Thursday, December 15, 2011

BERBUDI BAHASA LAH... SEBELUM HAKU BAHASAKAN KAU

Masalah di tempat kerja aku memang kurang gemar nak gebang kat blog.. sebab aku rasa ramai officemates aku adalah readers aku.. tapi ala-ala silent.. muahahha.. haipppppp..I know what u did last summer.. 

So setelah mengambil kira kebaikan dan keburukan menceritakan masalah di tempat kerja sedangkan kau tau ada je staff kat office kau yang baca blog nie kan.. aku rasa tak baguslah.... sure orang akan tau siapa yang aku maksudkan.. tapi aku manusia biasa.. so aku akan cerita jugak tapi secara general.. sapa nak terasa, silakan.

Kat mana pon kau keja.. aku yakin.. tak kan semua orang suka kat kau.. dan takkan semua orang benci kat kau.. aku dah biasa benda macam tu.. dan aku tak kisah sangat pon selagi kau tak kacau keja aku.. ok je.. tapi ada lah manusia tak berapa nak guna otak yang tuhan dah bagi... kesian. 

Kita bekerja cari rezeki sama-sama.. kau penat.. aku tak penat? kau tensi.. aku tak tensi?? tapi kerja tetap kerja... kau suka ke tak suka ke.. kau makan gaji.. so ko ikut jelah... Team work tu penting.. kalau kau rasa kau tak boleh bekerja dengan manusia lain sebab kau rasa KAU HEBAT... then aku rasa elok lah orang macam nie tak payah keja ngan orang.. kau keja ngan beruk je.. tu pon kalau beruk nak keja ngan kau. 

Hormat dan Adab.. aku rasa tu benda paling basic... kalau kau nak orang hormat kau.. kau mesti hormat orang.. kalau kau nak orang beradab dengan kau.. kau mesti beradab dengan orang.. as simple as that.. tak susah langsung... aku tak paham manusia yang kalau dia bukak mulut...bercakap dengan rakan sekerja.. tak reti nak cakap elok-elok.. serious aku tak paham.... Kalau kerja kita kena pick up phone.. angkat telefon tu elok-elok.. cakap sopan-sopan.. tak payah nak mendengus-dengus.. aku rasa nak rodok je mulut kau ngan berus jamban.. perghhhhh... kau tau tak ada manusia yang bangsa bila kau tanya elok-elok.. dia selamba badak je perlekeh-lekeh kan kau.. seolah-olah kau mintak separuh duit gaji dia WTH. perlekeh tu macam anggap kau ni menyemak.. anggap kau call dia tanya soalan bodoh.. anggap kau tak reti buat keja... anggap kau menyusahkan kerja dia.. Eh helllloooooooooooo??? apa masalah kau? ko boleh imagine tak orang bangsa macam nie.. cemana dia layan kita? dengan mimik muka macam bagus.. pastu macam 'laaaaaaaaaaaaaaaa iyelahhhh takkan tu pon tak tau?'..*pangggggggggggggggggggggg pelempang sekali nak?*

Kerek nak mati.... aku ni tak kisah kalau 2,3 kali kau nak buat hal ngan aku... sebab bukan setakat office ni je tau perangai gila meroyan kau tu.. department luar-luar sana pon dok becakap pasal orang nie.. OMG.. memalukan ok... sebab tu orang kata budi bahasa budaya kita.. kau tak berbudi bahasa.. memang nama kau busuk kena jaja sana sini.. 

Baru-baru nie budak ni buat hal ngan aku.. bila part dia buat salah ke cuai ke.. aku tak penah pertikaikan.. aku tak penah sound kau kenapa kau buat mcm ni mcm tu, menyusahkan aku ke apa.. sebab aku tau kau tu bangsa gila meroyan.. so aku malas nak hentam kau walaupon kecuaian kau tu menyusahkan aku.. aku diam je.. besoknya kau boleh selamba badak kurang hajar ngan aku kat telefon.. bagus sungguh perangai kau nie kan.. korang penah kena tak? ko cakap elok-elok nie.. aku tanya elok-elok sopan nak mampos.... sapa customer frame ke apa ke yang pernah call aku.. korang tau lah aku kalau cakap kat telefon tu manis cemana kan? sebab aku hormat manusia lain... aku tanya.. dia jawab kasar-kasar.. then aku nak sambung lagi sebab belum habis cakap.. rupanya dia dah hempas telefon. oooooohhhh.. kau bagi aku becakap sorang lah nie..

SERIOUS KURANG HAJAR

Aku memang bangsa tak puas hati kalau orang kurang hajar ngan aku.. aku cakap elok-elok kau buat aku macam kuli batak kau yeh... aku call balik.. pastu dia jawab nak tak nak macam kan aku ni mintak sedekah duit dia.. aku kerja.... macamana aku bengang pon aku tetap try nak lek lekk jer.. sebab aku tau aku KERJA.. tapi kauuuuu, kalau nak kerja.. elok-elok sikit perangai boleh? kalau tak boleh, ko pegi balik.. ko tak yah keja.. bangsa mcm ni mana lah boleh keja ngan orang.. gila dowh. 

