Monday, January 07, 2013

KEHIDUPAN

Nothing much to share.. cuma jom lah kita cerita sikit-sikit ye.. Kali ni nak cerita pasal pindah rumah baru.. Dulu aku duduk rumah tinggi.. 13 tingkat u olls.. Ngeri ok.. lagi-lagi kalau ko balik umah time hujan.. anak tido dalam kereta... barang nak angkat banyak... laki takde.. pening tak? scary tak? Itu lah yang aku lalui sejak 7 tahun yang lalu.. dah jadi biasa pulak.. Stroller Acih tu banyak gila jasa dan bakti hahaha... tulah troli barang kitorang.. hihih... 

Dalam hidup nie mesti belajar bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian.. Aku tak kata aku senang sekarang dulu aku susah.. Maksudnya dalam hidup ni lebih elok kita merasa susah dan senang.... pengalaman hidup tu buat kita jadi lebih matang nak harungi hidup... Aku lebih respect orang yang dahulu nya susah.. kemudian hidup dia bertambah senang... atas usaha dan titik peluh sendiri tanpa menjatuhkan orang lain.. itu lebih elok.. 

Kalau kau memang dilahirkan ke dunia ni memang dah kaya itu bonus.. tapi still kena usaha sendiri.. so once kau terjatuh.. kau masih boleh berdiri, melangkah dan berlari semula.. jangan sampai jatuh.. pastu tak reti nak bangun dah.... Dalam keluarga aku sendiri ada yang aku jadikan contoh... Aku tahu kesusahan dia... Aku tahu penghinaan yang pernah dia terima... Aku tahu tahap akademik dia tak tinggi mana.. pernah pinjam duit aku walaupon duit aku ni berapa sen sangat lah.. betapa susahnya dia nak bangun dan berjaya.. Dia pernah tidur merata-rata... dia pernah kerja kat company bunuh serangga je dulu... dia pernah buat kerja part time collect duit kat public phone..dah bawak balik.. susun duit syiling tu and kira.. pastu gi hantar... semua tu segar lagi kat ingatan aku.. betapa suatu masa dulu orang perkecil-kecilkan dia.. mungkin sebab sekolah tak tinggi? belajar tak pandai? Aku percaya jika ilmu penuh didada tu memang bagus lah.. tapi rezeki manusia ni bukan setakat pelajaran je.. rezeki tu kalau Allah S.W.T nak bagi.. Dia tak kata pon hanya orang yang berpendidikan tinggi je layak terima rezeki dariNya.... 

Aku selalu perhatikan orang.. aku tengok dari zaman kesusahan dia, sampai ke zaman dia senang.. aku jadi sangat kagum.. mungkin rezeki.. tapi rezeki bukan datang bergolek.. rezeki datang dengan usaha.. usaha pulak haruslah dengan ikhlas... kerja keras dan berbuat baik dengan manusia lain.. Jadi jangan sesekali pandang rendah dengan orang-orang yang macam nie.. kita tak tau rezeki masing-masing.. 

Dalam dunia ni ada banyak sangat ragam manusia.. Meh akak nak nasihat sikit... Aku dengar dan perhati.. Ada je yang jenis suka pinjam duit.. Kalau betul-betul memerlukan, betul-betul susah, takpe... pinjamlah duit... Tapi kadang tu yang kelakar tu.. Tak lah susah mana.... Ini bukan jadi kat aku, tapi kat kawan aku.. dia ni memang pemurah lah.. hahahah.. suka nauuu tolong orang.. tapi agak-agak kalau nak tolong pon.. orang yang meminjam ni siap lek tukar handphone baru.. kau pulak yang serba salah nak mintak balik hutang... muahahha.... aku pulak yang geram dengar citer... memang ada orang yang bangsa muka tebal takde rasa bersalah pon... tak baik buat macam tu ok... itu nama dia habit.. nanti ko tak susah pon ko selamba je pinjam duit orang.. pastu tak reti nak bayar... orang tu nak mintak balik duit dia pulak yang ketakutan... oiii hover lah... 

