Friday, January 07, 2011

AKU DAN KENANGAN ZAMAN DULU-DULU...

Aku memang banyak kenangan pasal bekal... pasal bekal je memang banyak kenangan... haaa mulalah tu.. nak mengimbau masa lalu.. ehek ehek hek hek.. nostalgia babe.. harus selalu diingati... jangan lupa asal-usul...

(lauk semalam, bawak bekal gi opis arini)

masa suap nasi ni, terus teringat kenangan zaman persekolahan.. sebak dada mak nie.. huahahha..mcm lahabau.... tu pon nak sebak..  meh aku story mory sikit.. Acih & Amaani, kalau ko dah pandai membaca kelak, ko kena tau.. mak kau ni dulu.. mana merasa pegang duit banyak-banyak... jadi, contohilah MAK KAU ni.. hahahahkkkk...

aku lahir kat Sabah.. adik beradik aku pon lahir kat Sabah bah jugak bah.. zaman dulu-dulu mak-mak kita ni memang rajin bekalkan anak-anak.. (eh ke aku sorang je malas buat bekal utk Acih?).. hehe.. so pegi sekolah jer.. aku mesti bawak bekal.. pastu mak aku bukan jenis bagi ktorang bawak roti-roti ke, nugget ke, yang moden2 nye makanan ni mana ada!! aku dibesarkan dengan bawak bekal NASIK okeh.. aku ingat lagi.. time sekolah rendah.. bila loceng rehat bunyik jer.. aku pon keluarkan bekal.. aku bawak gi tepi padang sekolah tu.. ada batu-batu mcm tembok tu.. kat situlah aku makan.. tiap-tiap hari okeh..

time tu bile tengok kawan-kawan semua beli makanan kat kantin.. ada jual kueteow sup, mihun sup.. harga dlm 50 sen kot.. tapi aku tak beli.. aku tengok je.. sebab aku kan ada bekal... bile tengok kengkawan beli, rasa mcm terror nye dorang ni leh beli makanan kat kantin.. tapi aku tak kisah.. eh masa tu kami ada maid.. nama dia KakTura.. nanti dia buatkan bekal, nasik tu buh kicap, hancur-hancurkan ikan goreng.. then dia kepal-kepal.. bawak gi sekolah.. ada lah dalam 5 kepal... uwaaaaaaaaaaaaaaaaa... bile cerita sekarang nie... aku rasa mcm nak MUNTAH okeh!!!!! hahahahahah..

aku bawak duit 20 sen satu hari.. time sekolah rendah lah.. duit tu aku boleh beli icecream patah tu.. kat sabah aiskrim tu 20 sen.. kat semenanjung seposen kot dulu? bila patahkan aiskrim tu share ngan kawan.. sorang seposen.. tapi selalunya aku lah yang tamak.. aku nak yang bahagian ada muncung tu.. sebab tu kononnye ada extra sikit lah dari yang bontot dia tu.. hahaha... aku ingat lagi, belakang sekolah tu ada pokok mangga.. aku selalu round-round kat situ.. untung-untung jumpa mangga masak.. sedap..manis je.. kopek kulit dia ngan tangan jer ^_^

kadang aku suke meround bawah pokok tu sebab nak carik orang kenit.. tau???? kisah orang kenit??? adik aku penah jumpa okeh!!!! bawah tin milo.. serious tak tipu dowh... siap buat kawat.. boley? tapi tu syaitan kot.. eiii seram.. aku kan suke berkhayal.. jadi aku kuis-kuis rumput kering.. semata-mata teringin nak jumpa orang kenit.. hahahhaha... sampai skarang mak tak jumpa! hampeh tul.. oh ye, masa tu aku suke jugak pusing-pusing sekolah..jalan asik lah tengok bawah.. sebab carik duit syiling.. sayu tak kisah aku? hahah.. mana lah tau kot-kot tersepak 10 sen ke.. kalau tak de, aku gi kat public phone.. check kot-kot ada duit tesangkut ke.. muahahahhaha... ni kalau Acih tau ni konpem ayat dia 'aper teghoookkkk sangat mama ni?'

