus mereka.. Dan kerana itulah supplementation with probiotics amat penting semasa tempoh kehamilan.. Ia mampu membantu anak kita untuk melindungi sistem imunisasi mereka ;)

Anak aku Amaani memang suka makan.. So aku sangat berhati-hati dan memantau apa yang dia makan.. Usus yang sihat mengandungi 85% good bacteria.  Ini amat membantu melindungi anak-anak kita dengan menghasilkan antibodi yang kuat dan dalam masa yang sama membantu mematangkan imune system kanak-kanak itu sendiri.. 

Bagaimanakah Good Bacteria melindungi anak-anak kita?

Good bacteria akan bersaing dengan Bad bacteria for food and living spaces on the intestinal wall.. Kan? paham tak? Bacteria pon bersaing untuk makanan dan kehidupan di dalam usus ok... Tapi kita mesti pastikan Good bacteria yang menang.. paham?

Good bacteria akan menghasilkan acidic environment that is unfavourable for the growth of bad bacteria.. maksudnya, suasana berasid ni tidak disukai oleh bakteria tidak baik untuk pembiakan mereka.. so kalau bad bacteria tak suka.. itu dapat menyokong immune system anak kita..

Good bacteria menghasilkan sel-sel immune yang akan memusnahkan bakteria tidak baik.

Good bacteria stimulate the responses of the immune system.. 


So sekarang semua dah faham apa kepentingan kita membantu menjaga sistem imunisasi anak-anak kita? Apa kepentingan bakteria baik di dalam usus anak kita dan kanak-kanak? dah faham kan? Bagus!! hehehe.. Amaun Probiotics yang tepat dan betul sangat penting untuk kesihatan usus kanak-kanak.. The recommended daily supplementation of  100 million cfu probiotic sangat penting dan efektif untuk membantu menguatkan sistem imunisasi mereka.. 

(cfu- colony forming unit is a measurement of the number of live bacteria)

Kalau kita mahu anak-anak kita menjadi SUPER Child.. bermulalah dari awal.. Supply good nutrition to our child during their first 1500 days!! 

Visit www.startwellstaywell.com.my and togehter we learn :)

1500 HARI PERTAMA - Ia meliputi tempoh kehamilan dan penyusuan, pengenalan makanan pejal dan tahun zaman kanak-kanak melebihi umur 1 tahun.


* i was paid by nestle for the blog post above.


3 comments:

aziekz said...

Saaam akak..

Kes amani..sama cam ank kwn punye......sakit,ezema,kulit sensitif,kecik2 dah mkn bagai ubat..
Tp ada hikmahnya...antara anak2nya....yg tu la..cpt blajar,rajin,...dan bla membesar ni..cpt catch up apa yg di ajar...dia pun tak caya...tu la hikmah..

Hannah Sytieh said...

Wah.. amaani memg super... bile minum nestle bertambah-tambah super la die kn ;)

Nia said...

Salam ziarah ya, comelnya Ammani, semoga dia terus sihat ya :)