Friday, July 31, 2009

Adil kah untuk para Secretariess??????

owh rasa mcm lamanyer aku tak hapdate blog nie..(padahal baru sehari)..wuwuuuu.. tetiba jari jemariku yg tulus-mulus nie lekkk jer click new post... pastu dok temenung mcm bangang... sbb tatau nak type aper...

ok ler jom kiter share criter2 berkenaan career plak.. (ceh ayat tanak kalah..CAREER tuuuuuu).. ok aku ialah seorang PA atau Secretary atau Personal Assistant atau kuli.. atau aper2 jerlah... nak bagi panjang citer sket... biar aku citer dari zaman hingusan sket...

lepas jerk SPM aku telah mengisi form UiTM... masa tu keruk2 paler gak..sebab tatau nak amik course aper... so first choice saya ialah Art & Design (fashion)..kuakakka.. sbb dulu cita2 saya nak jadik fashion designer..(walopon lukis orang ala2 orang lidi jek) ehh tu sumer bakat boleh diasah... hihi... sbb saya slalu berangan nak bukak butik... pastu duduk kat butik mcm datin2... (mcm ler kawin ngn Dato' pastu Dato' present kan butik utk b'day present).. heheh.. drama melayu kan mcm tu... ok... 2nd choice saya ialah Executive Secretaryship..(zaman saya lah..skang dah panggil Office Management).. alah mcm aku tatau.. tukar nama jek tu.. supaya ramai sket jantan2 tak malu nak amik course nih... zaman aku dulu.. kalo 80 students.. ada lah 4 ekor jantan.. sian dorang kan?

ok lepas tu... lagi brapa hari kot sebelum dpt offer letter from UiTM tu.. dah bincang2 ngn my mom.. maka saya tukar kan pilihan course.. yg 1st choice jadi 2nd, yg 2nd jadik 1st.. reason? sbb saya takut lepas saya habis belajar.. saya susah nak keje.. takkan abis je blajo aku terus kawin ngn Dato' yg nak present kan butik? ye dak?.. maka saya rasa peluang pekerjaan utk secretary adalah belambak2.. dan tak yah nak risau2..

eh jap.. aku mcm hiang focus.. aku nak citer pasal career aku skarang kan? aper hal citer pasal zaman baru nak apply study plak?.. ok.. dipendekkan citer aku pon habis lah blajo kat uitm Shah Alam yg sentiasa dihatiku itu.. iskk bestnyerrr uitm Shah Alam.. ingat lagi dulu aku minat giler kat budak laki nieh.. nama dia Joe.. hahah.. dia mcm budak2 underground gitu.. sgt taste mak.. haha.. sbb dia unik.. dia jalan tunduk bawah jer.. dia tak ramai kawan.. dia salu dok sorang2 kat tepi surau.. dia salu gi surau.. rambut dia selekeh2 dan tak terurus... dia suker pakai suar kaler ijau army tu.. paling best DIA SALU USHA MAKKKKKKKKK... hhaha.. kalo dia duduk.. sambil dia tnduk mcm usha lantai kan.. kang mesti dia usha kalo mak lintas dpn dia.. mak kan DIVA FOFULAR kat uitm dulu.. huahaha.. aku jeling sketttttt jer.. awuuuuuuuuuu... dlm hati debar2.. kuakakak..

pastu aku luper arr cemana ah aku leh kenal dia.. rasanya dia penah kem salam kot.. first time tu kan kan kan... tolong imagine scene hangat ni yer... aku baru habis kelas.. (aku kan suker jalan sorang2..laju2).. keluar dari kelas aku pegang file byk2..ngn buku..berat2.. pastu tup2 terserempak ngn mamat kewl tuh.. (nasib tak buat2 ala telanggar sambil file2 jatuh beterabur.. pastu kutip sama2.. sambil aku selak2 rambut selit celah telinga).. huahah.. tp nie kewl okeh.. dah betentang tu.. dia terus tanya.. "nak saya tolong angkat buku?".. aku terus amik sumer buku berat tu bagi kat dia.. huahahhaha.. aku cakap "boleh gak.. tolong anto sampai kereta boleh?".. huahahha.. dah tentu ler mamat ni suker... pastu jalan ler sama2.. dlm hati mcm "Yes!!! dia tegur aku.... yes!!! jalan sama2".. hahha.. dah tu aku ckp.. "eh jom gi cafe? dah breakfast lom?".. then dia pon ok jer.. aku rasa ktorang pegi bertiga ngn kwn aku sorang lagi kot..