hmmmm... zaman aku dulu sekolah papan.. st. francis convent, kk, sabah.. time tu sekolah lama.. aku blajar kat tingkat atas.. (2 tingkat).. ada sorang cikgu nama dia Mrs. Lee.. serious shit muka dia mcm bulldog! wa tak tipu okeh.. pipi dia stok labuh jatuh ke bawah.. rambut keriting kembang sikit.. pakai spek... garang giler babi.. babi pon tak garang mcm dia.. dia ajar english plak tu.. aku punye takut kat dia.. dia masuk jer.. bibir dia konpem tejuih kebawah sebab pipi dia kan berat... lipstik merah nyala... aku nak angkat muka pon takut.. tundukkkk jer.. yelah, kang dia tengok muka aku, "U, Stand up, answer my question" mampos tekincit aku.. hahahahah.. aku benapas pon slow-slow.. takutttt.. hahahha.. dia kalau periksa home work ko, ko salah satu perkataan dia lempar jer buku ko.. aku penah kene kayyyy.. nanti sebelum dia lempar buku ko, dia akan cari muka ko dulu, masa tu spek dia dah teturun kat batang idong dia dah.. dia nampak jer muka ko, "Fadilla!" suehhhhhhhhhhhhhhh.. melayang buku aku masuk bawah kerusi.. merangkak okeh gi kutip.. hahahahha.. tengok-tengok eleh.. salah satu jer.. cuba budak skarang, mau dia lempar balik buku tu kat cikgu tu kan? ishhh tak baik ok... cuba contohi generasi tua lama ni.. Mrs. Lee ni penah baling bag budak sorang ni.. slamber okeh... dari atas suehhhhhhhhhhhhhhhh baling ke tingkat bawah.. beterabur okeh.. sian lah budak ni gi kutip bag dia kat bawah.. mana lah aku tak keras mcm kayu time kelas dia.. nak batuk pon, batuk dalam hati je..hahahahahah...

budak-budak sekarang ni, jangan lah manja sangat.. tak leh kene cuit sikit... asik nak mengadu je ngan mak apak.. yang mak apak plak.. pantang anak mengadu... terus nak gi jumpa cikgu.. aku dulu? nak mengadu ngn mak apak aku??? eishhh gila apa.. baik diam jer.. silap-silap lagi dorang nak jumpa cikgu sebab nak syabaskan cikgu tu.. silalah pukul lagi anak saya kalau anak saya nakal.. ceh!! baik diam je..

mungkin zaman dah berubah.. so cara didikan pon patut berubah.. yeke? maybe lah.. mungkin dulu-dulu lepaskan anak-anak takde orang jahat nak colek, zaman sekarang main dlm pagar rumah pon orang boleh colek.. zaman sekarang cikgu tak leh rotan budak,, tak leh cuit, nanti cikgu kene refer ngan kementerian pelajaran plak.. ye dak? jadi lemak berkrim lah budak-budak zaman sekarang... taktau lah cara terbaik nak didik anak.. ada orang ckp psikologi.. yeh? hahahah.. aku kalau ngan Acih, aku yang dia saiko.. camno? tapi aku ni pantang sikit orang menjawab.. orang tu Acih lah.. dia menjawab, tinggi suara aahhhhh.. tu memang dia kene lah.. carik pasal lah tu.. tak nak dia biasa meninggi suara.. kalau dah melampau memang aku tampa jer mulut dia.. meraung lahh kat situ.. takut sampai besar melawan,, menjawab tu takpe if dia rasa itu cara dia nak protect diri or nak menegakkan apa yg dia rasa betul.. itu okay lah lagi.. tapi bab TINGGI SUARA ni memang aku pantang sikit.. "Kasih, pegi mandi!".. "TAULAHHHH".. meninggi suara.. eishhhh.. kecik je aku tgk dia time tu.. rasa nak pulas jek muncung tu.. Acih auta lebih.. tgn ko tak sampai dia dah meraung dulu dah..

