Thursday, May 03, 2012

Jaga Hubungan..

Assalamualaikum,

Entry tak bergambar. ye memang dah lama sangat tak buat. takde idea mungkin. Tapi hari ni rasa nak menulis menaip.. tentang orang sekeliling...

Masa aku muda remaja.. aku jenis tak amik kisah pasal sekeliling.. aku jenis tak suka nak amik tahu selagi takde kene mengena ngan aku dan selagi tak ganggu hidup aku.. dan sebab tu kadang-kadang aku selalu tertinggal ke belakang.. sebab sikap tak suka amik tahu... ada baiknya tak amik tahu.. tapi kadang tak bagus jugak.. so bila dah tua-tua nie.. rasa nak amik tahu tu perlu.. tapi bukan sibuk nak amik tahu hal orang.. tapi amik tahu apa yang berlaku di keliling untuk pengetahuan diri sendiri.. 

Kadang-kadang kalau terlalu berharap pada orang lain memang susah.. sebab orang lain tak heran pon nak sumbat kau dengan info.. orang lain tak kisah pon pasal kita... jadi kita sendiri kena usaha lah.. itu hal lain.. tapi yang bermain dalam benak aku sekarang ni benda lain..

Scope dia lebih besar... semakin kita dewasa, semakin kita berusia.. pengalaman hidup pon makin banyak.. pengalaman hidup orang lain pon banyak yang kita tumpang lihat sama.. dah macam-macam yang berlaku dalam hidup orang lain yang aku lihat sama dan ambik jadikan iktibar.. masalah hidup lagilah banyak.. aku bersyukur dengan hidup yang aku lalui sekarang sebab tak separah hidup orang lain.. mungkin aku tak diberi ujian yang besar sebab aku bukan jenis orang yang mampu tanggung ujian yang besar-besar.. 

Macam-macam yang berlaku keliling aku.. mana boleh bersuara atau patut untuk bersuara, aku bersuara.. terlalu lantang bukan aku... tegur sikit-sikit mungkin ok.. selebihnya lihat.  Kisah suami isteri.. kisah adik-beradik.. konflik keluarga.. banyak! banyak sangat.. kadang-kadang bila ada konflik baru tersedar silap salah masing-masing.. selagi takde konflik kita duduk selesa.. memendam rasa.  

Contoh kawan aku.. konflik adik beradik.. yang aku paham.. dalam keluarga.. adik-beradik... itu keutamaan.. ini tak.. dapat pulak adik bangsa tak boleh ditegur.. darah muda? ahhhh takde istilah darah muda.. tuhan dah bagi otak kau pikir lah elok-elok.. ada otak letak kat lutut buat apa? kalau lah akhlak kau rosak sangat.. aku rasa kita sebagai kakak/abang.. ada hak kot nak tegur.. ke tak boleh tegur? so kau rasa siapa yang paling berhak untuk tegur kesilapan kau? Mak? Bapak? Ustaz? Ustazah? kalau dah tau salah, tak payah tunggu orang tegur kot? melainkan kalau kau rasa perbuatan kau tak salah.. kita ni kalau nak ditegur.. jangan berkira sangat... ini tak.. bila kena tegur boleh pulak sound balik.. "ko nak sound aku, ko cermin diri kau dulu, ko tu baik sangat nak tegur orang?".. wah kalau aku, aku bagi penampar jepun je sekali.. banyak bunyi pulak.. cerdik sangat lah tu.. yang salah tetap salah.. tak payah nak tunggu orang yang tak salah tegur baru kau nak betulkan diri kau.. sebab itu asalan je bagi aku.. aku rasa kalau orang yang 'betul' tegur kau pon kau tak boleh terima jugak.. sebab diri tu memang tak nak dibetulkan.. serious aku tak paham.. so ko expect adik beradik kau tumpang bersubahat.. oh macam tu baru ngam? sporting.. sempoi.. kalau macam tu dik.. ko pegi ajak adik beradik sesama terjun lombong.. mati sesama.. orang tegur sebab sayang.. lain lah kalau orang tegur suruh kau bertambah sesat.. ini orang tegur untuk kau jadi bertambah baik.. jangan pegang prinsip "orang betul je boleh tegur aku".. siapa pon berhak tegur, walaupon orang yang menegur kita tu bukan taraf2 ustazah.. tak pe... janji apa yang ditegur tu benda yang betul.. omg tu pon tak boleh pikir? 

