Thursday, January 17, 2013

Sambungan dari entry lepas..

Assalamualaikum semua ;)

Semalam letih sangat nak check comment entry Acih oh Acih tu.. haha.. sekali bila bukak pagi nie, amboi amboi amboiiii.. ramai nya bersuara nie.. hahah.. terima kasih atas keprihatinan anda terhadap Acih yang lembik tu... hihi..

Oklah.. sebab takde apa nak tulis.. so kita jadikan ni satu issue untuk bagi pendapat.. aku lah nak bagi pendapat aku.. hihi.. aku bagi pandangan utk setiap pendapat korang ye?

1. Jumpa Ustazah dan tanya elok-elok kenapa buat camtu kat Acih... 
Hahaha.. memang takkan aku buat lah kan... Parents ada bermacam jenis dan ragam.. tak salah kalau as a parent kita rasa sangat teruja untuk protect anak masing-masing.. of course aku akan protect anak aku habis-habisan.. tapi tengok lah apa kes dia... setakat kes macam Acih tu, itu benda remeh... yes walaupon dia baru darjah 2, aku tau dia down.. tapi aku kenal sangat Acih.. dia punya down tu bukan serious sangat dan berpanjangan.. sebab Acih memang minah sentap.. so dia akan sentap dan down sekejap je.. nanti-nanti dia leh sentap pasal isu lain pulak.. hahahha... Lagipon aku faham, sebagai guru, ada banyak sangat hal lain yang dia nak uruskan dan fikir.. bukan anak kita sorang je dia nak fikir... aku confirm dia tak ingat langsung pon pasal hal tu.. so untuk jumpa Ustazah tu memang takkan terlintas kat kepala aku nie hahh.. hahaha.. lagi-lagi aku ni jenis mak yang tak bagi muka sangat kat anak-anak... bukan tak sayang.. tapi aku nak dia berdikari.. especially Acih.. dia slow sikit.. lemah lembut.. lembik... emosi... manja terlebih.. aku ni hah garang nak mampos dengan harapan dia boleh berdikari pon dia tak berapa nak berdikari sangat.. so acaner tu... tak nak lah dia tetap mengharap sangat kat mak dia nie... so apa aku buat.. yes aku boleh dengar apa masalah dia.. bagi sokongan... tapi aku tak leh tunjuk yang aku sokong dia 100%.. aku tak leh salahkan orang lain dan cakap dia yang betul.... 

2. Wawa salah 
Haha.. korang ni kemain emosi lagi tauuuu... Wawa tu tak salah... sebab apa dia tak salah? sebab dia budak kecik.. dia tak tau apa-apa...kalau terbalikkan Acih jadi Wawa, Wawa jadi Acih.. confirm Acih pon dah riak kot... dia pedulik hapa Acih tak dapat jadi Penolong Ketua.. hahahahaha... Sebagai mak, aku seboleh-boleh tak nak letak kesalahan ke atas anak orang lain.. even masa dia kecik-kecik.. Acih kan lembik.. kalau kena gigit ngan anak orang lain, dia bukan reti melawan...balik nursery tangan ada bekas gigi.. aku diam je... takkan aku nak cakap kat cikgu dia pulak.. "Cikgu, sapa budak yang gigit anak saya? kalau boleh tolong cakap kat mak dia, anak dia gigit tangan anak saya".. then apa mak budak tu boleh buat? nasihat anak dia yang baru tumbuh gigi supaya jangan gigit tangan anak aku? mauahhaa.. sah sah budak tu tak paham.. cikgu pulak, belambak budak dia nak kena tengok.. confirm tak perasan bila masa anak aku kena gigit.. tau-tau dah nangis kot..hahah.... benda yang remeh temeh aku tak kisah, biarkan ajalah... tu proses dia nak membesar.. bergaduh... kena pulau... cari gang... tu semua dia akan lalui.. aku dulu kes kena pulau lagi dasyat.. hahahaha... tapi nak buat macamana.. hahaha.. benda tu akan jadi pengalaman untuk dikenang.. now bila ingat balik.. memang kelakar gila.. selagi tak memudaratkan... tak cedera yang teruk-teruk aku ok.. lain lah kalau kena penampar ngan kawan sekolah sampai lebam cap 5 jari kat pipi, sampai tahap gigi tecabut.. bedarah-darah.. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. yang tu aku sendiri yang turun pegi carik siapa yang buat.. memang haku penampar balik... hahahahhaha... 

