Wednesday, January 07, 2009

saya peknan!!!

sangat teringin utk buat entry ini... sorry pada yg tertipu ngn title di atas..heheh..jadiknyer balik umah korek2 kat pc gambo2 yg x berapa byk sgt time peknan nie... (byk sebenarnyer..tp aku sendiri pon x sanggup tgk muker kembang sebelanga time tuh..inikan pulak korang)..jadiknyer biar jerlah gambo tu utk aku sorang jer..heheh.. aku kawin bulan 9 tahun 2004.. dpt tau aku peknan bulan 1..hehe.. sbb nyer sajer jer bagi gap 3 bulan..kang org kata aku glojoh..gipon aku ni kan pemalu lagik penyegan.. tetiba jek tup terus ado!! hahahah... masa dpt tau aku peknan parents aku gi haji.. mak aku pon doa gak utk aku kat sana.. masa peknan tu mak x kisah ler boy ker girl ker.. tp Pak Radie ckp dia kalo boley nak boy.. motip???? yer motip Pak Radie nak angkut anak dia tu besok masuk utan..panjat gunung... dan segala2 lagi mengikut jejak langkah dier yg suker panjat2 nieh... tp aku pulak x kisah memaner pon buley... tp dah aku pompuan kan..nak gak kalo dpt pompuan.. sekalinyer masa scan dah 5months tu..doc ckp 'nampak mcm karipap'.. hahahha..gelak beso aku time tuh.. sbb karipap tu sgt sinonim ngn poms kan? kalo laki tatau plak doc nak ckp 'mcm aper?'.. heheheh... jadiknyer al-kisah masa silam aku peknan dulu... kemabukan tak ler teramat dasyat..tp bagi aku yg suker nak lemau jek ni kan.. aku rasa sgt seksa gak ler.. awal2 3 bulan mcm tuh.. aku dah start x leh bau serai.. seyes giler babs cannot go!.. tgk serai pon aku mcm nak muntah..hahah.. org kata kan..owang peknan suker mkn tomyam dan segala yg masam..tetapi tidak aku!.. segala tok nenek dedaunan spt serai, daun limau purut, bawang goreng sumer aku x leh.. jadik biler bekfast..aku mkn yg kosong jek.. jgn coba nak letak2 daun bawang ker aper jadah..sumer aku x nak.. aku suker roti canai kosong.. (leh mkn 2 keping sekali ngn maggi sup satu)..waaa gitew.. aku suker nasik ngn ikan kering, ikan goreng, ayam goreng, bilis goreng, dan yg kering2 lain nyer.. kuah?? oh tidak.. masak lemak..kari sumer yg bersantan tolak tepi..kalo leh x nak pandang pon.. hihihi..sgt mengada.. tp tu memula jek..pastu aku ngap jer.. pastunyer... aku tak kene morning sickness..tp after maghrib sickness..hahhah.. asal time mandi jek bluekkk kuar sampai tahap yg pait nak mampos tu.. perghhh sgt best..hihih.. ngn aku x leh bau shower gel shokubutsu orange.. bley? asal bau tu jek muntah.. terus buang... bli sabun ketul jek..hahahah.. dan aku jugak dilanda sindrom pemalas nak mampos.. asik baring.. biler baring nak bgn x leh..padahal awal2 peknan dah poyo x leh bangun.. sbb tulang tongkeng tu rasa nak tecabut.. budus tul.. sakit okeh!..lepas ke mabuk-mabukan tuh..aku sental sumer mender kecuali yg ada serai n daun limau purut tu.. ngn aku x leh naik kete malam.. konpem sediakan plastik sebelum muntah..hahahha.. berat aku naik mencanak2 6 bulan dan keatas.. dari 48-49kg b4 peknan sampai ler ker 74kg mcm tu biler nak menetas..hahaha.. bayangkan duduk kat toilet bowl tu aper pon dah x kelihatan kecuali paha aku.. dasat sungguh ler.. sepit kuku kaki dah x leh.. toilet nyangkung x leh langsung.. ada sekali gi jalan public toilet tu x der yg bowl.. aku tepaksa ler membuang air beso bepaut kat tiang pam tandas tu.. dah mcm citer blue begayut ngn tiang dah.. bodo giler!


