Wednesday, July 24, 2013

BALIK KAMPUNG.

Assalamualaikum ;)

Kali ni nak citer buka puasa rumah Wan n Atok Braim pulak.. belambak gila gambar aku tak tau nak sumbat kat entry mana.. kedekut plak tu nak lambak in one entry.. hahaha.. biasalah, kang habis lah modal ahkak nak up up diri.. kueng kueng kuenggg...

Hari sabtu hari tu balik Enstek.. Lama sangat tak balik.. rindu plak kann.. Sehari sebelum tu aku dah request ayam berlada kat Wan.. ni pulak yang 1st time Wan masak kat rumah.. sepanjang puasa Wan ngan Atok berbuka kat mesejid je.. senang cerita.. tak de mood nak berbuka kat rumah katanya.. 

Mahveles gilers Ayam Berlada Wan.. aku pon tak paham kenapa aku nye ayam berlada tak sama ngan Wan.. Pak Radie selalu cakap tak sama! tak sama! aku selalu melawan balik cakap 'sama!! sama!!' amboi pandai melawan plak..hahahha... sekali bila aku tengok balik betul-betul memang tak sama.. actually tak yah tengok betul-betul pon.. memang dah sah-sah tak sama.. hahahaha.. 

Letak Leecha dalam bilik.. baring jap ngan dia.. pastu Atok masuk nak baring.. eh? ok gak tu... tolong jagakan Leecha sekali ye tok? hahah.. Atok memang keras sikit lah kan.. tapi dia ok je.. pastu tak sampai 15 minit nampak atok dah keluar gi laman depan.. aku tengok Leecha keseorangan tekebil-kebil kene tinggal... Atooookkkkkkkkkkkkkk!! hahahah

Kali ni memang aku tengok betul-betul cemana Wan buat ayam berlada tu... lepas je Wan goreng ayam-ayam tu semua.. wan terus tumis bawang2 tu ngan cili kering blend tu... banyak gila minyak ok!!!! Wan cakap biarkan je minyak tu banyak.. lepas goreng ayam tu.. tak yah keluarkan.. terus je tumis.. pastu makkkk aiiiiihh.. lama gila ok!! api kecik sangat.. nak dekat 1/2 jam kot? muahhahaha.. mati lah.. aku kalau masak dahlah kurang penyabar.. nak cepat je.. lepas dah betul-betul cili kering blend tu berbuih-buih gitu.. warna pon dah jadi gelap.. baru wan masukkan ayam.. kacau rata-rata.. masuk bawang besar hiris tu.. baru tutup api.. pastu Wan terus angkat letak dalam tapis besi.. biarkan minyak semua tos... Ok.. aku dah faham dah.. lepas ni aku buat... confirm samaaaaa punya lah! muahahahah... 

Bila tengok muka Wan je, aku ternampak ayam berlada.. tengok ayam berlada je nampak muka Wan.. apakah ini semua? dah saiko ke apa... sedap gils.. dah lah pedas... fiwit bengkak bibir.. panas perot.. ai like ;)

Wan plak, kalau tengok muka Acih je dia nampak ketam masak lemak.. tengok ketam masak lemak je nampak muka Acih.. tak paham aku.. muahahaha... mak-mak memang kan.. anak sebut je, gigih masak... cucu tak sebut pon gigih jugak masak ni..tapi ketam ni jenis kecik-kecik tu..

Wan buat pecal.. aku dah macam.. ala pecal? tak minat sangat.. *mukahampa* Wan cakap "Alaaa, mama beli kat kelas mama tu ada makcik tu buat sendiri kuah pecal tu.. letak air panas je.. saja nak try".. tapi tetap aku tak try masa buka puasa.. aku tibai nasi ngan ayam berlada je.. tak nak campur, nanti hilang aku nye feel.. masak lemak ketam tu pon aku buh kuah untuk 1 suap nasi je.. pastu tak nak.. nak ayam belada je!!! punya lah degil apa punya perangai aku pon tak paham.. banyak kali Wan cakap "Sedapppp la kuah pecal makcik ni, boleh beli lagi ni".. aku dengar macam "hellooo.. kuah pecal je kot.. apa yang best sangat pon".. hahahahah.. 

Ni kuah makcik tu.. dah tengah-tengah malam aku gi dapur.. tengok pecal ni ada lagi.. boleh lah try sikit.. sekali hambek kau.. tebaeeeeeekkkkkkkkkkkkkkk... sedap nya kuah kacang dia tuuu... cukup pedas dia apa semua.. hahaha... tulah degil lagi.. pang satu kali. 

ikan bawal kecik goreng garing.

ayam goreng rempah untuk Amaani.. hahahah.. dasyat gila.. Wan ni melayan je kehendak tekak semuorang.. 

