Friday, May 04, 2012

Rumah Meriah...

Baca tajuk, mesti ada yang tukang jawab "Alaaaaaaaaaa umah kau jelah tonggang langgang" tak pon "Alaaaaaaaaaaaaaa macam kau je ada anak kecik".. huiiii jangan lah selalu ada aura negatif macam tu.. tak bagus... hidup mesti happy ;)

Ye, rumah aku sekarang cantik sikit je dari tongkang pecah... hahah.. well ada anak kecik, biasalah kan? baju bersih kadang ko boleh jumpa balik kat dalam bakul baju kotor.. pelik bin ajaib.. asal aku basuh baju je.. Eh? baju ni bukan baru basuh ke? bukan baru angkat dari ampaian ke? kenapa ada dalam bakul baju kotor balik? ye jawapan dia kenit punya kejalah nie.. dia memang suka buat aku ni jadi bibik paling vogue kat umah nie.. 

dulu umah aku takde pon conteng kat dinding.. sebab Acih memang bukan jenis conteng-conteng dinding.. bukan jenis gatal tangan usik-usik barang... tapi Amaani memang creative.. pantang nampak pen, crayon dan yang seangkatan.. habis dinding... sungguh style dinding umah aku sekarang... berseni ;) 

semalam masa tengah masak aku dengar bunyi kaca berkecai... ok bekas kaca 4 segi yang isi batu putih letak rumput2 hijau tu dah berkecai.. aku tatau tu keje Amaani ke Acih.. apak dia kata kena torch light... 

haritu Amaani main nail clipper.. pastu lekkk je sepit kuku dia sendiri.. now jari telunjuk kuku dia dah terbelah.. bijak pandai.. pastu memekak 'atitttt atitt' sapa suruh? bila aku nak sepit kemain lagi melentik-lentik badan... kemain lagi panas lah, rimas lah.. itu la ini la... dah besar sangat nak ketip kuku sendiri.. amikkkk!!!

kes Acih pulak.. semalam dah melalak-lalak buat homework maths... yang kelaka tak berapa nak kelaka sangat.. bila aku marah dia masa mengajar.. Pak Radie boleh marah aku balik.. siap sound dari hall "Ehhh, ehhh, ehhhhhhhhhhhh.. apa nie? nak ajar budak tu marah-marah.. tutup lah pintu dapur tu..jiran dengar"... Ok tak kelaka sangat! malu jiran dengar aku marah anak sebab ajar maths??? bukan aku dera anak pon! and tak kelaka sangat suruh aku tutup pintu dapur??? aku tengah masak ok!! goreng sayur sambil pegang sudip, sambil ajar anak.. Acih boleh usung buku dia bawak gi dapur... macam kan apak kau tak de kat depan.. aku nak masak nak cuci kain nak kemas dapur.. ko usung buku tunjuk kat muka aku? mana lah haku tak hangin.. 

kesian kat Acih dapat mak bapak garang nak mam.. menangis-nangis dia malam tadi.. dah tu.. bila ajar.. time tu kepala ko telepek-lepek kat meja.. time suruh kira tu.. mulut pon tak bukak.. bibir je gerak sikit-sikit.. kalau time main kemain lagi ko yeh????? bila belajar suara pon aku tak dengar... sudahnya apak dia duduk sebelah, bawak rotan.. oh??? bila time dia marah anak boleh? aku tak boleh? #tensimaktau

haha ko tak dengar Pak Radie marah anak dia cemana.. annoying sungguh..kenapa aku cakap annoying? sebab dia siap ajuk Acih punye mulut yang suara tak keluar.. siap ajuk kepala Acih telepek-lepek.. ajuk tu sambil marah Acih lah..hahaha.. nasib kau lah Acih.. pastu aku pon menyemak duduk sebelah.. hamik kau.. mak ngan apak dua-dua macam singa.. 13 - 8 berapa????? pastu tangan letak bawah meja sambil kira... Apak dia libas meja.. tanjatbedah tau.. "Tangan mana????????????? apasal bawah meja???????? kira tak betul, lagi nak letak tangan bawah meja... bawak keluar tangan tu, kira depan mata!!!" itu Pak Radie marah anak lah... 