so makan ler.. AKU YG BAYAR OKEH!!!.... waaaaaa kepantangan aku yg DIVA nieh ok.. first time makan.. HAKU YG BAYAR!!! sgt turn-off okeh.. tp tak per.. demi dpt makan bersama mamat underground yg kewl giler.. aku rela.. biler dah lama2 tu aku muler lah BOSAN... tp tak couple pon.. mamat ni mmg tul2 BLUR dan SELENGE... x leh blah arr.. aku nak boipren yg bijak pandai jerrrrrr.... amik course Engineering.. tp leh tahan ler lembs dier.. hahahha.. citer kat mak yg dia asek repeat paper.. (aku pon wat2 ler concern.. bagi semangat bagai)... tp dalam hati mcm.. Ceh! dah ler makan aku bayo... pastu aku ni dah sah2 ler asek repeat paper.. pastu org grad aku tak grad2.. pastu takkan ler nak ada boipren yg sama2 type bongoknyer mcm aku gak... eh cannot okeh.. kang anak aku tak geliga camno.. huahahha.. pastu sian dier.. aku kan mudah kesian..kadang dia nak balik umah sewa..aku siap gi anto okeh.. oh tidak..oh tidak... kami kawan sajer tak lebih dari itu.. xleh xleh.. kalo ko kewl underground tak abis... tp tah aper2.. x leh gak kan.. so aku mengambil langkah.. "SEKIAN TERIMA KASIH"..

Ooopss tekeluar topik lagik skali.. mmg salu ler kes tebabas2 kalo citer.... aku sebenarnya nak citer... lepas jek grad aku gi interview nak dekat 10 tempat.. sampai dah takder rasa bedebar2 dah time interview..sbb dah naik bosan!!! akhirnya aku kerje kat Glenmarie sebagai secretary.. (company kwn aku nyer family)...hehe.. lama gak bih kurang 6 bulan... tp mak aku bekeras giler suh aku masuk kijer gomen.. menjerit2 hati ni tak moh nie.. gi interview gomen pon muker aku mcm cibai jek.. doa dalam hati mintak2 tak dpt..hahah.. skali dapat!!! sbb doa aku tak makbul..doa mak lagi makbul kot..haha...

so bermula lah idop mak yg vogue ni bekerja sebagai penjawat awam.... tak kenal maka tak cinta.. korang ingat kalo aku keje private sector.. aku ada masa nak belog2 sumer nieh??? heheh.. nehii okeh... so bersyukur jerlah dengan jalan yg dah tertulis nie.. (hih.. mcm pasrah jek bunyik dier).. eh aku BANGGA okeh.. berkhidmat untuk negara tercenta..

oh saya kan ada membeli rumah di Seri Kembangan... rumah dijangka siap November 2009 (this year).. sekarang saya menetap di kuarters kerajaan.... dgn potongan elaun lebih kurang rm330.. eh ok aper?? ada org nak bagi ko duduk rumah sewa ala2 kondo cuma swimming pool jer tak der?... haaa takder kan?? sewa rm330.. ada???? hihi.. so saya bersyukur... so saya dah pikir balik nie... kalo saya dah start duduk rumah sendiri nanti.. saya akan dapat balik rm330 tu.. dan gaji akan dipotong lagik memandangkan saya ada buat housing loan ngn gomen.. tp kan kan kan.... hari tu saya gi perjumpaa PA dengan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam.. satu jabatan hantar sorang PA jer wakil.. so this year saya dpt pegi.. so dengar lah taklimat dari KPPA tuh.. tahun ni dorang dlm perbincangan utk menaikkan Gred PA kepada yg sepatutnyer mengikut qualification PA tu sendiri..

saya tenang jer... dari dulu saya sgt rasa tak fair.. sbb kat gomen nieh.. ada mcm2 PA.. ada yg graduate Uni... ada yg lepasan SPM.. ada yg grad sijil Poli... tp Gred adalah sama okeh!! kalo Gred Jawatan utk PA.. nama dia.. Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred N17... yang membezakan ko tu ada qualification atau tidak ialah tangga gaji.. tp WTH pon? ada ke org nak datang kat ko gi tanyer.. "Eh gaji awak baper ek?".. ada??? "awak ni lepasan SPM ker Dip holder ker aper?".. ada org nak tanyer ko??? tak der kan? so aku rasa lah..issue ni patut dah lama dah di bincangkan... diambil tindakan...


