Thursday, January 06, 2011

Being a wife and a mother of two....

lega jerawat atas kening ni dah meletops.. phewww lega... tensi mak tau... jom kita sembang-sembang nak? bosan nie.. Pak Radie takde...keluar jumpa client katanya.ewahhh... client tu mak kenal plak tu.. auww.. Lenny kalau jadi, ko mintak ler diskaun kaw2 ngan Pak Radie yer? mak sokong jer.. ;)

hari ni nak melepaskan tekanan sikit... actually bukan lah tekanan... eh? maybe betul lah kot tekanan..kalau tak..takkan lah sampai keluar jerawat atas kening T_____T

sebagai seorang wanita yang bekerja 8-5.. dgn kerja rumah belambak.. sesungguhnya memberi tekanan yerrr.. meh aku citer apa kerja aku...

6.10 am - mak dah bangun dah time nie... capai towel mandi manda... solat, pakai PB ngeh ngeh ngeh.. kadang time ni jugak lah hegeh-hegeh nak gosok baju keje nak pakai... then make-up lebih kurang.. pakai baju.. tukar diapers amaani.. sambil tu kejut Pak Radie.. (nasib mengurus Acih dah diambil alih oleh beliau)

7.00 am - dah keluar rumah.. dengan bag kiri kanan bahu.. dukung anak lagi...kadang tu angkut frame utk dipos lagi.. perghhhh.. orang pon konpius tengok aku.. dah mcm pokok krismes dah... meriah pagi-pagi.. masuk lif kalau tak de orang ok lah.. kalau ada.. semua kene bagi laluan kat pokok nie..

7.30 am - bih kurang lah time ni aku dah sampai nursery amaani.. campakkan dia kat cikgu dia terus blah..

7.40 am - sampai parking opis.. lepak dulu dengar hot fm sambil touch-up sikit.. kadang lekkk jer siap pluck kening.. picit black head.. hihihi... kene sampai awal nak cop parking ;)

7.50 am - punch card.. masuk bilik sendiri, pasut on lights bilik boss, kemas-kemas sikit bilik dia..

8.00 am - start lah apa yg nak start.. maksudnya buat lah keje-keje opis..

9.30 am - gi foodcourt beli makanan.. bawak naik dan makan kat pantry opis..

1.00 pm - lunch time.. kalau boss tak de, kadang balik umah.. kadang lepak opis..

4.45 pm - dah get ready kemas-kemas apa yang patut.. kalau boss ada hati aku susah sikit lah.. tp nak buat cemana.. tak leh lambat keluar dari opis.. kang jammed nak mam...

5.00 pm - boss, x de apa-apa lagi? kalau takde saya balik yeh? heheheh...

5.05 pm - start engine kereta, bedesup keluar.. tak de lah bedesup sgt.. dah tentu2 jam... orang kat sini parking kereta ada sikit bangang jugaklah.. nak keluar kemain susah. dorang ni tak sayang kereta ke apa? kiri ngan kanan tinggal seinci jer nak 'lepas'.. nasib mak ni terror sket.. auww..

5.35 pm - amaani dah sengih-sengih tgk aku time nie.. angkat dia sumbat kat car seat bedesup nak kejar amik Acih plak.. Acih sekarang kat KRISTA.. after 6, kene bayo plak OT rm7 per hour.. so berzikir lah aku dalam kereta supaya tak sampai pukul 6..

5.55 pm - aku sampai plak kat krista.. amik Acih.. time ni Amaani dah melintang dalam carseat..hahaha..

6.10 pm - pokok krismas dengan anak-anak pokok pon sampai umah...

6.30 pm - asar jap, bf amaani.. buat milk Acih.. gaduh-gaduh manja ngan Acih sikit.. on washing machine.. keluarkan baju kotor anak-anak... basuh... pastu kluarkan bahan-bahan nak masak... masak nasik...

7.30 pm - maghrib, sumbat amaani kat walker... kopek bawang pung pang pung pang.. amaani nangis-nangis manja.. susu lagi.. pastu campak plak kat baby chair.. masakkkkkkk....

8.00 pm - suap amaani makan.... siap-siap hidang makan...

8.30 pm - makan, kemas pinggan mangkuk... kalau sempat nak mandi, mandi dulu.. kalau tak sempat, buatlah mcm2 lagi keje umah yg never ending tu..

9.00 pm - sidai kain...

9.30 pm - kalau rajin boleh lah lipat kain baju mcm gunung kinabalu... lepas lipat zup zap simpan plak dlm almari...

10.00 pm - gaduh-gaduh ngan Acih suruh dia tido.. budak ni bangsa susah sikit nak tido.. pelik aku.. kat daycare tu dia citer.. 'mama semua orang tido..kasih sorang je tak tido'.... hmmmmm....

