Wednesday, July 08, 2009

Kisah seorang Doktor Pakar...

malam nie aku agak emo sket.. sbb dah buat entry panjang berjela2 dah tadi.. tetiba ilang..gilo ker aper??? dah ler aku buat entry muhasabah diri.. bengong tul arrr.... takper aku mulakan sekali lagi... walopon yg pertama selalu nyer yang terbaik... takper... aku ulang apa yg aku still ingat nak type.... aper nieh?? kata blog ada autosaved??? benci tul arrr....

hari ni aku nak bagi penghargaan untuk ibu2 di dunia... walopon hari ni bukan hari ibu.. tp hargailah ibu anda setiap detik... ingatlah betapa buruknya ibu kita... miskin ke..kaya ke... tua ke muda ke... orang kampung ke.. orang bandar ker... yg penting ibu tu lah yang tekedek2 hangkut ko dok dalam prot selama 9 bulan.. (kalo cukup 9 bulan ler... tp kalo besalin awal pon tetap ibu yg kedek2 mengangkut ko dalam perot kan)... so ingatlah pengorbanan ibu... tu lom kira dia meloya2 muntah sana sini time peknan lagik... lom kira telantar tak larat lagik... lom kira sakitnyer masa nak kuarkan ko dari dalam prot lagik.... yang aku penah dengar orang kata... sakit bersalin adalah sakit ke-2 selepas sakit menunggu saat mati... ko bayangkan?... sakit ke3 ialah sakit gigi yer adik-adik... heheheh.... jadi.. citer kat aku sket.. aper reason yg korang ada utk menderhaka kat mak ko??? ada????

kisah bermula begini... adalah seorang mak nie... susah payah membesarkan anak nie... yelah.. hidup tak lah senang sgt... duduk pon kat kampung jer... tp demi anak... begolok begadai pon tak per.... sumer mak akan buat benda yg sama demi nak tgk anak dia berjaya kan?.. di pendekkan citer.. mmg rezki dia dpt anak yg bijak to the max... kebanggaan dan menjadik sebutan orang kampung ler time tu... dpt ler jadik Doktor.... bukan doktor biasa...tp Doktor pakar okeh.. masa belajo pon asik dpt best student... pandai ler katakan.. Alhamdulilah... sejuk perot mak ngandung... tup tup dapat anak geliga ler plaksss.... so dalam ramai2 anak... anak ni ler yg menjadi pojaan hati kedua orang tua....

so si doktor nie pon... bertemu lah jodoh.... jodoh pertemuan kan di tangan Tuhan... aku tak salahkan dia kalo dia akhirnyer bertemu jodoh ngn janda anak 3... tak perlah.. dah jodoh dia kan?.. tp hati mesti mau baikkkk... baru org tak berkata.... aku dah start dah nie... heheh... aku bajet muker mesti ala2 normala samsudin nieh... tp tidak okeh... ok ok... takperlah kan.... dah centa nak buat mcamana? cemana ko larang pon.. hati dah soka?.. kasi kawin jeklah... sebelum kawin kemain lagik amik hati bakal mentua... siap wat kan rendang bagai nie... bepeluh2 masak... dah kawin aper citer???? jgn kan rendang... datang umah mak dier.. bawak perot anak branak tunggu orang hidang.... uiiiii... cantek molek perangai... aiii like arrr!!!....

kes paling tak leh blah terjadi semasa majlis kawin adik perempuan kepada doktor... isteri doktor orang yg paling sibuk menguruskan lauk2 pengantin... sbb dia yg beli lauk kan (kata duit laki.. harusler....)... takperlah kan... tp yg tak leh tahan nyer... habis dia hambur nyer orang yg tolong2 kerat2 cili..kerat2 timun utk hiasan.. sumer tak menepati citarasa dia... dia ckp dengar arahan dia.. baru buat.... dia pon buat keje mengempas2... aku hempas muker tu nak?... then slow2 sumer orang tak nak tolong dia... kalo aku... amik jerk pisau tu pacakkan jer kat dahi dia.. memekak sgt.. org dah tolong dah cukup bagus okeh....