Acih ngan Ani memang berbeza...yang si kenit ni pulak over gila nak berdikari.. suap tak boleh, pegang tak boleh.. naik escalator tak nak pegang ok.. ko pegang dia jerit.. sebab bila dah sampai dia nak lompat sendiri... Hoi.. kaki kau temasuk dalam tu nak? Ani ni garang sikit.. pastu dia bangsa main tibai je apa dia nak buat.. dia jarang mintak tolong.. macam kalau nak bukak plastik makanan, keropok ke apa... dia gigit sendiri.. koyak sendiri.. bukak tutup botol semua sendiri.. susah pon dia akan buat sampai berdecit-decit mulut dia.. aku nak tolong dia tak bagi... macam handal sangat.. Acih dia semua nak hala depan muka.. hahaha.. nak bukak keropok pon "mama tolong bukak".. dah habis makan, plastik nak buang mana pon suruh mak dia.. Ani kalau plastik makanan dia dah habis.. dia tak jumpa tong sampah.. memang nasiblah.. dia campak je ikut suka dia... Hoi sakit hati oooiiiii.... mandi sendiri.. macam hebat sangat... 

So macam tu lah anak-anak.... tak pernah pon nak compare sebab didikan sama.. tapi naturally itu naluri anak tu masing-masing.. Ani kasar sikit dan berdikari.. Acih manja dan slow motion gila..... ini baru dua ok.. hahahah.. aku tak tau lah yang nombor 3 ni nanti cemanalah agaknya... hahahaha.... 

So itu je lah pendapat ahkak.. peace no war ;) 




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

30 comments:

Hanim said...

hehe seronok baca kisah acih, bese la kak budak2 nak membesar..at this time la diaorg baru nak memahami apa rasanya bila direject, but good thing to know akak pandai handle emotion dan hati dia. Its ok tak pegang apa2 jawatan di sekolah, just prove to them academically acih can achieve better than them. (^_^)

Sorry, bahasa rojak sebab makan rojak banyak sangat kot hehehe (^_^)

Anonymous said...

saya sokong tindakan akak..saya dulu pun pernah je down..xde plak mak ayah saye gi serang sekolah ke hape..biasela tu..proses tumbersaran dan pembelajaran..

kang sekali kita emo pasal anak..nak gi serang segala..lagi malu kalo tup2 orang nak serang anak kita juga..bahaya..kadang2 budak2 ni cakap ikut emosi dia..xsemesti dia cakap tu semua betul..kang kita percaya bulat2 padahal cerita sebenar lain sangat..

lagi plak ani n acih berbeza..kang akak protect sangat acih camtu..time ani plak..dia yg agresif, ada kawan sentap ngan dia..ani plak kena serang..hihi..macam roda..hehe

*terpaksa letak anon..takut orang kondem pendapat saya plak..hihi*

tapi kalo yang memudaratkan..kena bertindak tau akak..peace!

saimaria said...

ye saya sokong pendapat filla utk tidak memanjang2kan isu

tapi rasanya boleh dihighlight masa sessi berjumpa guru masa pertengahan tahun nanti... hanya untuk tahu betul ke masa mula2 ustazah tu pilih kasih dan kenapa wawa pula yg dipilih kemudian....at least ustazah tu tau or sedar she needs to handle the other students feeling also... :)

MISS DIVA said...

dear kak fila...

bagus la kak filla ni..bukan jenis yg suka salah kan org..mmg betul tu..budak2 biasa la. tak kan kita nak ikut sngt kan? nt kt lak yg d sama kan dgn budak2..hehehe..tp kan, ada kakak2 kat opis sy ni, suka bwk anak2 dtg opis tp bila kt nak sakat2 anak dia, dia mesti marah..buat muka..so baik simpan je anak kat umah kan? hehehe..terpanjang lak komen..mcm buat karangan je..peaceee

mila said...

setuju la ngan ape k.filla ckp..

adzah said...