10.15 pm - kalau rajin check email... reply email customer.. check order, sapa punye date line dah dekat.. sound Pak Radie.. aku tau siap on time.. macamana nak siapkan, takde masa ke, dah lewat malam ke.. ehh itu dah bukan urusan aku dah.. aku tau SIAP...

10.45 pm - kemas bag sekolah amaani, siapkan baju 3 pasang.. refill susu dia, refill nestum dia.. sumbat towel baru, diapers 5.. siap! senang besok aku sangkut jer terus kat bahu..

11.00 pm - dengan pantas nak tido ni.... dan letak jer kepala kat bantal terus kroh krohhh kreh krehhh..

dan begitulah rutin harian diri ini... aku salute orang anak ramai, keje 9 to 5, masak mengemas bagai... aku anak dua ni pon dah bergerak pantas kat umah nie.. penat okeh... aku plak tak suka wat keje slow-slow nie.. nanti lambat siap.. aku jugak yang lambat nak rehat...

sekarang ko citer kat aku.. bila masa aku nak sapu-sapu lotion kat badan? bila nak cabut bulu ketiak? bila nak check muka ni nak sapu-sapu cream bagai? takde masa okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhh...

sekian sajer bebelan manja dari ku untuk semua..tapi sebenarnya jauh disudut hati ini, aku suka! sebab rasa berjaya menghandle family kecik nie dengan dua kerat tangan nie.. walau tak sehebat mana, tapi rasa puas bila dapat buat semua.. dapat bagi laki ngan anak makan.. walau pon anak ckp 'teghooooookkk mama masak'.. hahaha.. walau laki cakap esoknye lepas makan kari ayam aku masak 'eh, Pa hari ni asik keluar masuk toilet berry berry' waklusssssss.... perot aku ok jer? takpe.. tu semua suara-suara dengki jeeee.. seronok tengok semua settle :D

ok lah, pokok kismes letih dah nie... nak membuta.. nak kejut Acih nie hah, suruh dia bangun gi kencing.. jangan dia bukak pintu almari nak kencing sudah!!!

wassalam...


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

31 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

hahaha..lawak la awak nie..tp mmg aku salute gla dgn parents yg be tahan ngantar ngambik anak2 g nurseri be thuan2..aku hanya be thn 2 mons aje..penat gla tau..ari2 packing n unpack..tiap2 ari jm 12 tgh mlm p menyidai kain..dlm hati takut2 nmpk antu trbang2..

mAmAbuDaK said...

slamat malam pokok krimes.... esok jangan lupe siram diri sendiri...

Miss Moon said...

fila aku sangat memahami bagai mana rasa nya ...amat la mencabar mental n fizikal ....tetiba rasa cam superwomen kan sebab mampu buat semua tew walaupun cam nak tercabot semua urats uratssssssssssss

tgu la nanti nko duk umah 2 lapiss per lg mencabar hahhahah but i know u will make it dear ....

syabas beteeeeeeeeee

Halia Kentang @ Annpaan said...

pokok krimas?
kah3x
lawak2x

Kaseh said...

perghh..betol2 bz d whole day..salute babe.

Anonymous said...

salute a mother just like you!!

Filla said...

qaseehatiku:hahah..mak ni terpaksa! no choice babe..

mambudak:pokok kismes tak yah siram..

moon: umah 2 lapis? hahah..matilah aku.. takpe, aku request lif dlm umah..

halia kentang@annpaan: haha.. eh bestla nama halia, kentang..lapar terus ni haaa.. ;)

kaseh: hi kaseh!! sama lah nama :D

anonymous:tq, nak seribu daya, tanak seribu dalih..malas ngn rajin je.. kesian kat laki ngan anak-anak..kita tak makan takpe.. tul tak?

saufee fadhillah said...

Maka, pokok krismas dengan anak-anak pokok pon sampai umah...haha..klako2

.filzah. said...

caya la kak filla!!! dah busy2 sempat lg nk berblog bagai... terima kasih bnyk2 sbb jadikan hari2 sy di ofis tidak boring..dan terima kasih jugak sbb jadikan sy mcm org x betul sbb gelak sorang2 baca semua entry..

terima kasih :)

daia said...

give me 5 la filla! tapi saya nak tambah saya punya, saya mak anak 3 9 (semua perempuan), yang kecik 4 bulan fully BF, saya jaga bapak saya, so setiap pagi pukul 5.30 bangun masak untuk bapak.. selebihnya sama macam awak.. tapi rumah saya, rumah atas tanah, ada laman bagai, nasib baik ada bapak, boleh trim2 segala pokok, rumput2, bunga2... tapi belah malam haru biru, lagi2 kalau suami kerja shift petang, sebab bila nak tidokan yang kecik, yang besar 2 orang dok sakan main jerit2 lari2..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

fila..lps nie ur akn rasa puas ati sgt2 bla anak2 da besar2..mcm sy nie yg betul ada feeling regret jgk la..psl x dpt bt mcm mn yg ur buat..congrats babe..

