Friday, December 07, 2012

RESEPI MEE BANDUNG

*Ehem Ehem*

Semalam kitew masak mee bandung.. Gila kau ingat senang nak masak mee bandung? hahaha... Kejap je tung tang tung tang siap.. Yelah kan sebab bosan makan nasi.. nak makan mee plak.. Masak ni tak susah u olls.. yelah kalau korang ikut cara aku yang si pemalas nie lah.. memang senang.. Aku bukan reti nak masak yang susah-susah.... Tapi tulah.. masak ni nak dengan tak nak je.. takde istilah "saya tak pandai masak" sebenarnya "saya tak nak masak sebab saya malas".. muahahaha... aku pon ikut musim.. kalau seminggu rajin, aku rajin.. kalau datang hari malas.. ajak gi kedai je..hehehe.. 

Sekarang-sekarang ni kan.. aku penat nak keluar.. lagipon hari kerja lagi aku malas nak keluar.. kalau kat rumah pon Ani buat sepah memang haku jerit je.. sebab mak kau ni perut dah besar.. time tu ko nak buat sepah kat lantai.. aku nak membongkok kutip benda besepah.. nak mengelap lantai.. mak kau tak boleh bongkok nakkk.. Ani pulak pandai mengadu ngan Papa.. dia cakap "Mama tu marah-marah Adik jeee".. Amboi.. ok lah mak kau bagi chance 2 bulan ko bahasakan diri Adik ye.. pasni Kak Ani ok? amboi kemain Desa lagi nama.. hahahahaha... 

Mee Bandung Fillanie

 Heheheh.. Senang gila..

BAHAN-BAHAN
Daging bersama sedikit air rebusan
Sayur
3 biji telur
sedikit udang
Cili sos
Limau kasturi
sepeket Mee kuning
Perencah Mee Bandung Adabi

Hahahah ni lah rahsia orang femalas.. tapi ada aku kisah? janji dapur aku berasap.. tak kisah lah instant ke tak..muahahahhaa... 

CARA-CARA
Tuang air kat dalam periuk / pan.. mendidihkan dah masukkan paste Mee Bandung.. aku guna 2 packet.. untuk sebungkus mee lebih sedap guna 3 paket.. aku buat ni tercair sikit.. kalau korang ada air rebusan daging boleh masuk sekali ngan daging empuk.. kalau takde leh ganti ngan ayam dan udang.. mendidih je masuk garam dan rasa.. letak cili sos sikit bagi pekat.. pecah kan telur 3 biji.. jangan kacau sangat.. masukkan sayur dan udang.. Siap!!!!! 

Celur mee sikit.. toskan.. then curah kuah ni kat Mee anda.. Tabur bawang goreng.. kalau ada daun sup boleh taburkan.. letak sepotong limau utk sepinggan mee supaya nampak lebih MasterChef.. kuikui.. hiris lada besar hijau or merah sukati kau lah labu.. 

Nyam Nyam.. 

Ini hidangan untuk dipersembahkan kepada suami... Kalau tak sayang kat ai lagi tak tau lah ;) 

Selamat Mencuba Resepi Fillanie yang mudah lagi pantas ;) 








EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

15 comments:

Hanif Redland said...

Wahh sedapnya mee bandung tu..my favorite..hehe.. :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

asik entry makan je filla haha

nad said...

menarik!

take care kak!

Unknown said...

nak try!!

emi mohamad said...

kak,lenkalo try paste jenama ADAMI..dap3x sgt..kt ZEMART Enstek ada jual

mrs kayrul said...

nie pak radie sayang lebih nie....senang sangat tue...

Unknown said...

cedapnya! tgh lapor ni kak oii!

Unknown said...

sedap nya.! hujan2 ni bertambah lah lapar.

Hudalatip said...

Hahah instant gitu..yg penting dapur berasap ek..

Aya Ariel said...

ehh..mesti sayang..kalau tak perut tak besar..ehh..

kak ani?? hahaha..sian kat ani tau..takde lah desa sangat dik..ignore je mama tu..jeles lettew..haha..

sedap nye lah..kena g carik barang dapo gak lah..lama tak berasap dapo i..huhu

JMR said...

ooo itu rahsianya..ADABI..~

Anonymous said...

Kalu nk rasa lg oroginal betul2 rasa mee bandung muar try guna jenama mak pon.confirm sedap...ramai yg telah mencuba...kalu nk bli emel saya seastonegirl@yahoo.com

AdanyaKauUntukku said...

baru semalam buat
ternampak perencah ni masa pegi jusco sabtu lepas
akhirnya...ari ahad buat.
tapi salah sukatan..
kena repeat balik next week..huhuhu

Mee Bandung Bp said...

Salam puan

Jemputlah cuba mee bandung kuah kacang 'odeon' batu pahat :)

Senarai Rakan niaga kami:-

Restoran Anjung Warisan
Jalan Petri, Johor Bahru (Belakang Yayasan Warisan Johor)
Waktu niaga: 7.30malam hingga 12malam


Gerai Makan MBJB Skudai Kiri
Gerai makan No.7 (Sebelah Cimb Bank)
Bertentang dengan Bangunan Petronas Bandar Baru Uda, JB
Waktu niaga: 3.30petang hingga 12malam


Teh Laris Kafe 21 Jalan Snuker 13/28, Seksyen 13, Tadisma Business park. Shah Alam. Setiap hari kecuali Ahad. 8am to 7pm


Stall Puan Aniza Muhamad (Mamak) Sebelah Pasaraya KK, Depan Pasar Awam, Pekan Sg.Besi, Kuala Lumpur. Waktu niaga: 7malam hingga 12malam


Kopitiam Sukand's
62 Jalan Bandar, Port Dickson


Restoran Syahirah
No.8L & 8M Jalan Tun Habab, Kota Tinggi (Sebaris Ambank, berhadapan Hotel Mayres)


Restoran Mama World
973 Jalan S2F22, garden Homes, Seremban 2


Warong Hijrah
10 Medan Selera Sebelah Bangunan LHDN, Jalan Pak Sako, Temerloh

Unknown said...

cam sedap