Thursday, January 08, 2009

STEP BY STEP..

As requested, here i show you step-by-step on how to make a simple bun... bukan potato bun okeh!! tp 'bun' sanggul itew... gagah mak ni ha malam tadi pintal2 rambut.. pastu sebelah pegang rambut sebelah pegang camera.. hahaha.. snap 10 keping... 1 keping jer yg okeh.. siler *clap2*.. yerlah..smlm Pak Radie balik lambat... kalo dia ada.. mcm biasa... dia pasti mengutuk aku ni giler ker aper ker kan?.. jadiknyer Acih pon dah membuter dah kat tv dpn.. aku syok sendiri snap rambut sendiri... siler2 blajo nieh:

siler beli menatang ni dulu.. kene ada 2 okeh..mak punyer satu dah ilang.. boleh dapatkan di Evita Peroni dgn harga rm19.90 satu keping.. try usha kat Sinma kalo ada yg rm3.. bli jer kat sinma okeh?? tgk betul2.. sepit ni melengkung kan??

siler buat pony tail dulu mcm ni yer... tp rambut saya basah sket.. kalo kering sgt lagik susah saya nak tnjuk... siler abaikan kuku mak yg sedikit panjang tu yer.. (luper nak potong)..ceh..lupa kunun!!! tebal gak tinga aku kan? mcm kuih tinga keling plak...

ok ni saper tak pandai gulung mcm ni mmg nak kene sepak ngn aku... tp pls make sure gulung dari kiri ke kanan mcm tu.. jgn pusing opposite dier plak.. pulas sampai ujung rambut atas tu..
pastu saki baki ujung rambut yg paling atas tu bengkok/patahkan ke kanan mcm tu..dan sumbat2 kat celah bun itu...
kemaskan saki baki tu sumer kat celah bonggol tu.. (mak buat kurang kemas..) yerlah aku lah nak pegang rambut..aku lah nak capai kamera..aku lah nak snap..giler aper? ok kemudian amik sepit yg pertama tu masukkan mcm nie...masukkan tu ala2 kadar jer..jgn tebal sgt..sbb kang nak pusing kan susah plak.. pastikan dia menatang ijau tu melengkung keluar...sbb pasni korang kene 'balas' ke arah opposite plak.. eh aku pon tak paham aper aku ckp.. tgk je lah gambo..
paham tak cemana? tadi belah sana kan.. pusing kan dier just tolak jer masuk ke dalam... pastu amik 2nd clip ijau tu buat step yg sama tp atas sket dari yg bawah..aku xleh tnjuk sbb clip aku dah ilang.. ada sesaper nak blikan aku tak sempena aku dah ajo korang buat rambut ni kan...
tak baper kemas sbb rambut aku basah... (alasan)..hahah..
ok ni gambo aritu...time rambut aku kering... dan clip itu belum hilang lagi... keparat tul..mana pegi ah?

HAIRDO 2 Dah alang2 kan.. biar aku ajar lagi satu step ni ha.. yg ni aku suker gak buat dulu... sbb ada ler time assembly kat opis..ramai yg dok tanyer cemana mak buat rambut mcm tu..hihi.. ngn sesaper yg brangan nak jadik Liv Taylor dalam citer Amergadon tu yg guna pensil jerk kat pelantar minyak... alaaaa yg time bruce willis (bapak Liv) mengamuk sbb kantoi anak dier main ngn Ben Afflect tuh... time tu kan dia wat rambut sanggul cucuk ngn pensil 2B.. mende ni pon murah jer... x yah susah2.. aper yg berbentuk mcm ni boleh jer guna.. leh guna chopstick (kalo nak rasa lagi stylo dan lain dari yg lain..guna jek chopstik kat kedai mkn cina yg kaler oren tu)..
maap yer..mcm penah tgk gambo ni kan.. ok mcm biasa..memula gulung jek rambut nie..
pastu tikam jek dari bawah ke atas mcm tu.... pastu jongket ken ke bawah.. sama mcm konsep clip ijau tadi.. tadaaaaaa... simple tp mudah kan? eh silap plak ayat.. simple tapi comel kan?..

HAIRDO 3

ok masih gambo yg diulang pakai/diulang tayang... buat camni dulu...

ha sepit jer mcm nie... sepit boleh dibeli di Sinma dengan harga rm3.. ni kalo x reti gak buat ko pegi jek botakkan pala ko...

10 comments:

Farah_W said...

uihh...time kasih..time kasih...baru la semangat nak gi beli sepit rambut cam gitu....tak sabo ni...sgt berguna tips ko ni...

manisz said...

tq filla.. sgt2 berguna tips ko nie.. aku sukaaaaaaaaaa.. tapi kan aku baru jer pas ptong pendek.. atas bahu.. so aku akan simpan tips ko ni smpai rmbut aku panjang nnti.. mmmmuuuahhhhssssssss...

C!kpuanmuda® said...

time kasih laling! pasni harus la ai gigih mengentel rambut :p

Sham Ummi Echa said...

kelllas ko nyah..siap wat tutor lg ni ha..leh la mak try..ooo..yg pakai chopstik tu cenggitu gaya watnyer ek..cam sonang jer..

Anonymous said...

hai k fill...ui...canggihla kaknye bun...saye pon dulu salu wat bun mase keje jadik waiter..tp men cincai je...tp lps tgk kaknye cam lg senang...sy de 1 sepit yg lg senang xyah pki 2 sepit ijau tu....

Miss Moon said...

bagus la nko buk pilla ...misti lenguh je lengan n ketiak nko kan akakkakaka

Anonymous said...

kalau video lg cepat faham...dah tentu tak de sape yg nak pgg kamera kan...nak suh pak radie..berasapla tinge fila...
tau sgtla..pangai dia mcm laki wa gak...

Willie a.k.a Reptoz said...

Wah terrer ler....useful lessons.

Unknown said...

aku ada yg chopstik tu. tapi tak ti pakai. uduh giler. siap tekuar2 senget2.

kemas gak ko buat! cayalah!

psstt psstt i know u still wearing that grey singlet kan yang kan! tu peberet ko buat masa nih? ke..ko nak simpan sampai betoi2 masam baru basuh! baguss...aku suker!

Unknown said...

akhirnya!! jumpa gak org yg nak share cemana nk cucuk sanggul.. salu nengok je cucuk sanggul cantek2 kat kedai.. x beli sb x reti guna.. yezzzaaaa mekasih sesesesesangat! >.<