Miss Moon said...

wey filla nko masuk la event maxis anjuran nuffnang tew ...ala amazing race . Aku tahu nko cekap bab bab tew ...nko gie cek blog nuffnang skrg ...

Madam Bling Bling said...

diary mu same dengan diary ku jua...apo nak buek, tapi part basuh baju bukanla tetiap ari, selang 2-3 hari..baru basuh baju.Kalau baju sehari tu,baru 1/4 je dalam washing machine.

ikanbilis said...

ahahahhaaa nice entry..kelako ko ni...tapi betulkan orang perempuan ni kerja tak pernah abis

alia said...

pantas & tuntas sis nih...

Frida said...

i salute you too! I baru anak sorang pun dah kelam kabut. Ni kan 2.

"sekarang ko citer kat aku.. bila masa aku nak sapu-sapu lotion kat badan? bila nak cabut bulu ketiak? bila nak check muka ni nak sapu-sapu cream bagai? takde masa okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhh..." --> setuju! we as moms takde "me time" :S

sab said...

tahniah..kerana mmg mencabar fizikal n mental menjd bibik utk famili sndr... :)

Nurul Ain said...

kak....samela kite punye rutin...lawakla akak ni..hehe
dr tensen trus mcm xtensen sbb rupenye ade jgk yg senasib ngn saye..plg dekat tang laki yok kite mkn pastu rase sakit perut...dorg mmg cenggitula kak...dengki....
nway kak...syok bc blog akak...hehe

illa said...

salute!

:)

genny da bomb said...

ha betoi cakap moon..tunggu dok umah 2 lapis nanti tengok cemana plak asenye..huhuhuhu..ganda seploh!!hahaha

walocemana pun..mak2 anak ramai ni memang superb laaaa...

!Nt4N said...

wakakaka..da jadi poko krismas eh?aku ni pagi2 laki aku yg jadi pokok krismas..kije dia tu je la..xdanya dia nak bangun awal siap2kan baju budak sume + baju dia pun humban kat aku suruh iron..aku jugak yg terkangkang2 mengemas bagai pagi2 kol 530 da celik mata..da la ofis jauh melantung, jammed lagi pegi balik..hari2 jadi mak lampir dlm kereta..

semoga tabah!

Sham Ummi Echa said...

filaa, ko ni org ke robot. giler laju ko buat keje. 1/2 jam je ke ko masak. pantas tu... kagum aku. aku ni wpon anak sorang je baru, tp pon dah bz giler je rasa. cam x ckp time je. part2 yg ko tnya bila time nk sapu lotion segala tu..mmg dah lama mak x buat. apatah lg nk membelek muka sndiri lama2 kat cermin...baru nk msuk bilik anak dah mnjerit.

cik gObu said...

pergghhh iron lady....

;)

kalau sy...
dengan nak jaga business lagi

dgn uruskan semua nie lg

mmg pengsan lah

JMR said...

pokok krismas???? kahkahkah...seb baik xnah terserempak ngn pokok krismas nih..

A m m i said...

yes..we are great mother. sib baik aku ni dah abis blaja part time ... kalo tak aku rasa cam kene bwk jugaklah walker anak aku msk class...

Siti Fatimah said...

wow!!! mmg sgt buzy disitu... but u tetap make me happy pagi2 baca blog u okey...

~MrSShamSul~ said...

tiap2 pagi nampak u pegang baby n hubby jalan belakang menuju ke kereta.. hehehe ..


selalu parkng belakang tabikan kan> hehehe

Farhana Othman said...

huish..salute le para ibu yg bkerja ni..sy dulu yg praktikal pun bangun seawal 6.30pagi..balik umah kul 9 plg lmbat..huhu sampai2 je..ltak kepala atas bantal.....fuh selamat malam sayang...kiranya cm tula

do check my blog :)

http://ccpponline2u.blogspot.com/

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

acih dah tadika kan??
jemput join ga saya berkenaan kindergarden

http://kokoadik.blogspot.com/2011/01/kids-kindergarden-by-siapa-saya-sayalah.html

ana said...

rutin kiter samer arrr.. fuh..fuh..heehee

Anonymous said...

kak filla,respect la ngan akak... sedih baca entry akak sbb abg saya sejak kawin 3tahun asyik makan nasik bungkus je.... huwaaaa... dah la abg saya suka makan...dpt wife malas masak... kalau wife dia mcm k.filla mesti best!