so sekarang nie.. Perkhidmatan Awam tgh nak buat satu pekeliling... yg membezakan Gred utk sekalian PA2 di jabatan kerajaan.. ada my friend informed aritu.. maybe utk Dip holder from Uitm (exec) mcm aku.. akan terus dinaikkan ke Gred N27... senangkan? naper dari dulu dorang2 ni tak tepikir nak letak gred nie? yang aku pelik kalo line2 engineer.. engineer kod dia 'J' okeh.. mcm J29 utk lepasan Dip.. engineer ada plak gred2 nih? naper ko nak menganak tirikan PA?... yg PA2 kanan dah tua2 bangka baru ler dpt N22... sungguh takder career enhancement langsung... so now they're taking this matter seriously lah.. which aku rasa patut dah lama dah..


oh ada satu lagi yg aku kurang puas hati.... jawatan PA di sektor kerajaan nie dia lain dari yg lain.. ni issue kelayakan duduk kuarters nie.. aku mmg tak puas hati.. sumer Diploma holder.. aper2 course yg ko amik pon.. pastu ko keje ngn gomen..layak duduk kuarters kerajaan kelas aper tah.. (tp double storey terrace house laa).. yg cantek2 kat putrajaya nie.. KECUALI jawatan aku yang PA nie.. logik tak?? ker aku sajer nak emo2 tak tentu pasal ah? ko tak rasa mende ni unfair ke? sebab aper leh jadik mcm tu? adakah sebab jawatan PA ni..lepasan SPM pon leh jadik PA??? jadi sebab tu saper dip holder tak layak duduk umah utk pegawai?.. oh sila lah explain.. aku tak mengerti giler dow!!! hah kan tetiba aku jiwang 'mengerti' disitu.... logik ar wei.. tp takper... aku tak kisah.. sbb aku dah bersyukur dpt dok kuarters yg pada aku sgt selesa utk kami bertiga.. orang lain lagi susah.. kene menyewa bayar sampai rm800.. aku cuma potong rm330 jer.. cuma aku tak suker orang downgrade kan jawatan utk PA sampai mcm tu....


sib baik lah dorang tgh pikir utk tukar pekeliling nie InsyaAllah by this year kot? Alhamdulilah baru nak tersedar yg dorang kene 'appreciate' jawatan PA nie.. ko lah yg paling rapat ngn orang atas.. dan ko paling rapat ngn orang bawah.. sbb PA adalah 'orang tengah' utk sampaikan apa2 message.. am i right? kalau ada rezki aku dpt naik dari Gred N17 ke Gred N27.. syukur lah kan.. (leh cover balik nak bayar loan rumah).. weh risau wehhhh.. kang aku tak leh shopping camno? hazab okeh...


Ok lah.. mak penat dah membebel di hari jumaat yg mulia nieh... tak kiralah apa position kita pon.. boss ke kuli ke... semoga dpt bekerja ngn aman... dengan hati yg gumbira (sambil hapdate blog).... baik dengan orang keliling... dan DIHARGAI... tu sumer dah cukup kan kan kan???


Renung2kan dan selamat beramal.....


alaaa... ni aku benci.. nak kene pikir aper hot tips nak bagi... mcm keje sekolah lak.... ok ler.. ada lagik ni hot tips..


Hot Tips: bersukan!! anda mampu memperbaiki struktur kulit anda dengan bersukan.. apabila liang roma anda mengeluarkan peluh dan sisa2 saki baki yg tak diperlukan oleh kulit.. maka kulit pon akan sihat... bila kulit sihat... maka automatically kulit jadik cantik.. badan pon jadi sihat.. jom gi bersukan jom?...

*akan beriang-ria bersama BFF pada 1hb Ogos.. (malam) dikala sang suami tengah meng'rawk'kapakkan diri dia di Mont Kiara tgk Search *fewwwitttttttt*...yahooooo..can't wait...