yer siler tgk date... masa tu aku dah 5 bulan.. lek jer kan prot tak nampak sgt pon... heheh..ni wedding cik ayue kawan aku tuh...

kaver prot sket yer...

ni lagi satu al-kisah jugak.. bday aku bulan 11 2004 tu..Pak Radie kunun2 nak jadik lomantik dan lain dari yg lain. blikan mak rabbit... sekor jantan sekor tiner... heheh.. tiner? mcm style jek kan sebut betina tu tiner... tina yg putih2 tuh.. nama dia Chot.. yg jantan tu nama Bobot.. comel nak mampos rasa mcm nak lempang jek..
biler dpt tau aku peknan mak aku suh kasi org atau jual ker aper ker... dia kata x elok..lgpon bulu2 dia beguguran giler bapak nyer banyak okeh.. tp aku teruskan jugak membela.. tgk date.. bulan 3 means aku 3 bulan peknan.. dah banak pinak jer keje nyer rabbit nieh.. pantang share kandang nak main jek!.. rimas aku.. kadang tu dpn mak apak aku dia projek.. bangang giler!!! wat malu aku jer.. hehehh..ni anak2 bobot ngn chot le nieh..rabbit dia peknan dlm 1 bulan jek.. bygkan betapa ramai zuriat dia ada?
tgk ler budak dua ekor nie ha.. dah ler gemok..kalo baringkan mcm tu..dia stay jer.. rasa geram sampai aku mcm nak campak jer.. comel sgt... aku suker menelek2 menatang ni eventhough aku tau aku peknan.. org kata kang tekenan kan.. tak per lah.. hantam jer..
eishhh comel sgt kan wabbit nie..
ni anak2 dia jugak.. tp akhirnyer kami pulangkan balik rabbit2 ni kat cina yg jual kat subang parade tuh.. sampai skang dia kenal lagik muker kami..hheeheh.. dan akhirnya anak aku Acih tu.. mmg ada tekenan sket arr.. idong die kecik jer.. gigi dia dua batang kuar time baru umo 4 bulan.. suker naw buat muker tekemik2 sana sini..
ni dah nak masuk 6 bulan mcm tu..mai's wedding kat ipoh..pipi and dagu mule bekembang dengan jaya nyer..yihaaa...
wah gitew..sendat dah muker aku..mata ku semakin mengecil dek kerana pipi ku dah bagai dipam...
ni lagi gambo time 6 bulan...
biler dah mengembang mcm yis buat pizza tuh kan.. aku jadik mkn malas nak bangun.. asal gi sopink jln sket sibuk carik kusi..mcm org tua pakai tongkat... sibuk carik kusi..
hahah... jgn ler nak panik2.. ni ler aku... ya beda beduuuu.... (7 bulan)
nah amik ko... serupa bola dok dlm prot..cak!!! heheheheh... mak aih... 7 bulan..lom 9 lagi..ramai kata aku mcm ngandung kembar..wak lu?..hahahah..
ni lah gambo betul2 seminggu seblum aku bersalin... kat tgn konpem kene ada bekalan hidup kan.. heheheh.. tengkuk bekakah hitam mcm bontot kuali yg mak mentua aku bagi tuh... belengas2 okeh.. sehari kene mandi 3,4 kali.. tido duduk.. sbb kalo baring x leh benapas.. sesak senak...
di pagi hari aku ada check-up kat DEMC... terus kene masuk.. tp aku mmg besalin ngam2 pada due date aku.. kul 10 pg doc pecahkan air ketuban tu... sbb kul 5 pagi mcm tu aku ada tanda stain darah sket.. pastu lek jer... tengahari suh Pak Radie beli porridge McD.. pastu ayam 2 ketul.. pastu mentekedarah lagik nasik sepital bagi... lepak2 lagi... kul 1 tghari mcm tu dah rasa contraction dah.. tp terkawal lagi.. leh lepak tgk tv lagi... then kul 3 petang masuk labour room.. nurse tu tanyer 'awak ni jenis tahan sakit tak..kalo tak tahan amik epidural..tp u kene