Thursday, June 14, 2012

RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API

Ada rasa poyo sikit sebab semalam tak de lah sedap mana.. hahah sebab rasa macam tercair sikit kuah tu :( 
pastu ketam tu plak tak padat isi dia.. tapi takpe sebab aku bukan reti makan ketam.. ai kan pemalas.. 

KETAM MASAK LEMAK CILI API

4 ekor ketam (dibelah dua)
2 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup
8 biji cili padi kampung
1 batang serai
sehelai daun kunyit
2 keping asam keping
1 bungkus santan hidup/ 1 kotak santan segera

CARA-CARA
Tumbuk bawang merah + kunyit hidup + cili padi + garam hingga lumat.. tumbuk serai sampai pecah.. masuk ketam dalam periuk.. pastu bahan tumbuk dan serai tu masuk sekali dalam periuk dan letak air.. jangan letak air banyak sangat, kang jadi cair macam aku.. masuk daun kunyit dan asam keping..dah mendidih, masukkan santan.. kacau hingga mendidih, agak-agak dah masak tutup api.. siap untuk dihidang ;)

SAYUR CAMPUR

Heheh.. ni kelaka sebab cauliflower aku tengok macam tak berapa elok.. tapi still berbalut ngan transparent wrapper tu.. aku kan suka campak dalam tong sampah.. pastu aku cakap kat Fara.. "Eh.. sayur macam tak cukup bahan kan?" pastu Fara tanya "Cauliflower tak de?" "Ada, aku dah buang dalam tong sampah" hahahaha.. pastu aku amik balik tunjuk kat Fara "Ok ke ni?".. "Boleh lahhhhhh!!! bak sini aku kikis sikit".. hahahah... vongoks gilers.. 

diorang marah aku amik gambar ikan goreng.. hahahah... sukatiiii aiiiii laaaaa *matakeatas* ikan sardin goreng ngan ikan jenahak.. 

Ok itu je pon lauk yang ada, jangan nak over sangat k. 

Moon yang snap gambar nie.. sorry la dapur besepah.. hahahaha.. 

Jemput makan semua 

*krek kruk krek kruk* perut laparrrr nie...






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

15 comments:

kakchik@ella said...

Malu ahhh kat Filla sebab KC tak penah buat masak lomak kotam tu. Ko lagi advance setapak la dikkkk. hehehe.

Hayati Arshad said...

Erm...sedapnya tgk semua lauk tu...dah la tgh posa ni.lagi sejam nak balik.Mak ai pesan nak beli ketam time bulan penuh, baru isi byk...tp kalau nak beli blasah ja, tak sempat pun mlm sebelum beli ketam tu usha bulan penuh ke tak...

Hayati Arshad said...

Erm...sedapnya tgk semua lauk tu...dah la tgh posa ni.lagi sejam nak balik.Mak ai pesan nak beli ketam time bulan penuh, baru isi byk...tp kalau nak beli blasah ja, tak sempat pun mlm sebelum beli ketam tu usha bulan penuh ke tak...

Aya Ariel said...

sedapnye ikan jenahak goreng..esok g pasar nak carik seketul..


asal petang jer food...asal food jer petang..haihhh laaa

Mooniqueen said...

Adoiii lapar dah....

hUnnEE a.k.a mrS cAun said...

cayooorrrr jer sis...penass x??

GreenJade said...

kena pulak time isi ketam penuh..perghhh slurpppp

nyammm nyammmm

sharifah rosidah said...

Menjamu kawan2 ek, makan ramai2 memang best tak kesah masak lauk apa pun yang penting kita ikhlas kan.

kathy jem said...

Perghh leleh tngk masakan ko..buat aku lapar jer..**dh la masa ni aku tgh lapar.. haha

cik keboom said...

hahaha fara tido umh fillani uper nye...jumpa beliau kat foodcourt...ckp dia tido umh member
**fara kawan ai satu opis masa dia kat kl dulu smblom tukar temerloh...

Shasha Catering said...

Kuah cair sikit takper, kurang lah santan kurang lemak tu. Lebih baik untuk kesihatan. Biar makan kurang sedap sikit asal kesihatan terjaga :)

mamasuri said...

aduh..lama aku tak mkn masak lemak ni...huhuhu

NorMala Bahar said...

gmbr last.. nape acih mcm nampak blur jer.. pastu pak radie cam x sabar2 dah nak mkn.. mesti dia pk.. dah boleh makan kan.. jemput2.. kui3..

Riena Haiqal said...

wah walaupun Fila kata tak sedap sangat ketam tu, tapi bagi saya memang nampak sedap pula. thanx sebab dah kongsi resepi tu dengan saya juga.. :)

Anonymous said...

cukup ker fila..sikit jer lauk tu..