Kalau ada readers aku ni ada krisis adik beradik... tolonglah.. ada rasa hormat sikit kat kakak atau abang.. gaduh cemana pon.. itu darah daging kita.. kalau kau susah.. kawan-kawan tumpang dengar je.. pastu apa dorang boleh buat pon? paling best dorang boleh buat pon.. sebar cerita.. hahah.. tapi kalau adik beradik nie.. kalau susah pon ke situ jugak kau balik untuk mengadu.. ke situ jugak kau nak mintak tolong.. jaga lah hubungan elok-elok.. macam aku, tiga beradik je.. abang sorang.. adik lelaki sorang.. walaupon kitorang bukan bangsa nak tunjuk kasih sayang.. tapi deep inside tau lah kot sayang menyayang.  lindung melindungi.. dengan cara sendiri.. utamakan kekeluargaan.. bila salah sorang anggota keluarga disakiti.. kita protect dia.. sebab tu keluarga mesti bersatu.. sebab takde orang yang lebih ikhlas selain keluarga.. tak de orang yang lebih ikhlas kepada diri kita, kecuali mak dan bapak kita.. kau refer ngan ustaz pon.. ustaz akan cakap.. pertama, cari lah mak bapak.. rujuklah mak bapak sebelum buat apa-apa.. lagi-lagi ibu.. itu bukan aku cakap, itu ustaz cakap.. kalau anak perempuan tu.. dah kawin.. pertama, suami.. eh tapi aku kalau ada berita gembira.. tangan  laju je call nombor tepon mak dulu..hahaha.. pastu baru call laki.. hahahahha.. dah terbiasa dari kecik kot.. 

Ok termelalut sikit.. itu jelah kot nak share pagi nie.. nanti kalau ada cerita lain kita sambung ok.. 

"air dicincang takkan putus"











EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

19 comments:

terpatrisinarabadi said...

sokong 100%, undilah filla..eh ! hihihihi

Aya Ariel said...

tppp..ada adik beradik nih,,kemain lagi pung pang pung pang kat mak bapak..kalau kau susah..jgn sesegan mintak tolong ngan akak..sekali di takdirkan adik nih dalam kesusuhan..kesempitan wang..standard lah..bila sebut pasal duit jer..mintak tolong akak pinjamkan..sbb tahu akak tu BERKEMAMPUAN..so..bila dah mintak tolong tu..tarik muka depan adik ipar pulak..padahal adik sendiri yg mintak tolong..tp macamkan adik ipar pulak yg mintak belas..sampaikan depan anak2 si adik pon buat tak layan...tak ke keji tu..kalau tak nak tolong...takyah laa pung pang pung pang mcm kan kau jer yg bagos..adoi..mmg laa terasa sgt..bukan sampai ribu pon..tp bila hati cakap lain..kat mulut keluar lain..mcm ni la jadinya..kesiann sgt..

Anonymous said...

betul. Air yang dicincang takkan putus kan. :)

lovely said...

aku setuju ngan kau filla..
air dicincang tak kan putus..

ibuhebat said...

setuju! harap anak2 kita pun saling menyayangi n melindungi..

Mooniqueen said...

Betul tu...kadang2 kita tegur sbb kita taknak dia buat salah or ulang ksalahan yang kita pernah buat dulu...sebab kita pernah jahat la kita taknak dia jadi jahat mcm kita...

NenetPenne (NP) said...

blood is thicker than water... soal ni ada dibincangkan dalam station radio Red.fm

tapi ada jugak a few yang menyangkal quote tu..

antara kes, si sepupu pinjam kereta dia tapi yang tak menahan boleh pi jual kereta tu tanpa pengetahuan yang empunya kereta. duit hasil jualan tak dibagi pada tuan punya... pastu keluarga sepupu buat diam je seolah2 tindakan anak depa tu tak salah...

nowadays ada yang adik beradik bergaduh hanya kerana harta pusaka.. luckily my family bukan jenis yang mcm tu..

tapi memang agak susah kalau ada antara saudara mara yang tidak boleh ditegur dan merasakan tindakan dia adalah betul belaka...

zura said...

Saya salah sorang yg ada masalah dgn adik...whereby...dia mmg x boleh ditegur langsung....kalau kita cakap juga end up x bertegur sapa sampai berbulan2...dan sekarang ni saya amik langkah buat lah apa yg kau suka tp jangan nak menyusahkan saya dikemudian hari...dahlah duduk dgn my mum tp satu apa kerja x tolong langsung...dulu masa arwah ayah ada xde lah teruk sangat....kesian kat my mum...dahlah duit belanja x keluar satu sen duduk free, makan free buat kerja rumah pun xnak...yg dia tahu nak berjalan or keluar kalau x tension kat rumah....x tahu di mana tanggungjawab suami adik saya tu.....bila saya amik my mum tidur rumah saya..dia marah Dan x bertegur dgn my mum..maybe ingatkan saya nak duit my mum kot...tp saya ikhlas Dan xde niat langsung nak buat mcm tu...