decide skarang..nanti x sempat dah'.. ape aku nak jawab??? harus ler aku ckp 'boleh kot.. tp ni first time..so tatau ler leh tahan ker tak..tp nak ker tak kene gak banak..so try lah x yah epidural'.. ok!! pastu dia drip.. uwaaaaaaaaaa... wa ckp lu.... straight sakit nak mati.. fuhhh.. hazabnyer.. tiap 3 minit tu dia datang balik sakit gilo tuh.. suh plak aku sedut2 oxygen tu nanti leh kurang sakit katanye.. ces..kurang aper sama jek sakitnyer... ada jam kat dinding tu..aku phobia giler biler tepat jer saat tu tiga minit.. nah amik ko..sakit nyerr..mcm2 ayat aku baca.. doa makan pon kalo leh nak baca lah time tu.. tunggang tebalik sumer ayat.. suker2 jer nurse tu ckp.. 'tgk lah ni mebi malam baru bersalin ni' kepala hots ko??!!! aku seminit pon x leh tahan dah nak suh tunggu sampai malam..gilo apo?.. bibir aku jadik kaler putih dah time tu..heheh punyer lah pucat.. pastu nurse tu kata.. 'u nak kene ada energy.so kene lah tahan..jgn mcm ni nanti nak bersalin nak push mcm lari 2 round tasek shah alam tuh'.. ceh.. biler nurse masuk aku control.. nurse kuar jer dari bilik aku memekak ckp kat Pak Radie sakit.. potong jeklah prot aku..x tahan dah.. pastu nurse check lagi..dia kata dah 7cm.. pastu dia ckp.. kalo tak tahan panggil dia.. dia kuar jer dari bilik aku sound Pak Radie.. pegi panggillll cpt..sakit nieh!!! kelam kibut arr Pak Radie panggei nurse tu.. terus panggil doc incharge.. aku mmg ngn Dr. Norleen tu dari check-up lagi.. dah ler dia cuti time aku nk besalin..tp dia rela nak dtg sambut baby aku kan.. heheh.. 7 cm aku nak teran dah.. hahah.. sbb x sanggup lagi lama.. masa tu dah kul 5.30 petang.. aku main2 plak time teran tu.. yerlah time tu dah x sakit dah.. cuma tinggal nak teran.. dah aku x nak teran..doc suh teran..cemana nak kuar? kaki aku dah lemah sgt.. so doc suh pakai stand.. waahh..aku dah mcm lembu kene lapah time tu.. tepat kul 6.00 petang sambil Pak Radie sibuk 'counting 1,2,3) aku pon banak.. doc kata anak aku leh jadik accountant..sbb bapak dier mmg 1/2 jam dok mengira jer..hahaha.. pastu 30.9.05 tu tgh persidangan belanjawan.. hahah.. mak aku pon ckp langsung x dengar sora aku..dgr Pak Radie jek sibuk mengira..lahir jer si Acih.. doc lap2 terus tnjuk tul 2 kat dpn muker aku.. waaaaa..mak tekejut giler dah ler putih biru mcm tu.. mcm alien okeh.. aku cuit pakai jari telujuk jer pipi Acih..hahahah.. ok ok..dah dah tgk dah.. (cemana dlm tv kalo iklan leh nangis pelok cium baby?).. bukan aku x de prasaan..tp still tekejut.. dia tnjuk dekat sgt ngn muker aku....hahahha.. Acih lahir mata tebeliak x pejam2 sampai sudah.. sesudah selesai aku kene tolak gi room biasa.. dan start dari tulah aku phobia.. kul 6 banak..aku x tido langsung sampai kul 4 pagi.. tekebil2 sorang2 walopon Pak Radie sibuk tido sebelah aku share katil.. ceh!! tp pengalaman tu x leh dijual beli.. mmg sgt sakit tp sgt indah.. (waaaa aku jiwang)..
ini gambo acih masa umo 3 hari... sgt bolat.. dia lahir 3.4kg.. dan masih lagik membeso mcm kuih pau pipi dia sampai ke saat nie.. Alhamdulilah... sekian sajer saya buk fillanie melaporkan dari bilik berita.. babai....