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

29 comments:

genny da bomb said...

aaaaaaaa berjurai air mata baca entri ni..sket lagi leh jadi cerpen bersiri huhuhuhu..

tu la kan..ase cam spa kena semak balik la gred2 ni suma..mak tak keja gomen so tatau sgt pasal gred2 ni..hihihi..

cuma mak tau..kalo degree mak aii susahnye nk keje gomen..baik mak blajo diploma je dulu lagi bagus..byk pilihan huhuhu..

keja je la yang sedia ada niiii..

ms diaz said...

pasai pekeliling PA tu,entah la bile nak kuar nye..senyap je pun..i yg kat JPA ni dok tanye2 gak..tapi diorg diam je akak oi..ehehe

-mz diaz PA di JPA-

ini reen said...

dilla

kan pekeliling tu kena gantung
sebab
pa-pa senior yg berkelayakan spm tu
tak setuju...

rasa cam pekeliling anganku musnah

adoi aaii

ini reen said...

dilla

kan pekeliling tu kena gantung
sebab
pa-pa senior yg berkelayakan spm tu
tak setuju...

rasa cam pekeliling anganku musnah

adoi aaii

Mimy Hamid said...

bkn PA gomen je ...aku berharap PA kt telekom ni pun berubah nasib..klu ko nak tau PA telekom taraf cam keje kerani jek...

mummy_ayu said...

pulak..kalu macam ayu nie sebenarnya kerani, tapi buat keja PA, jaga Dato' plak tu. tapi tak de plak kenaikkan apa apa..naik gaji apa tah lagi, tapi jaga bos besar. nak komen kat sapa yer...

pHat sUe said...

dah bape tahon dah nih, tak penah nye dpt aku panggilan menjadik govt PA ni cam ne babe?

Ps : sengeh bace sekendel di uitm tuh :P

♥My Perfect High Heels ♥ said...

pekeliling tu kene hold lah patutnye bulan 7 aritu dh naik dh.. tp ade ketidakpuasan hati dikalangan2 pra2 senior nih..

NoR WaHiDa AbDuL MuNtaK said...

Hai Jiranku...

Saya pun PA mcm awk gak. Saya dah penah buat dan hantar kertas kerja, hantar email toksah kata la..udah mcm surat berantai, jwpnnya sgt2 la menyakitkan hati..meeting ngan Presiden Cuepacs pun ada time tue Dato' Nordin, bincang khas pasai menda alah nih jer...tapi hampeh dot com. Dia suruh kita tubuh kesatuan lah, buat tue la buat nie la... Masalahnya susah kalau nak tubuh kesatuan. Abih tue mesti ada perbezaan kan Dip holder ngan SPM kan..sape nak jadi Presiden kesatuan? dah tentu2 nya PA2 old timer kan??? Nak ke dia bersatu hati dgn kita? Hahaha... Dengo cite dah sign dah pekeliling tue, tapi ada owg tahan@ bekukan, sb ada yg tak puas hati...Jom ler kita ramai2 serbu JPA!!! makcik berkoba-koba nie..

Filla said...

genny da bomb:huahha cerpen bersiri buk pilla..
ms diaz:alamak kene baik2 ngn org JPA nie..heheh.. ada hot issue inform tau..
reen:perhal makcik2 PA nie?? glabah siot..
mynameismimy:hee tensi aku biler org lookdown kiter2 nieh..
mummy_ayu: alahai ciannyer..ai jaga KP dato' tp ok ler gak..sbb ada elaun khas jaga JUSA..
phatsue: uwaaaa..ko kenal ke skandal selekeh mak tuh??? kuakakka...
Double F: seyes?? dengki busuk ati tul arr senior nieh...
wahida: uikkkss?? dasatnyer? mak nak lanti hang jadik president lah mcm nie...jom kita wat kesatuan jom? kita serbu JPA nak? aper masalahnyer?? makcik2 PA yg 'SPM Holder' ni pon kalo budak2 PA dip holder dpt naik gred? naik gaji? kaco periuk nasik dorang ker?? takkan??? so what's the prob?? adoi makkkkk...kes PA senior mmg dah tekenal dah kat gomen nie.. belagak mengalahkan aper.. mentang lah senior even ko SPM jer..tp dpt jaga KSU, Menteri sumer.. lagi nak belagak.... perhhhh aku mmg tak leh tahan dgn kerenah Senior2 yg blagak kalo kol aku tu... macam bagus..... gi course pon depa pilih location..depa jek leh duk satu bilik sorang.. depa sibuk nak bawak laki ngn anak ngan atuk nenek sumer... PERGHHHH TAK LEH BLAH!!!