cydayf said...

sokong kak Filla..!!

kak.. nk baca kisah acih n amani.. tak de yg baru ke??

sharifah rosidah said...

as-salam filla, apa yang awak tulis disini semua betul belaka. Aunty pun ada 3 orang anak, yang sulung lelaki no 2 perempuan dan yang bungsu lelaki kesemua mereka aunty dah nasihat kan jangan bergaduh kerana harta atau kalau dah berkahwin nanti masing2 bergaduh kerana hasutan suami atau isteri, mereka hanya beriga beradik so jaga lah perhubungan antara satu sama lain so far mereka sayang menyangi lah sebab mungkin keluarga kita orang rapat sentiasa jalan bersama sama kemana mana pun sebab anak sulung lelaki walaupun dah berumur 28 tahun masih belum berkahwin lagi jadi jalan dengan mak bapak jelah dia. Bagi aunty pulak pernah berselisih paham dengan adik beradik sehingga tak bertegur selama 8 tahun kerana aunty protect kedua anak buah aunty yang yatim piatu dari dihina oleh adik beradik aunty yang lain, macam macam mereka buat sehingga kering airmata aunty tapi alhamdulillah sebab aunty tak layan mereka semua telah datang berbaik semula dengan aunty, syukur alhamdulillah.

Filla said...

zura: ermm.. itulah..lain org lain ragam.. dapat pulak adik yang jenis mcm tu.. biarkan jelah.. mana tahu esok lusa dia sedar dia balik jugak kpd family..

aunty sharifah: kan? anak kecik lain cerita.. bila anak dah besar lain cerita.. tapi pelahan2 kita lalui semua tu.. mudah-mudahan tak banyak dugaan kita.. saya byk belajar jugak.. yang saya lihat.. bila kita dipihak yang benar, lambat laut, yang salah tu akan datang balik kat kita..

readers: ye, 1001 masalah.. kena bijak tangani ;)

Melawati YeYe O said...

Manusia ni macam2..hati dah hitam agaknya.masa nak mintak tolong..sampai hati kita terpaksa sbb dipaksa..akhirnya kes kereta tak selesai sbb diguna pakai
nama,kes pinjam meminjam apatah lagi..kita mengadu ngan tuhan jelah.sbb dia maha mendengar,mengetahui dan mengasihani kita yang teraniaya.. :(

Anonymous said...

filla untung sebab dilahirkan dlm kuarga penuh kasih syg... tp jgn lupa, tk smua org mcm filla dan kuarga bhagia yg lain..

ada jgk ibu yg tk ikhlas dgn anak2 sbb nak jaga hati anak yg ni, nk jaga hati anak yg tu pulak. ada jugak ibu yg suka bcakap blkg, semata2 tknk tegur anak sbb tkut anak terasa.

at last, anak2 smua berpcah belah dan di saat ini, kuarga tidak ada makna lagi. kau jg urusan kau, aku jg urusan aku... tiada keilkhlasan lg yg wuujud... klo setakat ckp ikhlas dimulut tiada erti filla... hmmm.. pcaya lah filla, ada keadan sebegini diluar sana.

Anonymous said...

salam kak filla....n3 yang amat menyentuh hati sy...sy pun ada adik yang tak boley di tegur langsung...kami ada 8 beradik sy yang kedua bongsu, dan ada 1 adik perempuan...tu lah satu2 adik yang sy ada, keras kepala dia tak boley di tegur walau dengn mak sekali, abg2 n kakak apatah lagi, kami tak pernah sebulu dari kecik sampai dah menjangkau umur 20 tahun...pendek kata sampai sekrg, tka pernh sebulu, bagi dia, dia saja yang betul, orang lain semua salah,pernah sy tegur dia tapi penampar yang sy dapt.mak apatah lagi, kalau tegur adk ada saja benda yang dia jawab, pada dia "engkau jgn sibuk hal aku"
sy paling tak suka bila time cuti semester dia bagi tahu mak kata ada kelas ganti or ada xsngmen yg banyak, padahal lepas ke KL dengn bf dia, sy teringin nk tgk dia kantoi setiap kali tipu kami, terutama mak n ayah, sy cuba bagi tahu mak, tapi dia pandai putar belit last2 sy jugak yang disalahkan, sy dapt rasakan yng kami mmg tk boly sehaluan, sy balik kg pun sbb mak, ayah,kakak n abag, kalau tak ingatkan fmly yng lain sy rasa sy tak jejak kaki ke kg, sebb adik terlalu bnyak sakitkan hati sy, dari kami kecil sampai besar, sampai sy dha kawen, ada sja benda yg tak puas hati dekat hati dia, padahal sy tak kisah pun dia lebih dari sy....sy tegur, sebb sy tak nk dia buat apa2 yang salah, yg boley buat dia menyesal seumur hidup dia, kami tergur sebb sayg kan dia, sy rasa kalau tak syg baik sy buat tak tahu pasal dia n hidup dia.....sy harap sangat 1 hari nanti hilang keras kepala dia dan ego dia yang tggi tu, bagi sy tak dak yang lebih berharga dari keluarga....