Sebelum berbuka.. apasal aku tengok Pak Radie yang macam teruk sangat puasa? Acih lek jer.. cara dia pandang ayam tu pon stok macam berkata di dalam hati 'lamanya nak buka'.. Amaani lek je layan dulu.. pastu claim diri adalah berpuasa.. 

Ok cepat baca doa, nak terkam nie... 

Bubur Keladi.. omagad.. sodap nak mampoih.. Atok request nie.. Wan tu bising-bising pon.. apa orang nak makan dia buat jugak... so kita kena puji lebih sikit supaya Wan lebih bersemangat lepas nie.. 
"Ma, lepas ni nak sambal tumis udang petai, ayam masak kicap pedas, rendang daging, sayur campur, bubur kacang durian, ikan bakar kuah asam, sotong goreng tepung, nasi goreng ikan bilis pedas"

*pangdoplohkali*

kau tau order je kan? heheheh.. 

Perot dah kenyang, hati pon senang... Pak Radie ajak budak-budak main bungapi depan umah.. Eish Ani dah mok mok.. muka patsegi.. baju sebelah keluar sebelah masuk.. sian ko dik.. hahahahha.. 

Leecha pon semangat tengok kakaks main bungaapi.. pastu tetiba Ani nangis.. rupanya kaki kena bunga api.. tak macho langsung.. melalak masuk rumah merajuk.. sendiri yang buat sendiri yang merajuk.. tak paham aku.... 

Best sungguh hidup cenggini kan? ada orang masakkan.. lepak-lepak... pastu tido.. 

Letih bebeno 2 beradik ni.. Acih tido ngan Wan.. dia kan kesayangan.. hihi.. 

Pastu, esok ke lusa tah.. Wan call dia beli tudung Syria murah kat Ratu.. Wan kata elok kain dia.. so Wan beli dan drop kan kat opis... Haih lah Wan ni tau... suka sangat manja-manja kan semua orang.. sebab tu aku naik lemak.. muahahhaha... apa pun, itulah mak kan? tapi Wan ni bukan anak je.. dengan semua orang dia nak bagi je macam-macam.. semoga mama diberikan kesihatan yang baik.. dilindungi Allah s.w.t.

 I love u mother ;)




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

12 comments:

Taty Hasbi said...

alaaahhhh kak filla ni...jadik rindu plak ngan mak kat kampung..ni yg bt x sabar nk blk kmpung ni..nk suh jgk mak msk sedap2,,macam2.Eyh Xyah sedap2 la sbb mmg dh sedia sedap pn klu mak2 masak..kan kan kan...hihi...

ida said...

jelesnyaaaa ngan u filla....!!bila laaa nak balik kg suh mak kita pulak masak best2 ni hehehe...kalau rumah mak dekat cam filla ni, harus aku hari2 duk menempek jer celah mak hahaha

Unknown said...

untung ye kak filla...wan memang awesomeee,tgk muka wan hati rasa sejukkk je.

Anonymous said...

Assalam Filla kirim salam kat Wan nak jugak tudung syria wat raya dgn ayam berlada tu...kecur melihatnya aihh.....Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri yg bakal menjelang tak lama lagi untuk Filla sekeluarga juga.

Salam dari : Org JB

Anonymous said...

Asalam..menitis air mata sy baca n3 ne ..rindu sgt2 kat mama perangai wan serupa mama p mama telah tiada..dah 5 tshun pegi menemui iilahi..rindu teramat lebih2 ramadhan ne p mama selalu dhati...salam utk wan rupa pun iras2 ada sikit muka chinese look...;mawar

Akal yang panjang said...

kak fillanie..
len kali,tlg record wan masak leh?
pleaseee.....ayam masak lada tu je pon xpe..pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Anonymous said...

Kak..bleh tny wan x dia bl kt mn pecal segera tu..sy teringin..tq kak

Anonymous said...

Kann..kakfilla ni buat org rindu kt arwah mak je.lame gilaaa xmkn mskn mak.18tahunnn tuu..awal sgt Allah amik.huhuu..prangai mak kakfilla mcm kakak sy lah.suke memberii.alhamdulillah.. :)
-mamiadel-

Anonymous said...

Filla,
Aku pk raya nak gi umah ko tp kansel ah.. aku nak gi umah wan je.
haha jumpa ko dkt sana je ek..
@WatieShaharin

Sumayyah Ahmad Hafiz Al-Arshadiy said...

Cer tanya wan, takde rasa2 nak amik ank angkat x? Kite volunteer! Sanggup je ni kita pindah g menyewa kat enstek nih...hahahaha...

Karbon Kopie said...

kak filla, tq resepi ayam berlada (entry lepas). semalam dah try buat.terbaik giler dr ladang. makan sambil ckp sedapnya sedapnya.. tenkui utk wan jugak sbb resepi tu. sy try byk kali guna resepi lain xjadi. pakai resepi wan, perrrrrrghhhh! memang pejam mata sambil mata. :)

~Siti Nurbayah~ said...

Kak ...aritu da try buat tp tak jd lor