Tuesday, June 26, 2012

AMALKAN GAYA HIDUP SIHAT.

Hari ni dah hari Selasa.. Cepat nye masa berlalu.. malam ni nak hantar Ani ke umah Nenek Ani.. ewah Ani Ani Ani.... Oh ye, aku kene attend course kat Melaka.. so mari berjimba di Melaka yooo! hehe... 

Taktau lah Pak Radie boleh ke tak kemas bag sekolah Acih.. susun baju apa nak kena bawak untuk transit... baju apa nak pakai.. jangan tetinggal sudah... penat aku ajar semalam.. tu pon dia blur ke buat-buat blur ntah.. elok gak sesekali bagi dia pulak yang incharge anak..hahah.. tu pon aku dah siap iron semua baju sekolah Acih dah siap hang dalam lemari acih.. 

Lately ni aku rasa berat je badan.. eh memang berat pon hahah.. asyik makan je.. walaupon aku jarang gila makan nasi pagi-pagi.. tapi aku MESTI makan nasi untuk dinner.. rasa jeans dah ketat gila.. kalau button pon rasa sesak napas T_______________T mengapakah? lagi nak tanya mengapa mengapa mengapa. shut up lah fillanie. 

Ni semua gara-gara berfikiran "eleh bulan depan dah puasa confirm kurus".. padahal kau kalau time berbuka.. nasik dua pinggan... nak kurus pekejadah.. so mari kita berdiet.. tapi aku dah tau dah badan aku nie.. dulu kan aku diet sikit sebelum gi Bali tu.. memang turun lah dalam 2 kg.. tapi badan aku ni tak leh nak poyo-poyo sangat dietnya.. kena lekkkk lekkk jer.. kalau bersungguh nanti tak de hasil.. so kena take it easy je.. jaga makan... malam jangan makan nasi.. ratah lauk-pauk, makan lauk ngan roti ke.. ha gitew.. so sekarang petang je aku gi jalan kaki pusing satu putrajaya.. hahaha.. hover.. padahal pusing kawasan umah ;) eh jauh jugak okay!!! ada lah 1km ke lebih... sampai umah peluh lah jugak.. tapi sebab nak slow jog ke apa aku tak larat.. so jalan kaki je.. janji peluh dan janji sihat..

Kadang rasa bersalah kat diri sendiri bila mengabaikan healthy lifestyle nie.. sepatutnya kita kena jaga pemakanan... mesti bersenam.. kalau kita just jaga makan.. tapi badan tak pernah berpeluh.. acaner nak sihat? peluh tu stuck je tak keluar-keluar.. so macam takde kitaran.. haha tu apa yang aku imagine lah.. now aku lucky lah sebab Acih boleh teman.. Ani pon boleh tahan lah understanding nye.. hahah semalam dah siap-siap ngan Acih pastu cakap kat Ani "Mama ngan Kakak keluar kejap ye.. ada work".. pastu dia buat muka kesian "Ani? Ani?".. hahahah.. "Amaani tinggal ngan papa ok"... "Ani? Ani?"... pastu muka dah cebik.. bagi ipad suruh dia main.. terus amukan paksa Pak Radie main ipad ngan dia.. sebenarnya dalam hati sentap lah tu kena tinggal.. kuakakakakaaaaa... 

Senang sikit sebab Ani dah paham dan boleh lah becakap.. so cakap kat dia.. Esok malam Ani tido ngan Nenek tau... pastu dia diam.. kang tanya balik "Ani tido ngan sapa esok?" "Nenek!!!!"... pastu dia tanya balik "Mama????".. hekhekkkk.."mama takde.. mama work.. Ani je tido ngan nenek ok?"... so far macam ok... tapi taktau lah dia ok ke tak.. sebab Ani ni bangsa melekat sikit ngan aku.. time tido laaa... kalau balik Shah Alam nenek dah bentang tidur ramai-ramai.. memula dia ok lah suka-suka baring-baring.. kene time nak tido "Mama, tido bilik".. hahah... tu dia ajak tido sesama dalam bilik la tu.. Masa zaman Acih dulu tak macam tu.. dia jenis tak kisah.. lagi tak nak tido ngan kitorang ada lah.. 

So berbalik kepada cerita tadi.. anda mengamalkan gaya hidup sihat? no? kalau tak mulakan dari sekarang, bila nak mula? kita mulakan dengan yang ringan dulu ye... banyakkan berjalan kaki.. sibuk-sibukkan diri.. kalau yang bangsa susah nak dapat peluang keluar rumah.. takpe dalam rumah pon boleh berpeluh.. mop umah 8 kali sehari.. rumah bersih, badan sihat ;)

Dah mengundi untuk Eh! Levi's Curve ID Blogger Awards? Tarikh tutup mengundi ialah pada 28 Jun 2012.. So mari mengundi ;) Pengundi bertuah bakal membawa pulang Baucer Levi's bernilai RM300.. 











EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

5 comments:

Aya Ariel said...

sian ani kena tinggal..huhuhu..

Anonymous said...

Sy pn mengalami mcm akak, lps timbang berat da makin naek 1 bulan 1kg @ 1.5kg. Huwaaaaaaaaa.

Lps tgk penimbang angka 5, rs down gile2. :((

nona hidayah said...

jeng jeng jeng!!!
tah tah buk filla ngandong kot..mana la tau masin mulut achih..awww..nak dapat baby baru..yeay yeay!!! haha

Mooniqueen said...

MQ pulak, kalau nak turun senanglah sangat sampai risau kang tinggal apa je... Nak naik hazab Nya... Skrg pun tinggal tulang je... Acaner tu... Nak gemokkkk

Noor Azura Ayu said...

Semalam nampak kak fila kat MUA sale. Nak tegur tp malu..Mane ade kak fila gemuk, slim je tengok.. perasaan je kot!