Saturday, April 21, 2012

SAYA IBU SEBAB TU SAYA TAHU...

*48 hours sticky post*
*scroll down for new entry*


Ye ke? of course lah.. kalau tak aku tak jadik mak lah kot.. haha..

Ini bukan sekadar cakap kosong... sebelum jadi emak-emak nie.. aku tak kisah pon pasal apa budak kecik nak minum.. susu lembu ke susu soya ke fresh milk ke.. lantak!

lahir je Amaani.... doctor tahan coz oxygen tak cukup lah apa lah.. aku pon tak pasti kenapa.. dia lahir dalam pukul 6.00 ptg.. tapi aku tak dapat nak jumpa dia sampai lah esok pagi.. sebab dia dimonitor oleh pakar... kesian family yang datang nak tengok Amaani cuma boleh tengok dari tingkap kaca.. Amaani macam perhiasan..boleh dipandang tapi tak boleh disentuh..

huwaaaaaaaaaaa.. takut okeh... besok pagi baru aku dapat jumpa Amaani ;) nurse bawakkan ke bilik... terus breastfeed Amaani..rasa sayu je masa ni.. dan gembira of course...sebab dia sihat dan gedebapp..heheh..

so bila dah boleh bawak baby balik ke rumah.. aku memang try nak breastfeed dia.. tapi al-maklumlah.. baru lagi kan.. susu pon macam nak tak nak je.. sebab style aku nie.. kena urut dulu baru dia banyak... sementara tu.. suruh Pak Radie pegi kedai.. cari susu Anmum.. so far.. Amaani dapat minum susu ibu sampai umur dia 1 tahun.. tapi aku campur jugak.. heheheeee.. kalau bekalan tak mencukupi.. aku sumbat je dengan Anmum tu..

Alhamdulilah.. dia ok.. sampai sekarang ko tengok lah badan dia gebus macam hapa.. walaupon aku ada jugak tukar susu dia dulu.. sebab dulu dia ada eczima so aku takut dia alah dengan susu lembu.. so aku tukar ke susu soya.. tapi pakar cakap tak semestinya eczima tu alah pada susu lembu... so aku switch balik kepada Anmum.. dan keadaan ok jer ;)

So aku start baca segala info pasal Anmum..memula aku tengok kat kotak dia ada tulis GANGLIOSIDES.. apakah itewww?? hahah... mari aku bagi info free kat korang.. aku yakin korang baca je kat kotak susu.. tapi malas nak amik tau.. meh aku bagitau..

Gangliosides itu ialah sejenis lemak yang highly concentrated in the brain.. otak ye... ia boleh membantu sel-sel otak untuk berkembang..

ini contoh sel otak yang berkembang.. dari baby dalam perut lagi dia dah start connect antara satu sama lain..

lagi banyak connection sel-sel otak.. lagi cepat proses pembelajaran.. kajian juga membuktikan Gangliosides may enhance learning ability dan memory retention... dengan cara apa? ye bagi dia minum susu Anmum! kandungan gangliosides tu yang akan membantu sel-sel otak bersambung dengan pantas.. alaaa.. macam korang tak tengok pulak iklan Wardina tu ;)

ok, sejak dari aku tau apa tu Gangliosides, aku betambah yakin dengan Anmum.. Lagi-lagi kita sedia maklum Anmum tiada gula tambahan.. No Added Sugar okayyyy!!!!

Selain dari Gangliosides.. ada lagi Nutrien penting dalam Anmum yang korang patut tahu.

SA
Highly concentrated in the central nervous system, especially the brain and in the cerebral cortex (memory area)

DHA
Makes up approximately more than 25% of lipid in the brain and 30%-40% of the fatty acids in the retina.

IRON

CALCIUM

Aku nasihatkan ibu-ibu yang masih breastfeeding baby masing-masing.. cuba sedaya upaya untuk terus menyusukan anak korang selama mungkin.. paling teruk pon.. at least sampai baby korang 6 bulan.. phewww.. lega aku sempat susukan Acih sampai 5-6 bulan gitu.. dan Amaani sampai 1 tahun.. sebab susu ibu mengandungi nutrien yang diperlukan oleh baby untuk perkembangan otak..

Paham?



Ok berita baik.. kalau malas nak dengar aku membebel.. boleh join facebook Anmum..


kat situ ada bermacam info pasal Anmum..ada discussion forum jugak ye.. zaman sekarang info senang je nak dapat... rajin dengan malas je... tapi aku yakin.. kalau untuk anak sendiri.. ada ke orang yang malas? tak nak ke kalau anak-anak kita bijak? sure bangga kan.. so semua terpulang kepada ibu bapa.. kita usaha... jangan berkira untuk bagi yang terbaik untuk anak masing-masing..

bye. 



5 comments:

Cikrosecute said...

Betul tue elok bagi susu ibu untuk anak2....Antibodi pun kuat...

Anonymous said...

dulu anak i minum lain, now i dah tukar susu ni. for me its a good product for my kid.

Adila said...

eh filla,i betul2 baru tau tentang kebaikan susu anmun ni.thanks sangat..

Motherly Love said...

hi filla,i am one of ur blog readers.and also a mother with 2 kids..just nak tanya,u pernah tak dapat sample anmum ni kat mana2?i dulu nak try,tapi susah nak tengok promotion diaorg kat mana2..ke i yg tak tau?haha

Filla said...

che rosliza: yup susu ibu terbaik utk anak ;)

anon: setuju!!

adila: ye, pls google and find out more!

motherly love: kadang waktu check up di hospital boleh dapat sample.. if u nak try boleh beli small pack ;)