pastunyer.... adalah seorang ibu vogue bersama anak perempuan berusia bih kurang 1 tahun time tu... slamber kodok cedok ler kuah sup cendawan utk pengantin tu... satu periuk besar okeh.. aku rasa setakat satu senduk tak luak okeh.. amik sup tu pon sbb nak buh kat nasik.. nak suap anak dia makan.... then terdengar ler orang berbisik... isteri doktor dah naik hangin..sbb amik kuah sup tu tak mintak kat dier.... halamakkkkk aiiii.... dasat giler okeh.... suami kepada isteri vogue tu kebetulan ada kat area dapur tu.. ada ler gak dia terdegar isteri doktor memekak2 membebel2 marah2 kat situ... tp dia wat bodoh sebab tatau aper yg isteri doktor marah sgt.... rasa2 kalo suami kepada isteri vogue tu tau dia buat aper ah? mau dia sumbat mulut isteri doc tu ngn senduk sup tu gaknyer kan?...

ada lagi kes... kat kedai makan... dok bersama isteri dan anak2 express dia makan kat situ... ada ler makcik sorang nieh.. yg bau2 bacang kira kenal lerrr ngn dok nie..tp dok ni tak pasan makcik ni kot... makcik ni citer.... dia tedengar ler... isteri saiko kepada doktor nie jerit2 marah anak dier dpn2 orang ramai nieh.. cenggini ayat dier... "Aliiiii (bukan nama sebenar)... jangan lari2 sana... meh sini... heiiiiishhhhhh anak doktor nieh!!!!" jap jap japp... aku nak muntah tebelahak dah nie... BLUEKKKKKKKKKKKK... giler aper? aku ni kalo ler laki aku menteri skali pon... ko bayangkan aku plak wat dialog cenggitu yer.. "Acih anakku sayang..... jangan main kat sana..... meh sini... heishhhhhhhhhhhhh anak menteri nieh!"... muntah darah orang dengar okeh!!!... SAIKO!!!!..

Aku bukan nak mengata (heheh.. padahal dah bebakul mengata nih)... tp nyer.. tolong arr bersyukur... nasib ko baik okeh.. rezki ko murah... dok kampung seberang.... janda anak dah 3, muker tak seberapa.... dpt kawin lelaki bujang... 4, 5 taun muda dari ko.... doktor pakar plak lagi... aper lagi ko nak??? jgn belagak boleh?...

Aku tak tahan biler doktor nie... blajo bukan tak pandai... pandai okeh...tapi hotak letak kat lutut... mak tu dah ler sakit... ko tu doktor okeh... tiap2 bulan bagi mak rm200 jer.. ko leh terima tak???? aku tak leh terima okeh.... gaji ko konpem riban2... sian mak ko okeh... aper nak buat ngn duit rm200 sebulan? aritu receipt bini ko beli bra ngn spender... bra selai pon dah rm100.. ko tak pikir ker??? emas kat tangan bini ko tu.. sampai tak larat nak angkat tangan dah... sampai ke ati ko tuan doktor?.. kesian kat mak katanyer... belikan mak beras.... beli beras hancur okeh... ko ingat aper? nak bagi ayam makan ker?.... ko pandai kan.. ko nak makan sedap2.. mak ko? elok lah ko tak yah belikan beras langsung kalo mcm tu.. hancur hati mak ko okeh...

nie ha.. mak tu sakit.. mak tu kol arr nak ngadu sakit.. kata anak doktor.. harusler ngadu... ko tau tuan doktor suh buat aper?? tuan doktor suh mak dia makan epal okehh... aper ke jadah?... lain ler kalo aku suh anak aku makan epal.. leh diterima akal ler gak... hadoiiii ler... sedihhh!!..

time raya... umah sekangkang kera... tp tak sampai2 umah mak ni ha... putih mata mak nyer menunggu anak kesayangan balik... ohhh rupanya sibuk beraya umah keluarga bini.. alahaiii bukan jauh..kata kampung seberang... kok yer pon bini ko tak nak balik umah mak ko...ko tinggalkan jek bini ko dalam sejam dua jam... gi ler tgk mak ko tuh... hari raya okeh!!!... dah malas aku nak citer... panas lak hati nieh....