Anonymous said...

hi beb....

kitaorg kt TNB pn cenggitu gak....gred sama mcm kerani...cuma beza nyer cuma gaji dlm 50 - 100 hinggit je.......tp yg pelik...klu kerani sambung belajar..dpt diploma...terus jadi EXeC...dimanakah keadilan nyer di situ?? adoi...x adil kan..tp tu ah..dulu ada gak ura2 nak jadikan gred khas tuk PA....PA yg ada diploma ni sure rasa mcm x dihargai....cuma benda x jadi kenyataan....sbb PA yg x de dip yg senior...protes....
adoi.....x patut...x patut....

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

aku paling sokong entry ko kali nie..
yeee...aku pun PA yang senasib cam ko gark....diploma holder tp gaji tahap spm holder jer....lagi ler sekarang nie...
typist2 pun naik grade jadi kerani...dah sama tarap ko ngan PA...apa kes...adoi ler....kalau tahu, dari dulu..lepas SPM terus ker gomen jadi PA..sure gaji dah bertangga2 now...he he he

nak lagi best...PA gomen nie..tangga gaji beza...kalau ko dip holder dari Uitm (office management) tangga gaji ko naik satu tangga je dari spm..tp kalau ko dip holder dari politeknik sure ko nyer gaji tahap diploma holder...sian kan kami yg dip holder from uitma..

apa kes...poli lagi tinggi dari universiti ker....iskh iksh iksh..emo aku tau...ha ha ha

genny da bomb said...

wah buk pilla berjaya mengumpulkan PA2 kat entri nih..syabas2...ramainye PA yang baca blog buk pilla hihi..bagus tuh!korang leh buat persatuan PA-PA ditindas semalaysia hihi..

ape laie..takat makcik2 PA skali tolak pun leh tergolek je..tenaga takde..uih tetiba mak jadi jahat kakakakak

NoR WaHiDa AbDuL MuNtaK said...

Lagi satu alasan yg diorg bagi..tak masuk akai lgsg. JPA kata Dip kita nih tak cukup credit hour... HelllOOO...abih tue yg skrg nih owg dok sebok pendekkan course tue, mcm mana lak? Owg makin nak maju. Kalau yg senior2 nie berani sekat2 pekeliling tue...Mengapa tidak kita kan? Diorg tak leh la dengki kan.. kalau nak gi la sambung belajo..hehehe..muntah darah lecturer nak ngajo agaknyer!!

diana aziz said...

PA kat TM nie pun same. Swasta tp bg gaji kat PA ciput. Nk naikkn gaji sratus sthn pn susah.. Hurm...

Filla said...

anon: haku tak paham per masalah senior ni nak protes ah? ada tak senior PA leh tolong leave comment.. hadoiiii lerrr!!!
zana: tulah pasal.. pandai lah hapuskan jawatan typist upgrade jadik kerani.. tu naper tak der org argue???? kenapa samakan standard PA dip holder ngn PA spm.. aku tak ler merendah2kan PA spm holder nieh.. tp naikkan gred n gaji budak dip tak leh ker?
genny da bomb: huahah.. nak buat persatuan PA tertindas ler pasnieh..saper nak join kene vogue2 okeh.. WAJIB PAKAI HIGH HEELS KALER MERAH!!!
Wahida: per kene ngene credit hours lak ni??? bengong ar dorang!!

::MIMIE:: said...

yeahh..entri yg i loikeee 100%
kembalikan hak p.a gomen
org lain ade diploma sedap2 je
dpt n 27..
kite ni terkedek2 baru n17
ntah pape ntah...
mmg la tangga gaji berbeza
tapi tak perlu la di anaktirikan P.A gomen cam gitu.
ke semua p.a ni kene wat petisyen kat JPA
tak pun pada KSN
takpun pada presiden CEUPACS
*weeeeeee*
Hidup P.A gomen

*Teremo lak*

ila de cute said...

filla, panjang sgt le essay ko...aku asyik hilang fokus je masa baca... apa2 pun aku tau ko selalu relax,... wei ko ingat kerja private tak leh relax ke?? ceitt

Jaja said...

mmg dah lama tak puas hati. diorang pandang PA kat tempat keje kita ni pun sama stended cam kerani..tau la gred sama...17..klu CC lagi la kerek. nyampah!