30 comments:

Miss Moon said...

wah bagai doh pizza itew hari

tapi skrg aku kagums sebab nko sgt slimmmmmmmmmmmmmmm

NKO NEH NAK BABY KE APOOOOOOOOOO

tetiba nko syahdu . Misti masuk nko bekfas ngan pak radie , nko ada diskuss pasal anak kan ?

Filla aku dah
Mai pun dah
lenny pun dah
ila pun dah ...

dah habih pusingan neh ...

Miss Moon said...

yey aku tahu pilla windu saat preggy

Miss Moon said...

aku tahu ...pilla windu nak cium baby

Miss Moon said...

Pilla pregnant la balikkkkkkkkkkkk

Filla said...

hahahahhahah... siot nyer moonnieee...not at this very moment ler kot..nanti ler... tunggu spital demc tu siap building baru..hahah

.K.I.T.E. .P.U.N.Y.A. said...

salam ..

t'tipu sebentar KP ngan tajuk itew.. baru nak ucap "tahniah ..."rupanya cite aje .. tapi ttp KP nak ucapkan tahniah sbb selamat juga melahirkan baby ....

mmg pengalaman mengandung dan bersalin tidak dapat d'tukar ganti..

Miss Moon said...

sempat agi nko nak banak hosp baru ...lama aku tak wat aksi nak kena pelempang nko kan ....aku nak komen banyak2

Miss Moon said...

Pilla mata nko sepet giler

Miss Moon said...

Pilla nko tak windu ke rasa sakit nak banak ...

mmg sakit kannnnnnnnnn sakit gilerrrrrrrrr

Miss Moon said...

aku suka nampak banyak je hijo hijo kat sini siap ada muker aku tunjuk peaceeeeeeeeeeeeeee

filla jgn marah nanti aku sumpah nko jadi cam nko 9 bln preggy akakkakaka

aku nampak tinga pilla berasap

Miss Moon said...

PILLA KALAU NKO PREGGY AKU AMIK GAMBO NKO PERCUMAAAAAAAAA

SIAP NGAN CUSTOM ALBUM ( album nko kena bayar hahahha sebab mahal akakka)

Mama HH said...

dahsat laa filla oi..
Kombang setaman ekau ek masa peknen.. n aku kagum ko leh jadik kurus setiang.. (ada ke camtu?) muahaha...

Comel kasih masa tecik2 ek.. 3.4kg oke laa tu.. dapek cam Haris 3.9kg ko tau laa camne ko tergolek menahan sakit.. muahahah..

ye..ye aku ingat ko peknen kali ke 2.. ish.. bila ko nk kasi si kasih adik nih..

Miss Moon said...

long 3.9 adeh ....bosar tew long . Cam no la ruper perut nko time tew

nydia-mama akif said...

Wah..kagumnye...dr kembg semangkuk now jd keding filla...jelesnye...ape rahsia ni?share la skit..huhu

MamaIcha said...

filla, takutnya bila baca ur experience...masa gugur pun i dah rasa cam nak pengsan, apatah lagi saat melahirkan...sakit pun ia ttp pengalaman terindah kan...

Unknown said...

ko tau aku baca blog ko ni kat opis! tapi aku tak mampu nak komen sbb aku asik tahan gelak sampai nak terkentut! tak tahan aku citer ko berak berpaut pada tiang! hahahahahaha.. takpe, skang ko dah jadik cam tiang kan! ahh..

syok nyer..banakk.. kenangan indah yg paling indahhhh aku penah rasa.

Anonymous said...

tumpang lalu jap tuan umah...nk tumpang pengalaman saya lak.

masa saya banak yg 1st dulu dh 3.6kg, doc dh ckp lps nie kalu peknen lg, baby musti beso. sbb yg kt dlm tu dh "mengembang" gitew. yer ker???

tp mmg btul...sbb baby yg 2nd kuar dh 4.28kg. siap kena tahan kt wad 24 jam sbb doc nk monitor kadar gula dlm darah baby stabil ke idak.

kalu nk tau try laa peknen skali lg...baru tauuuuu....