Duit ni bukan boleh dibawak mati... Tapi bila hidup tu.. penting lah jugak... Seumur hidup aku ni, rasanya aku belum pernah pinjam duit.. kat keluarga pon aku malu kot... Amalkan lah prinsip ukur baju di badan sendiri.. Ini ko pi ukur baju kat badan orang cemana nak muat dik... Ada duit lebih kita boleh lah nak bergaya sikit.. if takde.. kita buat lah cara takde... faham? Jangan sampai gali lubang tutup lubang.. Lagi satu nasihat nak bagi... if ada dapat duit lebih sikit, bagi lah sikit kat mak kita, mak mentua kita ke... if diorang tak nak, beli kan apa-apa pon boleh.. takpon ajak keluar gi belanja makan-makan... Adik-adik kalau dah start kerja.. gaji pertama tu terus je bagi sikit kat mak... kalau boleh teruskan je sampai bila-bila.. jadikan amalan.. so takde lah rasa macam "Eh banyak nya nak kene bagi kat mak, abis aku nak makan apa? aku nak beli baju tu.. seluar tu.. kang kalau bagi kat mak.. tak cukup.. ok, bulan ni tak yah bagi, bulan depan bagi lah".. SALAH! TAK BOLEH!  ni namanya aku kata jadikan amalan... start je kerja, terus bagi sikit.. so teruskan sampai bila-bila.. jadikan benda tu tanggungjawab lah.. tak banyak, sikit pon jadiklah kan.. 

Lagi satu kalau dah kawin.. Bagi isteri, dah tentu lah kena minta izin suami kan? untuk isteri yang bekerja dan ada pendapatan sendiri... tu tak jadi masalah.. Isteri tak wajib bekerja untuk sara keluarga.. itu tanggungjawab suami.. Tapi jika suami izinkan kita untuk bekerja.. dan bantu-bantu apa yang patut untuk sara keluarga.. itu lagi baik lah... ikutlah consideration laki bini.. Tapi kalau dah isteri bekerja, pastu duit ada lebih sikit.. terus je lah bagi kat mak bapak kita sikit... Ada lebih lagi sikit.. sesekali nak bagi kat mertua pon elok jugak... mertua pon ibu bapa kita jugak.. takkan lah nak berkira pulak, tu mak apak kau.. ni mak apak aku.. so kita bagi kat mak apak kita je.. muahahah.. sepak nak? InshaAllah kalau kita buat baik ngan ibu bapa, rezeki takkan putus.. Aku selalu tengok mak aku dulu.. bukan gaji besar pon.. tapi asal balik kampung mesti hulur duit kat mak mentua.. kat anak-anak buah yang masih belajar.. so bila aku perhatikan benda tu semua.. memang nampaklah murah je rezeki mak bapak aku.. mungkinlah kebetulan.. tapi kalau benda yang baik, kenapa tak nak ikut kan?  

Lagi satu bab Saving.. Bukak lah akaun bank...terpulanglah nak bukak ngan bank apa pon... belajar lah menyimpan dan disiplin.. aku bukan orang yang disiplin.. Tapi sebab Wan (mak aku) jenis berdisiplin dan pandang jauh ke depan... So aku jadi disiplin secara terpaksa.. muahahha... Mak aku sanggup bukakkan akaun aku ni yang dah tua bangka.. hahah.. pastu macam ASB kan.. duit gaji aku wajib peruntukkan utk ASB without fail.. dah jadi rutin.. so bila tak buat aku jadi tak lengkap.. mcm something is not right.. seronok tengok duit kita menabung tu.. nanti dapat dividen boleh lah guna nak gi vacation ke... hahahha... tak pun selagi belum perlu sangat biarkan jelah... zakat jangan lupa.. kadang aku lupa, nasib ada Wan ingatkan dan tolong kira.. hahah.. memang anak mak sangat.. Wan rajin pegi bank.. tolong simpankan duit aku, duit cucu.. muahahhaha.. nanti Wan dah update buku bank, Wan pon bagi aku tengok.. hahahha... memang aku ni belemak berkrim.. muahaha.. nak wat caner... anak mak ;) 

Wan dari muda macam tu... bukan orang senang.. Tapi Wan rajin kerja dan cari duit.. Wan ada wawasan hidup.. Wan ada perancangan masa depan..Tapi sekarang Wan kata Wan dah tua.. takde apa yang Wan nak dalam hidup.. Wan tak nak dah rajin kerja macam dulu-dulu, Wan dah penat... semangat Wan dah hilang sikit sejak adik aku pergi.. Wan nak rehat dan belajar ilmu agama lebih sikit.. Tapi banyak yang boleh kita contohi dari ibu masing-masing kan... 