Ramai yang datang mengadu kat aku pasal orang nie.. aku pon pelik.. apasal mengadu kat aku? tak payah nak compare-compare budi bahasa aku ngan dia pon.. kau ingat aku gila pujian? no way.  kita berbudi bahasa bukan sebab nak kan pujian.. tapi kita anggap je, buat baik dengan orang.. InsyaAllah orang akan buat baik ngan kita.. Hormat orang.. InsyaAllah orang hormat kita.. simple. 

Serious aku tak paham manusia-manusia yang ada masalah nak bekerjasama dengan orang lain.. susah sangat ke? Rugi ke kalau bersopan santun? rugi ke jaga perasaan orang lain? kalau orang tanya apa-apa.. kau malas nak jawab kenapa? kena keluar duit eh??? saiko... ubah lah perangai tu.. jangan bagi orang benci sangat kat kita.. kalau ramai sangat orang benci kat kita.. tu maksudnya ada something wrong kat kita.. kalau ada jugak yang benci walaupon kita dah buat yang terbaik.. itu maknanya orang JELES.. huahaha.. kelasssssss kau..

Ok lah aku letih.. nak rehat..babai..










EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

16 comments:

Kemn Azmaili said...

sabar banyak2 sis..tapi orang macam tu sekali sekala kena ajau! cer sound setepek kat muka dia..baru dia sedar kott..

Anonymous said...

sokong fillanie 100%

Anonymous said...

Sgt btol ckp akak tue...rasa nk humban je owank gini duk lam kandang harimau..sgt2 'terkurang ajar'...jenis yg xtaw pk ati owank gini mmg manusia tak bertamandun...jahiliah!

mama maman aka yana said...

setuju ngan fillanie.. kelas kau maria... hhhaaa

Mymie Sein said...

ala sis, jenis spesis makhluk dari planet pluto ni..memang gitu..dah duduk pluto, mane reti nak berbudi bahasa dengan manusia..ape bendela aku cakap ni..tapi sis paham kan?org mcm ni kalau buat gaduh kite yg sakit ati, so bt bodoh je la..

Cik Bambam said...

kasi rodok jek ngan berus jamban tuh kak filla.. :P

cik wan said...
This comment has been removed by the author.
cik wan said...

hye kak filla..wafa ske bc blog akk tw! eh, kat tmpt wafa study ni pun ade je minah senget camtu..rndahkan org, arah2 org, brlgak, mnipu bg kat die je r...haha..tp mmg kuang ajo la kn..mybe adik brdik kot,tu prngai sama. org cm ni sound sume x jln sbb hati kering..lantak kn aje si bingai ni..btw me luv read ur blog!!

nurul said...

kerja saya banyak kena call orang..tapi geram kalau yg jawab endah tak endah..

suara macam baru bgn tdo..ke mcm ckp dlm kelambu..mcm ada emas berlian dlm mulut..rasa macam nak masuk dlm tepon nak dengar..

paling tak tahan boleh jawab tepon dengan penuh makanan dlm mulut..sambil2 tu jawab henpon pulak cakap dgn anak..siap bebel2 anak lagi..

hoi..tolong la jaga imej jabatan yg dia keje tu..bukan cikai2 bukan calang2..tapi kesian dapat pekerja macam tu..

kalau saya call supplier ke client ke org cina boleh pulak saya dgr diorang cakap apa..diorang pulak yg follow up saya..takde pulak saya rasa macam org pekak..

Mel Kiara said...

boikot je org camni.. dah jadi mcm kera sumbang karang barulah terhegeh2 carik org balik.. or nanges2 mengadu kena pulau..

JMR said...

panjang lak nek filla membebel kali nih..rilek luh ye nek..senyum2 comel cam panda lak..:-p

genuine1224 said...

sound jek..lagi biar lagi naik kepala...bukan nak sokong buat xelok kat org, tapi dah gitu perangai dia.kita jek duk sabar kan...klau perangai elok xkan org nak nyampah ye dok?

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

so fila buat apa?? fila call balik pgla cakap..awak PMS ke??

ila pun ada gak masalh keja dgn org yg tak buat keja tapi bila sekali buat keja dia perasan mcm dia buat from a-z.. sikit pun tak rasa apa2 when the work should do by her a-z & i'm the one should only assit dah jadi terbalik.. i pulak yg lead!!
wah wah wah.. pastu kalau org nak tegur sbb bos yg suruh dia punya kerek!! belum lagi dg memk muka & ayat yg keluar mcm WTF je.. menyakitkan hati.. sori salah tempat mengadu nampaknya..

tapi kalau org mcm ne mmg ila elakkan jumpa, kalau takde kes jangan harapla nak bertembung atau jumpa/call..

sabar ek..

Anonymous said...

kuang ajar la tuh...sound je kak!! tak leh dibiarkan org cenggini!

eyla nabilla said...

melampau betul ! jgn buat baik dgn orang mcm 2 kak . kite baik dengan dye, dye pijak kepale kite pulak .kadang2 bole hadap lagi kak tapi kalau selalu mcm 2 memang melampau . lempang laju lajujek :D

Anonymous said...

owh kak filla...d ofis sye pown ade manusia bangkai x reti hormat org mcm ni.owh!! blh sakit otak mghadap org meroyan doplohpat jam ni.da la die senior stok nak pencen lg bpe taun, kte ni junior..ko x tau hormat org aku x x tau hormat la org ni..org mcm ni elok dok umah je la..dr dtg kje, mintak org caci maki die je ari2.. - Yayang Fafau