Mrs.Nury said...

hehehe memang aku tertipu ngan tajuk di atas.....cayala filla aku fhm ko ambik feel dlm entry ni b4 ko nk peknan kan.Ok wat...acih pun besar.Semua org dh tmbh 2 ko sorang je blum hehehe....pengalaman bersalin memang 1 memory kan.Macam tak percaya jer aku biler tgk gmbr ko masa peknan.Amatla berbeza sbb skrg ni ko amatla kurus.Ko diet cmne hah???

Mai Okinokiyo said...

filla, tu pasal kasih suka makan ranggup sbb ko mkn ikan kering la goreng2 tu...

aku xleh terima akal la tgk ketembaman ko giler babas.padanla ko kurus gilerrr skrg sbb ko insap ekk?cuba ko letak gambo ke tembam ni sebelah2 dgn gambo ko kawin mesti org tak cayaaa..

weh aku xcaya lgsggg haha

happy2gether said...

dila...mmg sakit kan saat melahirkan?aku x ley lupa lahhh cam nak tekencing n teberak....tapi aku rasa aqil ni kurang sikit sakit sbb kecik sikit n sakit cepat x lama cam syasya dulu...kalo kali ke 2 insyallah senang sikit, plus kena buat baik ngan laki waktu preggie sampai besalin, masa besalin aqil aku baik sbb x byk ckp, asyik layan perasaan sowang2...masa syasya dulu asyik meluah perasaan jek, u know me...takper filla take yr time, bila betoi2 ready, baru lah commit, ada anak 2 byk cabarannya...kena buat MOU ngan laki, bahagi2 keje..ehheh aku dah tensi sbb bibik dah abih contract nih...harap2 lah aku ley jadik kuat n cargas cam moon...

miss kat ko n acih....mmuahsss teringat time acih baby dulu,sgt bam bam n aku sukerrrr sgt sbb comel, kira syasya adalah tekenan acih kot...ehheheh

happy2gether said...

oopss aku pon nak komen lbh dr satu ikut moon...title tu buat aku tekejut jek...ko ngan ayue kan nak saing 2nd batch nih...yg paling senang chidot kan?sekali teran kuar 2....x lama lagik meen's 2nd edition lak kuarrrr...lama betoi aku x dengor citer minah tu...

hOtMaMa said...

cittt..tajuk tak leh blah la kooo... yer yer jerk aku ingat ko peknen...!

waaa.. baca pengalaman ko, mcm lebih kurang jerk pengalaman aku.. yg penting time mengandung tu pun sama la... aku pun peknen bulan 1, saja bg gap 2 bln lebih pas kawin takut nanti org kata gelojoh...hihihi... ingatkan aku jerk pikir mcm tu... giloo!

ko lahirkan acih 30 sept, aku lak 15 sept, awal 2 mggu dari ko la... patutnyer aku due 1 oct amik ko.. punya la si shasya tak sempat2 nak kuar kan... pas tu tang time tu mmg betul sama dng aku filla.. tepat pukul 6 ptg shasya kuar... fuhh..lega...

per lagi filla...jom peknen sama2.. geng2 lain semua dah tambah dah... tu aku nyer KPI 2009...hiks! doakan kejayaan aku nak wat anak ek...hihihi!

Sham Ummi Echa said...

mmg tipah tertipu ler..hampeh ko filla..igt yer2 jer tau..

comelnya ko masa peknen..penuh sepetak gambo...hahhahah..jgn mare.. tp aku respek kt ko sbb leh kurus giler skang nih..

eleh apa sgt acih 3.4kg..kira sdg elok ler tu..meh lwn ngan echa 4.24kg ko.. trburai perut aku..

Liyana said...

kak filla...
such a good experience to share with us~ nanti bila acih dah besar,leh kak filla tunjuk entry ni pada dia...seksa gak seorang ibu nak melahirkan anak dia ye?
dear acih : dengar cakap mama tau...jgn lawan mama...syurga bawah tapak kaki ibu...*weee*

Anonymous said...

pn filla..cite la camne dr besar gituu leh kurus cam skrg..