nana said...

hubungan ni kena mula dari anak2 kecik..maaf kata la..walau family saya ok takde gaduh takde apa TAPI kami langsung tak rapat..8 beradik ok..

ko nak buat apa ko nak pegi mana ko nak tido bawah jambatan ke ko punye pasal..jangan kaco hidup aku sudah..lebih kurang gitu la..

padahal takde pun yg keras kepala..takde pun yg ego..takde pun yg celupar..tapi kitorang mmg tak rapat langsung..

saya taknak salahkan org tua..sbb bukan senang didik anak..tapi kalau nak anak2 rapat dgn org tua nak rapat dgn adik-beradik kena mula dari lahir..terap nilai kasih syg tu..dan ada juga doa2 dan amalan2 yg boleh dibuat supaya keluarga rapat..

tapi kena mula dari awal la..jgn anak2 dah tua bangka baru nak mula..SUSAH..

Anonymous said...

Saya pun trrpanggil nk cite gak,ini cite lama 7.8 tahun dulu,adik saya yg bongsu ni.dia bila peknen dia dengki n bencikan saya .kalo sekali ok gak tapi 3 kali peknen camtu gak.saje suka mencari pasal ngan saya.saya fed.up and x layan.dia siap maki hamun lagi.sedar2 dia peknen ,dia boleh gelak2 lg ckp kat org konon pembswaan budak,dia ingat saya sapa? X hormat kakak lgsung. Saya boring ngan peel dia. Mak kami dah meninggal.mula muls ade adik badik siap marah saya ckp xnak tolong adik (dia x keje).lama-lams diorang pun dsh faham peel dia yang asik ngamuk jer..skrang dh ok le(mgkin dia x peknen) tapi jauh dlm ati saya kecil hati ngan perangai dia dulu..dan dia dh dpt pun. 'balasan' nya.semoga allah ampunkan dosanya itu.

Anonymous said...

my hb 4 beradik. 1st&2nd kakak.3rd,abg.dia dgn abg dia ni dr kecik mmg tak ngam.hal ko, ko punya pasal.hal aku, akunya hal...mak saya bg tempoh bertunang selama setahun ja.masa tu dia keja gaji hanya 600/sebulan.sambung buat master lg.nak cari mana duit nak kawen.last2 bapak dia yg bg pinjam dulu sbb dia susah hati.kakak2 dia tak la membantu sgt.abg2 dan kakak2 kategori berkerjaya hebat.bila sampai saya dah kawin, kereta bapak mertua rosak,kol abg dia yg kebetulan berada di kawasan yg sama abg dia leh ckp"Aku dah nak balik umah ni,dah kul 5".Nasib baik ada hamba allah yg baik hati sudi tumpangkan kami ke workshop yg berhampiran and kami patah balik semula ke kereta yg rosak tu dgn mekanik. Kesimpulannya, kalau dah dari kecik lagi tak didik dgn perasaan cintakan kaum keluarga, sampai ke besar, tua gayut pun hubungan tu dah tak dpt dipulihkan.secara tak langsung, saya pun rasa tempiasnya.Actually my MIL pun leh nampak suka sgt compare anak ni, dgn anak yg len...baik dr segi pelajaran, kerjaya dan kebendaan.

JMR said...

mcm pakar kaunselling le kak filla nih..smpi abis ak baca..hahah

Unknown said...

Kalu dr kecik ibu bapa x ajar anak untuk berkasih sayang, bekerjasama smpi ke besar hbgn adik beradik x rapat. Bila tegur adik biarlah elok2. Ni kalu tegur pun x kena waktu dan tempat, melentingla si adik. cnth baru nak makan dh kena tegur. Baru blk keje penat2 dh kena tegur. Padahal blh bncg tanya elok2 tp main hentam terus buat conclusion. Bila menjawab dikata kurang ajar. Lame2 elok sendiri. Dari kecik lagi ibu bapa perlu mainkan peranan pntg.