Thursday, April 05, 2012

RESEPI MEE HOON GORENG BODOH..

Gila lah fillanie.. resepi meehoon goreng bodoh pon nak share ;)

Ok kepada u olls yang dah terror sila abaikan.. aku share nie untuk adik-adik yang baru belajar nak goreng mee.. hahaha.. takpe kita encourage adik-adik nie untuk rajin memasak.. tak gitewww? *tanganpatahsikit*


BAHAN-BAHAN
1/2 paket mihun (rendam ngan air)
1/2 biji bawang merah (besar) + 5 biji bawang putih (blend or tumbuk) -
10 ekor udang
3 ekor sotong
sedikit ayam potong kecik-kecik
sayur kobis/sawi
1 kiub ayam
kicap manis
kicap masin
1 sudu cili kering blend (aku punye tak pedas, sbb anak nak makan)
2 sudu cili sos

CARA-CARA
Panaskan kuali.. letak minyak dalam 1 senduk besar.. bila dah panas, tumis bawang blend tu dengan kiub ayam..masuk cili kering blend ikut suka nak banyak mana...agak-agak dah wangi, masukkan haiwan-haiwan ternakan (udang lambat sikit pon takpe).. campak garam sikit, tuang cili sos sikit, tuang kicap masin dan manis.. pastu bubuh air.. letak lebih sikit air tu... kalau tak meehoon ko keras macam dawai.. tercekik nak makan ;) 

bila menggelegak masuk kan meehoon korang tu.. tos lah.. jangan kau tuang pulak ngan air rendam tu.. campakkan sayur.. kacau rata-rata... rasa-rasa sikit.. dah siap.. apa yang susah nye nak goreng meehoon dik oiiii... hahaha... ada orang goreng meehoon tu benyek sebab ko rendam ngan air panas ke? jangan celur-celur meehoon tu.. sebab tu air kena lebih lepas tumis tu.. kalau tak, meehoon ko jadi macam muntah kucing.. erkk.. 



(untuk adik-adik boleh cuba ye? buat surprise sikit kat mak apak.. mesti nangis mak apak dapat rasa air tangan anakanda goreng meehoon) 

*selamat goreng mee hoon untuk dinner* 








EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

7 comments:

Mama Likha said...

yg kita nak thu mcmne nk goreng telur mata mcmtu.... haha serius tau !! asek tk jadi jerrrr :'(

Mama Tuah Melaty said...

Selalunya resipi yang bodoh bodoh tu la yang sedappppp...

kakchik@ella said...

Yeay .. Filla buh sos cili .. sebijik mcm KC gaks. Tp kau lebih pemurah dik .. dgn sotong, dgn ayam, dgn udang .. mesti mee hoon tu sedap. meh sini sepinggan. hehehe.

Anonymous said...

Canni order kat filla jer ahh...sbb caye tak, pernah goreng mihun dan hangusss!!! T_______T terus tak kawan dgn mihun dah *sentap sendiri*

sha said...

fila ko try blend bawang tu ngn udang kering sket. aku rasa sedap la. try la kalo ko suke

ikatankasihku said...

mee hon goreng filanie yang meletops kebabom..sekali rasa pasti nak lagi.. :)

Qyla Aqilah said...

Memberikan kelainan pada hari anda. Saree material yang boleh dibuat baju kurung, kebaya, blouse dan sebagainya.
Mai ler berkunjung ke blogshop saya..:) Harga yang dijamin lebih murah!!
http://dedazzlerzzshoppe.blogspot.com/