sungguh tidak adil. dulu masa nak mintak keje jadi Pen. Peg. Tadbir. dikatanya tak layak coz amik SS. tapi saya tengok ramai je dip in finance, account suma tu leh jadi PPT??eee..benci! jauh beza tu gred dia..PPT N27. gaji pun beza banyak jugak oo...
pastu klu gi kursus, dia letak kita sama level dgn lepasan SPM. sungguh sedih di situ. katanya tak layak utk berdiri sama tinggi dgn N27 padahal sama2 dip holder =(

erk..mahap. luahan perasaan disitu..kihkih

Mai Okinokiyo said...

filla ko cuba tulis kat suratkhabar sureeee akan dibangkitkann..ko anto kat harian metro, utusan, bh.anto bnyk2 kali..kalau xdpt ko tulis sini balik...sure upla entry ko nnti..sure ada org2 berkenaan terbaca and amik tindakan..

tpi xbleh blah siap ada citer iklan mamat suar askar dok tepi surauuu..hahaha tapi mmg aku pun angin dulu ada mamat nak usha tpi suh aku byr balik lepas dia byrkan apakahhh?

MamaIcha said...

filla, mmg pekeliling tu dah kena hold...since ramai yg tak berpuas hati...hampeh tul!!!!! masihkah ada sinar utk kita PA2 nie kan...hehehe!!!!

ila de cute said...

filla, just to add la...kalau kat TM ni, those yg ada degree akan dapat jawatan Executive Secretary, and ada kenaikan tangga gaji sama macam exec biasa yg bukan PA. tp those exec yg ada diploma je memang dpt jawatan Secretary je and betul gak le macam yg MImi ckp kat atas tu, meang cam kerani je...sbb kat TM kerani mesti ada diploma... tp pd pendapat aku kan, kalau SPM n diploma tu kena la ada differentiation kan...

happy2gether said...

Emm betul ckp Ila, kat TM camtu aahh sbb tu aku sambung amik degree tekedek2 dkt 5thn, dari aku tunang sampai anak nak masuk 2 coz masa tu aku nak jadik exec, peh tu bila dah tensi kdg2 kena wat coffee or tea, ley plak some of the guest demand less sugar or i am a coffee lover bla..bla..dah lah aku tlg jek wat air bkn dlm job scope aku pon, dulu masa aku kat tmnet ada coffee lady, kat TM plak time tu bos aku bkn VP so aku xdak plak,stgh org look down on secretaries, terus aku decide utk masuk gomen and jadik cikgu...tapi aku sokong apa yg ko usulkan nih...kena lah ada perbezaan kan....kalo camtu baik kita pon xyah amik dip...lama wooo aku nak abihkan dip tu dulu...

mimi said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

fiza amik diploma sains kesetiausahaan kt poli kak..
nti fza keje camne nih.. xpham... huk3..

Unknown said...

fiza amik diploma sains kesetiausahaan kt poli kak..
nti fza keje camne nih.. xpham... huk3..

Liyana said...

dekat TM...ada je kenaikan gaji kat filla...tipulah sape yang cakap takde kenaikan gaji utk non exec...utk gred diploma MS,setahun naik RM120...yang membezakan mereka sbb secretary nih pengambilan kontrak...kalo performance ok,leh dapat permanent...mcm kak Mimy Hamid dah permanent kan?so,benefit dia lebih ar sket...

hehehehe,saya di HR hanya menerangkan sahaja kepada secretary di TM yang kurang berpuas hati akan tangga gaji mereka SEDANGKAN sume secretary gaji mereka SAMA SAHAJA dgn anggota lain,tiada beza...kemasukan di TM starting is RM1200...Tq...*peace!*

Anna said...

hai fill..
Kalaula betul PA N17 leh naik N27..terasa rugi diri ini tau..dulu saya pun cam fila gak rasa tertindas dek gred 17 kita tu..sejak tu yang cuba gak dapatkan post PPT N27..sekarang alhamdullillah memangla dah PPT N27..tapi kalau u'all PA2 suma naik automatik N27 baik saya tunggu jer pekeliling tu dulu..wa..wa..wa..

Anonymous said...

sy pun dulu amik office management..skrg sy tukar degree course corporat admin..sy nak wat research tentang pekeliling kenaikkan gred N17 ni..tp cm ne sy nak dptkan maklumat yer..?