Wednesday, May 23, 2012

Penggunaan LIKE di facebook

Hari nie nak update yang riang ria adalah tidak bersesuaian kerana menghormati pemergian Norma.  

Cuma saya nak sentuh sikit tentang penggunaan button like di Facebook.  Saya tak pasti jika saya berpendapat seperti anda juga... Bagi saya button Like ini sangat tidak sesuai digunapakai untuk mengexpresskan pendapat anda bagi menyokong "wall status" sahabat anda yang sedang bersedih atau berdukacita.  

Contoh 'wall status' berdukacita ialah KEMATIAN, KEMALANGAN, KEHILANGAN, KESEDIHAN dan macam-macam lagi... instead of Like, lebih baiklah anda tinggalkan komen pendek seperti "Al-Fatihah", "Takziah" dan sebagainya sebagai tanda anda memberi sokongan dan prihatin kepada seseorang itu.. kalau tak nak komen apa-apa.. lagi elok diam je.. tak perlu LIKE..  


contoh Wall Status yang anda boleh Like ialah tentang KEPUTUSAN CEMERLANG, HOLIDAY, ORANG DAPAT BABY, GAMBAR POSING GILA BABS MENAWAN dan lain-lain.. 

Contoh status boleh Like :

Hari ini saya rasa happy sangat sebab boyfriend saya nak belanja kek besar gajah sempena anniversary perkenalan kami yang ke 20 tahun (tak kawin-kawin kenapa?) 


Anak saya dapat result cemerlang dalam peperiksaan... 26 A++ (anak kau ada?)


I'm in love with you... you know who u are ;) (bajet bagi stalker baca)


Saya perkenalkan kepada kalian buat pertama kali nyaaaaaa.. ini lah permata hati kami yang baru saja dilahirkan 2 minit yang lalu... dia sungguh comeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellll gila, kulit putih melepakkkkkk, memang anak kami paling comel di alam semesta jika nak dibandingkan dengan anak orang lain... SYUKUR ALHAMDULILAH (yelah yelah yelahhh.. anak kau je comel, anak aku tak)


-
-
-
-
-



Ok status kat bawah ni je aku rasa korang boleh click LIKE walaupon ia adalah status yang menggambarkan kesedihan... 

I HATE MY LIFE, I WANNA DIE, I'M SERIOUS, GOD PLEASE LET ME DIE NOW COZ LIFE IS SO UNFAIR!!!!! 


Nak die tu die jelah.. lagi nak post-post kat FB, saiko nak mamps.. pegi sana minum racun tikus! 





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

18 comments:

Nazirah Azeman said...

betul la filla,kalu org tgh bersedih pg nyer like.kdg2 tuh boleh lak die like post laki binik bergaduh.apadaaaa

Liyana said...

SANGAT SETUJU ENTRY NIH KAK FILLA!!!!

Macam takde rasa simpati plak atas kematian or kesedihan ork tuh..LIKE maksudnya SUKA...ko suka org tuh tgh sedih ke?

Cahaya Puteri said...

Sgt setuju dgn pendapat akak.aritu rumah saya kena pecah masuk n ade jugak org yg like status sy.sy mcm,wth?rumah ak kne pecah msuk,ko like?hmm..

*Mrsfarahzaki * said...

SETUJU! fasrah pun dah penah buat entry pasal nie. http://oktizarvia.blogspot.com/2012/04/suka-bila-ada-orang-meninggal.html mcm suka sgt kan. langsung tak bertimbang rasa!

AdanyaKauUntukku said...

setuju.......

kadang-kadang terfikir kenapa org yang 'klik' button LIKE itu boleh LIKE pada status yang tidak sepatut di LIKE kan....

Sue said...

Totally agreed with u 1000%, mmg tak paham dgn org yg kerja LIKE jer semedang mcm takder sensitiviti

Mommy_ima said...

ha'ah la.. fb patut buat button lain selain LIKE utk click (ssuai bg kes2 yg dah malas sgt nk taip kat ruang komen..)

kelipkelipchumel said...

macam nak like entri ni je. :)
benar.status tang kesedihan xperlu la nak like2.

Aya Ariel said...

yup..setuju..ari tu baca dalam blog kak senduk ponpasal nih jugak..

kadang2 status aku mengantuk nak mampus kat opis pon org like..what the hell lah..aku pon satu..pegi up status bodo sape suruh..kannn...kena batang idung sdirik..toing toing

MAMALOVEYOU said...

YOU SO FUNNY LAAAAA BABE :D

unlike said...

aku pernah straight away tanya orang yg selalu 'like' status org tgh sedih2 ni, ko suke ek tgk dia sedih sbb mak dia mati? jawapan xde otak dia...aku bukan suke tp nak tinggalkan jejak je yg aku dh baca status tu...

onniesham said...

setuju!! aku dah lama x paham psl org suka like2 ni. org post bnda sedih ko pegi like kenapa? x paham!!!

CT@mamaLuqmanTiara said...

kdg2 xfaham org2 lIKE status seumpama itu sbb apa.....#$%^&*(

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

bila status mcm nie ila tak like. nak komen ok..

lynn said...

sorry kak fillanie, sy salah seorg yg sll gune Like button. cara pemikiran org lain2, tp bg sy, sy like, bkn sbb suke or happy, cume sbb sy menyokong/bersetuju/acknowledged statement yg dikeluarkn. maybe sbb ada icon tgn tunjuk bagus, tu mgkin org salah faham.err.. ni cume pendapat sy. sorry klu ade yg rs x patut.

sharifah rosidah said...

Tu lah kadang2 heran, orang punya status sedih pun di like like nya dan kadang2 status menceritakan kematian pun di like like juga tak faham betul.

aLin arLene said...

aku pun heran masa tgk status moon kat fb. ramai giler orang like. nak like apakah? seronokkah? giler apakah? rasa cam nak sound jer sekor2. kalau itu status adik bradik aku, memang aku dah sound dah org tuh. anyway like patut dimansuhkan terus. status gembira pun takyah likelah. senang!

aLin arLene said...

aku pun heran masa tgk status moon kat fb. ramai giler orang like. nak like apakah? seronokkah? giler apakah? rasa cam nak sound jer sekor2. kalau itu status adik bradik aku, memang aku dah sound dah org tuh. anyway like patut dimansuhkan terus. status gembira pun takyah likelah. senang!