Pastu aku plak.. "15-6 berapa".... bapak dia dah jegil bijik mata kat anak... pastu Acih air mata dah tik tik tik.. hegeh-hegeh nak bukak jari ke nak tutup.. aku jerit "Tangan keluar semua... letak depan mata!!!!" tapppp sepuluh jari depan mata terus... "Cakap kuat-kuat, jangan cakap dalam hati, mama tak dengar, cakapppp!!!!" terus dia kuatkan suara sambil menangis "Lima dalam kepala" "Lima dalam kepala" sambil amik lima jari tepek kat atas kepala.. pastu terus sambung tutup jari tangan sambil cakap 6... "Berapaaaaaaaaaaa???? Berapa jari yang tebukak tu????" "Sembilan"... "Berapaaaaaaaaaaaaaaaa??? tak dengarrrrrrrrrrrrr!!!"... "SEMBILANNNNNN" begitulah meriahnya rumah malam tadi... Amaani mengadap muka kakak menangis.. Apak dia sound Acih "Pahammm???".. kang ko dengar Amaani pon sound Acih "Pahammmmmmmmmmm???" muahahha.. haku dah bangun pegi dapur sebab nak tegelak.. hahahhaah... kenit ni haku lambung sumbat dalam washing machine nak??? 

Pastu tengah marah-marah Pak Radie buat drama cakap lembut-lembut "Papa bukan saja nak marah Kasih... tapi bla bla bla blaaaaaaaaaaaaa".. Oihhhhhhhhhhhhh drama swasta plak dia kat situ.. homework banyak lagi tak siap ni.. jam dah pukul 10 malam.. aku plak jerit "Nexxxxxxxxxxxttttt" "apa soalan baca kuat-kuat".. hahah mesti apak dia sentap didalam hati sebab aku potong line dia becakap.. nak ceramah boleh, tunggu homework siap.. ini kang ko selang seli ngan ceramah kang.. ada yang budak tu tido kul 1 pagi... 

Ok itu je, kita tengok nasib Acih malam ni.. sebab ada 2 mukasurat lagi tak siap semalam... aku nak gi asah rotan jap.. eh teringat kenit.. kalau dia jumpa rotan tu mesti dia cakap kat aku "Otan nak?? Otan nak??" Eh budak ni, aku rotan kang!!!! 












EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

31 comments:

s.z.a_s.z.a said...

ani-ani...kelakar budak kenit tu...
garang pun boleh tahan...
kak filla, insyaALLAH ani besar nati dia xperlu rotan lagi dh..
sebab dia dh tau nak kena buat apa semua...
belajar dari kakak dia la...
:)

Pinkish Mumma said...

x tahan gelak kak oiii...
i imagine muke pak radie wat memek muke acihh.....
adoiii lah..meriah korang acih ani dpt mak apak cm kak filla n pak radie..!

Anonymous said...

hahaha ani..ani..adoi kelakar lah kenit ni. tak pasal2 acih kena sound dgn dia jgk.

ikatankasihku said...

ani yg kaypo..hahahaha

miSsMawar... said...

ni mesti masa dulu kecik2 mak u pun garang kan... ngeh ngeh... same la ngan titeee... tite anak baru 6 tahun... habis haku tunja2 kepala dia... ate, tgh haku goreng ikan, potong ayam, potong sayur dia nk tanya... pastu 10 soalan, 10 kali pg balik dapur... xpasal nak masak sambal tumis jadi gulai tempoyak.. ok tipu... hehe... pastu pantang tau mak bila time belajar suara mcm semut... tp laki mak baik, lembut... dialah slalu jd superhero of the day... nyampahs.. pastu kan tite menyesal tunja2 kepala anak tite... hukhukhuk...

Haslinda said...

Hahaha comei sguh ani punya kelakuan..kikiki

FiZa said...

hahaha lawak betul la amaani...biase la nak ajar anak ni mesti kene garang2...kalau tak garang dia tak kan ingat dlm kepala...

Hayati Rameli said...

haha..klaka btl..meleleh air mata baca kisah acih kene marah :)

nurul said...

kak..boleh je beli benda yg macam sempoa(betul ke eja ni?) tu..tapi yg kalerful..bijik2 dia byk..dalam 10 line..setiap line ada bape entah..20 kot..kalau takat + - boleh je guna..

saya darjah 1 dulu ayah belikan tu je..nak congak2 tak expert lagi..mak bapak nak ajar mana ada masa anak 8 kot..ok la dari darjah 1 sampai u subjek math mesti 90 ke atas..=)

yg penting jgn buat budak benci math..masa tadika saya guna lidi je..tak pun bijik asam jawa..kesian kan..tapi alhamdulillah bijak le juga (tapi math je la..subjek lain agak kedaung jugak =(

.: yUhAiSya :. said...

haha..ani2..comei sgt nk otan mama dia. adeh, penat pipi duk senyum baca entry ni, huhu

~kiinaa~ said...

lawak la femili kak fillanie :p
sy bace gelak sorang2 :))

Maynee Razak said...

kahkahkahkah...sakit perut gue ketawa terbahak2 bace entry ni.adoi laa lawak betul.Tq buk filla kerna menceriakan lg hari jumaat kami.

eizan nor said...

hahaha.. sebijik macam saya ajar anak saya jugak.... :)

Elly said...

