Saturday, December 31, 2011

Acih Masuk Darjah Satu

Kasih Aleeya dah masuk darjah satu... Ye, begitu pantas masa berlalu, sedar tak sedar Acih dah pakai uniform darjah satu.. taktau arr nak happy ke nak sedih... kalau boleh nak biar dia dua beradik tu kecik cenonet jer.. ecehhh supaya mak kau kekal muda remaja giteww.. haha...

Kasih Aleeya yang lebih fofular dengan nama Acih katanyaaaa.. anak pertama saya... Acih matang.. boleh borak apa je ngan dia.. sebab dia paham.. so dari dia kecik aku tak penah anggap dia kecik.. aku buat dia as my best friend.. bila dia dah besar ni.. lagi senang nak ajak borak.. mungkin dia matang sebab aku treat dia macam tu... hihi...
Dah bersiap nak gi register sekolah 29.12.2011.... dia cakap "mama kasih berdebar lah"... aku jawab "tak yah bedebar lah kasih.. kasih tau tak.. semua pon macam kasih, first time pegi sekolah.. semua 7 tahun.. sama macam kasih.. nanti kasih jumpa kawan baru, dah seronok, dah tak takut ok?"

Ok da sampai.. moh ler kitaaaa...

Acih ni memalu sikit.. sama macam mak dia.. auwwwwwwwwwww.. haha.. first time dia akan diam dan sopan santun... lepas tu dia yang hover... eh sama? hehehe.. aku awal-awal dah sound "Sekolah tak sama macam tadika tau... pegi sekolah rambut kena ikat kemas-kemas.. tak boleh ada fringe.. mama kena sepit rambut kasih tu.. nanti cikgu marah"

pastu cikgu plak incharge.. semua tahun satu kena beratur pegi depan nie.. duduk... lelaki depan perempuan duduk belakang.. nampak Acih kat belakang tu?

tu dia anak mamaaaa.. auwwwwwwwwwwwwww *baling flying kiss*

aku kat sini asyik perhati gelagat orang.. memang seronok sebab rasa anak masing-masing dah besar.. dah melangkah ke alam persekolahan... so parents akan rasa sedih, bangga, happy, risau.. aku pon rasa benda yang sama.. cuma aku ni bukan jenis mudah dibawa perasaan... buat bodoh jer..

heheh.. time ni sweet.. cikgu buat announcement "sekejap lagi ibu bapa di minta mendengar taklimat di dewan.. dan anak-anak akan dibawa oleh cikgu ke dewan.. dan selepas itu ke kantin.. diminta ibu-bapa tolong pastikan duit telah dibekalkan kepada anak-anak".. ok semua mak bapak cari anak masing-masing dan tambah duit.. or kurangkan duit belanja..heheh.. yang kurangkan tu anak aku lah..haha.. aku tengok dalam wallet kecik dia tadi ada duit rm5 sekeping.. duit rm1 ada 3,4 keping.. eh kenot like that.. kena bagi RM2 je cukup.. banyak-banyak nanti dia pening.. pasni mama bekalkan makanan je..

sweet plak tengok Pak Radie pegi kat anak dia check duit semua ;) *lontar flying kiss kat apak dia plak*

dalam dewan.. tu tudung merah Guru Besar... kemain siap buat lagu "angkat tangan kiri goyang-goyang-goyang.. angkat tangan kanan goyang-goyang-goyang"

Ok masa taklimat nie ada sistem baru.. kalau dulu murid tahun satu nie.. masa register dia bahagi-bahagi kelas.. then kena amik test untuk uji dia boleh membaca ke mengira ke.. dia akan ikut tahap masa tu.. lepas 2 weeks dia akan pindah kan ke kelas.. yang terror akan masuk kelas terror.. yang tak boleh membaca kena masuk kelas tak boleh baca.. maybe senang diorang nak monitor di kemudian hari.. tapi sistem baru ni dah rombak pulak.. now tak de dah test-test macam tu.. sekarang markah tak ikut pada peperiksaan penggal semata-mata... tapi prestasi sepanjang tahun.. maknanya, cikgu akan perhatikan kelakuan dia.. sikap.. aktif ke tidak dalam sukan.. participation dia dalam kelas.. semua tu ada markah.. so takkan ada kejadian kalau anak kau pandai gila.. pastu time exam anak kau demam.. terus markah jadi teruk.. no! macam tu tak berapa adil.. so kali ni pemarkahan berdasarkan pemerhatian.. Acih u watchout yeh?... ko naughty kat kelas ko siap!

