Tuesday, February 14, 2012

Pelanggan harus diutamakan.

Budak-budak sekolah sekarang ni name tag diorang jenis kain.. ikut sekolah kot.. ada kaler kuning tulisan hitam... tapi sekolah Acih kaler dark purple tulisan hitam.. kalau jenis rabun macam aku nie.. memang dari jauh tak nampak apa lah kan..tapi tu bukan masalah.. yang menjadi masalahnya sekarang.. hari tu sebelum daftar sekolah dah siap-siap order nama KASIH ALEEYA tu 4 keping.. manalah tau cukup ke tak kan? so memang tak cukuplah..

Tapi masa first day sekolah tu.. aku dengar cikgu tu cakap dengan parent yang order banyak.. diorang still dapat 4 jugak.. sebab tak cukup.. kalau nak kena tunggu lama.. ok so ko order banyak ke sikit.. ko still dapat 4.. aku bijak lah kan.. memang order 4..

tapi tak cukup! sebab mintak tolong Wan jahitkan lagi baju kurung (baju je) lagi 2 helai.. sekarang dah ada 2.. mana cukup.. baju dah lah macam belacan.. aku nak rendam lagi.. nak berus lagi.. kang tak sempat kering.. baju putih kena pakai hari-hari (petang KAFA).. so mana aku nak order name tag kain tu? 

Masa naik lif pagi semalam aku tanya neighbour sorang nie pasal name tag anak dia tu beli kat sekolah ke? dia cakap tak yah!! sebab dia tempah kat WARTA Bangi.. murah je, RM1 utk sekeping.. siap masa tu jugak.. tunggu kejap je.. ok set!! aku nak order 10 terus.. hahaha... so aku pon mintak lah Pak Radie pegi sana kalau dia free.. 

Balik rumah semalam Pak Radie cakap dia dah pegi.. tapi tak tempah.. aik???? dah sampai sana tapi tak tempah??? pastu dia cakap masa dia sampai kedai tu.. ada sorang pompuan tu sibuk charge telefon.. (pekerja kedai kot).. Pak Radie bediri je depan dia.. Pak Radie cakap 2 minit Pak Radie tecangak macam bodoh depan budak pompuan tu.. tapi budak tu buat tak nampak sambil apa ntah yang dia godek kat plug tu.. Pak Radie ni pulak memang SUKA sangat nak menambah kemarahan kat diri sendiri kan.. dia boleh diam tengooookkk je budak tu buat keja tak layan dia depan tu.. kalau aku lah.. sampai-sampai je.. mesti terus cakap kan.. hahahaaa.. lepas tu pompuan tu tengok dia sikit je sambil buat keja tanya "mau buat apa?" then Pak Radie cakap "Nak tempah name tag".. lama baru dia jawab "Jumaat siap" tapi bercakap sambil tak pandang customer... Pak Radie kau kan kepala hangin.. lagi-lagi orang kurang hajar macam tu.. dia blah, dia tengking budak tu "Lu mau beniaga ka tak mau? Tak mau beniaga lu tutup kedai la!!!!".. terus blah... 

Boleh?????

Boleh?????

Hadoi lah.. aku tak paham orang yang nak berniaga tapi konsep kau layan pelanggan macam tu... kalau aku lah, customer baru pandang dari luar pintu tu aku dah bekejar kot "Encik, meh lah masuk kedai, boleh tempah name tag, boleh tempah baju..blablablaaaaa"... 

Tak beretika betul.. pelanggan kan harus diutamakan? nasib ko dapat customer setakat tengking ko pastu terus blah.. kalau ko dapat customer yang kepala hangin.. terus dia tebalikkan meja kau kat situ nak? 

now tempah kat Hartamas je.. mintak tolong ex-officemate dia tempahkan.. mahal pon tak apa lah.. dari takde.. 

ok tu je nak mengadu.. sesiapa bangsa tak reti layan customer.. tak yah bukak kedai.. ko meniaga online je senang ;)











EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

23 comments:

Aya Ariel said...

mmg bingai betul kalo jenis yg xpandai layan customer..
aku ingt aritu nak beli nasik utk breakfast..nak sebungkus jer..dah mkn sorang..sebungkus cukup lah..ehhh..makcik tu boley tak layan sb nak sbungkus jer..dia layan cust yg nak 10 bungkus..aku tak mati kalo tak makan nasik kau makcik..terus blah sambil pot pet pot pet..ehh..pak radie hangin mcm i jugak..laki i kewl sikit...muahahah..

IdaShazana said...

mmg tak paham diorang ni. lebih baik balik kampung tanam togeh. org nak meniaga, dia pun nak meniaga tp tak de etika

IdaShazana said...

mmg tak paham diorang ni. lebih baik balik kampung tanam togeh. org nak meniaga, dia pun nak meniaga tp tak de etika

Anonymous said...

itu staff je tu... klu owner takkan buat camtu kot

Anonymous said...

saya lebih teruk dari pak radie sebenarya. biasanya yg perangai mcm ni bukan pemilik kedai tapi pekerja dia. bila boss takde, mcm tu lah perangai dia org. saya terus akan ambil contact number kedai atau email address. lepas tu saya call atau email dan complain terus kat boss dia. saya rasa kalau pekerja tu dah di bayar gaji, tolonglah kerja betul2 dan jangan sampai nak kurang ajar sangat.

patutnya pak radie amek je gambar dia pakai hp. lepas tu blackmail dia nak report kat suratkhabar...pasti dia takut.