Eh! macam sama lah garang tu. Aku tak rotan baling terus buku tu lepas tu suruh dia kutip balik ajar balik. Mcm perempuan giler aku kat rumah kalau mengajar. Laki aku blah tak sanggup tgk anak kena marah.

ceklala said...

hahahahah giler comel si tecik tuh! bab nak marah orang balik tu yang tak tahan!!

kakchik@ella said...

hehehe .. KC boleh tergelak lak baca 'domestic story' korang ni. kelakar la.

umilia said...

hahahaha..mok ani ni lawak la..hahahah..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

kenapa sama peel amani dgn arief? ila kalau bapak dia ngajar ila tak berani campur sebab nanti ila sedih. so jalan tbaik masuk bilik tutup pintu. main ipad free

Anonymous said...

saya cadangkan akak hantar acih masuk KUMON , mesti dia suka math.percaya lah sebab adik saya dulu mcm acih sekarang dah rajin buat math

sharifah rosidah said...

Tabik kat awak memang itu lah cara nak mengajar budak2 dulu dulu aunty dengan uncle pun macam tu gegaduh bila nak mengajar anak2 tapi bukan nak cakp besar lah semua anak aunty masuk MRSM eh kecuali sibungsu dia manja walaupun layak dia tak nak pergi.

Aunty lagi sadis dari awak, masa anak kecik2 dulu kalau dia orang main perhiasan rumah aunty jentik sampai dia serik, alhamdulillah rumah aunty tak pernah kena conteng dengan mereka sampai anak2 pergi rumah orang pun dia orang takut nak nakal2 tapi memanglah emak aunty asyik marah je kan aunty, aunty kuat kan semangat je. Sekarang anak2 dah besar nakal nya lain tapi tak boleh lah marah macam dulu2 sekarang mereka jadi kawan kita pulak.

sepet a.k.a zack_u said...

hahaha, macam saya ajar anak buah saya, pantang gila kalau tak boleh buat math..menangis-nangis budak tu.. Tapi Amani tak boleh bla..tengok la turn dia macam mana nanti, paham ke tak paham..huhu!

kelipkelipchumel said...

sekali baca kesian kat acih.tapi sy pun menyinga bila ajar adik maths smpi dia majuk tanak blaja ngan sy lg dah.ehehe..tp kenot tahan la bila yg paling simple pn xleh nk wat.dh tu xde plk kertas nak conteng2 kira sume.oke.terbwk emo plk.eehehe..tapi bila baca tang si kenit tu..hamboiiii..kelakar.kiut tak besalah je dia ek.

Anonymous said...

kak filla, acih punya perangai serupa ngan anak saya. kalau buat homework, wajib berdrama... tension tp terpaksa gagahkan jugak.. kalau tak, tengah malam karang gigihlah mama yang siapkan homework tu.. hehe

-ieja

Mooniqueen said...

Paling lawak si ani tu la...bukan main lagi die ae...tak padan dgn Kecik...

said...

hihih. mengajar memang kena menahan perasaan (esp cikgu2).. pantang no.1 kalau pelajar kepala terbaring waktu belajar (kalau demam / sakit tu lain la cerita nya)..

apapun, amani mmg comel =)

Anonymous said...

salam Filanie... boleh ajar guna pakai sempua. parents pun mesti tau guna mcmmana...senang nak ajar anak. anak saya skrg darjah dua. masa tadika n darjah 1 cikgu kat sekolah pun ajar pakai sempua (bukan yang colourful mcm dulu2 tu..sempua cina kut). tp anak saya panggil bende alah tu lain (dia kat sekolah skrg ni, x leh tanya). semoga kasih cpt pandai/minat math.

Aya Ariel said...

haha..sian acih..biasalah budak2..kalau tak jerit pekik mmg buat donno jer..

si ani nih klaka sungguh laa budak ni..otan kang

Riena Haiqal said...

siannya Acih... memang sangat2 meriah la suasana rumah korang kan... tak tahan gelak bila baca entry ni.. apa lagi pasal Ani si kenit tu.. hahahahaha... sakit perut mak tau... :)

luvly_diana said...

hAHAHA...giler sama...aku yang masak kat dapur...lipat baju..anak usung buku kat den..macam lah papa dia tak ada kat umah...duduk depan tv atau laptop sibuk main game tak pun surf internet/habiskan kerja design yang bawak balik..tensen tauu

Reensyarinie said...

hahaha.akak garangnyaa.takuttt.hehe.tp part amaani tu klakar.at least ade jgk yg buat lawak tgh2 kdaan tegang.hehe

NUNU EERA said...

rotan bontot toggek die tu kak.. hehe..comel la c ani ni.. grrrree..