tp Allah tu maha kaya... dah dapat anak yg bijak bistari tp otak letak kat lutut tu tak leh harap.. ada anak2 lain yg sayang mak.... aku salute kat anak jantan lagi sorang nie.. biar ler orang kata dia buruk prangai..jahat sket... tp hati mak ni lain... jahat cemana pon anak tu.. tp kalo pandai amik hati mak... nak marah pon tak jadi.. orang keliling dok mengata pon telan jerlah... dengar mak sakit.. kelam kabut dari kl balik ler ke kampung... dah anak doktor yg sekangkang kera biziiiii tak leh tgk mak kan?... anak lelaki sorang ni punyer lah sayang kat mak ni haaa... masakkan... suapkan mak dia makan.... sikatkan rambut mak tu.... sapukan bedak sampai putih selepong aku nengok.. comel jerrr..... luluh lah hati mak biler dpt anak mcm tu.. sejuk jer rasa perot tuuu.... bawak mak ni gi jalan2 kat shopping complex.. belari carik wheel chair.. dukung mak ni letak kat wheel chair.. sedih nyer aku dengar... mak tu sakit... nak kene wat dialisis tu... kene pakai duit byk.... biler bincang ngn abang doktor tuh.. dok sibuk citer hospital sana hospital sini.. tapi tak gak pegi2... duit tak hulur pon... tak malu ker biler adik ko yg keje tah haper2 tu yg bayo sumer??? kata ler kene bayo dlm rm1300.. adik ni suh abg doktor ni top up lagi 200 mcm tu jek.. hajat di hati nak sindir ler abg tu.. tp abang ni sbb otak dia dah ada kat lutut... ok jer bayo 200 jer... mcm nie nyer orang pon ada? ntahlah.....

dah ler tu... bukan niat aku nak buruk2 kan sesiapa kat sini... tp utk mengajar diri sendiri jugak... jgn sekali2 lupa mak dengan bapak.... tak der dorang.. ko tak idop kat dunia nie.... aku bukan anak yg baik sgt pon.. asik gaduh gak ngn mak aku... tp at least aku ingat betapa susah mak aku carik duit bagi aku blajar... tak byk sikit tu.. hulur2 gak kat mak tu duit biler dpt gaji kan?.. roda tu bepusing... kejap ko kat atas..kejap ko kat bawah... tp sama jek... bepusing jek....

9 Julai nie bday mak aku ngn pak mentua aku... so saya nak wish mereka Happy Birthday kepada mereka berdua... saya sayang mereka... dan saya doakan mereka panjang umur dan diberikan kesihatan hendaknyer.. Aminnn....

ok ler... aku dah penat meluah rasa kat sini... mana yg buruk kita jadikan sempadan..mana yg baik kita jadikan tauladan... masing2 kita ingat-mengingat....

Renung-renungkan dan selamat beramal.....

EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
PLEASE REFER OUR PORTFOLIO AT THE SIDEBAR
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

20 comments:

Unknown said...

okeh kak filla,
saya paham nape anda begitu emosi,
anda seorang ibu,mesti la anda rase panas jek kan..
cool kak.. cool..

Kit Pryde said...

rasa sedih je baca.

kesian makcik tu.

sebbaik ada anak laki lagi sorang.

kalau tak... aper la nasib makcik tu....

Unknown said...

Ni kisah benar berlaku depan mata or kisah teladan yg di baca?? Huhu... Windu lak kat mak kiter.. NK balikkkk...

ini reen said...

kekadang cam tu la dilla
anak yang disanjung tinggi tu memang hampeh...sebab dikeja kan dik bini..

tapi kita tak cam tu kannzz.heheh..

anyway..ini semua iktibar wat kite

Liyana said...

kisah benar ke kak filla?based on the true story ke?huisssshhhh......sedeyh giler saya baca!!!meluap2 marah di hati...BODO punya doktor!!!sian mak ko ok?jadik si tenggang nak??