Itu lah serba sedikit kehidupan untuk dijadikan teladan kita semua.. Mana yang baik kita ikut lah ye.. mana yang buruk jangan ikut.. 

Bye. 





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

21 comments:

Byzura Mj (By) said...

betul. aku pun suka orang yg susah dulu baru senang.. kalo senang dulu then nak komen itu ini. its nooooot good! tak respect!

SyazaLuqman said...

Bagus la kak Filla!

Miss Nurun said...

lg elok yg susah dulu bru sng kendian.

sharifah rosidah said...

Sangat setuju dengan nasihat awak ni....mak aunty dari muda sampai ke tua tak pernah meminjam duit padahal anak ada 8 dan arwah abah aunty hanya tukang gunting rambut je tapi alhamdulillah makan pakai semua cukup dan boleh beli rumah juga walaupun bukan rumah banglo.
Sekarang aunty pun ikut jejak mak walau susah macam mana pun memang tak akan meminjam dan duit ASB aunty sejak dari mula ASB keluar sampai sekarang tak bercuit pun, bonus dan dividen aunty simpan balik.....

Anonymous said...

Good la akak..Hope 1 day akak berhijab plak =)

Irfa said...

KAGUM DGN WAN
KIM SALAM WAN YE ;)

Cik Syida said...

kita setuju dengan akak :D

Hayati Sakaria said...

Setuju 100%. Saya dah pernah berasa susah.. tanggung adik2 belajar lagi. Sekarang baru nak rasa senang atas usaha sendiri. Tapi itulah kehidupan.. kepayahan menjalani kehidupan adalah detik yang paling manis untuk di kenang.

Zurina Hj.Zainal said...

saya pun berasal dr kehidupan yg susah....alhamdulillah....semua yg kak fila tulis tu mmg betul.....setuju sgt2....

Juliana Abdul Rahman said...

kak filla ni best je citer...td post sedih, ni citer life plak..kan dh tersedih ptg2 ni...muhahahaha..hover lak haihh..x koser

hOtMaMa said...

Filla thanks sngt sbb share benda2 mcm nih.. betul kata ko.. belajar la susah2 dahulu & senang2 kemudian.. ni yg sedang aku praktikkan.. :)

Anonymous said...

sapa yang akak crita tu, mesti abg kakak kan...

Chekgu Azrine said...

Like sejuta kali..bestla entry akak ni.,terus rasa tersedar darinlamunan..huhu

Ikhwan Suhaimi said...

entry ni best, buat kita terpikir...

*Lain bunyi entry kalini.ermmm agaknya orang2 mengandung memang penuh nasihat.. hehe :)

sepet a.k.a zack_u said...

Betul tu kak, baik susah susah dulu. Senang2 kemudian. Tapi jangan susah sehingga menyusahkan orang lain sudah la. Huhu! Susah tu kite tanggung sendiri je. Baru la kite akan lebih hargai kehidupan mendatang. Ewah mendatang okeyyy..tak leh bla. haha!

Cik Hanis said...

kagum ngan kak filla!!

faizah said...

ni namanya entry kemasyarakatan...gud job...tp mana ceta pasai rumah baru??kemain lg intro.hahaha(maklumlah i semangt nak masuk rumah baru..)

Anonymous said...

kak sapa yg akak maksudkan pd awal cerita tu? boleh kongsi? :)

laila74 said...

Simpan asb tu jangan lupa keluarkan zakat, nk selamat simpan kat tabung haji xyah risau lg bab zakat

JaSmIn said...

love tis entry..cewah omputeh kunun.. kak mmg anti sgt dgn peminjam duit yg sesuka ati cam crita kak tu ade lg jenis manusia cmtu eh ishk3

Ari Isfuzzy said...

Sedih la... ermmm... hidup masing2 lain2 ragamnya... ermmmmm.....