kesimpulannya, marilah kita contohi cara didikan zaman dulu-dulu tu... mana boleh apply, apply jer sekarang.. mcm duit belanja budak-budak gi skolah.. takde lah teruk sgt mak apak aku sampaikan hanya mampu bagi 20 sen jer sehari.. tapi aku rasa tu cara diorang nak didik anak supaya tak boros.. (eh kaver line plak) ko tengok, dulu bagi 20 sen pon sekarang dia punye boros pergh boleh tahan.. kalau dulu aku dapat singgit??

ok dah, tu jer sesi kaunseling hari ni.. marilah kita belajar bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian.. selamat beramal...


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

21 comments:

Izza - Jiejah said...

tp cikgu dulu² merotan kita x de plak cedera patah riuk ekkk ?
cikgu sekarang ...mmppp felik sbb ada yg cedera , ker dulu² kalau cedera pun makpak dok senyap jekkk??? hihihi
ntah laaaa , tp setuju budak² sekarang kurang rasa respek pada guru ...

cik gObu said...

batuk dalam hati

ok nk praktikkan nanti
hahahaha


serious lah
zaman sekarang tak macam dulu2

lain lah sgt

bdk2 sekarang nie
tahap melawan dia

lain macam btol

stakat pemadam papan itam tue landing kt dahi dh biase dh

kena cubit sampai lebam pn selalu gak

kena rotan birat2 pn jd kawan baik

tp pernah plak mak ayah dtg sekolah bikin kecoh

siap kalo bleh nak bwk naik court

mungkin zaman sekarang
semua orang pandai2
dh maju

tue yang otak pn ligat
huuhu

takper lah janji kita beringat ;)

♥mama gojes♥ said...

sedapnye tgk bekal tuh...

Cik Bambam said...

kak filla..saya pon suka check kat public fon cungkil syiling!hahahahah...

Ummi Eisya&Amani said...

kak filla,update selalu tau..suka baca cite2 akak..walaupun dalam gila-gila akak tu,terselit gak ilmu yang berguna..

JMR said...

kesudahannya, bekal lauk ikan msk kicap tu makan ke idak kak?:-p

sebak je baca nih...

genny da bomb said...

betoi..mak dulu pun sll bawak bekal pi skolah..bawak duit 30sen mak bagi..bawak bekal cekodok,peknga,cucur ikan bilis..uhuk2..tapi sedap je dulu..tgk kawan2 beli chewing gum rega 30sen..tu pun puas nk bole dpt chewing gum..kena simpan duit dulu baru leh beli..

bila pikir skang ni..budak2 skang ni kena ajar jgn manja la kan..

Batrisyiamommy said...

aku sampai sekolah menengah masih bekal nasik..hehe..sekolah rendah aku bawak 40sen..sampai naik darjah 6 dh jd 50sen...sek men singgit sampai form 5..sekolah rendah aku ade perangai sker tinggal bekas2 bekalan..huhu..pasal cikgu tu aku sokong..budak2 skrang tak bleh body contact..nak2 budak bandor..kalau kg tu bleh lagi..takut cikgu lagi..hermm..patut budak skrang kualiti kureng..

ikanbilis said...

ahahaha betul kannn...zaman kite dedulu tak jmpe bawa duit singgit ke atas...

maria said...

bagus la tu bawe bekal jarang kena "CB" sbb terjamin kebersihannya

ratna said...

he he he.. tergelak-gelak saya baca kenangan awak. tp mmg kenangan awak dgn saya lebih kkurang sama jer. lg2 tang org kenit tu.. mmg dulu kenkonon ada org kenit kat pokok2.

QASEEH HATIKU QASEEH said...

dats skul sume pompuan kan..x sangka rupa nya awk prna tgl d kk..len ceta la kn..cegu dlu2 mmg garang2..tp ada yg garang bwk kebaikan tuk kta..tp jgk yg garang yg x sesuai..

