Thursday, February 23, 2012

BAPAK2 DAN IBUK2....

*sticky post*
*scroll down for new entry*


Ini adalah sambungan dari Part 1 hari tu.. ngeh ngeh ngeh..

sila bergembira dengan entry ini yer.. jangan plak nak rasa tertekan.. Anggap ni satu pembelajaran demi kesihatan anak-anak ;)

Sorry to say yer.. kengkadang masyarakat kita ni kurang peka atau tak berapa nak kisah sangat pasal pengambilan gula dalam makanan atau minuman.. kalau kita tengok omputih/mat salleh tu.. diorang sangat particular hal-hal macam nie.. so mulai dari hari nie.. jom kita sama-sama alert jugak betapa pentingnya MENGURANGKAN PENGAMBILAN GULA especially jika anak-anak kita masih menyusu dan berumur 1-6 tahun..


Hati-hati dalam pemilihan susu.. According to Ministry Of Health, kita sepatutnya memilih NO ADDED SUGAR product..bukan label-label yang menulis NO ADED SUCROSE, SUCROSE FREE.. kononlah.. tapi sebenarnya ada gula tambahan lain.. so jangan tertipu.. baca betul-betul tiap kali beli makanan atau minuman ;) ingredient cam corn syrup solid, glucose syrup solids dan sucrose.. itu semua gula tambahan tau??? Jangan kena tipu ye..


Tapikan, tau tak Anmum Essential tak mengandungi gula tambahan? Ini sahaja susu yang tak de gula tambahan dalam pasaran tau.. 



so untuk sesiapa yang berminat... korang boleh attend sendiri DINNER DISCUSSION di BORA OMBAK pada bulan Julai nie.. Ada Prof. Davis dan Dr. Monro ye.. sapa tu???

Nah tengok nie apa diorang nak cakap ;)



Professor Peter Davies

play video nie.. dan dengar soal jawab pasal sugar intake untuk anak-anak..sangat bagus info dia ;) nie siap ada malay subtitle lagi hah..

ada soal jawab tentang keperluan gula di kalangan kanak-kanak.. apa yang akan terjadi jika kanak-kanak mengambil gula berlebihan... dan apakah yang dimaksudkan dengan gula berlebihan?




The World Health Organization ajar berapa banyak pengambilan gula yang sesuai untuk kita consume.


Dr. John Monro

susu untuk kanak-kanak ada lactose yang kita kena tau berapa banyak yang sesuai diambil. 11g-12g per serve sahaja yeeeee.. lebih dari tu can be considered added sugar.. terlebih gula ;)


dia ceritakan kesan-kesan pengambilan gula berlebihan dalam badan..dia bagi guide utk kawal amount gula dalam susu..


Dr. John Monro

memberi tips berguna untuk parents.. sila watch all the videos untuk tambah knowledge kita semua

Video-video di atas boleh di tonton di klinik-klinik seluruh Malaysia.. tapi aku diberitahu oleh ibu-ibu lain, salah satu klinik yang menayangkan video-video i atas adalah Gleneagles Medical Centre, Ampang.

Sila tonton ye kalau ke sana :)


2 comments:

Nur Dalila's said...

thx for the info kak. mcm D x kawen lg opkos xd bb lg so nti kalau da ade bb D bce entry akak utk bb D k. uhuhuhu.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila tu ne mesti advert. post..cayalah buk pilla!!!