Emilia

Liyanaroxx said...

Gila punya olang!tak mau berniaga tapayah berniaga lah...sib baik tak jadik mcm kes "AYAM" main sepak terajang..kalo idak leh masuk youtube dah kedai tuh kak filla! ;p

Mrs. Hakim said...

haha.. padan muka budak tu. aku pun jenis tak suka bangsa yg lyn customer mcm nak tak nak mcmkan kita hadap sgt ke dia..

erk, aku pernah terserempak dgn pak radie kat ikea. dia berdua dgn kwn dia.. aku tgok pak radie ni senyum jer muka tenang.. tp mmg la, org muka tenang ni sekali hangin dia keluar mmg siaplah kau..

Anonymous said...

xpayah tempah tag banyak2. kau jahit je strap (xtau apa nama, yg macam kasut sekolah budak tu).so bila kau nak basuh ke, kau cabut tag tu tampal kat baju sekolah lain pulak

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

bagusla pak radie..tabik sama u.. dia iangat kita mtk sedekah ke??

Anonymous said...

Indon tu... memang pemalas...hantar je balik negara dia... menyemak jer dok kt mesia nih... bg buruk nama negara kita jer

anyway name tag tu ada jual kt presint 15. Sebelah kedai dobi depan Secret recipy... tak sure lak brp RM...

Mooniqueen said...

Yup sure staff dia kot.. Tp byk je jadi mcm ni...

Anonymous said...

kadang kadang mmg mcm too kak filla , doc pun ade yang layan smpai tahap mcm too . kononnye tension ramai sgt patients . tapi ta boleh la semua dye layan mcm too , saye pun kerja , cashier je pun , p kadang kadang saye tade salah pape customer pun tiew saye kak , ape boleh buat , emmmm . nak cari rezeki .

ibuhebat said...

meniaga online pun kena pandai jaga customer ... ;)

Anonymous said...

salam, mama kasih2....
saya pon ada masalah sama pasal name tag nie... boleh tak nak mintak address atau contact kedai yg kat hartamas tuh....
tq

mrs shahrul said...

akak,sama kes ngan akak saya..
kat kuantan..g beli baju uniform budak sekolah..
masa datang tu pekerja tu tgh baca paper..lgsg tak pedulik..pastu anak sedara tanya ada tak size dier..pekerja tu leh jawab..takde saiz 30..kalu 29 adalah..anak sedara cakap nak try lah..dier wat tatau jek..pastu sambil mulut membebel itu ini..kakak dah panas terus cakap mintak num bos@owner kedai..pekerja (ppuan) dgn berlagak ckp kuat seantero alam..''meh amik ni..saya tulis besar2 ni..ngadu lah macam2 yek(sambil tulis pakai marker pen)..siyal kan..kakak terus call owner jam2 tu gak..huhu..owner ckp dah lama pekerja tu keje ngan dier..

simpletostyle said...

ni mmg ramai spesis mcm ni kan kak.. xkira ler keje kt mn2 sektor sekalipn.. klo dh keje ko ngadap customer / org luar ni pandai2 la kan..

p/s: niaga online pn a reti layan customer jgk kak.. hihi :)

ain_nia said...

btol tu..
kalau sy pn angin..

i am who i am said...

Dekat pkns bangi ada kalau ahkak nak beli kat area bangi lah

i am who i am said...

Dekat pkns bangi ada kalau ahkak nak beli kat area bangi lah

fuadnis said...

baru je kena hari tu kak filla...kes name tag gakle...tp bukan nak order name tag...but nak jahit name tag kat baju....bangsa cina...sorry to say la....dia layan kite sama kes mcm husband kak filla....hati ni mmg sakitla...ikutkan nak angkat kaki je....berambus! but tahankan sbb malas dah nak cari kedai lain....eeiii...klu ikut nak jerit mcm husband kak filla cakap tu gak....huhu....

Anonymous said...

huhu.....sm la kt...mmg yg jns cmtu jgn ckp lek lok....biar die rs....bkn ap,kt dtg cr baik,die kne la smbt cr baik...ni x,lyn cm die bgs jer...klu bgus,jgn kje le...duk uma goyang kaki...sy pn pnh kne cm hsbn akk..mmg sy smbur die...klu die x hrmt kt,buat ap kt nk hrmt die kn2...

alza abdullah said...

kalau nak tempah nametag kat PKNS Bangi tu pun bleh nama kedai tu URS Enterprise...owner dy sndr yg running business..

Amir said...

Kalau nak tempah online pun boleh. Senang tak payah mengadap muka pekerja yang kurang ajar ni. Order guna whatsapp. Esok sampai. Kan senang.. :-)