Anonymous said...

filaa...mmg kelaka la...sonok baca ur experience...yg tak tahan tu..ada gak cite wabbit tu...

cite psl first impression tgk baby..samala kita...wa pulak ceaser, dahla mlm sebelum tu memang tak leh tido..wa takat HUKM je...tau jela..HUKM dia buh skali yg dah banak dgn yg belum banak...sebelah wa tu ada baby baru je lahir so..kejap2 nangis..wa tak salahkan budak tu sama skali ok...sampai sudah tak tido..la...masuk labour room lepas zohor..kul 12 am baru decide wa kena ceaser, sebab sangkut bahu..masa tu dah 10cm.. sepjg ms tu tak sah kiralakan, mcm2 pengalaman..bila dah ready utk ceaser..wa ckp dgn pakar bius wa ngantuk...dia ckp okla tidola..tp dlm tu sejuk yg amat..mcm duk kat eskimo..wa pun lalok...duk nampak kat lampu Dr duk proses perut wa..tetiba dgr suara baby...dah bersih tunjuk kat wa...wa boleh tgk..je..dlm ati wa mesti..nurse ckp wa tak de perasaan...tak dela mcm dlm tv..drama2 ke iklan..bila tgk baby excited...wa biasa je..duk pk..betul ke baby wa tu..ke dia ambik anak sape...wakaka...
ehh sorry mcm blog wa plak..

...$weE+ 666... said...

wahhh gituuu... akhirnya gambar peknen di pertontonkan!!! ahaks!

ko ni wat saspen jerk tau, aku memula baca tajuk entry rasa mcm nak meraung jer... ye la ko dah peknen, tinggal aku sowang jer... huhuhu... tak aci! sib baik fitnah semata-mata... :-p

sebijik btol arrr ko peknen jadik mengembang mcm aku gaks... huhuhu... masa 5 bulan mmg tak nampak. aku siap bleh gi redah ke vietnam yahoo-yahoo. takde sapa tahu aku peknen pun. skali masuk 6 bulan hamek nko!!! aku dah tgk gmbr2 ni masa kat umah ko ari tu. tak sangka ko akan scan & publish kat blog nih. hehehe... tp kira ko naik 26kg jer... aku naik 36kg tauuu! aku lagik terok arrr... mmg ramai ingat peknen kembar... tp kira ok lah ko dah kuwus gle skrg... aku dengki dowhhh...

acih kuar 3.4kg, fenriz kuar 4kg. patut lah pon kita membesar bagai johan kan filla kan... memember sumer dah tambah korum. fara, moon, mai, lenny, ila, azie, mas, nury,... tinggal ko, aku & jujue... ko dah ready nak peknen lagi ke poms??? huwaaaaaaa... jgn tinggal dakuuuuuuuuu!!!~ *wekkk!*

Anonymous said...

adusss tak tahan gile nk gelak!!dah mcm org tak siuman sok gelak depan pc sorang2 hahahahahhahaaa..nk gelak btol berak bpaut kat tiang tu kekekekkekeke...adoila..ceria hari2 kalo baca blog buk pilla nih...

moon gila kuasa asik ngomen penuh dah nih moon!

ingatkan peknen betul wat saspension jek baca tajuk huahahahahaha..tp mmg btol aa sakit beranak tuh..takde galang ganti le ng citer2 sakit lain huhuhuhu..mak phobia gak nk beranak lagi nih..kelakar pun ado bila ingat exp peknen n beranak tu...saya ada exp berak saiz beso cam bom gile tekejut ahahahahahhahahaha...

Azie Rad said...

ko punya tajuk buat aku terbeliak mata tadi..ingat btul ko dah preknan...hantu btul ko ni!! buat suspend jee...ko ni dok citer ko preknan dulu mcm nak preknan balik jer...oklah tu....org lain dah tamb 2 dah ni ko bile lagi?? kemain moom comment...nk bg semangat kat ko...apa lagi...possing dah baik dah itu hari so apa lagi..praktik kan btul2...nak aku ajar plak ke...adoiii!!!

Aleeya Zailan said...

hahahaa... suke sgt baca artikel ni... FYI.. this is the first artikel out of all ur other artikel.. best sgt.. sampai tergelak2 sorang... sampai dpt imagine mcm mana keadaan u masa tu... part kelakar masa pak radie u dok mengira... dok kene panggil nurse! hahaa.. byk.. very good!

anyways im ur new follower as well as FAN! lol

Aleeya