Monday, January 12, 2009

House hunting....

yer mari lah meng'hunting' umah bersama2... sbb saya ni ngn Pak Radie dah tua.. so why not?.. this is my dream.. and i hope 2009 is the right time to have our own property.. sampai biler dok tgk org jer yg beli?? kami nak juger.. ewahhh.. ingat tak my previous entry pasal bekfast poyo2 kat balcony time acih x der tuh.. yer tetiba Pak Radie mensuggest kan utk kami berpoyo berjalan2 menghunting house.. (ader ker ayat nieh?)..
so ini adalah antara pamphlet2 yang berjaya kami collect sambil melihat2 show house sekali.. nak beli umah yg beso2 and cantek2 tidak ler termampu... sbb kita kene lah ikut kemampuan dan budget... (tp tetap nak jugak!!!!).. giler aper..takkan nak gi rompak bank plak kan.. if you ask me what is my dream house.. at least aku nak terrace house.. aku jugak suker modern design.. dan aku jugak x nak yg mahal2 sampai aku sefamily kene makan ikan kering... hahaha.. dan aku nak yg location nyer near to my office... dan aku nak yg tak terlalu ceruk sgt.. dan aku nak yg 'pipe2 air' tu tak melintang2 atas bumbung.. hahah..sungguh semak pandangan mata ini.. aku nak terrace house sbb aku dah penat shopping barang dapo bawak troli bagai.. kadang kene 2, 3 kali trip... turun naik.. aku nak umah yg senang nak suh Pak Radie gi basuh keta yg salunyer bekapang dan berdebu itew... aku nak location yg senang aku nk gi KL.. aku nak location yg x yah tol biler nak gi keje..aku nak umah yg dekat jugak nak balik umah PIL and balik umah my parents kat Ampang... pendek kata aku mmg mcm bagus sbb sumer aku NAK!!!!!! hahahahha.. tp nak murah..sgt menggelabah statement ini... hehehhe.. eh lagi aku nak yg hypermarket dekat ngn umah... ada McD, ada fastfood restaurant dan aku nak yg komuniti nyer berbilang kaum.. cukup ler ayat 'aku nak'.. sbb aku x leh stop daripada nak memacam!!!
sgt cantik dan aku sgt kagum dan teruja... tp lom cukup kaya nak memiliki umah yg cenggini.. dan location nyer x silap aku kat semenyih ker kat LCCT??? tak hengat plak?sbb yg ni x pegi pon..just amik pamphlet jerk... saya amat tetarik menarik kebaboommm ngn umah ini... location hanya di Seri Kembangan.. dan dah tgk sendiri show unit nyer dan berangan2 aper nak dibuat kalau ler kami ada rezki utk membeli umah ini...sgt modern tapi 'comel' sket arr... tp utk tinggal bertiga or berempat dah lebih dari cukup....
umah ni terletak di Denai Alam, Shah Alam.. not so sure under Shah Alam ker aper... sangat ler beso dan harganyer pon sgt ler beso bersesuaian ngn keluasan dan kecantikannyer..sangat melatop harga..... aku sgt jatuh cinta pada umah yg roof nyer bukan kaler orange/merah... dah bosan ngn roof kaler tu..

umah ni pon Denai Alam rasanyer.. (aku byk makan semut jadik aku mudah luper).. tp rasanyer umah ni dah sold out dah... jadiknyer amik jerlah pamphlet dan duduk jerlah berangan...

jadinyer... aku telah dilamun cinta... ahhh indah nyerlah hai.... tp sakitnyer lah hai biler kene keluar duit yg banyak utk sumer nie.... tp tulah azam kami... to buy a house.. u have to be a gambler... selagi duduk dan berangan2 sampai mati pon kita x dpt aper... tp beli umah is not as easy as u buy a cloth... doakan kami dipermudahkan utk mengepam duit yer... feninggg oh fening.... oh my 2009 wish is to buy a laptop and now i've to postpone this wish.. erghhh.. (tp cukup lagi nak bli satu!!).. aku nakkkkkk jugak!! (eh mcm Acih plak..kalo nak tu nak jugak)..hahah.. mati ler mak aku plangkong jugak pala aku yg kiut nieh... kalo aku terbeli beli jugak laptop korang jgn gitau dier eh... kita senyap2 kat sini jer...hahahha..

12 comments:

A m m i said...

ye ye..
buying house is also my azam for 2009..kite dah tua dah wei..kalau x bli skrg tahun bile lagilah nak bli..pastu gile byk nak byr installment sbb umo dah byk..

azdra-azdra said...

betul betul betul...

sbb makin umur kita meningkat..takkan tak nak settle down tour own house kan..

aku pun..moga2 dpt settlekan hal umah aku tuh secepat mungkin..dan bley pindah dan beraya di rumah baru tahun nih...aminnnn

p/s: aku mmg nak sepak jer buntut ko masa ko pkai cap ngan baju kurung.. hehehehe

Unknown said...

semua ciri2 yang ko nak tu kan..ada kat umah teres aku. dekat ngan opis nak jalan kaki pon bole,dekatt lak tuh ngan tol nak gi balik umah mak aku ngan mil aku.umah aku jugak tidak ler ceruk.. sebab kedai runcit aku adalah parkson & giant! makan2 pon sonang...kfc ado..western ado.. umah pon ok lah..luas.. sangat privasi..sbb depan umah aku highway. skali skala tu aku dapat tengok mat2 rempit wat race tambah2 pd malam merdeka & jugak cuti2 umum yg lain..seperti new yr dan sebagainyer. sangat meriah!