Pastu cikgu kata first day gi school nanti 4 Jan 2012 nanti.. parents are not allowed in shcool.. boleh hantar kat gate luar sahaja.. sekian terima kasih T____________T

adalah sungguh tidak professional ibu bapa menjenguk anak masing-masing ikut celah tingkap kelas.. membuat cikgu rasa tak comfortable nak mengajar.. dan membuat anak-anak menjadi kurang confident.. kurang berdikari... aku setuju seratus peratus.. sebab aku kan mak yang garang.. haha.. aku tau Acih boleh.. so aku tak risau.. aku dah ajak dia gi toilet sekolah..

masa registration hari tu pon aku tengok wahhh bagus budak-budak sekarang.. tak de yang meraung-raung nak balik ke takut ke.. semua relaksss jer.. ada lah sorang tu aku nampak.. budak lelaki nangis.. tapi mak dia pujuk.. air mata je lah keluar.. takde lah meraung..

time aku darjah satu dulu. aku ingat ada sorang budak tu asyik menangis... cikgu kurung dia dalam store kelas tu.. hahah.. pastu cikgu cakap selagi tak diam.. duduklah kau dalam store tu.. eiii cikgu dulu garang.. atottttttttttttttttttt...

masa ni budak-budak ni beratur nak gi kantin dan buat lawatan keliling sekolah..

my darling Acih yang happy bangat.. siap pimpin tangan kawan dia lagi ;)

pandai Acih cari kawan.. cari yang boleh jadi bodyguard supaya tak kena buli ye hehehe...

aku dah siap urus beli buku.. Pak Radie pon dah gi amik buku teks semua.. pegi balik jenguk kat kelas.. Acih akan duduk kat situ nanti.. sebab cikgu ada cakap "Nanti datang balik hari Rabu.. duduk di tempat masing-masing macam sekarang"..

Acih tekun mewarna... tapi aku perasan Acih ni suka berkhayal.. sama macam aku.. hahaha... bila cikgu bercakap.. dia khusyuk gila mewarna.. eii aku rasa nak lestik je dari luar..

Nama kelas Acih ialah 1 Aloevera.. tapi aku konpius jap..

ALOVERA?
ALOEVERA?
ELOVERA?



memang ler aku super cerewet sikit kengkadang tu.. tapi come on lah.. benda kecik kengkadang boleh jadi besar.. ni sekolah.. aku yang orang tua pon dah confuse.. ni kan pulak budak kecik.. bagi lah spelling yang betul... kat pintu lain.. kat tempat beratur lain.. kat lukisan lain.. ergh?

eh jap, lembut muka acih.. i love u Acih.. muahhhhh... *campak flying kiss dari tingkap sekolah*

nanti assembly je beratur kat sini.. lawa je..

oh tengah jenguk-jenguk Acih kat tingkap ada sorang tegur.. "Filla?".. pastu ai malu malu sipu sipu.. muahahah... "my friend baca blog you.. dia kirim salam.. dia minat sangat kat Filla".. ok rasa nak merangkak cari pak radie pastu masuk celah ketiak Pak Radie.. muahahha... beborak kejap.. hehe..

pastu dengar cikgu tanya "siapa kat sini dulu sekolah tadika kat luar? yang dari Krista ada? angkat tangan!".. Acih pon angkat tangan... pastu ada akak kat luar tingkap bediri sebelah aku tanya.. "Anak kat krista ke?" aku jawab "a'ah".. "Krista mana?".. "Krista P.9".. "Boleh speaking?".. Eh? aku macam aik??? hahaha.. "boleh lah sikit-sikit"... then dia diam.... aku pon diam.. motiffffffffffffffffffffffff?????