Salam filla, selama ni silent reader je...hehe. pd pendapat saya betullah tu cara awk. skrg ni ramai sngt parents yang emosi terlebih kalau hal yang melibatkan anak ni. mcm xboleh nk cuit sikit. cuit sikit melenting. sampai hal yang kecik pun jadi besar. anak saya skrg baru setahun 2 bulan. haritu kena gigit jugak dengan kawan dia...haha mcm kuat jugak sebab bekasnya dalam...bnyk kali pulak tu. tp sy rilek je la gelak2 lagi bila cikgu dia bgtau sebab alah bebudak...anak saya pulak tu xnangis bila kena gigit..senyap je...haha

http://aunizali.blogspot.com/ said...

betul la kak filla..tiap ank ni kn berbeza... de kelamahan n kelebihan memasing... pasal acih tu normal la kan... pengamalan tuk dia membesar... mmg kadang kite yg mak ni pun sentap jgak klu org wt kt anak kite cmtu..tp nak mrh or nk tegur kna gak tngok situasi probelm tu kn... pe pun sy rse akak mmg xserbu tembok..masih boleh berfikir dengan waras...hahahaha

nad said...

Haaha..bagus la akak ni..
Saya jenis yg risauuuu kan anak
Anak baru 3-4 hari masuk skolah dh risauu npe die nanges2 smpi ngigau2..trus jumpe teacher...

Ye la, kene ajar dorg berdikari kan?
Saya cuba...
Tq kak sbb 'bukak' mata saya sbg mak budak

cik gObu said...

selalu jd SR je kali ni tergerak nk tinggalkan komen sebab sy pn ada anak umur 9thn..

mmg kalau dia ngadu2 apa psl cikgu sy akan buat tak dengar malah sy akan tambah lg sebab sy tak nak dia jd terlalu manja.. dan besar kepala

mcm sorg kwn sy.. anak kena denda kutip sampah sebab tak bwk buku sedangkan buku cikgu dh amek terus nak pergi mengharuk kt sekolah... paham tak perkataan mengharuk?? mengamuk lah gitu sedangkan bg saya perkara kecil kecuali lah kalau cikgu pukul sampai lebam tangan baru lah sy akan amek tindakan

as a mom ni kita kena pandai pk and cuba igt dulu2 apa yg akan kita dapat kalau mengadu kt mak bapak?? dpt cubitan mesra lagi ada lah....

itu je pendapat sy kalau yg tak setuju maaf lah yer

Anonymous said...

kak filla, I'm totally with you! sgt setuju dgn cara akak.. :)

Eray Majid said...

betullah k filla, anak nie didikan same, tapi dh memang derang naluri diorang berbeza. eray pun dedua anak pompuan, lain2 ragam. kakak pantang nak kene peluk, adik suka melekat kat orang.
tapi apa2 pun sayang tetap sama kan


http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/01/omega-shaklee-testimoni-bukan-main-main.html

MamaTiaMia said...

Filla- I am very proud of you- you ve done the right thing,very rational- how you react shows your level of intelligent and surely Kasih will inherit that from you:):)Muahhh2 kat budak2 yang comel and mommy yang comel jugak:)

JMR said...

berbeza btol ani-acih ye kak..tp masing2ada kelebihan..yg penting, dua2 comel!:-)

umilia said...

hahaha..same je perangai anak pertama n anak kedua ngn anak saya..tp saya da ade anak ketiga..tiga2 lelaki..ha..nak tau ke perangai cmne..heheehe..takpe2..tggu filla besalin anak ketiga nnti cite cmne lak anak ketiga ek..ape pun ragam anak3 ni la menceriakan dan memeningkan kite..tanpa dorg ni tak cukupla rencah kehidupan kite..kem slm kat acih ye..dgn psnn nak jd menantu auntie tak..hahahaha..

Anonymous said...

Hi Filla,

Setuju dgn apa you buat. Kalau perkara remeh pun nak jumpa cikgu, nanti kalau cikgu fedup, lain kali dia tak layan sangat anak kita. So, biarkan saja.

Sally

mas sabri said...

perangai Acih sgt sama dgn anak saya..umur pon sama..sgt tdk berdikari..dulu masa darjah 1 nk langkah longkang kat kantin pon takot..boleh??

sharifah rosidah said...

Hahaha terkena den...sebenar ya bukan nak salah kan Wawa...budak budak biasa lah ada yang muka tak tahu malu pergi promote diri sendiri....cikgu/ ustazah ni kadang2 dia suka dengan buadak yang macam ni ....dia rasa budak tu berani dan outspoken..mungkin sebab tu lah dia di pilih....itulah maksud makcik ni.

