Wednesday, June 20, 2012

Amaani sihat aku gembira..

*48 hours sticky post*
*please scroll down for new entry*


Baru-baru nie aku gi carrefour nak beli barang dapur... masa lalu kat bahagian susu budak-budak adalah promoter cerita pasal kebagusan produk dia.. ok aku dengar je lah kan.. bila balik aku google and buat research.. yang aku dengar dia dok cakap pasal GUMPS.. GUMPS..GUMPS... 

Barulah aku tau rupanya GUMPS itu ialah Growing Up Milk Powders.. hek hek hek.. mana lah aku tau... then research diteruskan.. and aku jumpa this blog http://ginews.blogspot.com/2012/04/get-scoop-with-emma-stirling.html yang menceritakan tentang GUMPS.  Bila baca article dia aku setuju 100% apa yang dia cakap.. now when we talk about fact, SUGiRS ada membuat testing GUMPS di Malaysia dan Indonesia dan ternyata level GI dan GL sangat-sangat berbeza di antara setiap produk/brand susu..

GL- Glycaemic Load
A high GL bermaksud ada banyak added sugar , which causes a blood sugar spike
A low GL bermaksud no or low added sugars, which is healthier lah kan.. 

Banyak produk susu kat luar sana yang claim produk dia no added sugar, less sugar.. korang kena hati-hati ok... buat research sikit.. pastikan semua tu betul atau tidak.. kita tak nak anak kita obesiti pulak nanti... ingatkan sihat.. rupanya berpenyakit.. 

Jangan terkejut bila aku reveal produk yang mengandungi GI dan GL tertinggi dan terendah. Jom tengok nie.. 

Prof Jennie Brand-Miller dalam blog tu siap bagi bukti research from Sydney University GI Research Services tentang 7 jenis Growing Up Milk Powders... sila click sini. dan kat situ korang boleh tengok sendiri susu apa yang GI dan GL tertinggi dan terendah!!! baik ko click sebab aku tak sampai hati nak pampang kat sini brand-brand tu semua..hahaha...ingat ya, GI dan GL terendah adalah yang paling baik untuk anak-anak kita ;)


Nampak tak? Betapa rendahnya kandungan GI dan GL dalam susu Anmum Essential????? satu-satunya GUMPS yang dipercayai oleh Ibu Bapa dan bukan cakap kosong, tapi berdasarkan kajian dan fakta.    Satu-satu nya susu yang similar dengan natural whole milk. 

Contohnya aku lah kan.. anak aku Amaani bangsa suka makan.. dia tak kisah, semua benda dia nak.. semua benda masuk mulut.. aku sampai risau.. ice cream, gula-gula, nasi, lauk pauk...berapa banyak Added Sugar dah tu?? berapa banyak Carbohydrate yang dia telan dah tu? hoihhh scary ok.. pastu bila dah kenyang tu ko ingat dia tak nak milk? milk pon nak jugak! bukan sikit-sikit.. kejap kang nak lagi..kejap kang nak lagi.. so aku tak nak anak aku sihat gemok gebu tapi berpenyakit atau terdedah dengan penyakit obesiti.

Amaani baru selesai ice cream chocolate seketul.. tak leh share ok.. pastukan jerit nak milk.. haruslah aku risau nak bagi segala milk yang ada added sugar, segala carbohydrate lebih-lebih.. 

Sila check out Health Today Issue May 2012, korang boleh dapat macam-macam info dalam tu.. 

Choosing the right milk.. sila baca apa yang Dr. Muhammad Yazid Jamaludin (University Malaya Medical Center) tulis tu..
(sambung page bawah nie)
-Health Magazine, May 2012 issue-

Satu yang aku suka ialah Fakta.. Aku tak suka dengar sana dengar sini tapi tanpa bukti dan tanpa fakta.. So kini hati aku lega bila dah baca sana sini.. kat Harian Metro dan Sin Chew pon ada article pasal GL dan research study nie.. kalau tak silap aku Harian Metro punye article tu yang 23rd May, 30th May and 6th June.. yang Sin Chew on 26th May, 2nd June and 9th June. 

Amacam? yang dah memang bagi anak-anak susu Anmum Essential sila bersyukur sekarang.. dan yang sedang mengandung korang bernasib baik kerana boleh plan untuk bagi satu-satunya susu yang tiada added sugar, dan yang sedang bagi anak susu lain.. masih belum terlambat untuk bertukar kepada Anmum Essential.. tengok lah bukti dan fakta di atas ;)


5 comments:

sharifah rosidah said...

Alahai si tembam Ani ni, suka betul tengok dia bagi makan apa pun berselera je.

Anonymous said...

yg plg tggi tu mamil gold ke??huhu

momma lulu said...

tp kak...bg yg tdk brkemampuan cmne?tau je la susu anmum kn mahal.....

momma lulu said...

tp kak...bg yg tdk brkemampuan cmne?tau je la susu anmum kn mahal.....

Filla said...

kak sharifah: sbb tu penting utk pilih susu yg takde gula tambahan ;)

anon: yup ;)

momma lulu: anmum adalah susu yang average kot harga dia.. demi kebaikan anak takpe.. korban sikit ;)