Friday, July 26, 2013

PENAMPILAN BOLEH UBAH, HATI HITAM LECEH DERRRR...

Salam Ramadhan :)

Bulan yang mulia ni elok kita buat amal jariah sikit.. besar pahala berlipat kali ganda.. kalau marah pon urut dada je lah lagi elok.. kalau nak luah tu bolehlah.. tapi make sure jangan maki hamun.. 

Kita ni jadi manusia biar elok lah sikit.. Aku tak kata aku ni elok sangat.. cuma hati tu biarlah bersih sikit.. kalau hidup asyik nak dengki memang kau takkan kemana-mana lah.. Aku cakap ni general lah yeh.. Dengki ni ada banyak tahap.. dengki benda remeh temeh pon dengki jugak.. dengki kejayaan orang lain pon dengki jugak.. dengki kehidupan orang lain pon dengki.. dengki kecantikan orang lain pon dengki jugak.. Ada orang bila wujud je perasaan dengki dia bertindak.. cara bertindak tu pulak ada macam-macam.. bertindak menyaingi orang yang kau dengkikan tu ke.. bersaing dengan orang yang kita dengki, atau dalam erti kata lain bukan dengki, tapi lebih kepada 'adore' secara sihat ok.. memang bagus.. sebab bila tak de saingan, kita rasa kita dah sampai ke tahap dewa hebat dah.. so kau jadi malas.. ko dah rasa ko bagus.. itulah pentingnya persaingan.. kau lihat dia berjaya, kau motivate diri kau untuk berjaya macam dia jugak.. nak cakap depan-depan malu kan? macam "Eh, i memang suka lah tengok kejayaan u, i nak jadi macam u satu hari nanti".. kalau aku memang tak la nak gi cakap direct macam tu.. tapi dalam hati rasa bangga tengok orang lain berjaya... aku suka tengok orang berjaya pastu nampak kerja keras dia tu sampai dia berjaya.. tabik sangat.. 

Faham tak konsep ikhlas dan dengki? Dengki ni cemburu.. paham? Bila perasaan cemburu ada dalam diri.. kau tak perasan pon.. tapi bangsa manusia yang ada iri hati, cemburu, dengki ni memang aku allergy gila ah.. bahaya.. Aku akan asingkan diri dari orang-orang yang berperasaan begini supaya aku tak terlibat sama.. supaya InshaAllah kita selamat dari 'permainan' jatuh menjatuhkan untuk mencapai kejayaan dia.. Ada lah few jugak dah berlaku depan mata aku sendiri.. which aku susah sangat nak percaya yang manusia nampak perfect di mata masyarakat, tapi hakikatnya permainan kotor dia ramai dah boleh hidu.. tapi manusia, ada ke manusia mengaku diri adalah dengki? paling kuat pon statement haruslah up sikit.. haruslah kata "Aku dengki? sorry lah aku nak dengki kat orang... orang dengki kejayaan aku adalah".. Wah tinggi sangat idung tu derrrr.... 

Kita jangan selalu rasa kita hebat... kalau kehidupan kita adalah lebih baik dari orang lain.. kita bersyukur ajelah... bersyukur lah Allah kurniakan rezeki kat kita... tak perlu lah mendabik dada sangat.. ada orang mendabik dada secara terang-terangan.. ada orang yang sebenarnya dia mendabik dada, tapi secara halus... hahahha ni lagi terror... dalam pada merendah diri.. tapi kasi up sikit.. pastu cover lagi.. rendah diri balik.. hebat! tabik! tak pe... mungkin sesetengah manusia baru nak mengecap kemewahan.. so dia rasa happy sangat.. bila dah happy, tak perasan pulak terbongkak secara halus.. tak kisah lah, halus ke kasar ke.. tapi tak perlulah kot.. bersyukur sudeyyyy...