*kak filla ada bakat tulis novel ler....leh wujudkan rasa sedih + emotional pada pembaca..goood!!!* =p

Sham Ummi Echa said...

pergh.. beria aku baca ceramah motivasi ko pg nih.. bgs ler ko citer psl nih.. biar kita sumer igt akan jasa kedua org tua kita yer x.. aku pon sama cam ko gak.. suke sgt lwn mak aku masa time2 jahiliah dlu.. tp lawan2 pon aku ttp syg kt mak aku.. aku x lupa jasa mak aku... huhuhu...tiba2 rasa sedey la plak

Filla said...

fiza zasmi: bukan emosi sbb jadi ibu.. mak nak peyed nieh!!! hahah
kitty pryde:yer..siler banak ramai..
suterabatik:dua2 pon boley!!
reen:yer iktibar...
liyanaroxx:based of true story gamaknyer..malas jek.. kang ahadiat tu nangis x leh carik makan.. huahahahhakkktuiii..
shamummiecha:salu aku bagi ceramah ari jumaat.. ni terawal plak..heheh

Filla said...

liyanaroxx: *of true story = *on true story.. kang kata mak bodoh plak..hahaha

MamaIcha said...

happy birthday makcik :)

genny da bomb said...

waaa..menanah mata mak nak abiskan citer ni huhu..

hmm..siannye mak dok bangang tuh..eiii sampainye ati dia wat gitu kat mak sdiri..tak lain tak bukan mesti sbb si janda tuh nye keje..sbb tu la kena cerai masa pes time kot..

ada ati nk ngaku anak dok..anak pakej le cakap hahah..

mak kalo jumpa org macam ni mmg mak rasa nk sound jek la..eiii tak tahannye sakit ati baca citer ni huhu

Softtouch [Hanim] said...

sedih nye baca cite pasal mak2 nie...blagak ooo bini doc tu..kata dapat laki doktpr, harus dia belagak 1km..he he eh..
nk tanya wanita vogue yg ade anak sorang umur setahun tu..filla yer?he he he

Filla said...

busyuksayang: tq for the wish!
genny: tak yah sound..ko bom jek!
softtouch hanim:heheh.. ibu vogue? ye ke??? rasa2? hahahah

Miss Moon said...

ya allah ada gaks org cam tew ...adeh hai sian mak dia . Tew la kadang bla dah cerdik pandai sangat lupa diri ...

yup meh kiter renung renungkan the moral of the story ...sangat bagus citer nko kali nih pilla

bebelan yg mempunya maksud yg begitu mendalam ...auqqqq

mannira said...

true story ekk.. org tau ibu vogue tu sape...org siap bayang2kan lg mcm drama.. ni..

moga anak2 kita nanti tak buat kita mcm tu.. tu sebab org skg lebih pentingkan EQ & SQ dr IQ.. serious...

ejea aziz said...

kalau doktor abg den..memang aku taji dia..huhuhuh...awat yg dia buta sgt tu....ish..mintak simpang...jgn kita buat mcm tu...n x nak nti anak buat mcm tu...huhuhuh sedihnyeeee

...$weE+ 666... said...

ermmm... apa aku nak komen yer? aku sendiri pun tersepit antara mak sendiri dgn... huhuhu~! tapi yg pastinya aku pilih mak aku arrr... hmmm...

diana aziz said...

True story ek, Kak Filla? Adoiyai.. ader jugak manusia cmnie kan? Jenis tak kenang jasa. Nilah si tanggang moden..

Lenny said...

:(

seperti biasa.. neng yatimah haruslah nangis kan..

mesti luluh hati mak dier.. aku yg baca pon sedih.. aku tabik spring anak dier yg dikatakan jahat tuh.. padahal... itulah anak rahmat.. tak nyusahkan mak nak golok gadai bagik dier belaja.. tapi.. dier yg tolong mak.. aku mmg salute org camni..

dr tuh..aku kalau jumpa aku lempang je skali... hamik ko neng yatimah dah marah!!!

ila de cute said...

ni kisah benar ke tak ni?? memang bangang le doc ni..

Anonymous said...

akak, terbaek! sama2 lah kita beramal soleh. thanks for sharing ;)