Lia said...

salam,
saya silent reader. suka ar citer bab orang kenit tu sebab sekolah saya pun femes pasal bebudak jumpa orang kenit. citer lar lagi pasal tuuu!! :D

Anonymous said...

Aku kalau tak baca blog ko...rasa tak lengkap hidup ku ini...=)

Suka3 sangattt

Shinnaz Ahmad Rasid said...

filla, betul ke ada orang kenit tuh? tapikan..jumpa duit tu I rasa betul lah..I pernah jugak korek2 pasir lepas merajuk dengan nenek I..sekali tu jumpa kau duit 50 sen seketul tuh!! rasa time tu nak je bgtahu kt orang.."wei! aku ada 50 sen ah, kau ada?" hahahah...

btw, cane batuk dlm hati? haha

Noorshella Jaapar said...

sapa2 bdk SFC konpom ingat smpi mati mrs lee a.k.a bulldog betina kn, ntah hidup lg ka dak cikgu tu, bila kaka mention nma dia serius ingat trus adegan dia lempar buku dkt muka, damn skali!!!

Love said...

uuuuuu.... sorry. Lupa nak bagitahu, ari tu saya wat entri pasal blog ni.

http://lovebalqish.blogspot.com/2010/12/saya-baca-ini-setiap-hari.html

kalau tak izinkan or suke gtau yea.

Anna Banana said...

sukalah post kali ni. simpleje kan hidup dulu2. nak nakal pun gitu2 aja :)

genuine1224 said...

a'a kan...budak2 skang ni dah mewah xmcm kita dlu2..diorg xpenah rasa susah..tapi kesusahan kita dlu2 tu la yg buat kita rasa kuat skang ni..

Lissa Salfarina said...

heheh.saya pun sekolah st francis convent kk juga dulu..kelas saya kat tingkat bawah..hah cikgu english mrs lee tu mmg wujud..kalau akak kenal cikgu muzik nama cikgu mariam..tu nenek saya.. :)

mmg sangat banyak kenangan sekolah kayu tu..siap penah jumpa orang men piano kat dlm hall yang tertutup tu..kan sekolah kita tu bekas gereja lama...huhu seram...kalau dulu sekolah petang mmg sangat takut la nak lalu situ..mcm2 cerita..biasa la kanak2 ribena kan..

masuk tahun 4 dah pindah sekolah baru.. :)

selamat berkenalan dari saya..

Anonymous said...

fuh...bestnya cerita ko ni, sa dulu pun sekolah kat st. francis.. tapi bukan yg convent tu, sa sekolah d st. francis xavier kat keningau,sekolah lelaki dgn perempuan.., memang kita kongsi cerita yg sama, dulu jenis cigku mrs Lee tu memang ada di setiap sekolah st. francis d sabah ..,Tegas,Garang,tak pandai senyum..entah apa lagi..,dulu bebudak sekolah memang dididik oleh keluarga agar patuh pada guru. sebab tu la kita cuma jadi tunggul ja bila kena marah,lagipun kita tau sendiri sebab kenapa kita kena herdik oleh cigku..
sekarang ni bebudak sekolah dah terlebih pandai dari cigku,ibubapa bebudak sekarang pun tak mahu anak mereka diherdik oleh guru walaupun anak mereka melakukan kesalahan..,akibatnya guru2 hanya akan menumpukan perhatian kepada pelajar berdisiplin.
zaman persekolahan dulu memang berbeza dari sekarang ni, tapi kita juga amat mengetahui bahawa kita yang pernah dididik dengan suasana begitu mendapat pemikiran yg relevan..
dan semua ini berlaku kerana hasil usaha gigih guru2 yg dahulunya kita anggap membosankan , sikap tegas merekalah yg membuat kita berpandangan jauh ketika ini... terima kasih cigku kerana mencatatkan memori indah dan lucu serta memberikan kami pengetahuan yg tak terhitung jumlahnya...