Itu satu.. satu hal lain pulak mencaras rezeki... Jangan dik... tak baik caras rezeki orang.. Allah tu adil.. jangan kacau rezeki orang lain... rezeki kan ada kat mana-mana.. carik ajelah.. buat apa kacau orang? apa orang ada kau nak ada jugak.. apa orang buat kau nak buat jugak.. apa orang jual kau nak jual jugak... tak pe.. tak salah pon.. contoh orang jual sarung bantal.. ko pon nak jual sarung bantal.. eh sapa cakap salah.. serious belambak-lambak kot orang lain jual? yes.. tak salah... memang tak salah, infact lagi bagus sebab persaingan cara sihat.. tapi jangan lah caras... paham tak caras tu apa? caras tu.. Akak A jual sarung bantal RM10.. tetiba Adik B jual sarung bantal yang sama RM8.. kedai sebelah-sebelah.. eh, bagus tu, sebab itulah namanya strategy... dah Akak A tu bengap tak reti meniaga.. so aku mesti amik kesempatan kat dia.. sebab aku belajar lagi tinggi kot dari Akak A... padahal Akak A ni orangnya ikhlas nauuu.. dah tua dah Akak A ni pon.. dah pakar bab sarung bantal kat Pekan Nilai.. muahahhahah.... bila Akak A still tak turun harga.. pelanggan kurang sikit.. tapi still regular customer nak beli ngan Akak A jugak.. so Adik B tak puas hati.. "Cilake, harga aku lagi rendah ni dari Akak A tu.. kenapa masih ada lagi orang nak beli ngan dia?" so dia lancar strategy lain.. orang sekolah tinggi lah katakennnnnn... Bagus aku suka jugak lah sikap Adik B nie.. bersungguh-sungguh nak untung dan nak caras Akak A.. tapi niat tu penting... ko nak maju dipersilakan... tapi jangan lah nak maju sampai kau bantai habis-habisan Akak A tu...kau belajar buat sarung bantal pon dengan Akak A tu jugak kan... jangan lah 'business is business, i don't care'.. ingat sikit dik, kita orang melayu, orang Islam... tak baik buat sebangsa seagama macam tu... jangan sebab gilakan duit... kau tikam habis orang sekeliling.. 

Habis bab tu kita pegi pulak bab lain.. Kau penah tak suka orang? Hahaha.. tipulah tak penah... aku pernah jugak lah tak suka orang.. tapi bukan senang aku nak benci orang.. melainkan orang tu buat aku, usik aku.. setakat bende remeh temeh, lantak kau lah.. janji tak kacau hidup aku... maafkan je sudah.. tapi manusia kan macam-macam? tak senang hati je hidup tu.. tak baik lah macam tu.. hitam sangat hati tu.. cuba cloroxkan sikit bagi putih... Ada jugak yang jenis tak suka dengan orang, siap luah.. "eiii tak suka lah kat kau nie.. gedik je aku tengok.. dah tua tak sedar diri... tak yah lah nak pakai gini gitu tu.. aku nyampah lah nak tengok, tolong la sedar diri sikit.. kesian mata aku ni sakittttt tengok gaya ko tu"... hahahah.. Ya Allah, hitam sangat hati tu dik... jangan macam tu!!! cuba istighfar sikit.. adik beradik ke? saudaramara ke yang kau tak suka? sama jugaklah macam kau tak suka artis seksi2.. ko unfollow je instagram dia.. mata kau tak sakit.. hati kau lebih tenang, dapat mengelakkan kau dari tengok paha betis dia semua.. kannnn??? 

Manusia tak pernah puas hati... orang seksi kau hentam... "tak ingat nak mampos agaknya, insaflah sikit, jijik aku tengok kau ni seksi sangat".. amboi bahasa mencerminkan peribadi sangatttt... tegurlah kalau nak.. tegur biar ikhlas.. biar elok... biar beradab.. tegurlah secara tertutup.. bukan secara terang-terangan... orang seksi tu boleh berubah kot kalau satu hari hati dia terdetik untuk berubah... tapi percayalah cakap aku.. bukan senang nak suruh orang berubah... kau hina dia.. kau guna kekerasan... aku percaya.. dia bukan makin insaf.. dia makin selak lagi bagi extra seksi sebab geram kena hentam.. one day orang seksi tu berubah.. asyik pakai long sleeve.. seluar panjang...belum bertudung.... tapi solat dah cukup 5 waktu.... pon kene hentam jugak... "kau kalau tak menutup aurat.. rambut tu dedah lagi.. tak payah nak belagak alim lah nak solat bagai.... tak gunaaa pon".. Alamak haiii... urut dada aku ok dengan perangai manusia macam nie.. orang seksi kutuk, orang start berubah sikit-sikit nak jadi lebih sempurna pon kena kutuk... ok fine.. lepas tu ada improvement sikit.. dah start pakai selendang.. pon kene kutuk jugak!!!! homagad.. "ek eleh.. takat pakai selendang.. jambul tekeluar macam mak jemah.. ko simpan lah selendang kau tu... nak tutup tu tutuplah... nak tayang jambul apahal? ko ingat lawa sangat laaaaaa?".. *urutdadajap* adoilah pon... apa lah teruk sangat mentaliti orang yang macam ni ah? hidup kau dah kenapa.. perfect gila dan dijamin syurga ke apa? biarlah orang tu pon.. at least perlahan-lahan dia nak berubah.. bimbinglah dia.. bagilah kata-kata semangat atau positif.. yang kau takde keje lain dok nak menghentam apa dia buat tu kenapa? tak cukup kasih sayang eh? ok, pastu orang tu dah tutup habis dah... takde jambul kelihatan dah.. muahhaha.. ingatkan manusia tadi tu berhenti dari menghentam... rupanya hentam lagiiiii.... "Ko ingat kau pakai tudung macam tu lawa sangat lah???? tak sedar diri... dah tua lagi nak pakai gaya macam tu...kesian aku tengok...benanah mata aku ni".. hahahhaa... aku pon tak paham kenapa pulak kau dah sampai nak jatuh tahap kesian pulak nie... hahahahha.... dasyat gila impact budak tu sampai buat mata kau bernanah... budak tu tak kacau hidup kau pon kot... ke dia kacau laki ko ke apa ni yang ko dok meroyan sangat... 