Pastu sementara settle dorang dalam kelas.. ada sorang lagi datang "Filla?".. aku carik Pak Radie.. help help.. ai maluuu.. hahaha... pastu dia cakap nak amik gambar sebab kawan dia minat sangat kat filla.. iya bisa bisa... sila silaaa.. hahaha... aku pandang jugak orang keliling dengar tak.. kang ada yang ingat sapa pompuan ni? artis? orang ajak begambar.. muahahahaaaa...kepada my readers yang nampak, jumpa, tegur masa register sekolah hari tu diucapkan "Haiiiiiii... thank you tegur filla ;)"

Ok dah ready untuk pulang.. dengar cikgu cakap "Ok.. lepas nie, tiap kali sebelum balik, semua kena beratur macam nie yeeee.. tak boleh loceng bunyi terus lari keluar.. mesti beratur.. faham?".... "FAHAMMMMM"..

bapak dan anak ;)

Anak dan Mama... Mama dan anak... good girl Acih.. i love u so much, jom kita balik, mama penat..


 


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

18 comments:

ratna said...

dah besar acih... belajar elok2 ya.(saya terlepas peluang nak tgk anak pakai baju sekolah baju kurung putih kain dark blue).

lindaoff said...

Sweet giler ah!
Cepat tul masa berlalu..kan?
Si kacak pun da nak masuk darjah 2

YUPE!Setuju,bebudak sekarang ni lebih sesuai kita approach/treat as friend..dia lagi terbuka nak dengar kata kita n share macam2 dengan kita.
Zaman tengking2,rotan2 dah tak relevan....dah

Anonymous said...

acih sweet la. lagi besar lagi manis budak ni.

Puteri Satu said...

Akk plak nak nitik airmata tengok acih pakai baju sek.. Dah besar dia...

aSmiDar said...

alala...dah masuk skulah org besar dah acih comey neh..
blaja ajin2 yer acih..:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

anak ila masuk tadika selasa ne...

ayoikema said...

hehe...kejap je acih dh sek...


lg 3thn anak aku lak..tah mcm mn lak ragam dier...

sampaikan salam kat acih ek...dier hebat x nages pun..n blaja gegajin k n be goog a girl
***flying kiss utk acih dr aunty kema"

blog-tips-kurus said...

salam.
1st time dtg ni, slimnya mama acih! jeles aii.....

*mujur tak jadi cikgu. sure penat!

ieyka dinda said...

acih nie...manis nyer dia nie kak fila..:)

JMR said...

rasanya lama lagi aku nk ada pngalaman gini..kihkih

R.R.Z said...

kak filla, mama yg hot!


kejap acih da besar..mesti terujank g school

adeqmas90 said...
This comment has been removed by the author.
bless said...

selamat sekolah acihhh


erk..sabtu hari tu nampak kak fila ngn pak radie kat alamanda..nak tegur tapi sekali akak jeling garang sangat..terus jalan menonong tak jadi tegur...hu hu

Filla said...

hahah.. kan sekejap jer masa berlalu.. 6-7 tahun jugak blog ni rupanya.. nama blog pon kasih aleeya.. sapa follow kasihaleeya memang rasa macam eh.. acih dah darjah satu.. tak percaya.. hihi..

bless: eh ye ke? auww time tu tengah honeymoon.. anak-anak takde.. tegur jer lah.. heheh.. mesti ai memalu nak masuk bawah ketiak pak radie..haha

YaYa said...

comella..

hOtMaMa said...

cepat tul masa berlalu.. aku ingat lg dulu time anak kita kecik2.. masing2 dok kepit anak lg bila jumpa kt mana2 besday party.. dulu2 mommies FP kan rajin buat besday party.. hahaha..

Siti Fatimah said...

wah dah besar acih masa baca blog filla kasih still baby sungguh x sangka dia dah big girl skrg... soon nk jadi anak dara dah....alahai comel and ayu nyer acih pakai school uniform suka! apa2 pon aunty doa kan acih belajar rajin2 yer selamat bersekolah :D

Anonymous said...

sukerr acih tak pakai beg skolah barbie....acih mmg ade style..blajar pn kene ade style eh..baru stylo kan...tp acih mmg bdk pandai pn kan..good gurl..