tapi, bila dah masuk..umah sebelah kanan buat stor simpan perabot jati! nyamuk byk! jiran belah kiri..jual ayam kat pasar malam! sekali dia bukak tong!! muntah ijo aku! pastu makin lama dok..lipas makin banyak. makin lama dok..rupanya..paip umah kawasan tu ada masalah..jadik kena kuar modal byk untuk buat paip lain..pastu..buat itu buat ini dan itu dan ini... dah aku sangat tention!! rasa cam nak jual jer umah ni..nak balik dok umah mak bapak aku! senang kan! kang kang jer kat umah..makan minum semua siap! hehehee..

selamat maju jaya..moga2 ko dapat umah idaman ko!

yang ikhlas,
si gemok. (aku kak mok no 2 lepas akak mok blakang ko..!!)

C!kpuanmuda® said...

gud luck bebeh!

Unknown said...

Filla,

Kitaorg pun skrg dok hunting our dream house..Act dr last yera but x jumpa2 lagi yg fulfill our requirements..


Good Luck!

kalu ada goood info about hse share ler yer!

Mai Okinokiyo said...

filla..ko nye criteria sama jek mcm aku..
nak yg dkt gi keje, nak yg xder toll..yg ada mcm2..aku plak ada tmbah satu lgi kriteria, iaitu depan rumah ialah padang permainan.haha supaya xyah gi jauh2 nak gi padang permainan, pastu xla kete jiran nyemak depan umah..biar padang..memekak2 pun xla semak dgn kete sampai org susah nak lalu..

eh, ko tau, kite2 ni kan dok apt ala2 umah flat gitu..aku xyah pun berkali2 naik turun bwk brg beli groceriess sbb aku sangkut semua kan stroller nasya..stroller acih kann kelass..sure lagi lasakkk kekekeke...ibaratnye kalau nasya kuar dr stroller, stroller terbalik sbb barang sangkutan berat dari tuan punya stroller..

ada...blkg apt aku ada umah ala2 ko nak tu..dia ckp dpayment 10K.pastu satu lgi ko gi shah alam kat sk27 tu..hicom...bnyk umah tgh nak juall..gawat la katakannn...

xpun carik rumah lelong..aku jmpa banglo kat kelana jaya 357K tpi by the time aku tnya, dah kene beli dah..

mrs.ejays said...

haha..buk filla..buk filla..
samelah dgn aku 2009 mmg tahun utk mencari aset iaitu umah...aku nyer taste same la dgn ko..banyak cekadak kan..tapi nak yg murah je..hahaha...pastu tambah lagi satu..aku nak yang corner lot..sbb nyer kalo PIL aku dtg senang ckit diorg nak parking..pastu aku pn leh le wat cucuk tanam kat tepi umah..wat lanskap..ceh berangan..aku dah jumpa 1 umah ni..tgh masuk loan..tak tau ape keputusannyer..aku duk kajang..aku suke duk area cni..sebelah highway..ofis aku pun seberang jalan..kedai runcit, mamak sume ade..lagi satu tempat aku ni senang org nak dtg..confirm tak sesat..meh lah duk cni buk filla...hehehe...

Sham Ummi Echa said...

samer la kita filla.. azam 2009 ni kalo boleh nk ler beli umah.. dah tua tp xde our own house..kesian kan.. tp tu ler... nak beli umah nih.. mcm2 yg kita nak kan.. nk yg murah (plng utama)..dkt ngan opis..dkt ngan mak ngan mertua.. dkt dgn pasar..xde tol..x jem..sumer2 yg bes kita nk la..tp kalo nk sumer2 yg bes tu..biasanya harga da tntu la meletop kan..

tah ler..tp yg pnting biar la ikut kmampuan kan..aku pon x mmpu nk utang byk2..kang x pasal2 semua nk brcatu..mkn brcatu..nk g jalan pon bercatu..x bes ler life cam2 kan..

neway..semoga kita dpt apa yg kita impikan...insyaallah..amin..

NURSAKINAHBTMOHDSOLEH said...

mommy kasih!
may i have ur email?
wanna ask u bout adidas shoe ;)
thx. asap ya sis.

Anonymous said...

u have to do a lots of survey first!!! gud luck ok...
btw nice meeting u that day... wahhh rupa i sama je cam time sek dulu kan... awat la kita lupa nak snap picture hr tuh yek hehehe... and boleh u bg i email add tak nak send invitation lahh.. :)

Filla said...

to all: betul at least kita ada dream to achieve..tepok dada tanyer selera.. tgk sekali kemampuan... yer InsyaAllah kita sumer ada rezki murah...amin...
sakinah: my email add. akufillanie@yahoo.com (tp i dah x jual adidas shoes)nak tanyer apa2 siler kan yerr...;)
babysofia: yerlah..segan tau! patut amik jer gambo time tu kan? budak2 tu dah baju kuning sama jer...hehehe.. tu kat atas my email add.

Miss Moon said...

Filla selamat house hunting

aku amik masa SETAHUN nko ...sangat lama hokey . Kalau aku dalam bank ada beriban riban tak per . Nih masalah nyer dalam bank pun ciput je kan ...kena la cari yg mengikut kemampuan

tak pe dont need to rush . Kena consider banyak aspek ..bila dah jumpa yg berkenan di hati then u will know that is the ringht one .

chaiyook fillaaaaaaaa

sayang , i dah amik kunci akakkakakak sangat indah perasaan itew hua hua hua tetipa aku teruja lebey