Monday, May 07, 2012

Amalkan Budaya Membaca..

Pagi bangun je dengar bunyi hujan.. ok takpe.. mandi jelah, kot-kot jap gi hujan berhenti.. tapi tak! ok tak pe.. sebab bila hujan memang tugas aku hantar Acih pegi sekolah.. kalau tak Acih gi school Apak dia yang hantar naik motor.. siap jalan shortcut mana tah dia ikut... 

Acih memang suka kalau hujan, sebab ni jelah masa dia dapat naik kereta dan bermanja-manja ngan mama.. ni gambar pagi nie..Apak dia belikan buku cerita.. dia sendiri yang nak buku nie.. eh tetiba rasa anak aku dah remaja ;) 

Acih tekun dan sayang gila buku ni.. dah sampai chapter 3 dah.. 

tetiba teringat kat diri sendiri masa kecik.. aku dulu memang ulat buku.. time sekolah rendah jelah.. kalau dapat buku cerita, novel or cerpen.. aku memang terbaring je.. mengadap buku..tak ingat makan, tak ingat mandi.. kalau cuti sekolah mesti Wan bawak balik buku 6-7 ketul.. memang aku mengadap je lah.. now Acih dah jadi macam aku.. tapi aku dah sound.. time sekolah tak boleh baca.. time ada masa lapang je boleh.. kang homework kemana kang.. 

"Mama, sian Ana nie tau.. ayah dia meninggal masa pegi laut.. pastu mak dia pengsan.. pastu mak dia pon meninggal.. lepas tu Ana tinggal dengan adik-beradik dia je".. ok lega sebab dia paham apa yang dia baca.. aku ingat dia mengeja je tapi tak paham story.. 

rasa bangga pulak bila Acih boleh baca and faham buku cerita nie.. sebab dia baru darjah 1.. rasanya buku nie untuk darjah 4 or 5 ok kot.. takpe.. dia minta so kita belikan je... korang pon try lah belikan untuk anak-anak.. buku ni bersiri.. harga bih kurang RM10.90 kot? silakan ok?..




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

11 comments:

Shinnaz Ahmad Rasid said...

teringat masa kecik-kecik dulu...tiap2 malam kena baca surat khabar. kempen membaca mak kita buat. surat khabar bila-bila pun jadi :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

nie ana muslimkan punya bukukan?

Nazirah Azeman said...

bagus nyer acih,die bace & die paham jugak storyline nyer

Aya Ariel said...

good gurl acih..

dah besar ye anak dara ni..dah siap pandai baca novel..aku darjah dua..main ting ting lagi..tak kenal ni novel2 bagai..huahuahua

Mooniqueen said...

Same la...tiap kali gi library dulu, mesti pinjam novel tebal2 nak baca kat rumah... Bila Dah ngadap tu, mak memang marah la sebab semua kerja tak Jalan... Sampai nak cover line sambil baca buku sekolah, belah dalam letak novel tu...tapi baca dalam keadaan baring...tak ke pelik....hehe..agaknya mak dulu tak kisah ko nak terbaring ke, telangkop ke janji ko baca buku sekolah..padahal???sebab tu la Bengap ko menipu mak dulu2... Hehehe..

Riena Haiqal said...

bagusnya sebab dia faham juga yer apa yang dia baca..good girl Acih..

Anonymous said...

Tahniah kepada both of u as a parent

baru darjah 1 acih dah suka membaca dan lancar, susah jugak nak bagi budak2 minat membaca kan, u n suami sangat bertuah

BRAVO

IdaShazana said...

anak dara nan sorang kat rumah pun suka baca buku ni.
well done utk anak2 kita
:)

~ain said...

Salam kak Filla...

Saya ni pembaca blog akak dah lama. Saya ada tulis beberapa siri novel kanak-kanak dan ada beberapa writer's copy yang masih ada dengan saya.

Saya berhajat nak kasi Acih beberapa novel karya saya since akak cerita yang dia suka baca buku..

Kalau tak keberatan, akak boleh email alamat ke email saya
norainiammran@yahoo.com

my blog: http://norainiammran.blogspot.com

tq, kak...

cici tembikai said...

alolo comelnya

i dulu start membaca dengan komik. Gila2, Gempak, Ujang, Doremon. nampak macam salah kan sebab bahasa , gaya bercakap semua dah jadi lain , tapi Alhamdulillah , benda tu semua tak mempengaruhi exam marks pun. makin bagus adalah .

minat novel jugak tapi jarang beli -,-' terasa sakit nak keluar kan rm20 . hahahah .

terpatrisinarabadi said...

nanti filla cari buku yg pengarangnya ain maisarah...citer dia semua best..(kata anaklah..)byk dah koleksi buku dia dari ain maisarah ni