Anak aunty masa tadika dulu...ada budak india gunting rambut dia...bila aunty ambik dia dari sekolah, berlari cikgu dia datang minta maaf kat aunty...Habis tu tak kan aunty nak marah anak orang...aunty senyum je lah.

kelipkelipchumel said...

salute u sis.mmg cool.sangat bagus + sangat sokong. :)

farhani said...

senjutu sangat dgn kak filla.. alahh nnt acih dah besar dia pon sure gelak balik bila ingat semua ni.. macam saya jugak.. and bila cakap pasal parents, (sebab mak saya ajar sekolah rendah, so byk sgt pengalaman pasal ni).. parents nowadays mmg ramai yang protective sgt lah kununnya kat anak dia.. kalau kena sikit jer dah sibuk dtg sekolah buat aduan.. lebih dari anak pon ada jugak.. sampai cikgu kat sekolah pon jadi menyampah.. jd tindakan kak filla diamkan jer tu mmg tepat sekali.. benda remeh tak yah kecoh2..

misz sempoi said...

mak saya citer dulu saya pun kaki sentap... kena tegor masa ngaji berkaca mata..semua sentap. lembik giler.. tapi dah besar, dah ada kawan,dah xreti nangis dah..tak reti merajuk dah ,saya lah harapan nusa dan bangsa mak...eceh~

ibuhebat said...

anak first n second mmg complete opposite la saya rasa.. mcm anak saya jugak. yg ketiga dia jadi tengah2... nampak reflection dua2 abangnya..

Unknown said...

sama macam anak saya...anak sulung lebih manja,nak minum susu pun nak di sua kan ke mulut, kalau hulur dan letak tepi dia, dia buat tak tau je..tp anak yg kedua semua nak buat sendiri wpun baru setahun setengah je umurnye...macam2 ragam kan... :)

Unknown said...

sama macam anak saya...anak sulung lebih manja,nak minum susu pun nak di sua kan ke mulut, kalau hulur dan letak tepi dia, dia buat tak tau je..tp anak yg kedua semua nak buat sendiri wpun baru setahun setengah je umurnye...macam2 ragam kan... :)

Anonymous said...

betul tu mamatiamia :) tindakan
yg sgt matang kan?

aSmiDar said...

Xde nk pnjg2..sjw nk suh acik besemangat blik...wohooo

Anonymous said...

Bgus pandangan akak,,,
Moga acih jadi orang berguna akan datang,,insyallah..

Sbg cikgu..mmg penin..ngan tingkahlaku murid pelbagai,,dulu2 time kite sekolh tak der bnayak sgt masalah..,mmg jarang mana kte dgr kan mak ayah g sekolah marah,serang cikgu tak puashati kna cbit atau marah dan ada juga datang nak suruh anaknya dipilih jadi pngaws, pgg mana2 jwtan kt sek, cikgu serba salah andai anak itu mmg tak layak marah...
Tp skang dah beza...kan hati2 tu pun terbabas jua,,,yerla nak jga murik, anak org bukan mudah plak skrang tu kuantiti murid semakin ramai..mmg tugas guru mennjaga dan mengajar,.namun hari ini, murid2 sgt la bijak..tahu serba serbi,,yer la dunia dah canggih,,,bagi yg ibubapa faham,,,tak pe la,,tp yg tak menunding salah ke cikgu amat mengecewakan....

Pnjg lbar plak cter...gheee..just share pndgn,,,,as a teacher..;-)

Anonymous said...

Alangkah baiknya klu smua parent mcm awak ni. Sy ni pun ckgu sklh rendah jgk. Skrg ni ramai sgt parent yg suka complain n serang ckgu atas perkara2 yg remeh. Cnth mcm semlm, kwn saya kena serang dgn bapak n mak sorg bdk ni sbb paksa2 anak dia hafal sifir. Boleh???? Haish..nak mendidik pun ssh zmn skrg ni.

Unknown said...

Parents skarang cepat sentapla.. Disappointment pon is part of learning actually..
Kidsactivezone.blogspot.com

Anonymous said...

salam Fila..anak sulung memang manja n anak no-2 mg banyak berdikari...cm anak2 yati pn cm tu gak..kakak manjanye lebih..adik berdikari terlebih..heee...

Anonymous said...

you are indeed a good mom sis. kids are different, yet unique. let me explore their identity, instead of blaming others :)