Wednesday, December 12, 2012

Urusan Permit Pembantu Rumah

Assalamualaikum sahabat-sahabat..

Kali ni nak minta tolong sikit.. if dalam ramai-ramai ni ada yang nak tolong ler.. hehehe...Ceritanya macam nie.. aku plan nak amik bibik yang boleh start early Januari nie.. rasa-rasa macam dah ada calon.. tapi tak confirm lagi.. so aku google lah cara-cara untuk memohon pembantu rumah asing secara permohonan individu.. (bukan melalui agen).. Sebab calon yang aku dapat nie.. kakak dia every 2 weeks macam tu bersihkan rumah abang aku.. so adik dia ni lah yang nak kerja ngan aku.... dan ada lah benda-benda yang aku kena uruskan.. dan aku google, kita kena pergi ke pejabat imegresen and isi form semua tu.. bla bla bla.. ok tak pe, tu boleh diuruskan nanti..

Cuma nak tau, aku rasa benda macam ni ada orang boleh tolong buatkan (upah sikit) kan? tapi tak sure lah sebab aku takde experience.. yang penting aku nak bibik tu nanti legal keja ngan aku.. So nak tau kalau sesiapa boleh bantu urusan permit bibik ni nanti.. now dia kerja kat Pahang..maybe ada orang imegresen ke yang baca blog nie dan boleh bantu? sangatlah dialu-alukan sebab aku tak nak lah jadi tipah tertipu kan.. kena buat betul-betul benda nie..

Aku pening sebenarnya nak fikir.. ingat nak hantar je Ani ngan baby kat nursery.. tapi rasa macam susah.. sebab tak sempat.. aku nak urus rumah lagi, kain baju, masak, Acih nak sekolah, baju sekolah, mengemas, tuition Acih lagi nanti.. and weekends ke apa kadang aku busy ngan business lagik.. In Sha Allah aku bersalin bulan Feb.. so maternity leave nanti 3 bulan.. kalau bibik masuk bulan Jan.. at least aku ada 5 months untuk monitor dan tengok bibik nie sebelum aku percaya bulat-bulat kan? so senang lah sikit hati aku bila tinggalkan dia ngan anak-anak.... 

Harap sudilah bantu kalau ada info pasal buat kan permit untuk bibik nie.. bibik ni bukan aku kena amik kat Indon yer.. dia now pon dah ada kat pahang.. kakak dia kata, Januari dah boleh start kerja.. aku tak check lagi apa cerita visa/permit dia ngan majikan dia sekarang nie.. cuma aku nak tau je if ada orang boleh buatkan..atau memang keja dia buatkan permit sahaja.. (berurusan dengan Imegresen) kalau ada info boleh email aku yer ;)


Email: framekasih@yahoo.com 

Terima kasih ;) 






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

15 comments:

Mummy_Fuzz said...

filla

Abg ipar aku ada maid agency, rasanya dia boleh buatkan pasal urusan permit pembantu rumah kau ni.Sbb dulu dia keje Imigresen. Last month pun jiran aku suh abg ipar aku uruskan dari A-Z.if interested nanti aku inform abg ipar aku. Anything email me to khaizila310503@yahoo.com

bibi yusof said...

kalau tak silap majikan kena pergi sendiri.. either husband or wife..
sbb mase i dulu kene pergi sendiri.. kalau untuk renewal boleh thru myeg saje..

Anonymous said...

As salam Filla,

Nanti kalau dah tahu jawapan, cerita la sikit kat blog ya. TQ

Miss Moon said...