Macam tu lah manusia yang hatinya hitam... manusia yang tak pernah bersyukur.. manusia yang tak pernah senang tengok kehidupan orang lain... manusia yang sentiasa iri hati.. manusia yang hatinya kotor... penampilan boleh diubah dik.. hati yang hitam leceh sikit nak bagi putih... kene sagat kat jalan tar pon belum tentu putih.... bawak-bawaklah urut dada tu lebih sikit... bawak-bawaklah redho dan tenang... minum air masak banyak-banyak kalau hati sakit tengok orang lain... berhentilah menghina, menghentam, mengeji... ko tak dapat apa pon.. kehidupan dia tetap macam tu jugak.. ko dapat dosa lagi ada.. kan tak bagus macam tu...

Jagalah hati kita masing-masing.. Jangan busuk... Langau pon takut nak dekat ;)






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

9 comments:

Anonymous said...

Fillanie,

Love u ah babe... hahahaha ♥♥♥♥♥

@watieshaharin

promises_promises said...

panjang nye filla..mcm musabaqah dah gayanye..haha chill beb..mmg susah nk puaskan hati org.especially dlm government area...perghh dia punya tahap dengki tuh mmg BANYAK KOTT..yg penting jadi diri sendiri lagi baik.nk cakap ape cakaplah..sikap ke perangai ke hati ke bukan terzahir dari rupa fizikal pakaian kau semata mata..

kalau dah xde sape lagi nk kite nk percaya or mengadu..cukuplah kite bergantung dan mengadu pd Allah.Allah tidak sesekali menzalimi hambaNya.

*mode ustajah ON

an nie said...

mmg susah nk larikan diri dari manusia cenggini al kisah tak puas hati tak dapat cara kasar cara halus pun boleh hantar la benda2 halus kasik hidup orang yg di dengki tuh punah ranah, tapi allah maha kaya serah ajer pada allah

an nie said...

manusia dengki nih mmg cenggini tapi yg paling dasyat tak dapat cara kasar cara halus pun dia guna , kasik hidup orang tak tenteram punah , tapi allah tu maha kaya serahkan ajer padanya

nor said...

well said fillanie.
konsep org kita nak berdakwah kena membusukkan org supaya dia nampak elok tinggi.
kalau org ugama tu bercakap.pr dia hebat..sikit tak membusukkan org lain.malah mendengar dan suppprtive. bukan dengar kutuk. bahasa dia elok je. org kita ckp bukak mulut Allahuakbar .menambah kan dosa sipemilik mulut.
ayat lebih memaksa dan negatif.
banyak lagi.....

sayaanakpapa said...

Suka sgt2 baca blog kak..rasa happy je bila bc..:)

sayaanakpapa said...

Suka sgt2 baca blog kak..rasa happy je bila bc..:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

napa fila? sabar lah ye.. hidup nie dikelilingi org yg pelbagai ragam. bila kita susah org hina, bila kita senang org dengki..plg senang cuma doa kita n famili selamat dr org yg berniat tak baik.. yg lain jgn pk.. nanti kita yg stress.. hidup ne indah ..jgn semakan dgn org yg berhati kotor... buat bodoh jeeee.. moga terus suksess

EraIrani said...

salam kak.
saya ada member camni kat opis lama dlu.nauzubillah...saya terus terigt pada beliau. tutup periuk nasik orang, burukkan orang, keji pasal fizikal orang...sentiasa syak wasnkga xelok pasal orang...sy amat2 stuju dgn artikel kak filla...rasa nak je soh die baca.tp org cmni mmg die jenis rasa die yg baik2 je..orang lain sume busuk2 aje.hahahaa.mintak diberikan hdayah pada mereka semua.amin .
peace!