Fillla

aku last time dari A - Z aku wat sendiri ...

aku ada share entry pasal nih nanti nko ley cek it out la ya ..

tapi kalau JP visa maid tew kena ada sini . Dalam masa 30 hari dia tiba kita kena proses dia cepat2

Miss Moon said...

lupa letak link

http://miera301.blogspot.com/2010/12/panduan-proses-sendiri-permit-maid.html

Anonymous said...

through my bos punye experience...setiap maid tu dia bagi 3 bulan visitor pass..so..dlm tempoh bulan tu kita boleh buat segala mak nenek prosedure...gio medical checkup kat fomema (kos around RM200 tk silap) then...kita gi buat urusan kat imigresen...bawak payslip suami isteri...sumer kos tak sampai 1k...ehh sis..de maid available lagi x..hehehe

Anonymous said...

sorry de pembetulan...memula pegi imigresen buat urusan JPVisa..dah lulus JPVisa tu baru pegi Fomema....next tunggu kelulusan imigresen total kos lebih kurang 1K ++...

Anonymous said...

xtry tye D ke?
dia kn br amik bibik br nie..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Filla...ur x prlu gna agent...save ur cost byk ctu...sy bg ur guide...sy mmg 7 thn gna maid n bbrapa kli da prna urus pass maid sndiri wit out ejen...tp sy d sabah. ..cara nya

1.ambik form d imigresen...x pn ur masuk web site imigresen...print cek list utk ambik maid...takut d sabah lain d smnnjung lain...

2.make sure ur isi borang yg btl...dokumen sokongan yg prlu...salinan passport maid...gbr passport maid. .ur..asben..srt nikah..(x igt la..cek website utk kompom)

3.kna g lhdn or post opis utk bli stamp hasil..

4.kna g cari opis fomema...bt bank draf...cek website..maid x prlu bw...cuma bw ms nk bt medical check up...cari klinik yg nak pigi yg ada xray skli...

5.g pej buruh..bt lesen buruh...g cek website dokumn yg d prlu kn..isi form siap2...fotostat siap apa yg perlu...n gbr skli...make sure bt ni cpt2...lesen da siap baru bole g antar form imigresen...

6.siap medical check up...lesen buruh...isi form imigrsen tu...make sure semua dokumen da readt fotostat..n gbr2...art iringan majikan bt la sndiri..bt simple2 shj knp prlu maid...

7. Klu d sabah..Kos imigresen utk byr visa for 1st tym...960 shj..kos fomema 200 shj...so total dlm 1200 shj...cuma kos penat tu kita foc la kn...ok la dr kna byr agen beribu2...

Renew lg murah half shj dr tu...

Sy syor kn kna cek dlu website semua tu...jgn gna ejen...g kaunter imigresen ckp sndiri urus...kdg d kaunter imigresen ni...byk songehhhh bkm apa staff ctu stressss okay melayan mcm2 kerenah org n agen2 or runner....hihi

G la urus sndiri...bkn nya ssh mn pun...dlm sehari siap yg lmbt tu kna tunggu result medical n lesen buruh siap...klu da lngkap d imigresen sehari pn siap...

Selamat berurusan....pglmn sy mcm2 dlm mngurus permit maid nie...tp da siap tu puas hati...byk duit dpt save....hihi

~Beb~ said...

kene pg sndri. nk slip gaji segale. kelecehan berat melanda. tp klu terpaksa.. akur kan sje!

Anonymous said...

try blog ni. sangat membantu
http://aweng-mamaglam.blogspot.com/2011/07/prosedur-pengambilan-pembantu-rumah.html

Anonymous said...

Kalau tak silap, start bulan berapa ntah tapi dalam bulan ni dah tak boleh buat sendiri. Kena thru agent jugak. wallahualam. Tak pun call je talian khidmat pelanggan 1800-22-1777 tanya dorg procedur macam mana. lagi senang

Anonymous said...

cik pinkee..jika mohon pra segera boleh email ke bingkaikayu@gmail.com..

Anonymous said...

lame kak fila xcite pasal acih n ani....

ija zambry said...

salam filla. kalau tak silap, sekarang urusan amik maid WAJIB melalui agent.dah takleh buat sendiri. ce try tanye imigresen putrajaya. kalau ada member yaang ada agent boleh tlg buatkan lagi senang n bagus kot. byr je upah.